Hoppa till innehåll
Anime.se

Tengen Toppa Gurren-Lagann


Kaishen
 Share

Rekommenderade inlägg

Oj oj oj! Avsnitt 17 var ruggigt bra, och det känns som att seriens potential bara växte i och med detta.

 

Tengen Toppa Gurren-Lagann - 17

Det var kul att se att detta 7 år långa tidshopp genomfördes med bravur. Karaktärerna känns fortfarande genuina, och trots att de nu är ikoner som bär aptunga ansvar på sina axlar känner man att det fortfarande är samma personer som slogs för sina liv och sin rätt att leva i sanden för 7 år sedan. Manusförfattande och regi på hög nivå.

 

Teorier

Man får vara bra "dense" för att inte se hur Gainax rör om rejält i grytan just nu. Det känns definitivt som om serien kommer ta ett rejält kliv framåt på dramafronten i och med de händelser som man redan nu har fått ta del av. Det är säkert inte bara jag som tror att Simon och Viral kommer vara något annat än just dödsfiender innan dess att den tjocka damen börjat sjunga. Jag har även svårt att tro att Simon och Rossiu kommer vilja nå "målet" med samma medel. Det känns som om Rossiu kommer jobba lika mycket med Simon som mot honom. Vette fan, bara en känsla jag har.

 

Det som händer med Nia bidrar också till spänningar på det emotionella planet, och sådant gillar jag alltid. Om det går som jag både tror och hoppas så kommer triangeln Nia/Simon/Yoko vara den mest betydelsefulla ingrediensen i serien. Vad jag tror och hoppas på tänker jag däremot inte säga eftersom det inte skulle förvåna mig om det visade sig vara helfel. Det är inte alltid jag har rätt angående det jag tror, och det är långt mycket mer ovanligt att det går som jag hoppas. :rolleyes:

 

 

Aja, ganska kul att de två serierna som jag tycker är överlägset bäst just nu båda innehåller ett tidshopp på just 7 år. Hoppas bara att "den andra" serien går igenom det på ett lika bra sätt, men det tvivlar jag inte på. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Så jävla bra! Härligt att se de lite mognare.

 

17

Som Meatrose sa känns det som om Rossiu kommer bli ett problem för Simon ett tag nu. Men jag tror Simon kommer få han att ändra sig och "få över honom på hans sida". Och att Nia bli "tagen" av invaderarna var väldigt bra! Nu blir det som sagt mer drama över det med.

Får se hur Simon klarar av det. Tror han kommer bli tokig på dem först, och sedan lugna ner sig lite för att det inte ska gå ut över alla andra.

 

Det ska bli intressant att se hur allt går! :P

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

18

Fan vilket bra ep! Som sagt nu fattar man varför det gick så snabbt med allt.

Och fan va alla jävlar ska klaga på fel saker! Männisorna är bra konstiga ibland :S

Håller med Boda om att Yoko behöves igen. Kanske kommer Yoko och räddar Simon nästa ep? >:D

Får hoppas

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

19
Kan nån snälla skjuta Rossiu eller hur hans Gayiga namn stavas så man blir av med honom... han kan ju inte lägga all skit på simon och kamina när han själv var med och slogs imot Genome, det är ju lika mycket hans fel i såna fall... Bah hoppas Viral och Simon blir Pals nu och går ihop ^^ det skulle vara grejjor det ^^ ... Preven vissade också att nästa avsnitt kommer antligen bli väldigt intressant eller det avsnitt efter det ^^ kan ju knappt vänta :D
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Avsnitt 19.

Spoiler
Angående Rossiu: Han har verkligen ägt situationen de senaste avsnitten, från sina "politiskt korrekta" handlingar till att bara glida undan Kittans slag utan ansträngning. Men samtidigt är han inte "the good guy", så det är uppenbart att han ska krossas i snar framtid. "Ju högre man klättrar desto tyngre blir fallet." >:)

 

Fan, vad serien är rätt. Feta explosioner är aldrig tråkigt!

