Hoppa till innehåll
Ashaz

Mera meningslösa fakta åt folket! (2.0)

Rekommenderade inlägg

Men det är inte riktigt en fråga om radiosignaler. Poängen är snarare denna: om det uppstått intelligent liv, och om de bildat en teknologisk civilisation, så ska de givet tillräckligt mycket tid ha stigit på kardasjevskalan, alltså den som kategoriserar civilisationer enligt dess energikrav. Den som säger "de kanske bestämmer sig för att konservera energi istället" fattar inte: även om en civilisation väljer att inte stiga, så gör andra det. Någon kommer att vara den första "typ III"-civilisationen i en galax.

Och ju högre på kardasjevskalan, desto större bör chansen vara att de gör något som vi kan se genom exempelvis spektralanalys av stjärnor. Om en civilisation bygger om hela sitt asteroidbälte till enorma solfångare som omringar stora delar av en stjärna, så kommer det att synas i stjärnans spektrum, den kommer att se konstig ut. Och om det finns en galaktisk civilisation som använder sådana tekniker på miljontals eller miljardtals stjärnor i sin galax, så kommer hela den galaxen att se konstig ut.

Om en civilisation inte går under så är det, tycker man enligt artikeln, bara logiskt att civilisationen till slut kommer att spridas i sin galax. (Låter det otroligt? Tänk då på var vi var för 12 000 år sedan, för 2000 år sedan, för 500 år sedan, för 100 år sedan – och extrapolera det till att tänka på vad vi skulle kunna göra om vår civilisation överlever i 100 000 år.)

Men ljuset från alla galaxer och stjärnor vi kan se verkar gå att förklara utan påverkan från någon civilisation. Alltså verkar det inte finnas några "typ III"- eller ens "typ II"-civilisationer. Alltså verkar det som att antingen så missuppfattar vi något fundamentalt, eller så har inga civilisationer överlevt så långt.

Och vi har ju ganska bra underlag: även om det observerbara universum bara är en bråkdel av det verkliga universum (vissa gissar exempelvis på att universum är mer än 250 gånger större, men det är förstås väldigt osäkert) så kan vi se 46 miljarder ljusår åt alla håll, och det täcker 100 miljarder galaxer. Det är klart, ju längre bort galaxerna desto yngre ser vi dem ju som, det vill säga att de har haft kortare tid på sig att utveckla civilisationer som vi skulle kunna se, men vi ser inte heller något i vår egen galax, vilket innebär att inga "typ II"-civilisationer bildats (och överlevt) här på våra 100 miljarder planeter, från tiden för Vintergatans födelse fram till de senaste 100 000 åren.

Liv i Vintergatan har haft 13 miljarder år på sig att bildas och utveckla en civilisation som vi kan se, men det verkar inte ha hänt, och samma gäller alla andra galaxer. Och det är konstigt.

Kul diskussion att läsa!

Men förutsätter inte denna teori att civilisationerna som eventuellt ska finnas har liknande uppbyggnad som oss?

Jag menar, är det inte möjligt att de kanske inte ens är uppbyggda av kolföreningar. Så energi i den bemärkelse som vi använder oss av, och som vi letar efter när vi söker efter liv i rymden, kanske är helt överflödig för dem?

De kanske lärt sig att manipulera gravitationskrafter och därför är helt ointresserade av energi utvinning?

De kanske t.o.m faktiskt kan använda sig av Alchemi ala. FMA typ?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra sajter

Kul diskussion att läsa!

Men förutsätter inte denna teori att civilisationerna som eventuellt ska finnas har liknande uppbyggnad som oss?

Jag menar, är det inte möjligt att de kanske inte ens är uppbyggda av kolföreningar. Så energi i den bemärkelse som vi använder oss av, och som vi letar efter när vi söker efter liv i rymden, kanske är helt överflödig för dem?

De kanske lärt sig att manipulera gravitationskrafter och därför är helt ointresserade av energi utvinning?

