Hoppa till innehåll
Anime.se

Top 5 Anime ni sett!


Qvarfordt
 Share

Rekommenderade inlägg

Sökte genom forumet lite och hittade en sedan länge död tråd som liknade denna, men istället för att skriva och försöka återuppliva den så tänkte jag att jag startar en liknande tråd med tanke på att det inte är överflöd av nya trådar på forumet just nu.

 

Så alltså vilka är de 5 bästa Anime serierna ni sett? Ta gärna med "bubblare" om ni har svårt att bestämma.

 

Här kommer mina favoriter (utan inbördes ordning):

 

-Suzimiya Haruhi no Yuuutsu

-Air

-Tengen Toppa Gurren-Lagann

-Blood+

-Strawberry Panic

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

A True "Pain-In-The-Brain-Question". :sleep:

 

Cowboy Bebop - Lätt

Great Teacher Onizuka - Bäst

Azumanga Daioh - Agigaste

Hajime No Ippo - Fighto

Bible Black - :/

 

Så, som sagt riktigt omöjligt att bara välja sådär men fick ta de som verkligen gett en Men för livet, positivt talat.

50 till serier som är bäst.

 

Edit: Vill ju ha in Monster och Planetes där osv =(

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

-Ef~a tale of memories (jag vet, jag vet den är inte färdig än, men det skiter jag i den ska me :D)

 

-Haibane Renmei (en av dom första "vuxen" anime-serier jag såg, den har en speciell plats hos mig :))

 

-Neon Genesis Evangelion (mer djup får man leta efter)

 

-Suzumiya Haruhi no yuutsu (det är Haruhi helt enkelt)

 

-ToHeart (hade mycket svårt att välja en femte men det fick bli den här till slut, mycket mysig serie med ett stort hjärta)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Omöjligt för min del att bestämma en Topp 5, skulle behöva klämma in hur många serier som helst på delade platser.

 

En odödlig klassiker som alltid kommer vara på en delad (med många) förstaplats är dock Slayers! Även Blood+ är en odödligt bra serie i mina ögon.

 

 

Tobbe-tan, jag är besviken på dina val. :(

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det här är omöjligt, men jag kan nämna fem kandidater som tillhör favoriterna.

 

Koi Kaze

Udda, jordnära och tankeväckande.

 

Haibane Renmei

Vet inte varför jag föll så mycket för den här, men jag älskar stämningen.

 

Evangelion

Behöver väl egentligen inte säga något här.

 

Air

Enligt mig en av dom mest berörande serierna jag har sett.

 

Kimi ga nozomu eien

Antagligen det bästa triangeldramat jag har sett.

 

Jag tänker dock ta mig friheten att göra en lista med visual novels eftersom dom har så pass mycket med anime att göra.

 

1. Muvluv Alternative

Håller en överlägsen första plats, stämningen, tyngst drama, mest berörande, karaktärerna samt att det har dom vidrigaste utomjordingarna jag har skådat.

 

2. Little Busters

Keys roligaste spel med hysteriska manliga "bi"-karaktärer och en för omväxlings skull bra kvinnlig huvudroll, sen är speciellt dom två sista scenariona bland det bästa jag har sett.

 

3. Muvluv

Föregångaren till Alternative, första delen är mycket rolig och den andra blandar humor med tyngre drama på ett mycket bra sätt.

 

4. Clannad

Afterstoryn, behöver nog inte säga mer. Om hela spelet var lika bra skulle Clannad hota förstaplatsen.

 

5. Prism Ark

Helt enkelt väldigt underhållande och roligt, jag hade aldrig en tråkig stund. Sen så är två scenarion mycket speciella (en liten varning om animen, den har minimalt med spelet att göra).

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Neon Genesis Evangelion (inkl. The End of Evangelion): Den mest tankvärda animé jag sett. Det finns nog inget jag inte gillar med den.

Cowboy Bebop: Ärligt talat vet jag inte om jag skulle hålla den lika högt om jag såg den idag. Tills vidare vårdar jag minnet av denna urcoola, stilistiska serie.

Legenden om galaxhjältarna: En fantastiskt storslagen rymdopera. (Synd att den episka DVD-boxen har ett lika episkt pris: 200 000 yen från japanska Amazon -- inklusive 26 % rabatt.)

Eldflugornas grav: Isao Takahatas film är en av historiens mest kraftfulla filmer.

 

Kan inte komma på någon mer som jag vill nämna ihop med ovanstående. Alla andra av de högrankade verk jag sett tycker jag saknar något: Antingen är de hantverksmässigt ofullbordade, eller så har jag inte tillräcklig personlig tillgivenhet för dem... men jag antar att om jag var absolut tvungen skulle jag nog välja någon av Akira, Ghost in the Shell, Ghost in the Shell: Stand Alone Complex, Kungliga rymdflottan: Honneamises vingar, Rurouni Kenshin: Tsuiokuhen eller Sikta mot toppen! Gunbuster.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Hallå, gott folk, jag är ny på forumet och tänkte börja med att posta mina fem favoritanimes, plus några bubblare. Det är ingen rangordning, fast de tre översta serierna är de allra bästa.

