Hoppa till innehåll
Anime.se

National Novel Writing Month


Hikari no Hohenheim
 Share

Rekommenderade inlägg

Vill ni lägga till mig så har jag namnet Momiji_mii.

Fawking added! Hikari också.

 

Återstår att se om du har engelskakunskaperna dock.

Ashaz då! Det är väl ställt utom allt rimligt tvivel att jag, som kallades för Engelska A:s röda komet, har engelskkunskaperna nog att skriva! >:)

 

Engelskkunskaper nog för att kunna skriva något bra är en helt annan femma, men det är jag inte ens säker på att jag har svenskkunskaper nog för att kunna göra heller. ;)

 

Verkligen? Det la jag inte på minnet. Kanske beror det på att jag får samma tips av min bror varje gång jag nämner mina skrivambitioner, och jag vet att det inte är hela sanningen.

Ja, det är egentligen inte så att jag tog illa vid mig av det, men jag började ifrågasätta varför jag ska skriva textbaserad skönlitteratur när det mesta jag läser är serier... men "roman eller serier" är en falsk dikotomi, egentligen står det ju mellan "roman eller inget". Så här är jag igen.

 

Lustigt mönster tråden har fått förresten: Hikari två poster-Sceleris två poster-Hikari två poster-Sceleris två poster. ^^

Jag var tvungen att avvakta för att du skrev så, men det blev inte självuppfyllande trots allt.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 weeks later...

Så där ja, 10 000 ord skrivna första dagen, även om jag har gått över tolvslaget rejält vid det här laget. Nu har jag de första 5 dagarnas mål täckt ifall jag inte kommer vidare. Imorgon ska det researchas lite och filas på några ännu obestämda detaljer. :)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det är en sak jag tycker är lite underligt.... om det är den "Nationella Novellskrivarmånaden" så bör den väl bara vara begränsad till ett specifikt land, annars skulle det ju vara Multinationella Novellskrivarmånaden, eller rent av Internationella Novellskrivarmånaden om vilket land som helst firar högtiden...

 

Frågan jag egentligen ställer mig är, vilket land är det egentligen som har denna nationella högtid?

 

AH! Fick reda på svaret i FAQn:

[...]! We are very proud to be an international event, and don't consider the "National" in the title to refer to the United States. This is an event for all nations. We'd change the name to "International Novel Writing Month," but InNoWriMo doesn't roll off the tongue in quite the same way. [...]

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Så där ja, 10 000 ord skrivna första dagen

Starkt gjort; själv hade jag problem med den första biten -- för mycket detaljer kring profetior, invasionsplaner och systrakärlek (ej Candy Boy-typen) på en gång -- så jag kom först inte längre än 1700 ord, men senare den kvällen klarnade handlingen och jag fick upp det till 2200 ord. En oförbestämd karaktär har redan dykt upp, och planer på en romans (man och kvinna, tro't eller ej) har börjat blomma. Det tycks definitift bli en smartare historia än förra årets.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Detta verkar ju lite kul... man kanske skulle försöka klämma ur sig något på en månad... förmodligen inte alls något bra, men i alla fall något ;)

 

Jag våld-addar några av de namn jag känner till ^^;

 

Btw, om någon är sugen på att ha en ganska säker förlorare så finns jag att lägga till, samma nick överallt!

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Hurra, en till alltså! Har man svårt att komma igång kan man kolla i forumet om det finns någon aktiv grupp som annordnar skrivfika där man bor. Det brukar hjälpa att ha folk som pushar en lite när man har svårt att komma vidare eller kör fast på någon dum detalj.

 

Jag har skrivit lite mer idag, men jag är lite nervös över att jag kanske för fram huvudintrigen lite för fort. Jag försöker stoppa in sådant som hör till berättelsens sidospår och inte direkt påverkar huvudintrigen för tillfället. Klurigt, klurigt. Men detaljer och sånt kan man alltid fixa efter att november är över.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det gör inget! Nano handlar om att skriva en bok, inte nödvändigtvis en bra eller viktigt eller ens läsbar sådan! Det handlar om att prova på hela skrivarprocessen tillsammans med en massa andra likasinnade. Bara att ösa på med ord och alldeles för långa miljöbeskrivningar tills du får ihop din wordcount!

 

Själv har jag skrivit 22000 ord och har äntligen börjat komma fram till de partier som jag har längtat mig blå efter att skriva, men jag är trött och hängig just nu så det får eventuellt vänta till imorgon.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det här kanske man skulle hoppat på....Även om det bara gått sex dagar sedan det drog igång, känns det ändå som man tappat tid. Får väl joina upp nästa år kanske.

 

Jag har inte kommit speciellt långt alls, och vissa är redan klara efter bara de första dagarna ;)

 

Om inte annat kan du alltid bli medlem och forcera ut någon form av ordröra i ett försök att åtminstone värma upp inför nästa år ^^

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Men din synopsis lät ju spännande tyckte jag. Hoppas det går bättre med den andra idén!

