Hoppa till innehåll
Anime.se

Hur började du se på anime?


Qvarfordt
 Share

Rekommenderade inlägg

Erke, 6.

Kommer in i rummet där syrran ser på något skumt, ”Beldandy, ge mig pengarna hora!”, hör man från teven.

Jag ropar på min mamma, ”Vart är mitt jävla Muminband jag vill se skitmumin nu för helvete!”.

 

Erke, 7.

På väg till skolan en vacker dag svänger Erke in till en skolkamrat på vägen.

Erke ropar på honom men han svarar bara, ”Helvete Erke jag är förkyld idag, ser på nya Sailor Moon inspelningar gtfo!”.

Nu blev Erke för deprimerad för skolan och går hem för att se på Alfons Åberg.

 

Erke, 13.

”Fifan skatan titta! Alla tjejer från Final Fantasy är ju nakna! Hittade värsta sidan! Vi skolkar resten av dagen för att ladda ner på våra disketter vettja.”

 

Erke, 14.

”Yo, hittade arton nya hentaisidor, ger dig dem sen på mattelektionen när man kan skriva ner, Sailor Moon, Pokémon, Dragonball och allt det där.

 

Erke, 14.

En vacker dag när Spola och Erke sitter på en parkbänk.

Ola öppnar munnen för att babbla på igen.

”Du Erke, värsta tuffa filmerna min brorsa visade mig för ett tag sedan! Tror det var en tecknad serie från Japan som heter Ranma, skitgrym!”

Erke tittar snett, ”Tecknat från Japan? Fan vad cepe, tittar ni på hentai eller? Haha, HentaiSpola!”.

 

Erke, 15.

Ola sade till Erke att något vid namn Cowboy Bebop var bra.

Erke skaffar filmen men inser att det är sjuk Hentai han kollar på.

Det är i alla fall allt han ser på skärmen.

Japanskt tecknat = Hentai.

 

Erke, 16.

Vid Msn, en konversation mellan Erke & Skatan.

S: Hörru ditt cepe satt på min favosida Deviantart och såg en massa skumma teckningar på något som heter Hellsing.

E: Lol äre typ hentai? Folk som sysslar med Hentai är till för att mobbas ju! > : (

 

Några dagar senare fick Erke ett infall att ”skaffa” ett Naruto avsnitt, det var antagligen den där Spola som tjatat om Hentaien för flera år sedan.

Kommande dagar drog Erke genom 101 Narutoavsnitt, sedan var det ett i veckan.

Sedan mer serier, men sedan förstördes Erkes liv totalt.

Han blev en sådan som inte såg snett på Hentaisittare längre, även om han nu lärt sig att det heter Anime.

 

Erke, 20.

The Regretz….

 

Det var Animen som gjorde mig konstig. :/

  • Uppröstad 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag börjar, jag började titta på anime i mitten av juni i år faktiskt. Jag var ganska nyfiken på anime och ville se lite. så jag frågade en polare som jag visste kollade på anime och han sa att jag skulle ta en titt på Bleach. Kollade igenom alla avsnitt och fillers som var ute på en ganska kort tid och sedan var jag fast och ville självklart se mer. Så jag frågade min polare om han hade nått mer tips, då tipsar han om Naruto. började jag dock bara kolla på och postade i stället detta inlägget och på den vägen är det väll ;) .

 

Edit: Satan, trodde jag skulle hinna före dej Erke >:D

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

1993 - Jan, 4, ser Mila Superstar på RTL2. Buruma var det hetaste i klädväg som fanns på den tiden.

1996 - Jan, 7, flyttar och hittar en vän som bl.a. följer Sailor Moon.

2002 - Jan, 13, ser The Vision of Escaflowne nattetid på MTV.

2006 - Jan, 17, fastnar i hentaiträsket tack vare Masahiro Shibatas fantastiska verk. Fastnar särskilt för några bilder med en viss Asuka och Rei. Tar reda på ner, hittar namnet Neon Genesis Evangelion, kollar in serien under hösten.

November 2007 - Jan, 18 3/4, så kär~

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

2002: Mart inhandlar en dragonball pocket, den första i en serie av 42-stycken.