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

19

Det kommer kännas skönt när Rossiu får smaka på sin egen medicin. Det går inte att gilla honom, inte när han var liten och inte nu heller. Blir lite små chockad dock att inga andra direkt reagerar som Kittan på det straff Simon får och inga andra som jagar efter Simon när han väl ska föras bort. Han kanske inte hade så stor inverkan på de andra eller så kanske dom inte tar det så allvarligt och tror det ska lösa sig?

 

Ser med spänning fram emot nästa avsnitt. Simon + Viral = Sant (man kan hoppas på det). ;)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Tengen Toppa Gurren-Lagann - 19

Ingen fara med Simon. Yoko kommer inom kort till undsättning. ;)

 

Och ja... det är väl mer eller mindre omöjligt att gilla Rossiu, och jag blir inte så lite irriterad av att se honom hyllad av folkmassan. Men men, det ska bli intressant att se vad som händer på Viral-fronten. Gief nästa avsnitt!

 

Edit: Var det någon som inte gick igång av att se explosionskavalkaden i detta avsnitt? Giga Drill Maximum ftw. ^^

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Avsnitt 20.

Spoiler
* Det har bara gått fyra avsnitt, men det känns banne mig som det verkligen har passerat lång tid i serien -- så nu när deras gamla gunmen återvänder till tjänst är det oldschool!

 

* Jag gillar hur Kaminas ande vilar över serien. Det var inte en karaktär de hade i serien bara för att slänga bort. icon_cool.gif

 

* YOKO!

 

* Bra att de drog upp att planeten inte skulle palla med att månen kolliderar: Det skulle förstöra ytan och bunkrarna under jord, och lämna markytan obeboelig i ett år. I verkligheten skulle det dock knappast finnas någon fast yta kvar att tala om. Det skulle bara vara smält magma av allt...

 

...men sådana petitesser är förstås inget en MAN bryr sig om!

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Mmm... där fick man veckans "fix". Nu väntar avtändningen och sedan ett ständigt växande begär de närmaste 7 dagarna. Samma sak varje vecka. :rolleyes:

 

Tengen Toppa Gurren-Lagann - 20

Det blir egentligen bara bättre och bättre för varje "post timeleap episode" som går. I mina ögon har de lyckats bygga upp ett "save the world"-scenario som inte känns krystat utan snarare fräscht och originellt. Att handlingen sedan, för en gångs skull, verkar gå i den riktning som jag både trodde och hoppades gör ju bara att jag går igång på alla cylindrar. Det har nog aldrig hänt förut.

 

Dagens sanning är att av alla de serier jag följer veckovis så är det just denna som ligger i top. Claymore har, i varje fall för tillfället, fått glida över i innerfilen. Tengen Toppa Gurren-Lagann ligger i ytterfil och accelererar fortfarande efter 20 avsnitt. Snacka om att börja på 100% för att sedan öka. =)

 

 

<3 Yoko! Yoko! Yoko! Yoko! Yoko! Yoko! Yoko! Yoko! Yoko! <3

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

20

KITTAN FOR PRESIDENT! Jävlar vad han är grym. När han ska skydda alla i bilen och drar fram ett typ hagelgevär är fan hel skönt. Sen även när han hoppar in i sin gamla trogna Ganmen och röjer lite.

 

Sen så kan jag inte tycka att Rossiu gör ett helt fel aktigt beslut, även fast det kanske känns som det. Inte den lättaste situationen som han hamnar i och måste ta beslutet att lämna rätt så många människor kvar, ser även ut som han ångrar sig eller känner skuld för själva beslutet vilket tyder på att han inte är en helt rutten människa.

 

Simon och Viral vart det inte allt för mycket av i det här avsnittet men det lilla man fick var bra. Skön liten fight de två emellan. Sen att Yoko dök upp där på slutet var skit bra.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Himlabrytare Gurren Lagann avsnitt 21.

Spoiler
* Yoko som förskolelärare? ZOMFG!

