Hoppa till innehåll
Anime.se

Inga nya svar?


Pixelgamer
 Share

Rekommenderade inlägg

Detta är iaf en sak som börjat krångla för mig, och är väldigt irriterande. När jag loggar ut, folk skriver lite inlägg och sen jag loggar in igen, så är inte de nya inläggen med markerade, somd e alltid var förut. Däremot om jag är inloggad under tiden då nya inlägg skrivs, så markeras dem, nån som har samma probem?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 3 years later...

Det här har av någon anledning börjat plåga mig de sista dagarna/veckorna. Ingen tråd är markerad som "ny post", men ändå så kan jag se att det inte alls är t ex "flaskis" som skrev i "Gissa Anime"-tråden, utan "Largo"...

 

Är smått irriterande. Vet inte om det är jag eller sidan, för att jag har inte gjort några större förändringar över hur jag använder sidan, utan det bara har börjat hända.

 

Hade mycket problem med det i Chrome minns jag, så är inne på forumet bara i Firefox, som tills nu har funkat bra.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 1 month later...

På senaste tiden har jag märkt att tiden för att läsa nya inlägg är extremt kort. Jag hinner knappt läsa två nya inlägg i två olika trådar, sen när jag ska klicka för att läsa det tredje så får jag meddelandet "Inga nya svar sen din senaste inloggning". Då har det knappt gått en minut. Kör med "alltid inloggad" och aldrig haft problem med detta förut.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag har också märkt det. Det räcker med att skriva ett lite längre svar, och sen när man går tillbaks till indexsidan på forumet så ser man inga olästa inlägg, även om man hade det när man gick in på forumet bara 10 minuter tidigare.

 

Men det kommer att bli bättre snart ;)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Symtomen när man inte har automatisk inloggning är att man blir utloggad.

 

Sessioner är till för att kunna komma ihåg viktig data mellan sidor på ett bättre sätt. Ett exempel på sån data är en kundvagn på en shoppingsajt, ett annat exempel på data är det faktum att man är inloggad på ett forum.

 

För att det ska funka används sessions-ID, som är till för att identifiera specifika användare. När man går in på en webbsajt så blir man tilldelad ett sessions-ID, vilket i vårt fall är en lång slumpmässig text. Ibland kan man i vissa adresser/länkar se sessions-ID ("sid") angivet, t.ex. posting.php?mode=reply&t=4915&sid=77c3f8e84f4bba23af38d05042f2fc81t. Denna sparas både i en cookie (traditionellt en liten textfil) i webbläsaren och på webbservern. När man loggar in på forumet och skickar sina uppgifter (och de är korrekta) så gör webbservern också en koppling mellan det lagrade sessions-ID:t och användaren (typ "77c3f8e8... == Sceleris"). Så länge den kopplingen finns kvar i webbservern så slipper användaren skicka in sina uppgifter igen för att identifiera sig -- om webbläsaren har sessions-ID:t i en cookie.

 

Problemet verkar vara att webbservern delar ut nya sessions-ID för fort. Om jag loggar in och uppdaterar förstasidan 2-3 gånger så får jag ett nytt sessions-ID, vilket ersätter ID:t i min cookie. Men på servern så är min inloggning fortfarande kopplad till det gamla sessions-ID:t! Min användare rapporteras som inloggad på servern, medan jag inte är inloggad i min webbläsare. (Ni med automatisk inloggning har egentligen samma problem -- ni får bara inte se inloggningskraven.)

 

Jag vet inte vad det beror på, men vi ska ta upp ärendet med Avathar senare.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...