Hoppa till innehåll
Anime.se

Hjälp mig komma på vad det här är för anime!


Lasse_Kroner
 Share

Rekommenderade inlägg

Hej alla!

Jag tänkte jag skulle ta chansen och se om någon här kunde luska ut vilken den absolut första anime serien jag sett är.. ja, utifrån en kanske väldigt diffus och futtig beskrivning då, givetvis. Nu var det väldigt många år sedan jag såg denna anime serie (?), var inte mer än 7-8 år, men jag har ändå gott hopp om att finna den då det torde vara här om någonstans som jag skulle få namnet på serien.

 

Till att börja med kan jag dra mig till minnes att det är en mecha serie. Den lär vara från tidigt 90- sent 80-tal, kanske t.o.m mitten av 80. Tycker mig minnas att den var väldigt lik transformers i det att deras individuella mechas skapade en större mecha. Av karaktärerna minns jag väldigt lite. En sak som jag kan dra mig till minnes är att en av karaktärerna har någon sorts röntgen syn och använde denna, då huvudkaraktärerna var på stranden, i syfte att "klä av" en av de andra kvinnliga karaktärerna som solar i blott bikini.

 

Den var säkert bra våldsam med och kanske inte helt lämplig för en 7-8 åring, men inte alt för våldsam, dock.

..ja... Om det finns någon mecha fantast som varit med länge så sätter jag allt mitt hopp till dig! ;)

Tacksam för svar! Tack, tack, tack!

 

Edit: Mecha skall det ju givetvis stå. Inte mecka.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Slimmy: Det ringer inga klockor, men om det var en svensktextad eller svenskdubbad animé du såg kan du kolla in listan över animéutgåvor i Sverige 1982-2003.

 

Ja! Genialt! :D Återkommer!

 

----------

 

 

HAHAHAHAHA!!! Jaaaaaaaaaaaaaaa!!! Jag kände igen namnet med äns! BALATACK!!! HAHA! Noooostalgiiii!

Tack så jätte mycket, Sceleris! Du är ett geni!

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Kommer ihåg att jag såg en OVA för ett tag sen på kanske 1-3 avsnitt.

Samma stil som "Slayers", samma typ av trollformler och Megumi var med i den här också.

 

Storyn ja kommer är att den är en tjej som fått sin röst "låst" för att inte kunna använda sin magi, och bara en kyss kan släppa förtrollning.

 

Tror tjejen har rött hår och gröna kläder.

 

Hitta den själv. "Gestalt" heter den. Hon hade visst rosa hår och röda kläder*harkel* Miss av mig > >

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 3 weeks later...

Glömt bort namnet på denna serie. Så skulle behöva lite hjälp att komma ihåg det. Det ska vara en Shoujo-ai har jag för mig. Och det jag vet är att en tjej har rosa hår, och den andra är mörkhyad och har lila hår. Det verkar inte vara direkt ny heller.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Glömt bort namnet på denna serie. Så skulle behöva lite hjälp att komma ihåg det. Det ska vara en Shoujo-ai har jag för mig. Och det jag vet är att en tjej har rosa hår, och den andra är mörkhyad och har lila hår. Det verkar inte vara direkt ny heller.

Flickrevolution Utena.

 

yRHjVeFee.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 weeks later...

Okej, detta kan bli en hård nöt.

 

Minns när ja va liten sisådär 8-12 år (90-92)

så gick det en animé på Sky-1.

 

Jag har letat efter den men inte hittat nånting.

Det är en rymd-animé, gjord nån gång på 80-talet,

huvudkaraktärerna är en liten tjej och en äldre man, kanske 40-50 år.

Han har en vit/blå dräkt, brunt hår och helskägg om jag inte minns fel.

Mest utmärkande är hans laser-pistol som också är ett laser-svärd.

 

Vill minnas att i ett avsnitt täcks deras rymdskepp av rosor som fuckar med deras minnen.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Okej, detta kan bli en hård nöt.

 

Minns när ja va liten sisådär 8-12 år (90-92)

så gick det en animé på Sky-1.

 

Jag har letat efter den men inte hittat nånting.

Det är en rymd-animé, gjord nån gång på 80-talet,

huvudkaraktärerna är en liten tjej och en äldre man, kanske 40-50 år.

Han har en vit/blå dräkt, brunt hår och helskägg om jag inte minns fel.

Mest utmärkande är hans laser-pistol som också är ett laser-svärd.

 

Vill minnas att i ett avsnitt täcks deras rymdskepp av rosor som fuckar med deras minnen.