 

Azumanga Daioh

Great teacher Onizuka

Elfen Lied

Trigun

Fullmetal alchemist

 

Bubblare: Claymore, Scrapped princess, Magic knight Rayearth, Chobits

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

1. Azumanga Daioh

En underbara slice-of-life-komedi med precis rätt mängd flumm använd på precis rätt sätt. Men trots allt knas har den faktiskt ett otroligt djup. En klockren förstaplats på min lista.

 

2. .hack//SIGN

Cool, djup, tankeväckande och underbar musik. Kan man begära mer av en anime?

 

3. Fullmetal Alchemist

Jag vet, serien innehåller en den dåliga fillers, men det är fortfarande en av de bästa serierna jag har sett. Dessutom en av de första.

 

4. Trigun

Också en av de första animen jag såg. Eller rättare sagt, DEN första animen jag såg. Underbar SF-westrern, och sättet den shiftar från helflammsig till gravallvarlig är härligt.

 

5. Sensei no Ojikan

Samma genre som Azumanga Daioh, men inte riktigt lika klockren. Men bra nära. Knaset har tagits till en ny nivå, och ändå lyckas serien hålla en bra balans.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Att göra en lista på en top fem är nog inte alltid det lättaste då det finns många bra serier/filmer där ute som kan klassas som mästerverk. Men trots det så finns det alltid de där speciella som sticker ut ur mängden och blir guldkorn. Så utan en direkt innbördes ordning kan även jag nog skriva ner några som har varit lite bättre och betytt lite mer än andra.

 

BERSERK

Animen är långt ifrån mangan, men den gör ett jävla bra jobb på att få en intresserad av att börja läsa den. Skulle det inte varit för den här animen skulle jag kanske inte börjat läsa manga överhuvudtaget. Animen gör mangan rätt så rättviss och följer den bra utan massa sidospår eller dylikt, vilket tyvärr andra animéer som är baserade på en manga ofta kan göra. Tänker främst på Death Note och Claymore som jag båda har läst mangan av och sedan sett animen av, vilket tyvärr har slutat med att jag inte sett klart någon av dom p.g.a besvikelse.

Nog med offtopic. Berserk blir aldrig tråkig och slutar på ett av kanske det mest hatade sätt inom animens historia för endel. Soundtracket är nog kanske också ett av det bästa som jag har hört och slår alltid på det när jag ska läsa mangan. En given top fem för min egen del, den kantiga stilen passar perfekt med de mörka färgerna i Berserk´s historia.

 

 

Haibane Renmei

Få serier har det som Haibane Renmei har. Många intressanta karaktärer som berör med ett berättande tempo som får en att bara slappna av och njuta trots att det inte händer mycket på rutan. När den väl är slut så undrar man var man kan finna denna njutning av igen.

 

REC

Har tyvärr inte läst novelen, men det kanske finns tid till det sen också. Som anime är den skit bra. 9 korta avsnitt som räcker lagom och som inte lämnar en med någon bitter eftersmak.

 

SaiKano

Tragisk historia som fungerar i alla lägen när man känner att man vill bli berörd.

 

Neon Genesis Evangelion

Det är inte konstigt att den är älskad av många direkt.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Heere I go...

(fast det är en list utan innebördes rankning egentligen)

 

***Full Moon wo Sagashite

***Tsubasa Chronicles

***Fruits basket

***Gundam Seed destiny

***Last exile

 

 

sen går ju listan mycket längre men det är de fem som jag tänker med starkast känslor till.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

hmmm. väldigt svårt att lista top fem, vet inte ifall jag vågar mig på det utan att glömma bort fem andra som borde vara med :S

 

The Twelve kingdoms

 

IHFVwznox.jpg

Stellvia of the universe

 

VDQxkFTTl.jpg

Sokyuu no fafner

 

nmDnmlmUA.jpg

 

... nu börjar det bli svårt att skilja dem åt...

Hikaru no go

 

mjIAjAIsQ.jpg

 

Gundam seed

QSmxZAomw.jpg

 

Andra som förtjänar vara med är Zero no Tsukaima (1 & 2), Haruhi... Shion no Ou verkar hamna högt upp. Sen är det många fler som förtjänar en plats. Obs det är ingen direkt rang ordning.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Att välja fem stycken animéer är helt omöjligt...

 

Här är listan i alla fall:

 

- Neon Genesis Evangelion

 

protectedimagephp.jpg

 

- Saikano

 

saikano_chise-shuji0041.jpg

 

- Gunbuster

 

gunbuster01.jpg

 

- Now and Then Here and There

 

snapshot20050504195433.jpg

 

- Vision of Escaflowne

 

Folkendarkness.gif

 

*Hade jag lagt in filmer hade listan sett annorlunda ut, men då hade de troligen varit omöjligt också...

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Neon Genesis Evangelion

 

Den slutgiltiga animén. En lyckträff som antagligen aldrig kommer att bli överträffad.

 

SDF: Macross (Inkl. DYRL?)

 

Kanske den mänskligaste av alla robotserier.

 

Ghost In The Shell

 

Framför allt Oshiis första film, men TV-serien går ju inte av för hackor den heller. Cyborger, mega-internet, stridsvagnsbrottning och precis allt annat man kan önska sig av sitt japantecknat.

 

Gunbuster

 

Superrobotarnas superrobot.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...