De kanske t.o.m faktiskt kan använda sig av Alchemi ala. FMA typ?

Oj, glömde svara.

Nja, de potentiella utomjordingarnas kemiska uppbyggnad i sig påverkar inte så mycket i det stora hela, men det finns teknologiska faktorer som påverkar. Antaganden man gör är dels att avancerade civilisationer bygger ut och bygger stort (för att stödja en ökad teknologisk förmåga och/eller ökad befolkning); om inte alla så åtminstone någon.

Ett annat antagande är att det inte finns någon ofantlig och omärkbar hokuspokusenergikälla som de kan använda istället för energi från stjärnor. Antagandet är alltså att någonstans, någon gång, borde det ha funnits en civilisation som ville bygga stora grejer i galaxen, och att det inte finns någon annan källa än stjärnor som kan ge dem tillräckligt med energi till sina byggen. Men även om de kunde använda gravitationskrafter till arbete så skulle det i sig kräva enorma generatorer som skulle ge effekter vi skulle märka. (Gravitationsvågor!)

Något som är i stil med vad man väntar sig är vad man såg vid en stjärna för ett tag sedan. När man granskade ljuset från stjärnan så tyckte man att ljusstyrkan sjönk på ett oförklarligt sätt -- ljusstyrkan brukar sjunka när en tillräckligt stor planet i omloppsbana runt en stjärna kommer framför den (som hur ljusstyrkan från datorskärmen som ögat uppfattar minskar när man håller sin hand framför datorskärmen), men nu sjönk ljusstyrkan alldeles för mycket. Uppemot 22 % svagare ljus istället för 1 % svagare ljus som man kan vänta sig när jättestora planeter kommer i vägen! Man vet fortfarande inte vad det var, och en av de vildare teorierna är att en utomjordisk civilisation håller på att bygga en megastruktur, dvs en väldigt, väldigt, väldigt, väldigt, väldigt stor grej nånstans i sitt solsystem.

Chansen är desto större att det är något mer vanligt som orsakat fenomenet, men poängen är att om det fanns civilisationer som byggde enorma stora grejer så skulle vi se sådana grejer oftare. Det har inget med vad de använder för energi till att driva sina motorer eller datorer att göra.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra sajter

Nå, vad jag tänkte skriva om var Elisa Lam.

Elisa Lam var en ung kinesisk-kanadensisk kvinna som reste till Kalifornien i januari 2013. Hon skulle på en "västkustturné" till olika städer via buss. 26 januari kom hon till Los Angeles och checkade in på Cecil Hotel, ett gammalt halvnedgånget hotell från 1920-talet som aldrig hämtade sig efter depressionen. Cecil Hotel, som har 600 rum, har haft en del... blandade gäster och händelser under åren. Det sägs att det var den sista plats som 40-talsskådespelerskan Elizabeth Short, "The Black Dahlia" sågs i livet. 1964 blev en kvinna våldtagen och mördad i sitt rum. Och runt 80-talet bodde två olika, fristående seriemördare där. Det har skett ett dokumenterat mord där, och tre dokumenterade självmord -- en självmördare råkade också döda en fotgängare utanför.

Så, Elisa Lam, som höll daglig kontakt med sina föräldrar hemma i Canada, tog in på hotellet. Hon fick först ett delat rum på femte våningen, men hennes rumskamrater -- främlingar, för hon reste ensam -- klagade på hennes "konstiga beteende", och hon fick ett eget rum efter två dagar.

Den 31 januari skulle Elise checka ut ur hotellet och åka till Santa Cruz. Men det gjorde hon aldrig, och hon hörde inte av sig till föräldrarna. Enligt hotellpersonalen var hon ensam den dagen. Föreståndaren för en bokhandel som låg nära hotellet träffade Elise, som var väldigt glad och uppspelt och undrade vad hon skulle köpa för bok som gåva åt sina föräldrar.