* En av tidshoppets saftiga frukter: Gurrenbrigadens återkomst! Serien gav ju som sagt en så genuin känsla av att lång tid passerat (trots att det bara gått fem avsnitt), så denna hemkomst känns bara bättre. :)

* En förklaring till Gurrenbrigadens otroliga framgång: Maskiner som går på blod, svett och tårar!

* Simon-Viral-teamwork! Och Viral har ett eget manlighetstal! O! M! F! G!!

 

Nästa avsnitt

Spoiler
Semifinal med OMEGA-SUPER-ARC-GURREN-LAGANN-FUSION!!!
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

21

Yoko som förskolelärare var lite skoj att se, och comebacken när de två onda killarna dyker upp var suverän.

 

Ganska så lugnt avsnitt gämnfört med tidigare, även fast slutet bjöd på det man gillar med serien allra mest, explosioner, stora robotar och Yoko.

Viral och Simon kommer nog äga en hel del kan jag tänka mig nästa avsnitt.

Looking forward to it. :)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Himlabrytare Gurren Lagann avsnitt 22.

Spoiler
* Gurren-Lagann är pilot inuti Arc-Gurren-Lagann!! OMFGAWESOME!!1

* De slår hål på rumstiden!!! ZOMGWTFXBBLOX!!!elva

* "Chansen är så gott som noll..."

"Men den är inte noll, eller hur? Då är det lika bra som 100% för mig!"

 

Härnäst

Spoiler
Finalen inleds! Världar går under! Galaxer brinner! Och kanske MUGANN-(ARC?)-GURREN-LAGANN-FUSION!!!
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Tengen Toppa Gurren-Lagann - 22

Manligt massivt, och nästan överväldigande på de planen. Det är svårt att föreställa sig hur de ska kunna "öka" ytterligare, men det skulle inte förvåna mig om den final som de resterande 4 avsnitten ska förmedla kommer sopa banan med det vi har sett hittills. Egentligen skulle jag vilja spara avsnitten så att jag kan se episod 23 - 26 i ett svep, men jag vet att jag inte kommer klara av det. :rolleyes:

 

Vad tror ni andra om slutet? Kommer serien lyckas gå i mål utan att slänga ett ostigt (läs cheesy) slut i våra ansikten? Så här långt har den enligt mig lyckats hålla sig i princip ost-fri, men det som hände mellan Simon och Nia (för övrigt det enda i episod 22 som jag inte gillade) ger mig lite dåliga vibbar om jag ska vara helt ärlig. Jag ska dock inte agera herr Pessimist nu, för det kan fortfarande gå som jag trott och hoppats på sedan Nia went Anti-spiral... men på ett lite annorlunda sätt.

 

Edit: Hmm... jag ser nu på suki-forumet att det verkar röra sig om 27 avsnitt och inte 26 som jag hela tiden har trott. :S

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Känns som att det kommer bli ett väldigt ostigt slut om den är bara på 27 avsnitt :S skulle faktist kunna tycka att den kunde åt minståne vara 52 avsnitt... hade hoppats på att dom skulle åka till andra Spiral planter osv så att dlir lite störe skalla på armader ^^[/hide]

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Omgwtf
Jag grät, jag grät för kamina, hans spöke måste ha ha borrat sig in mellan yokos bröst dör nånstans, det är sjukt hur de bara kan sula allt överdrivnare saker i facet på en och man bara tackar och menar på att större ÄR bättre. OMGWTF, MÅNEN ETT RYMDSKEPP!
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Omgwtf
det är sjukt hur de bara kan sula allt överdrivnare saker i facet på en och man bara tackar och menar på att större ÄR bättre.

 

Sanna ord.

 

22.

Nu vill jag att jorden ska vara en Ganmen med, speciellt efter att ha sett att månen tydligen var en. Det vart verkligen bara större och större i det här avsnittet, orden som kommer ur munnarna på Simon och Viral plus den supercoola fusion de gjorde med arc-gurren var tokig!

Att månen sen visade sig vara en Ganmen som sagt var min favorit del i det här avsnittet.

