Hoppa till innehåll
Anime.se

Tengen Toppa Gurren-Lagann


Kaishen
 Share

Rekommenderade inlägg

True, men jag syftade på det enkla konceptet att huvudkaraktärerna blir starkare i takt med att det kommer starkare motståndare.

Är det inte det som heter karaktärsutveckling och som existerar i ungefär varenda serie som finns, fast med olika medel?

Du har en poäng. Dock finns det ju roliga serier där folk dör istället. Wait a minute. That happens in Gurren Lagann :D

 

Å andra sidan hade det inte varit mycket till program om de inte kunde besegra sina fiender. ;P

Vilket är varför det inte är något man borde klaga på :)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

True, men jag syftade på det enkla konceptet att huvudkaraktärerna blir starkare i takt med att det kommer starkare motståndare.

Å andra sidan hade det inte varit mycket till program om de inte kunde besegra sina fiender. ;P

 

 

Men hur gäller detta då Chrono rusade?

Nog för att jag bara har sett denna en gång men där "vinner" väl dom onda? (sätt spoiler tag för den som kan om det är nödvändigt) Då det måste finnas en balans i universum och utan ondskan skulle allting kollapsa?

Men detta är ju offtopic och vi kan ju ta detta i en annan tråd isf =)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

vad jag menar med bragonballsyndromet är att dom blir så löjligt starka att de inte ens e underhållande längre some i dragonball därav namnet

 

Nu blir min post fylld med lite spoilers inom TTGL. Så läs inte ifall du inte sett klart serien.

 

 

 

Jag tycker inte att dom blir så löjligt starka. På den goda sidan är den enda riktigt starka roboten Gurren Lagann och den får ju bara några upgrades. Den biten jag kan förstå att man tycker är lite för långt är väl när dom blir helt galet stora när det närmar sig slutet. Men jag tycker det tillhörde charmen till serien riktigt bra. Dessutom tycker jag att dom höll serien riktigt underhållande ändå. Tycker det visar riktigt bra att did the impossible, vilket serien mycket handlar om.

 

Dragonballs problem med styrka var helt annorlunda. Jag tyckte att problemet i den serien var att senare hade dom säkert styrka nog att spränga jorden utan vidare problem. Vilket jag personligen kan tycka är väldigt överdrivet, men det är offtopic.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

visserligen men dom spränger inte bara planeter i TTGL dom kastar dom .

men det kan vara så att det är genetiskt att jag tycker detta för att jag är avathars lillebror . men visst kunde kunna acceptera detta om det inte hade skett under så kort tid och kanske om dom blev så superduperuniversialomnipotenta utdraget på fler avsnitt menar inte som naruto där vissa avsnitt kan vara helt värdelösa och helt sakna betydelse för serien . . .

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Vilket är varför det inte är något man borde klaga på :)

Nä, men jag skulle inte säga att det är "Dragonballsyndromet" eller utpräglat "shounen" heller. :|

Nä. Kanske inte...

 

Den biten jag kan förstå att man tycker är lite för långt är väl när dom blir helt galet stora när det närmar sig slutet.

or did they?

Nåt jag skrev för ett tag sen:

 

TTGL och Anti spirals mecha är INTE stora som galaxer i sista avsnittet. Hur kan jag säga så? Därför att dom är på anti spirals egna lilla bakgård, super spiral space, där proportionerna är helt ur kontroll. Detta illustreras bra när Chouginga Gurren Lagann helt plötsligt är större än planeterna som kastas på den när den egentligen bara är stor som månen. Dom kommer in i super spiral space första gången dom försöker warpa till Nia.

 

Antagande att anti spirals planet, som sitter på huvvet på deras mecha, är lika stor som jorden är anti spirals slutmecha ca 284'571 km från topp till tå, inte räknat dom låååånga armarna på axlarna. Solens diameter är 1'392'000 km. Mechans höjd är nästan en femtedel av solens diameter alltså. INTE lika stor som en galax.

 

Det går att tänka mycket mer kring TTGL än vad man kan tro från början :)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Lite vidare funderingar

1zzmc7k.jpg Om man kollar på bilden så ser Tengen Toppa Gurren Lagann ut att vara lika stor som en galax men som ni sa tidigare, allt är lite snedvridet i anti-spirals space.

 

Visst kan det kännas lite överdrivet ibland men det är enligt mig seriens styrka, att den hela tiden bryter ner gränsen av det som tycks vara omöjligt.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 weeks later...

Äntligen! Jag har sett klart på Tengen Toppa Gurren Lagann! Och här kommer mina reflektioner!

Aldrig någonsin i mina dar som animefanatiker har jag sett en serie som beter sig som denna. Den går bokstavligt talat från att vara halvdan i början till att i slutet bli större, tyngre och mer tankeväckande än de flesta serier i animevärlden. Evolution indeed.

 

Jag måste erkänna (som jag skrev i mitt första inlägg i den här tråden) att jag till en början inte alls gillade Gurren Lagann. Allt kändes bara flummigt och överdrivet, utan egentlig plot. Men det visade sig vara ett misstag helt från min sida, ty det här är en serie vars brister inte ligger i sig själv, utan i betraktarens hjärna. Antingen förstår man den och gillar den, eller så förstår man den inte och hatar den. Visst kan man klaga på att seriens första del var lite för flamsig (*host* Onsen-avsnittet), men det är å andra sidan gjort med glimten i ögat.

 

En ren adrenalinkick var det i alla fall, som lämnar ett varande intryck. Om jag skulle sätta betyg skulle det bli en nia, just för att början faktiskt var lite flamsig för mig. Men det är som sagt brister i mig själv, inte i serien som sådan.

