Hoppa till innehåll
Anime.se

National Novel Writing Month


Hikari no Hohenheim
 Share

Rekommenderade inlägg

Man hinner mer än man tror. Sätt dig på kvällen efter att allt annat är klart, eller "låna" en timme från ev. spel eller annat. Man ska skriva lite mer än 2000 ord/dag, vilket faktiskt inte är så svårt som man kan tro. I värsta fall kan man svamla ihop lite dialog eller miljöbeskrivningar, medan man försöker komma på vad man vill skriva härnäst.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag kan inte läsa min första Nano, men jag har läst rätt mycket av den från förra året som blev helt okej. Man får redigera texten ganska kraftigt i efterhand, men man har å andra sidan något att jobba med. Mer än om man inte skriver något alls. :) Kämpa på!

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag har inte bara läst, utan även editterat en hel del av min första NaNo, och även andra som blev en direkt uppföljare. Och jag är faktiskt riktigt stolt över vad jag presterat: jag bryr min om karaktärerna och förundras över världen jag skapat. Detta efter att första utkastet såg ut att kunna varit taget från ett japanskt fantasy-harem-spel.

 

Förra årets NaNo var också riktigt trevlig, innan jag fick svininfluensa och tappade en vecka, vilket ledde till att handlingen drog iväg åt en oväntad och snabbt ihophafsad riktning. Förr-förra året var dock absolut smörja, som väl representerar det tillstånd min hjärna var på den tiden.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 3 weeks later...

Hur pass "bra/dålig ide" är det att ha en historia i historien?

Det är inte en dålig idé, typ ett dåligt litterärt knep, om det är det du tror. Duger det åt t.ex. Homeros och Chaucer så duger det åt dig! ^_~

 

Kör hårt. Blir det bra så blir det bra. Blir det inte bra... så gör det inget, för det är NaNoWriMo!

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag funderar faktiskt på att göra ett seriöst försök i år. Tyvärr har jag starka misstankar om att jag kommer misslyckas med detta, inte minst för att jag har en väldans massa på gång.

 

Får jag ihop lite av min fantasy-berättelse så kommer jag givetvis posta det här!

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Vad kul att det tycks vara ett gäng som vill åtminstone prova på att skriva i år! Själv fick jag sätta stopp för mitt vanliga skrivande för någon månad sen, eftersom jag behöver samla energi inför hetsskrivandet i november. Det gäller att ha blodad tand om man ska orka slutföra sin berättelse.

 

Det händer dock att jag slänger ihop något på en 6-7000 ord emellanåt, när andan faller på. Inget seriöst dock, bara sånt som är roligt att skriva, med långa dialoger. Jag har för första gången börjat låta vänner få läsa vad jag har skrivit och än så länge tycks de åtminstone tycka att det är underhållande.

 

Jag har även provat att skriva på engelska, vilket gick bättre än vad jag hade trott, men upplevelsen befäste ändå mitt beslut att försöka hålla det egna skrivandet på svenska. Jag tycker inte om att inte ha 100% kontroll över språket och varje gång jag sitter där och tänker "det där ordet, jag känner igen det när jag hör det och det skulle passa perfekt i den här meningen, men vad tusan var det egentligen?!", vilket slutar med att man får söka reda på det i ett lexikon eller i en synonymordbok, så känner jag att jag förlorar tid i onödan. Tid som bättre skulle kunna användas till att putsa till dialogen, göra research eller slipa till den planerade karaktärsutvecklingen.

 

Men nu när det börjar närma sig, vad har folk tänkt skriva i för genre? Och om inte genre går att applicera, hur skulle du beskriva din tilltänkta berättelse?

 

Själv tänker jag försöka mig på något nytt som kommer rycka bort marken under mina fötter fullständigt. Jag ska nämligen skriva cyberpunk. Jag kommer inte att kunna luta mig tillbaka på tidigare erfarenheter, utöver vad jag har snappat upp inom ämnet framtidsteknik. Gah, vad har jag gett mig in i egentligen? :reallyhappy:

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det är inte en dålig idé, typ ett dåligt litterärt knep, om det är det du tror. Duger det åt t.ex. Homeros och Chaucer så duger det åt dig! ^_~

 

Kör hårt. Blir det bra så blir det bra. Blir det inte bra... så gör det inget, för det är NaNoWriMo!

 

Ah, gött, då är det mer än troligt att jag lär göra det ^^

 

Och jag har varken tänkt på vilken genre eller hur den ska vara uppbyggd ("tilltänkt berättelse"), dock har jag väll haft lite små funderingar hit och dit, men i slutänden lär den bli något random, som de flesta av de saker jag skriver blir. Hoppas bara jag kan sparka fram lite kreativitet under dagen istället för klockan 3-4 på natten ^_^;;

 

Cyberpunk huh, skulle vara intressant att ge sig på, men nog inget för mig, men det ska nog gå bra för dig My =3

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag funderar på att vara så ond att jag "stjäl" ett koncept från ett annat verk, dock endast konceptet för att använda i en annan fullkomligt orelaterad story. Anledningen till detta är inte brist på fantasi (utan snarare brist på BRA fantasi, ba-dum-dish!) utan för att jag inte kan släppa konceptet alls, så jag måste bli av med det på ett eller annat sätt!

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Som jag nämnde innan så vill jag skriva en fantasy, närmare bestämt en dark-fantasy där huvudpersonen är ond, eller kanske blir ond (Arthas->Lichking). Kan inte riktigt bestämma mig, men jag vill som sagt att den ska vara mörk, väldigt mörk. Till skillnad från Sceleris så ska där vara alver, älvor och annat, det hör till ^^

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Min idé är denna: vanlig kille (eller tjej?) hamnar i en värld där alla japanska Eroge-klyschor är verklighet. Alla stereotyper ska finnas med: lillasystern, barndomsvännen, Den Kaxiga, Den Skygge, Den Tystlåtna osv., alla med sin egen neonfärg på håret, och det blir upp till den stackars huvudpersonen att gå till botten med vad som har hänt. Givetvis kommer samtliga tjejer att prata fansubb-språk med japanska inslängt lite här och där, vilket är mer än förvirrande för vår protagonist.