Polisen sökte igenom hotellet, för hand och med hund. Inte varje rum, då de inte hade stark brottsmisstanke, men väl hennes rum och korridorerna och på taket, men hundarna fick ingen vittring.

Efter en vecka började man cirkulera ut flygblad i grannskapet.

En vecka efter det släppte polisen en övervakningsvideo från hissen, troligtvis filmad strax innan midnatt natten mot 1 februari 2013, där man ser Elise Lam som återigen beter sig... konstigt.

Varför trycker hon på så många knappar? Vem gömmer hon sig för? Vem pratar hon med? Varför stänger inte dörrarna, och varför rör sig inte hissen? Och vad är det med videon i sig egentligen? Varför är den i så dålig kvalitet? En del har analyserat den där pixelerade tidstämpeln och genom den funnit att det verkar saknas 54 sekunder video mitt i -- så vad hände under de 54 sekunderna?

Medan man undrade om detta bisarra mysterium så började fler hotellgäster klaga på vattnet i rummen. Det var lågt vattentryck, det var en konstig färg på vattnet, det hade en konstig lukt. Så man bestämde sig för att undersöka de fyra vattentankarna på taket. ("Åh nej", tänker kanske vissa av er...)

All åtkomst till taket var avstängd och säkerhetsalarmskyddad. Tankarna är 2,4 meter höga och står på cementblock. Det finns inget ständigt sätt att komma åt ovansidan och locket på någon av tankarna, så hotellpersonalen fick ta fram en stege. Locken i sig är mycket tunga och otympliga, och det är osannolikt att en enskild människa kan flytta på dem. Allt såg ut att vara i sin ordning.

Morgonen den 19 februari 2013, fann man Elisa Lam, som flöt strax under vattenytan i en av vattentankarna på taket där polishundarna tidigare sökt. Hon var naken; kläderna från hissvideon flöt bredvid henne, täckta av spår av sand. Hennes klocka och rumsnyckel var med henne. Hennes mobiltelefon återfanns varken i tanken eller i hotellrummet eller någon annanstans; den är försvunnen. Med henne återfanns också kortbyxor för män och en alldeles för stor skjorta.

Obducenter fann varken rester av alkohol eller droger i henne, och fann inget bevis som antydde att det var självmord. Tre dagar efter att obducenterna kryssat i "okänd död"-rutan i obduktionsprotokollet så blev det ändrat till "olycksfall"-rutan.

Elisa Lams Tumblr-blogg uppdaterades sex månader efter hennes död; det är okänt om det var tidigare schemalagda inlägg, eller om någon annan postade dem.

Vad jag inte sagt...

Spoiler
Vad jag inte sagt tills nu är att hon led av bipolär sjukdom som kunde göra henne deprimerad, så det finns en möjlighet att hissvideon visade henne i en psykos. Det förklarar dock inte de andra punkterna...
  • Uppröstad 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra sajter

Är inloggad med telefonen; om jag skriver med bara ordförslag (kör SwiftKey) så får jag:

hej nu har jag stekt upp till dig som vill ha en bra dag och tid för att jag inte har tillfälle att få en egen text och bild på mig och jag har inte riktigt nån uppfattning om hur 1070 skiljer sig från 1060 prestandamässigt jag har inte riktigt nån uppfattning om hur 1070 skiljer sig från 1060 prestandamässigt jag har inte riktigt nån uppfattning om hur 1070 skiljer sig från 1060 (...)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra sajter

Är inloggad med telefonen; om jag skriver med bara ordförslag (kör SwiftKey) så får jag:

hej nu har jag stekt upp till dig som vill ha en bra dag och tid för att jag inte har tillfälle att få en egen text och bild på mig och jag har inte riktigt nån uppfattning om hur 1070 skiljer sig från 1060 prestandamässigt jag har inte riktigt nån uppfattning om hur 1070 skiljer sig från 1060 prestandamässigt jag har inte riktigt nån uppfattning om hur 1070 skiljer sig från 1060 (...)