 

skulle faktist kunna tycka att den kunde åt minståne vara 52 avsnitt... hade hoppats på att dom skulle åka till andra Spiral planter osv så att dlir lite störe skalla på armader ^^[/hide]

 

/sign

 

Vill också ha en liten långkörare och den här serien tror jag skulle kunna leva med råge upp till 50+ avsnitt. Gurren-Lagann är bra på att leverera helt enkelt och har inte gjort mig besviken än.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

27 avsnitt blir fint. På det exponentiella sätt som serien har skalats upp finns det inte mycket kvar bortom så många avsnitt. För att hålla samma takt skulle de efter 30 avsnitt behöva bryta igenom fjärde väggen och attackera verkligheten! (De har visst sagt att de kan tänka sig att göra en uppföljare om serien blir populär -- men det skulle dock inte vara Simons historia. Typ?)

 

Jag har inga oroligheter angående slutet. Gurren-Lagann har visat att det fortfarande finns skickligt folk på Gainax, och är det något Gainax brukar göra är det sevärda slut. :>

 

Omgwtf
Spoiler
Jag grät, jag grät för kamina, hans spöke måste ha ha borrat sig in mellan yokos bröst dör nånstans, det är sjukt hur de bara kan sula allt överdrivnare saker i facet på en och man bara tackar och menar på att större ÄR bättre. OMGWTF, MÅNEN ETT RYMDSKEPP!

Är du för eller emot [riktningen som serien tagit], menar du?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

27 avsnitt blir fint. På det exponentiella sätt som serien har skalats upp finns det inte mycket kvar bortom så många avsnitt. För att hålla samma takt skulle de efter 30 avsnitt behöva bryta igenom fjärde väggen och attackera verkligheten! (De har visst sagt att de kan tänka sig att göra en uppföljare om serien blir populär -- men det skulle dock inte vara Simons historia. Typ?)

 

Jag har inga oroligheter angående slutet. Gurren-Lagann har visat att det fortfarande finns skickligt folk på Gainax, och är det något Gainax brukar göra är det sevärda slut. :>

 

Omgwtf
Jag grät, jag grät för kamina, hans spöke måste ha ha borrat sig in mellan yokos bröst dör nånstans, det är sjukt hur de bara kan sula allt överdrivnare saker i facet på en och man bara tackar och menar på att större ÄR bättre. OMGWTF, MÅNEN ETT RYMDSKEPP!

Är du för eller emot [riktningen som serien tagit], menar du?

 

För av hela mitt hjärta

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Tengen Toppa Gurren-Lagann - 23

Nu när man serverades ett mer tillbakadraget "uppladdningsavsnitt" inser man hur satans högt tempo serien har rört sig framåt i på sistone. Veckans höjdpunkt får nog bli Simon's agerande. När Kamina dog trodde jag aldrig att jag skulle säga detta, men Simon har fanimej tagit hans plats nu, och jag tycker att han sköter sig perfekt i rollen... troligtvis bättre. Kamina var väl ungefär som Simon är nu, men lite mer "skönt nonchalant", och "charmigt korkad". Visst saknar man honom, men Simon funkar perfekt som protagonist i mina ögon.

 

Veckans lågvattenmärke får nog bli deras nya uniformer. Yoko's nya kläder ser ju förjävliga ut rent ut sagt. Men men, man kanske vänjer sig.

 

Som "Nia-ogillare" och Yoko-ist vet jag ju hur jag ville att det hela skulle sluta, men jag har för ett par veckor sedan insett att det serien inte längre kommer utvecklas i den riktning jag önskade. Jag ska dock absolut inte underskatta Gainax och deras förmåga att skapa grymma slut. Oavsett vilket så har vi med allra största sannolikhet en ytterst manlig slutstrid att se fram emot. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Tengen Toppa Gurren-Lagann - 23
Veckans lågvattenmärke får nog bli deras nya uniformer. Yoko's nya kläder ser ju förjävliga ut rent ut sagt. Men men, man kanske vänjer sig.

 

NE

Deras nya kläder är brutala, Yoko med två stjärnor nu på brösten var grymt, Simons kläder var grymast.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...