 

 

...eller så fortsätter jag med del två av Ragnarök Online-berättelsen jag påbörjade förra året. Men som My vill jag gärna försöka mig på något nytt, och fantasy har jag skrivit sedan min första NaNo.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag är inte så rädd för att bli inlåst i en genre, för jag har tre (i miljö) ganska olika berättelser som gnager i mitt inre och vill komma ut: en specifik fjantig fantasy (blir lättast att skriva), en specifik högtravande science fiction (medelsvår att skriva) och ett specifikt existentiellt nutidsdrama med möjligt övernaturliga inslag (svår att skriva). Känns rätt att börja på den lätta änden. :d

 

Det här kanske man skulle hoppat på....Även om det bara gått sex dagar sedan det drog igång, känns det ändå som man tappat tid. Får väl joina upp nästa år kanske.

Tjena. :happydrop:

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Kul att höra era tankar om genre/inriktning. Själv sitter jag just nu och jobbar på en enklare strukturering av min kommande bok, för första gången kan tilläggas. De två gånger jag har deltagit i Nanowrimo förut har jag skrivit helt på fri hand.

 

Än så länge är det ganska öppet vad som ska hända och i vilken ordning. Det enda jag egentligen vet definitivt ska hända är vissa sakers om är direkt relaterade till karaktärerna. Det är lite som att lägga ett pussel utan att veta hur slutmotivet ska se ut. Men jag tror att det kommer att hjälpa mig att under skrivandets gång kunna koncentrera mig på ett kapitel i taget, istället för att skriva på måfå medan jag grubblar över i vilken riktning berättelsen ska gå.

 

Hur gör ni? Skriver utan att planera? Eller har ni noggranna anteckningar redan nu?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Skriva utan att planera, främst för att jag inte har den blekaste aning om hur jag ska planera på att skriva en berättelse som är på 50 000 ord (då dom jag har skrivit innan har varit kanske ~450-1000 ord), och så har jag ingen fast ide om vad/hur det ska handla om, så planering är nästintill omöjligt.

 

Förövrigt trodde jag att det var nu i Oktober nanowrimo skulle börja, så blev nästan lite besviken när jag såg att det är i November ^^;

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag tänker inte försöka skriva något, men är 50 000 ord något svårt? SVT debatt bad mig skriva en debattartikel, och det var omöjligt att få den under 10 000. Fem gånger så långt, det är väl typ en kakbit?

 

……eller så är det svårare när man ska vara kreativ och inte bara frustrerad.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det beror väl på om man redan vet vad man vill skriva eller ej. Vissa deltagare når målet på 50 000 ord redan under första dagen, andra hinner med nöd och näppe klart innan tiden går ut. Själv brukar jag gå ut hårt (10 000 ord första dagen förra året har jag för mig) och sedan skriva koncentrerat hela första veckan. Därefter får jag ofta en svacka på en vecka då jag inte skriver något. De sista veckorna brukar jag skriva lugnare. Ofta hamnar jag i slutändan på 70-80 000 ord.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag tänker inte försöka skriva något, men är 50 000 ord något svårt? SVT debatt bad mig skriva en debattartikel, och det var omöjligt att få den under 10 000. Fem gånger så långt, det är väl typ en kakbit?

 

……eller så är det svårare när man ska vara kreativ och inte bara frustrerad.

Det är snarare lättare att skriva när man får vara kreativ. När jag skulle skriva en C-uppsats om ett ämne jag inte var överdrivet intresserad av kämpade jag för att få ut 5000 ord hela terminen (10000 med tanke på att jag var tvungen att skriva om typ allt), vilket när jag skriver fiktion (och har flyt) kan få ut på en dag. Frustration är också en stark drivskraft, men det är när fantasin får flöda fritt, åtminstone i mitt fall, som det går som smidigast. Jag tillhör dock inte de som kan skriva femtiotusen under en sittning, så lite mer än en kakbit är det allt.

 

 

Och planera? Ja, åtminstone lite grann känner jag att jag måste planera i förväg. Kanske ett par tre karaktärer, en grundläggande världsbild, och lite grann åt vilket håll historien kommer färdas. Inget av vilket jag har just nu.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Personligen känner jag att skriva en avhandling eller artikel om något är ganska enkelt, man har ju ett tema och färdiga åsikter redo att plottras ner på papper. Visst krävs det att allting sammanfaller på ett bra sätt för att artikeln skall bli bra, men man slipper tänka på dramaturgiska vändningar och "twister" vilket är något jag personligen har enorma problem med att få till på ett sätt att jag själv blir nöjd.

 

Så utmaningen ligger kanske inte just i att man skall skjuta ur sig 50000 ord (vilket i och för sig kan vara riktigt svårt för många) utan att få alltsammans att få ens kreativitet och story att överleva hela vägen.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag har gjort ett riktigt genombrott i min berättelseplanering, med en massa frågetecken som rätades ut och karaktärer vars motivation jag äntligen förstod. Det är en bisarr, men mycket tillfredsställande känsla, när saker man bara har spottat ur sig medan man brainstormar fram skelettet till boken, visar sig passa perfekt in i helheten efter att man har lyckats vaska fram guldklimparna ur all mörv.

 

Planering är därför varmt rekommenderat! Framförallt till er som redan har en Nanowrimo eller två i ryggen. ^^

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...