Det var ju nån utmaning för ett tag sean att man skulle trycka mitt på skärmen ett antal gånger och posta resultatet.

Min telefon levererade: "hhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhh"

:|

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra sajter

Testade själv vad swiftkey ville säga

"Jo det är skickat och ha en fortsatt trevlig kväll med en massa saker som jag har inte fått in några utbildningar eller kurser i en vecka sedan och jag har inte fått in några utbildningar eller kurser i en vecka sedan och jag har inte fått in några utbildningar eller kurser i en vecka sedan och jag har inte fått in några utbildningar eller kurser i en vecka sedan och jag har t ex en fortsatt trevlig kväll"

Repetivt men jag har en fortsatt trevlig kväll.

• Uppröstad 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra sajter

Började läsa koreanska serien Knight Run, där människan har koloniserat rymden men i några hundra år krigat mot superfarliga utomjordiska monster: från kilometerlånga giganter som kan skjuta ner rymdskepp, till bestar i människostorlek som enahanda kan utrota hela arméer. Människans främsta krigare är "knights" (riddare), människor med otrolig styrka, hastighet och reaktionsförmåga, samt diverse förmågor. Slagen som förs blir mycket skeppstrider i rymden och planetatmosfärer, samt hyperakrobatiska svärdstrider i ögonblickshastighet på markytan.

Skissartat tecknad och inte så jättebra på att visa vad som händer, men jag måste säga att jag gillar den. Rymdopera i moll: hopp och förtvivlan, vänskap och bedrägeri, höga dödssiffror. Det är lite Starship Troopers + Attack on Titan.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra sajter

Började läsa koreanska serien Knight Run, där människan har koloniserat rymden men i några hundra år krigat mot superfarliga utomjordiska monster: från kilometerlånga giganter som kan skjuta ner rymdskepp, till bestar i människostorlek som enahanda kan utrota hela arméer. Människans främsta krigare är "knights" (riddare), människor med otrolig styrka, hastighet och reaktionsförmåga, samt diverse förmågor. Slagen som förs blir mycket skeppstrider i rymden och planetatmosfärer, samt hyperakrobatiska svärdstrider i ögonblickshastighet på markytan.

Skissartat tecknad och inte så jättebra på att visa vad som händer, men jag måste säga att jag gillar den. Rymdopera i moll: hopp och förtvivlan, vänskap och bedrägeri, höga dödssiffror. Det är lite Starship Troopers + Attack on Titan.

Har läst klart första "delen" (76 kapitel). Smågrötiga teckningar och tvivelaktig (laglig men frivilligtillverkad) översättning drar ner den något, men den starka grundberättelsen, tragedin om en kvinnlig supersoldat som måste avbryta sin pension och [spoiler=(kapitel 30)]konfrontera den person som hon älskar mest -- sin bästa vän, sin lärare, sin hjälte, sin syster -- för att

sona sina misstag och rädda mänskligheten, den berättelsen lyser igenom ändå.

"Bekosta en påkostad och finslipad animerad version av Knight Run: Pray" hamnar på min "att göra när jag blir oändligt rik"-lista.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra sajter

Jag tittade på en video om sport/e-sport och började tänka på definitionerna; jag hade kollat upp dem tidigare men glömt bort dem, så postar här för allmän nytta.