 

Själv kom jag just över 30 000 ord och är ganska nöjd med det jag har skrivit, även om det förstås är mycket ordsvammel. Men det hör å andra sidan till när det är Nano.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Själv kom jag precis över 15000-sträcket (15346), med en scen där profeten äntligen sprack och fick gråta ut alla sina bekymmer.

 

Seriöst, den här berättelsen är bara den ena tunga scenen efter den andra. Tur att jag har en lite mindre allvarlig karaktär bland huvudrollerna, för utan henne skulle nog både jag och huvudpersonen nog också blivit smittade av profetens depressioner. Jag hoppas innerligt att hon inte slutar som en tjej taget från en moé-anime; det faktum att hon är lesbisk och gladlynt sätter henne i farozonen.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Min NaNoWriMo går katastrofalt. Eftersom jag har varit nere för räkning på grund av sjukdom och knappt orkat skriva något alls på en vecka är det minst 8000 ord jag ligger efter. Dessutom har min historia börjat vandra den klyschiga vägen, och det känns som att jag måste ta den en helt annan riktning än planerat (det lilla jag planerade åtminstone) för att den ska fungera. Imorgon ska jag se om jag inte kan skriva några tusen ord (ligger på 25300 nu), men det finns del av mig som faktiskt vill ge upp, det ska erkännas.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag ser att Nano-mästaren här på forumet är ingen mindre än lilla blygsamma moi! 70 000 ord kom jag upp i under kvällen och jag är nöjd med säkert 70% av det som jag har skrivit. Just nu är jag mitt i slutscenen i boken (möjligtvis tillkommer det en epilog) och jag sitter på helspänn, för det finns detaljer som jag inte ens själv riktigt vet hur de ska utspela sig. Det är liksom halva charmen med Nano att köra 200 km/h med skygglappar och glasögonen liggande bortglömda där hemma. ;)

 

Hur som helst tycker jag att ni ska uppdatera er wordcount varje gång ni har skrivit något, oavsett hur lite det är. 75 ord är 75 ord mer än inga ord, och det kan vara bra att ha sin Nano-kurva att titta på till nästa gång så att man ser vart man sackade efter inför planeringen för nästa år. Plus att jag är trött på att se era 0-or i wordcount! Bättring! >:)

 

Ett vanligt fel är för övrigt att tro att man skriver en perfekt berättelse på första Nano-försöket, men de flesta jag talat med håller med mig om att den första Nanoberättelsen bara är något man ska få ur sig så att man kan skriva en vettig story året efter.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Ordräkning uppdaterad, med en kort, kort synops. Men det blir nog inte mer detta år, jag har nio tidskrävande sysslor med högre prioritet än NaNoWriMo. (Det skulle man i och för sig inte kunna tro ibland, så dålig tidsplanering jag har...) Men jag har åtminstone konkretiserat världen i berättelsen, och det är det mesta i "kreativt berättande"-väg jag har gjort på minst fem år!

 

Läste era utdrag, My och Hikari, såg la rätt hyfsat ut. :o

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det låter ju jättebra, Sceleris, då kan du ju utgå från det du har gjort i år nästa gång och spara både tid och huvudbry, plus att du har tid att tänka över det i lugn och ro om du vill fördjupa bakgrundshistorien. Gillade förresten din synopsis och angående "bad writing to be expected", tja, det hör till när det är Nano. Språket polerar man i efterhand. ;)

 

Har fått ett par, tre roliga reaktioner på mitt utdrag:

 

Reaktion 1 (kille) - "Det var mysigt, jag gillade ju Tordyveln flyger i skymningen" (Jag: "Jämför mig inte med Maria Gripe, för då får jag prestationsångest.")

 

Reaktion 2 (annan kille) - Jag ser att du har lagt in lite undertext mellan Markus och Tetsu. (Jag: "Jag har vadå sa du?" Undertexten i min Nano har tydligen skrivit in sig själv lite här och var...)

 

Reaktion 3 (tjej) - "Är Markus och Tetsu OTP?" (Jag: "Men...va?! Varför tror alla det?!")

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det är lite svårt att säga så mycket baserat på bara ett kort utdrag, men det närmaste jag kan komma är väl att säga att ditt läste som en "äkta" roman (istället för en text som vill vara en "äkta" roman).

 

(Ja, undertexterna kändes påtagliga - Markus framstår en aning som uke - men det kändes inte så konstigt med tanke på författaren. ;) )

 

om du vill fördjupa bakgrundshistorien

Do I ever! Det är ju inte en äkta klyschfantasy om man inte har en överutvecklad värld.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Nu har jag i alla fall lagt på ett kol, och lyckats komma upp till 32000 ord. Under den snabba skrivtiden hann plotten ta en helt oväntad vändning; fienden kände skurken, skurken blev vän, och nu måste jag krånglat till (den egenpåhittade) tidslinjen ordentligt för Ragnarök-världen. Målet verkar dock vara detsamma, och vet verkar som våra hjältar kommer upptäcka något ännu otroligare om världen framöver.

 

Lustigt hur många av mina berättelser verkar fokusera mycket på själva världen, hur mycket hemligheter den har, och hur den kan räddas utan att förstöras, osv.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...