2003: Mart har inhandlat alla pocketböckerna i serien och är sugen på mer. Mart laddar därför hem Dragonball-avsnitt. Mart tröttnar på 20 minuter långa kamehameha och börjar leta efter andra animes.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Skulle kunna dilla om att jag kollade på anime som liten men det är väl inte helt sant. Det enda jag kollade på då var serier som Balatac, Thundercats, Transformers och så vidare.

 

Var först 2002 som jag började kolla på anime på riktigt. Hade nog sett Street Fighter 2 The Animated Movie något år tidigare men var inte direkt ur ett animeperspektiv utan mer som vanlig actionrulle. Var när jag såg Princess Mononoke för första gången som jag blev hooked. Sen av någon anledning kom jag att tänka på att en kompis pratat om Evangelion och Noir så jag började leta på internet efter de och hade tur och fick tag på dem. Såg båda parallellt och älskade de båda lika mycket, och sen var jag fast. Initial D var också en av de första serierna jag såg och den var ju en frälsning för mig som bil- och motorsportsfantast.

 

Sen dess har animeintresset gått lite upp och ned. Gjorde lumpen ett år och studerar nu på högskolan så ibland har inte animen fått den tid den förtjänat. Märker att varje gång jag tar upp den så är det en liten nytändning och det funkar alltid som en form av meditation för själen :)

 

Just nu är jag inne i en period av "nytändning" då jag sett en hel del serier på senare tid. Det är sanslöst vad mycket mer anime det finns tillgängligt nu, både på fansub och DVD-fronten. Torrent var också något som knappt fått sin uppsving när jag först började se (även om jag upplevde det som om anime-scenen gick i bräschen för denna teknik). Det var kort och gott lite svårare att ha animeintresset på den tiden upplevde jag det som. Var ingen jag kände som kollade och svårt att få tag på. Skönt att detta ändrats!

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Hmm Starzinger, Cobra eller Cyborg 007 någongång under den senare delen av 80-talet tror jag det var, största delen av 90-talet var dock rätt lugnt med bara några få serier/filmer. Men för runt 6-8 år sedan såg jag Evangelion som mer eller mindre satte igång det hela på allvar.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

När man var liten så såg man självfallet Starzinger, transformers, Skattkammarön(Animal Treasure Island) fast (också) självfallet så hade man heller ingen aning att det var japanskt då.

 

Det var nog en 3-4 år sen jag såg en glimt av Ghost in the Shell första gången som intresset började på allvar, Akira och Armitage III följde. Fast såg bara på filmer då, serierna kom lite senare då jag började se Naruto/Bleach det var väl drygt 2,5 år sedan. fastnade dock i WoW träsket runt den tiden också och spendera all min fritid på det så hade inte mycket tid för anime.

Någon gång under den perioden såg jag dock en serie som verkligen fick mig att vilja se mer, Haibane Renmei. Och sedan ca 6mån-1år tillbaka är jag helt fast och har i stort sett aldrig varit utan någon/några nya serier att se på :D

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Började väl titta på serier som transformers, captain harlock, ulysses 31, lensman och robotech på 80-talet, sen dröjde det till jag såg neon genesis evangelion, sailor moon och chobits när mitt anime intresse tog fart på nytt, sen dess har man sett rätt många anime serier.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Själv blev jag först intresserad av manga, och därifrån utvecklades det till anime.

 

Som många andra började det med att jag läste Dragonball. Jag var kanske tretton år då, och blev helt fast. När jag hade läst de två första delarna X antal gånger (hade inte börjat samla på serien än) vände jag mig till min redan då insatta storesyster och frågade om jag kunde få läsa "något liknande" ur hennes (då ganska fjuttiga) samling. Hon preseterade då för mig Magic Knight Rayearth, och fy bubblan vad coolt det var!