 

Det där är "Ulysses 31", en fransk-japansk tv-serie från 1981.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 weeks later...

Hej jag är ny här och tänkte se om någon av er kan lista ut vilken film det är jag söker, har inte så jätte mycket information. Det var så här att jag var på ett nätcafé för ca 10 år sen. Och när man satt o väntade på en dator så hade de en film som spelades upp. Filmen var grym lång om jag minns rätt och den scenen som jag kommer ihåg mest var att en flintskallig man (kanske en munk?) blev "dömd" av någon slags Gud eller någon härskare med mörk röst han som blev dömd var på knä uppe på någon slags orange pyramid eller något. Har väldigt svagt minne av denna filmen men minns att den var grymt bra. Jag tror också att filmen hade futuristiska inslag med robotar och sånt här och kan tänka mig att den måste vara ganska känd då de inte borde spela upp okänd anime bara sådär.

 

Väldigt tacksam för svar.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Zgodni: Fler uppgifter kanske kan vara till hjälp? Vilket land var det? Var det textat eller dubbat? Såg den gammal eller ny ut?

 

Åh, och så hej och välkommen. :)

 

 

Hej! Tack. Jo jag misstänker att den var textad, och den såg inte jätte ny ut men inte gammal. Tänk på att det var 8-10 år sen jag såg den. Sen har jag en känsla av att han kanske blev drogad eller hoppade mellan olika verkligheter på nått sätt... det är lite svårt att förklara och minnet är så svagt så jag vet inte om det något jag tror eller om det verkligen var så.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Hej, jag letar efter två animefilmer vars jag har glömt bort titlarna på, klantig som jag är..

 

Den ena handlar om två ungdomar som försöker överleva i ett krig, dem känner inte varandra men lär känna varandra då det får i uppgift att samla ihop 12 ägg till en födelsedagstårta åt en av militärernas fru. Att samla ihop 12 ägg är nästan en omöjlighet i krigstid. Tror det utspelar sig under andra världskriget men är inte säker alls.

 

Den andra filmen handlar också om barn som försöker överleva, men måste överleva genom att vinna en springtävling. Tror att det var så att dem som inte vann fick dö, medan den som vann fick allting han önskade sig.. Är dock inte helt säker men ungefär så..

 

Vore grymt om du kände igen någon av filmerna, har letat som en galning men inte hittat :/

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Den ena handlar om två ungdomar som försöker överleva i ett krig, dem känner inte varandra men lär känna varandra då det får i uppgift att samla ihop 12 ägg till en födelsedagstårta åt en av militärernas fru. Att samla ihop 12 ägg är nästan en omöjlighet i krigstid. Tror det utspelar sig under andra världskriget men är inte säker alls.

 

Låter inte det där som boken City of Thieves av David Benioff? :x

 

Det ringer inga klockor, så jag ställer de vanliga frågorna: Var och hur (nedladdning, DVD, TV) såg du filmerna? Var de dubbade eller textade? På vilket språk? Såg det gammalt eller nytt ut? Fanns det något annat som kan beskrivas?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Zgodni: Fler uppgifter kanske kan vara till hjälp? Vilket land var det? Var det textat eller dubbat? Såg den gammal eller ny ut?

 

Åh, och så hej och välkommen. :)

 

 

Hej! Tack. Jo jag misstänker att den var textad, och den såg inte jätte ny ut men inte gammal. Tänk på att det var 8-10 år sen jag såg den. Sen har jag en känsla av att han kanske blev drogad eller hoppade mellan olika verkligheter på nått sätt... det är lite svårt att förklara och minnet är så svagt så jag vet inte om det något jag tror eller om det verkligen var så.

Var där en stor vit anka? :D

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Den ena handlar om två ungdomar som försöker överleva i ett krig, dem känner inte varandra men lär känna varandra då det får i uppgift att samla ihop 12 ägg till en födelsedagstårta åt en av militärernas fru. Att samla ihop 12 ägg är nästan en omöjlighet i krigstid. Tror det utspelar sig under andra världskriget men är inte säker alls.

 

Låter inte det där som boken City of Thieves av David Benioff? :x

 

Det ringer inga klockor, så jag ställer de vanliga frågorna: Var och hur (nedladdning, DVD, TV) såg du filmerna? Var de dubbade eller textade? På vilket språk? Såg det gammalt eller nytt ut? Fanns det något annat som kan beskrivas?

 

Alltså det som är att jag endast läst om båda filmerna jag skrev om på någon "topp 10 anime". Jag har letat efter sidan men dock inte hittat den igen så tänkte försöka här..

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...