Hoppa till innehåll
Anime.se

Svenska julkalendrar.


kakan
 Share

Rekommenderade inlägg

Först tänkte jag slinka igenom lite text om julkalendrar i Skrivbords-tråden men så kände jag att det kunde vara intressant att höra fler åsikter och andra tankar om julkalendrar som visats på tv genom tiderna.

 

Samlade ihop det som sades i tråden som fångade mitt intresse.

 

Nej, jag tycker faktist inte om Mysteriet på Greveholm. Alla julkalendrar som visats på TV har varit värdelösa! Vad sägs om en julanimé istället, 24 episoder?

 

Årets julkalender heter " En riktig jul " vad jag har förstått(enligt Aftonbladet, där kan du kolla lite mer om du är intresserad). Den verkar minst sagt lika dålig som dom andra.

 

Jag måste skjuta in, helt off topic men ändå... Sunes Jul var ju kung! Peter Haber är mästerlig.

 

Om Mysteriet på Greveholm kom ut på Blu-Ray skulle jag banne mig köpa det. MpG är enligt mig den bästa julkalendern genom tiderna (vilket i och för sig inte säger särskillt mycket, då de flest julkalendrarna suger). Ok, jag vet med mig om att den är lite smått ologisk på sina ställen, men stämningen - toppad med nostalgin - är helt enkelt kung. För att inte tala om alla klassista sitat som serien har bidragit med.

 

Vilket nu leder oss hit:

 

Mysteriet på Greveholm är riktigt bra men däremot inte "den enda bra" julkalendern som har sänts i svensk tv. En av mina favoriter är Tomtemaskinen (Pettson och Findus julkalender). Som är en mycket rolig julkalender i mina ögon. Har sett denna ett otaligt antal gånger på VHS.

 

Både Ingvar Hirdwall och Ika Nord gestaltade sina roller fantastiskt bra och har gett i alla fall mig ett minne för livet.

 

Angående Sunes jul kan jag inte säga nåt, jag minns faktiskt inte den julkalendern. Dels för att jag föddes två år innan den sändes som julkalender men också för att jag förmodligen inte såg reprissändningen 1996. Kan väl nämnas att jag heller aldrig sett den på varken DVD, VHS, brb, afk eller något annat format.

 

Alla julkalendrar i SVT.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Bra initiativ!

 

Ok, att säga att de flesta julkalendrarna suger kanse var en aning orättvist, då jag inte alls har sätt många jämförelsevis. Däremot gillade jag inte förra årets alls. Och året innan det kommer jag inte ens ihåg vilken julkalender det var.

 

Min favorit, som jag sa tidigare, är helt klart Mysteriet på Greveholm. Sedan finns det julkalendrar som jag kommer ihåg bitar av, men inte titeln, som jag minns att gillade. Till exempel var det någon som handlade om möss eller liknande i något frådshus, och att de var rädda för snöplogen. Sedan var det något annat år där det utspelade sig på ett skepp. Någon som känner igen sig?

 

Jag gillar det att man numera kan se på julkalendern på SVTs hemsida. Då slipper man gå upp i de där gudsförgätna timmarna för att titta, eller passa någon tid senare på kvällen.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Håller helt med Induce angående Sunes Jul, och även Hikari angående Mysteriet på Greveholm. Även fast den sändes för 11 år sen så minns jag såpass mycket av den.

 

Pettson och Findus var jag däremot aldrig så förtjust i.

 

Kan inte komma på några fler bra julkalendrar faktiskt, och dom senaste 5-6+ åren så har jag inte kollat så några nyare har jag ingen koll på alls.

 

Fast mössen i förrådshuset har jag ett vagt minne av, det är dock möjligt att jag tänker på något annat.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Ture Sventon! Hur kunde jag glömma bort Ture Sventon?! Jag är verkligen helt borta idag. Denna julkalender sändes ju 1989 (bra år ;3) .Nu har jag nämnt mina top tre julkalendrar:

 

  • 1:Ture Sventon
    2:Pettson och Findus
    3:Mysteriet på Greveholm

 

När karusellerna sover minns jag inte så mycket om men kommer ihåg att jag tyckte om den och en annan som som är (enligt mig) värd att nämnas Julens Hjältar.

 

Att du inte kollat på julkalendrarna de senaste 5-6 åren kan ha att göra med att dem inte har varit någe vidare alls. Den sämsta jag har ett vagt minne om sändes för nåt år sedan och hade att göra med en kille som hade fastnat med huvudet i en fotboll. Jag mår dåligt bara jag tänker på det.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Ture Sventon är en självklar klassiker, såg den från inspelade kasettband många gånger när jag var liten.