 

Den första animen jag tittade på (som jag visste var anime) var faktiskt Trigun, som jag tittade på tillsammans med mina syskon. Den första animen jag såg på själv var Fushigi Yuugi, som jag hade läst mangan på innan. Och vilken upplevelse! Sedan dess har jag varit fast i animenas underbara värld(ar) ^^

 

Hmm Starzinger, Cobra eller Cyborg 007

Cyborg 009 heter väl serien ändå. Cyborg (cyborgare, för oss som har sett den svenska dubben) 007 var han som kunde förvandla sig vad han ville.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det var Naruto som fick mej att fastna. Även om jag som liten pojk hade tittat på Sailor Moon och Pokemon. Men då klassade jag det som tecknat och tänkte inte mer på det.

Det var år 2003 jag började se på Naruto. En kompis till mej kom över en fredag med några avsnitt på något sorts lagringsmedia. Han fick mej att se de 5 första avsnitten. Sen fastnade jag och såg resten av serien över helgen. Då serien var runt avsnitt 60, jag strecksåg alla under några dar sen var det kört. Jag krävde mer såg One Piece och Hunter X Hunter. Men jag var väl lite väl inne i de serierna och brydde mej inte om den övriga anime världen för ens 2005. Då började jag kolla på anime i större utsträckning så det blev flertalet serier det året. Jag började också tappa intresset för Naruto och delvis One Piece som jag numera följer men är inte längre lyrisk efter varje avsnitt.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Kollade på Superfamiljen m.m. någon gång när jag var väldigt liten, men det var Sailor Moon på fyran som fick mig att bli intresserad.

 

När jag var fjorton åkte jag på språkresa till Österrike och hamnade i en familj där mamman var Sailor Moon-fan, så jag ägnade eftermiddagarna åt att kolla igenom de första två säsongerna och upptäckte att det fanns en seriebok till den också.

Träffade där också en kompis som dels visade mig hela Magic Knight Rayearth och Fushigi Yuugi, dels förde ut mig på internet på riktigt. Sedan var jag definitivt fast.

 

Det gick vidare med Mangakais visningar, besök på Serieteket för att läsa Ranma och Oh! My Godess, köpte manga (en Ranma-VHS på SF-bokhandeln var min första köpta anime... argh så dyr). Blev riktigt samlarnörd ungefär när jag fyllde 18 tror jag och började få lite mer studiebidrag och sånt

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Niklas, 9-10 - Ser Sailor moon första gången. Tycker att det är bra tecknat men lite töntig handling

Niklas, 12-13 - Storebror ger mig Ghost in the shell inspelat på VHS.

Niklas, 14 - Införskaffar försva mangavolymen av dragonball på svenska. Börjar ladda ner 14MB stora animeavsnitt från nätet med 56k-modem. Lånar Macross plus på VHS och Evangelion nerbränt av en kompis. En otaku är född.

Niklas, 21 - Hopplöst fast i träsket

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Skulle nog tror att det var runt 1992 då min mor gav mig första VHSen med Cobra, Rai Grottpojken och den underbara filmen Macross. Alla med de oförglömliga dubbningarna.

Sedan blev det såklart att hyra alla Starsinger VHSerna som fanns på filmbutiken. Och såklart att titta på Sailer Moon på tv.

 

Sedan blev det tyvär ett litet hopp under ett par år då jag inte fick tag på något nytt, innan jag hittade SFbok! Så underbart!

Äntligen hade jag ett ställa där jag kunde köpa all underbar anime! Tog alla mina sparpengar och köpte mig GITS filmen på japanska med extra matrial + filmen Legend of Crystania.

 

Sedan blev det att köpa nya filmer varje gång man var nere i storstan.

Först kom Crystania OVAn. Följt av Nadesico serien. Och under inköpten av denna serie kom det nya DVD! DAMN VA NYTT! Man blev paff! Så mycket som kunde få plats på detta "cd"!

 

Efter det gick alla bara "upp-/nerför" (hur ska man se det... :rolleyes: )...

Fick ju internet (tolka hur ni vill ;) ), och det blev lite lättare att fixa anime utan att behöva ta sig ner till storstan varje gång man ville ha anime.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

2002:

Jag laddar ner Dragon Ball avsnitt till en kompis, eftersom att jag har bredband och han har uppringt modem.

Jag tycker att Dragon Ball är skit och visar inget intresse för att se serien.

