Hoppa till innehåll
Anime.se

R.O.D, Read or Die, Read or Dream


lerusius
 Share

Rekommenderade inlägg

Vad är skillnaden mellan dom...Vad heter TV serien egentligen??

 

Nu har jag letat lite på olika Forum, frågat en massa kompisar och suttit och mediterat på detta i en hel minut och kommit fram till att. *BAMBADABAM*(cool ljudeffekt)

 

Read or Die heter OVAn som är på 3 delar. även mangan som OVAN har baserats på heter Read Or Die (4 st till antalet). Men det finns också 7 bövker om Yomiko Readman :P

 

Fortsättningen i Mangan heter Read Or Dream. därför brukar man kalla TV serien Read Or Dream. men den heter egentligen Read Or Die the TV. och dom fokuserar sig mest på dom 3 pappersdektektiv systrarna.

 

 

Så om jag har skrivit helt totlat fel eller ifall om ni vill börja diskutera detta så kom med bra svar >:(

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

nej precis :P försök inte att smutskasta rod tv här nu ^^ riktigt bra.

 

hmm, lerusius, rod manga? :O wooo, måste ha!

wäh, inga sökträffar på sfbokhandeln eller amazon :( jag börjar nästan bli orolig, har den inte blivit översatt?

 

wäähää, hjälp mig, snälla ;) !

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 4 months later...

Läste på någon officiell sida att de med vilje döpte TV-serien till R.O.D the TV just för att folk skulle få fundera över och själva bestämma vad R.O.D stod för. Adressen till sidan har jag tappat bort och verkar inte kunna hitta igen, men någon duktig kanske kan klara det?

 

I så fall skulle det innebära att det är lika rätt som fel att kalla den Read or Die som Read or Dream. I juridiska sammanhang bör man nog fortfarande kalla den R.O.D the TV.

 

För övrigt gillar jag både OVA:n och TV-serien.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Tv serien har en del olika namn ja, och samtliga verkar vara rätt. Har kollat i en massa Anime Databaser och där finns dessa namn angivna.

 

R.O.D TV

Read or Dream TV

Read or Die TV

 

R.O.D TV verkar dock vara den som används mest. Det används tex på tillverkarens hemsida.

http://www.jcstaff.co.jp/sho-sai/rod-sh ... -index.htm

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Har kollat i en massa Anime Databaser och där finns dessa namn angivna. /...

Animédatabaser på nätet verkar döpa serierna till precis vad de vill. För att underlätta sökning, antar jag. Ungefär som pirat-textarna på nätet. Originalnamnet är dock fortfarande R.O.D the TV.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

öhh jag tycker att rod seien är så sjukt dålig så att jag mår illa av att skriva om den

 

Du måste vara masochistiskt lagd då, eftersom du tar upp den här tråden efter så lång tid.

 

Eller för att uttrycka mig utan sarkasm: Vi vet redan att alla inte gillar allt. Ingen blir glad av att du sprider dynga ur dig. Om det enda du tänker göra är att säga att du tycker serien suger kan du lika gärna hålla käft.

 

Läste på någon officiell sida att de med vilje döpte TV-serien till R.O.D the TV just för att folk skulle få fundera över och själva bestämma vad R.O.D stod för.

 

Själv har jag alltid hört att Read or Die är OAV-serien och Read or Dream är TV-serien. Men om man nu får bestämma själv vad R.O.D. skall stå för tycker jag att TV-serien borde heta Redigt Ovårdade Dårar.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

öhh om jag vill skriva om att jag tycker att något e dåligt så ska väl du hålla käften o låta mig göra det

 

Nej, det tänker jag inte. Internetfora blir satans tråkiga om folk skall komma med sina "den e så dålig att ja spyr" så fort någon entusiast startar en tråd. Det är en sak om du kommer med kommentarer som "jag tyckte inte om den för den var rörig" eller "jag gillade inte teckningsstilen" eller något annat, men kategoriska "Den är så sjukt dålig att jag mår illa" utan vidare kommentarer ger ingenting och är bara meningslösa. Var god posta inte sådana inlägg i fortsättningen.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

asså du tänker nog på OAV serien är ca 25 avsnitt

 

Nja... OAV-serien Read or Die var på minst 3 avsnitt, 4 har jag för mig.

 

Det är TV-serien Read or Dream som är på 25 (?) avsnitt.

 

Det är mycket ovanligt med OAV-serier som är längre än tio avsnitt. Normalt sett är de 4 eller 6, även om det finns undantag.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...