 

Och att jag inte kollat på julkalendrar dom senaste 5-6 åren har snarare med att göra att det aldrig skulle falla mig in med tanke på vilken tid dom sänds och att det faktiskt är för barn, åtminstone jag skulle aldrig kunna uppskatta dom längre. Det är inte direkt Disney vi pratar här utan svensktillverkat med alltför ofta vänsterinriktade åsikter mellan raderna som dom försöker hjärntvätta ungarna med.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag har sagt allt jag vill säga. Låter materialet tala för sig självt.
Det är som du sade, induce, Sunes Jul är den bästa av SVTs julkalendrar, någonsin! :D

 

...och jag instämmer med b8q, att Tomtar på Loftet (Nissene på loven) inte går av för hackor som julkalender. Jag har själv gjort det till en årlig tradition att plocka fram den på DVD och ta ett avsnitt varje dag, ända fram till jul!

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Bara jag som minns de där gamla klassikerna "Jul i Kapernum" och den där med häxorna som bodde i skogen, dvs. en god fe, en häxa och ett troll som skulle hålla en ceremoni för julen?

Har den liggandes nån stans här på datorn *letar*

De var bra!

 

Och såklart! teskedsgumman! den var i stillbilder men sagan är så mysig!

 

Jag var en sådan att jag alltid gick upp med min mor och lillasyster och åt frukost framför julkalendern varje morgon innan vi gick till skolan. Gjorde jag ända tills jag började gymnasiet! det var en tradition! =)

 

Men mysteriet på greveholm var bra! dock inte så bra att den förtjänade en uppföljare...

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Men mysteriet på greveholm var bra! dock inte så bra att den förtjänade en uppföljare...

 

Syftar du på PC-spelet som kom, "Resan till Planutus" eller vad det nu hette? För mig veteligen kom det ingen filmisk uppföljare.

Oh noez, sp0ilar!

Inte för att en uppföljare skulle passa, då allting faktiskt löste sig i slutet. Princessan åkte hem och Greven dog; det finns liksom inget drama kvar.

 

(Om sanningen ska fram äger jag MpG på VHS, och överväger starkt om att köpa den på DVD...)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

ah! så var det nog! spelet! Det var det som inte var något vidare! =) var nog för liten för att lyckas med det... kanske därför jag tröttnade :blush:

 

Trolltider! så hette den med trollen ja! riktigt mysig, men ganska klantig när man ser tillbaka =) precis som många gamla filmer med specialeffekter.

Men jul i kapernum var vacker!

och Pelle Svanslös jul var inte heller helt fel =)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Imorse såg jag det första avsnittet av årets julkalender.

 

Reflektioner: medelmåttiga skådespelare, uselt skriven dialog och ett riktigt ologiskt moment.

 

...men detta är som sagt bara första avsnittet. Kanske överraskar den mig med ett oväntat djup och trevlig humor. Jag tvivlar dock...

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

De enda julkalendrar jag kan komma ihåg som jag tyckt om är nog Greveholm, Kapernum och Pettson-julkalendern.

 

Jag tycker det är jättetråkigt att de inte lägger ner mer tid och kraft på att göra vettiga julkalendrar, det är ju trots allt jättemånga barn som tittar på dem och det är ett trevligt sätt att få upp stämningen inför julen. Skäms, SVT. Inte konstigt att era tittarsiffror sjunker!

 

I år ska jag göra jul-dekoration till en hemsida för att få upp julstämningen. Det och dricka obscena mängder glögg och julmust (jag har konsumerat typ 15 1.5-litersflaskor redan. Det är 22.5 liter)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag förstår mig inte på årets julkalender. Den handlar om en självisk liten flicka som vägrar lyssna på sin mamma. Blä.

 

Såg att alla julkalendrar fanns att köpa på dvd i år igen. Fast hittade varken Tomtemaskinen eller Sunes Jul, så det bidde inget.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag förstår mig inte på årets julkalender.

Dito. Efter tre avsnitt kan jag bara konstatera att detta är den sämsta julkalendern i mannaminnen. Skådespelarna är så kassa att jag nästan blir gråtfärdig, och huvudpersonen är bara så dum. Dialogen ska vi inte ens prata om.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 1 year later...

glömde diselråttor och sjömansmöss.

Nyheter (kanske gamla dock)

Nu är det klart att skådespelarduon Henrik Ståhl och Sara Edwardsson, som tidigare gjort barnprogrammet "Supersnälla Silversara och Stålhenrik" för SVT, får göra julkalendern för 2009

Upplägget är det samma som i barnprogrammet. Det handlar om Stålhenrik och Silversara som bor i rymden.

-I julkalendern har de blivit gamla och bor på en konstgjord planet för pensionerade superhjältar som heter Julstjärnan. För att underhålla sina barnbarn Vega och Nova berättar de historien om sitt första stora äventyr, berättar Frida Boëthius, projektledare för julkalendern 2009

vad sägs?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...