2003:

Jag hör talas om Spirited Away och ser att den har fått bra kritik av Aftonbladet.

Jag kollar på Spirited Away och tycker att den är väldigt bra.

Efter att ha sett på Spirited Away kollar jag på Princess Mononoke och gillar även den.

Vid det här laget inser jag att anime inte bara är för barn utan även kan intressera en äldre målgrupp.

 

2004:

Jag ser klart min första anime, Serial Experiment Lain och tycker att den är väldigt konstig (inte direkt den bästa nybörjar anime:n).

Efter att ha sett Serial Experiments Lain tappar jag intresset för anime.

Senare samma år bestämmer jag mig för att ge anime en ny chans.

 

Jag kollar på Love Hina och tycker att den är väldigt rolig och bra.

Intresset för anime kommer tillbaka.

Jag kollar på Chobits och tyckte att även den är bra.

Efter att ha sett Chobits tänker jag, "Anime, det är ju hur bra som helst!".

 

2005:

Jag börjar kolla på min första "långkörare", Bleach.

Tycker att den är häftig och spännande.

Kollar på ytligare några anime serier och gillar dom.

 

2006 - nu:

Anime är här för att stanna.

Anime är ett stort intresse.

 

Tillägg:

Efter att ha sätt Serial Experiment Lain en gång till, två år senare, tycker jag inte att serien är lika konstig längre.

Snarare tycker jag att det är en av det bästa serierna som har gjorts.

 

Bleach har jag nu tröttnat på, känns som att den serien aldrig gick vidare i handlingen, men det är ju oftast så det är med "långkörare" ;) .

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Klart man är uppvuxen med Rai Grottpojken, silverfang och sånt. Men det bet sig aldrig fast ordentligt. Det hamnade i min hjärna i samma kategori som allt annat tecknat.

 

Det var först när Ghost in the Shell filmen kom som jag ens reflekterade över att anime var något annat än tecknad film.

Med den filmen så vaknade definitivt intreset, men däremot var tillgången inte den bästa. Så det blev bara någon enstaka film då och då. Detdär med anime förblev till stor del något outfrskat och spännande som bara "nördar" kollar på.

 

Så plötsligt i våras snubblade jag över något på youtube som lät bekant.

Neon Genesis Evangelion.

Någon givmild herre hade lagt upp hela serien plus filmerna på sitt youtube konto!

Utan att veta vad jag gav mig in på, började jag kolla på första delen.

Resultatet var väl inte helt oväntat.

Två dagars intensivt streckkollande som hann med allt utom sista delen av End of Evangelion, innan personens konto stängdes ner av Youtube.

Så jag satt och kliade mej i huvet och svor över att det enda jag kunde hitta var den sista delen, textad på spanska. :surprised:

Serien är numera ordentligt införskaffad...

 

Sedan dess så frossar jag i mej allt jag bara kan komma över. Och till min stora glädje upptäckte jag hur mycket lättare det var att få tag på grejerna nu för tiden.

Anime-kampanj på webhallen! Separat kategori på lovefilm som bara växer! Fansubs som dyker upp dagen efter de visats i japan!

mera! Ge me meeeera! >:D

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Kommer inte riktigt ihåg hur länge sen det var, mitt minne är ett av de sämre ;P

 

Men jag kommer ihåg att min brorsa kollade på Berserk och lite annat för kanske 3-4 år sen kanske.. tror faktiskt att någon av de första animes jag "såg" var Naruto, Rurouni Kenshin, Love Hina.. av vad jag kommer ihåg. Självklart såg man Sailor Moon och annat på tv när man va mindre men hade inte en aning om att det va "anime" man satt och tittade på, såg det antagligen som vanlig tecknat :surprised:

 

Och precis som Ashaz så slukar jag nu för tiden i mig princip allt jag kommer över inom animevärlden :D

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Sailor Moon följde jag intensivt när den gick, men även om det var uppenbart att det inte var som annat tecknat på TV -- handlingen utvecklades (om än långsamt), karaktärer introducerades och andra försvann... och så de där långa benen och korta kjolarna! *Frr* -- så visste jag inget om var det kom ifrån... förrän jag missade slutet på första säsongen (kring mars 2000). Jag kollade vad jag hade missat på nätet, och började läsa om denna "anime" och "manga".