 

Lite funderingar om sista slut-scenen

Vem är den mystiska mannen i slutet som inte på något sätt liknar Kamina? Är det Kamina tro, som har återuppväckts (zOMG!) på grund av någon böjning i tid och rum? Eller är det hans pappa som visst inte var död (zOMG!!) trots allt? Eller var det rent av Simon? Det sistnämnda är min gissning, men man undrar ju isåfall varför han är där, och vad som har hänt med honom.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Lite funderingar om sista slut-scenen
Spoiler
Vem är den mystiska mannen i slutet som inte på något sätt liknar Kamina? Är det Kamina tro, som har återuppväckts (zOMG!) på grund av någon böjning i tid och rum? Eller är det hans pappa som visst inte var död (zOMG!!) trots allt? Eller var det rent av Simon? Det sistnämnda är min gissning, men man undrar ju isåfall varför han är där, och vad som har hänt med honom.

Slutet.

Spoiler
Öh, den gamle mannen? Jo, det är Simon. Det är han som var berättarrösten, visade det sig. Konsensus är att han vandrade runt världen efter Nia försvunnit. Han tyckte att hans roll som ledare var över, och ville lämna plats åt framtiden -- och man kan undra om inte Simon representerar själva animén Gurren Lagann i att även dess roll är slut: de har visat vad en galen mechaserie kan göra, nu är det dags för efterträdarna att visa vad de går för!
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Lite funderingar om sista slut-scenen
Vem är den mystiska mannen i slutet som inte på något sätt liknar Kamina? Är det Kamina tro, som har återuppväckts (zOMG!) på grund av någon böjning i tid och rum? Eller är det hans pappa som visst inte var död (zOMG!!) trots allt? Eller var det rent av Simon? Det sistnämnda är min gissning, men man undrar ju isåfall varför han är där, och vad som har hänt med honom.

Slutet.

Öh, den gamle mannen? Jo, det är Simon. Det är han som var berättarrösten, visade det sig. Konsensus är att han vandrade runt världen efter Nia försvunnit. Han tyckte att hans roll som ledare var över, och ville lämna plats åt framtiden -- och man kan undra om inte Simon representerar själva animén Gurren Lagann i att även dess roll är slut: de har visat vad en galen mechaserie kan göra, nu är det dags för efterträdarna att visa vad de går för!

 

Aldrig sett det på det sättet. Vad rörd jag blev. ;_;

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 weeks later...

Dags för ännu en dubb-rapport.

 

Av de fyra första avsnitten att döma har de lyckats relativt bra med den engelska versionen. Simon har en mycket passande röst som gör ett bra jobb, men tyvärr har de i min mening klantat till det lite med Kamina. Han låter inte alls lika kaxig, och ibland rentav stel; dock får han till det ganska bra efter ett par avsnitt. Yoko låter okej, men inget fantastiskt (hon delar för övrigt röst med Tsukasa från Lucky Star, vilket hörs om man lyssnar noga). Leeron (som spelas av rösten bakom Spike i Cowboy Bebop) gör även han ett bra jobb. En sak värt att nämna är att de tydligen inte kan uttala "Simon" med det engelska uttalet "Saimon"), utan säger det hela tiden som "Siimohn"; samma sak med Viral.

 

Synd bara att dessa röster inte finns med i DVD-utgåvorna jag har. Tur är väl att man har DuTub.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Hikari no Hohenheim: Jag tror nog allvarligt att du är den enda på forumet som bryr sig om dubbningar :P

Visst inser jag att det är ett udda intresse, men jag kan nog tänka mig att det finns en och annan besökare som delar det. Om man inte bryr sig är det bara att låta bli att läsa; en dubb-analys stör väl knappast trådens flöde (eller borde jag ha lagt dit en hide-tagg?). Ett forum är väl ändå till för att dela med sig sina erfarenheter? ^^

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 6 months later...

Så såg man filmen då.

 

Den kändes väldigt meningslös. Nästan hela var exakt som serien fast nerkortad på mestadels passande ställen. Det var ju till och med uppdelat i vissa bitar som en episodisk serie, så det passade inte så bra som film.

 

Den största ändringen tycker jag inte var inte till det bättre. Det enda intressanta skulle väl vara Kungens historia, men ta bort berättarrösten så hade vi ju redan sett det i parallel works.

 

Nah, förstår inte riktigt vad dom ville uppnå med den här. Förutom mer pengar :/

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 weeks later...

Efter lång tid har jag tagit tid åt att se den första filmen, men eftersom jag ansett den hype/craze som kretsat runt den kändes alltför stor till själva animen (har ej sett animen). Första början var mycket oimponerad med den ständige Kamina och Simon samt Yoko. Jag var inte riktigt intresserad av filmen förräns den stora fighten i slutet som var totalt mindblowing för mig :) . Animation som är gjord av Gainax var otroligt bra gjort och röstskådespelarna körde sina roller gott.

 

Filmspoiler!

Kaminas död var inte sa emotionell stark, men jag visste det redan sen lång tid tillbaka att han skulle dö. Han kan man säga att han var en riktig karlakarl!

 

Om karaktären Simon tyckte jag att han var en ganska fegis tills Nia kom upp lyste upp honom och gjorde han pa något sätt honom till man i mina ögon.

 

Yoko är................i have nothing to say. ;)

 

I helhet är man intresserad att se nästa film, men bara se mera explosioner och awesome strider samt se vad som kommer hända härnäst. Gurren Laggan är en ganska intresserad film, men hypen/crazen gjorde liksom mig illvillig att få mina förhoppningar krossade om den var inte lika fantastisk som man har sagt om denna serie/film.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...