 

Samtidigt fick jag tips att se två animerade kultfilmer, Ghost in the Shell och Akira. Så Akira var den första anime jag såg, fullt vetandes vad det var... och när den där mannen skjuter hundarna som jagar honom i början av filmen så blodet sprutar upp på bilrutorna (jag: icon_eek.gif) så visste jag att det här med japansk animation var något att kolla närmare på.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

2004 - Hängde på deviantart och det kom en massa Hellsing fanart, så jag valde att se serien för att se vad allt rabalder kom från, den var riktigt nice.

Efter det såg jag Last Exile, och sedan var man fast.

 

2005 - Kollade på en jävla massa serier.

 

2006 - Samma sak här, utom att jag splittade tiden med mitt DoA-spelande.

 

2007 - Still doing it, dock har tempot sänkts betydligt då man redan har sett de flest utav "måste se"-serierna.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

I början av 90-talet kollade man som ung pojk på Starzinger och dylikt, och även Sailor Moon lite längre fram. Tänkte dock inte så mycket mer på det.

Tankade en massa Dragonball vid ~13, sen vid ~14 så lånade jag lite filmer av min bror (Ghost in the Shell, Akira, Ninja Scroll etc) och såg, och började även köpa lite serier som verkade intressanta (Hellsing, Macross Plus m.m).

Sen tog det fart rejält och jag såg typ allting jag kunde komma över, även om jag började med ett par shounen serier som blev det snabbt vad som helst sedan. Slukade minst en 13-avsnitts serie per kväll/natt ett bra tag, även på vardagar. Som tur är så var det bara att glida igenom högstadiet så det påverkade inte så mycket.

Det extrema intresset avtog dock med tiden men kom igång sen igen och nu är det fortfarande mycket högt, även om det känns som att man sett nästan allt som är riktigt bra och har nästan bara nya serier att se fram emot.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag tror att den första anime jag tittade på var NGE, någon gång i slutet av 90-talet. Jag pallade inte riktigt med den (och gör det fortfarande inte. Däremot har jag förstått vad det är så bra med den nu) och det där med anime vart bortglömt.

 

Sen var det någon som hade alla avsnitt av sailor moon. Vi såg dom allihop någon gång i början på -99, men om jag minns rätt så sov jag det mesta av de nätterna. InuYasha såg jag också något tjugotal avsnitt av och tyckte det verkade riktigt ballt, men jag kom inte ihåg vad serien hette och animen fick ta till baksätet igen. (Inuyasha är sedermera sedd och ratad som "medioker")

 

Sen, nåt år senare, såg jag hela Hellsing TV. Den var grym, men jag minns att jag blev lack på slutet (eller bristen på sådant), och då jag inte hade upptäckt att internet gick att använda så fattade jag aldrig att den byggde på en manga. Jag trodde att de hade lagt ner produktionen. Återigen lite lack - jag slog animen ur sinnet igen.

 

I mitten på 2004 så började mina kusiner titta på Naruto och läsa den där piratserien med gummipojken som är jättepopulär men som jag glömt namnet på. Jag läste den mangan och tyckte den var underhållande. Mer än så blev det inte.

 

Sen när jag började på universitetet (hösten 2005) och fick tillgång till lite mer uppkoppling (100/100 ftw) så hittade jag den där Naruto. Jag plockade ner det för att jag hade långtråkigt och var lite nyfiken. Sen strecksåg jag de första 120 avsnitten på tre eller fyra dagar. Sen var jag så att säga "fast", även om min smak har (i min mening) blivit lite bättre sen dess.

 

Började köpa anime i somras och jag måste erkänna att det är mer känsla att trycka i en dvd i läsaren än att sitta och vänta på att nedladdningen ska bli klar :D. Dessutom kan man spela upp den på min polares HDTV och få perfekt skärpa på allt. Läckert!

 

Edit: Aha! Piratserien med gummipojken heter One Piece!

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...