• Arbete är aktiviteter som utförs av ekonomiska skäl.
  • Rekreation är kroppsligt och mentalt energiökande aktiviteter som utförs villigt för att motverka uttröttande aktiviteter, t.ex. arbete eller sjukdom. Exempel på rekreationsaktiviteter kan vara att motionera, sova middag, småprata med en vän, fiska, sola, eller spela brädspel. (Medan vissa kan vara kortsiktigt energikrävande, som att jogga, så ger de mer energi i det långa loppet.)
    • Underhållningskonsumtion är rekreationsaktiviteter som går ut på att ta del, passivt eller aktivt, av en produktion (en produkt t.ex. en bok eller ett konstverk i utställning, eller ett uppträdande t.ex. en teaterpjäs eller fotbollsmatch) som ska hålla en persons uppmärksamhet och intresse. Att se på anime, att spela dataspel, att lyssna på musik. Förmodligen är produktionen en annan persons prestation, men man kan föreställa sig t.ex. en författare som läser sin egen bok för rekreation. Och underhållningskonsumtion kan förvisso utföras i ett arbete, t.ex. av en recensent eller sportreporter (som tittar på matcher för att kunna rapportera resultat), men bör nog allmänt betraktas som rekreation.
    • Lek är rekreationsaktiviteter som utförs med egen prestation och med det primära personliga målet att uppleva nöje under aktivitetens gång, men under oallvarliga former. Kurragömma är en lek, att leka med dockor är en lek, att spela schack kan vara en lek (om det inte görs t.ex. för pengar eller status, fast det gäller förvisso alla exempel). Att spela ett dataspel kan vara både lek (att spela kan vara att prestera) och underhållning (att spela är att ta del av en intressehållande produktion).
  • Konstutövande är aktiviteter som utförs för individens vilja att uttrycka sig och (möjligtvis) påverka andra personers tankar eller känslor. Konstutövning kan förstås göras både som arbete och som rekreation, men det kan också hamna utanför båda: man kan tänka sig en konstnär som producerar konst på ett (t.ex. psykologiskt) uttröttande sätt, men som inte gör det av ekonomiska skäl.
  • Prövningar är (i detta sammanhang) frivilliga aktiviteter med avsikten att sätta på prov en persons förmåga att prestera kroppsligt eller mentalt. Ett sådant prov förutsätter regler.
    • Pussel är (i detta sammanhang) prövningar utan (tillräckligt) dynamisk konkurrens. Dynamisk konkurrens innebär i princip att det finns en motståndare (person eller datorprogram eller annat) som erbjuder ett svårförutsägbart motstånd som dock inte bara är slump. Att lösa en Rubiks kub är ett pussel, att lägga ett pussel är ett pussel (om än knappt; det är inte mycket till prov), att spela Tetris är ett pussel. Pussel är knappast arbete, utan bara rekreation, och förmodligen då lek (fast spel kan bestå av delar som är pussel och delar som konsumeras som underhållning t.ex. en spelhandling).
    • Konflikter är prövningar med konkurrens. En konflikt har egenskapen att genomförandet leder till något slags rangordning av de medverkande, från grovkornigt som “vinnare” och “icke-vinnare”, till finkornigt som “vinnare #1”, “vinnare #2”, …, “vinnare #n”; rangordningen kan resultera av delar av aktiviteten eller av aktiviteten i helhet. Konflikter kan utövas både som arbete och som rekreation.
      • Tävlingar är konflikter där de tävlande inte får/kan påverka sina motståndares prestationer.
      • Spel är konflikter där de tävlande får och kan påverka sina motståndares prestationer.
      • Sport är konflikter (tävlingar eller spel) som utövas med redskap.
  • Idrott är aktiviteter som kräver (betydande) fysisk ansträngning. Idrott kan utövas både som arbete och som rekreation.

Och då exempel:

• Leka kurragömma med kompisar för att man var uttråkad. Det blir rekreation, och då en lek: man leker kurragömma för att man tycker att det är kul att gömma sig eller leta de som gömt sig (åtminstone mer kul än att göra ingenting), och man bryr sig egentligen inte om vem som vinner. Det är en sorts prövning, av förmågan att hitta bra gömställen (antingen för att själv gömma sig, eller för att kolla dem efter gömda lekkamrater). Det är en konflikt, för även om man inte för slutpoäng så har själva leken inbyggt att personer har olika ömsesidigt förhindrande målsättningar: letaren vill hitta gömmaren, och gömmaren vill inte bli hittad. Endast en av dem kan lyckas. Det är en tävling, för letaren och gömmaren påverkar inte varandra som sådant.
  • Leka kurragömma på TV för chansen att vinna 1 miljon kr. Då är det arbete, fast fortfarande prövning-konflikt-tävling.
  • Leka med dockor. Det är inte en prövning (det finns inga regler för aktiviteten i sig), så det är knappast arbete; nej, det är rekreation-lek.
  • Lyssna på musik. Är man inte musikrecensent till yrket är det förmodligen rekreation-underhållning.
  • Bilrace men inga pengar står på spel. Är förmodligen rekreation, men troligtvis för allvarligt för att kallas för lek. Men det är en regelbaserad (man ska komma först i mål, men man måste ju följa en viss sträcka) prövning av körförmågan, om än inte tillräckligt fysiskt ansträngande för att vara en idrott. Det är en konflikt, för målgångstiderna leder ofrånkomligen till möjlig rangordning. Om bilarna kör samtidigt som varandra är det ett spel, då de kan blockera varandra och så vidare; om de kör en och en, fristående från varandra, så att man bara jämför tider, så är det en tävling. Det är en sport, för man har ju ett redskap: bilen.
  • Ta en runda golf för sig själv. Förmodligen rekreation-lek, och förmodligen en prövning-pussel (prestationsprövning utan motståndare). Huruvida det är tillräckligt ansträngande för att räknas som idrott debatteras flitigt.
  • Medverka i golfturnering. Förmodligen arbete. Och det är en prövning-konflikt-tävling (prestationsprövning med fristående prestationer), samt en sport i och med golfbollen och golfklubborna och allt det.
  • Jobbets årliga fotbollsmatch. Det är helt klart idrott, men tänkt som rekreation. Det är en prövning-konflikt-spel-sport: förmågan att kontrollera ett redskap (bollen) på sina motståndares bekostnad prövas.
  • Kicka lite boll medan man väntar på att bli hämtad. Fortfarande idrott och rekreation, men lek; prestationen och resultatet spelar ingen roll.
  • Att lösa Rubiks kub. Förmodligen rekreation som man gör som prövning-pussel.
  • Att lösa Rubiks kub på tid i en tävling utan pris. Förmodligen rekreation som man gör som prövning-konflikt-tävling-sport.
  • Att spela Super Mario Bros. till NES. Så klart rekreation. Om man bara gör det för att det är kul att hoppa runt, så är det lek. Om man gör det för att utmana sig själv om att få bättre tider eller högre slutpoäng så är det en prövning. Och det är faktiskt en konflikt, där motståndarna är de skadliga svamparna och sköldpaddorna och andra hot. Eftersom Mario och sköldpaddorna kan påverka (läs: “döda”) varandra så är det ett spel. Och tamefan om det inte är en sport också, för det är ganska svårt att spela NES utan redskap.
  • Att spela Super Mario Bros. till NES fast speedrun. Förmodligen rekreation, och en prövning. Och spelar man på tillräckligt hög skicklighetsnivå så är det ett pussel: motståndarna reduceras till förutsägbar programkod, och prövningen består bara i förmågan att följa förbestämda mönster.
  • Att spela Super Mario Bros. till NES fast i speedrun-tävling om pengar. Då är det arbete, och en prövning, men det blir en konflikt-tävling-sport: motståndarna är inte svamparna och sköldpaddorna, utan de andra speedrun-spelarna, och man kan inte påverka deras prestationer.
  • Att ta en morgonjoggingtur. Det är rekreation och idrott, inget mer.

Tidigare störde jag mig på både termen “e-sport” och termen “motorsport”, och sa att “om de räknades som sport så skulle lika väl schack också kunna göra det!”.

Och det stämmer – de är alla antingen tävlingssporter eller spelsporter – men jag stör mig inte längre på det. :konata:

• Gillar 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra sajter

Ibland blir jag nostalgisk och kikar in här.

Men jag har inte mycket att tillföra nu för tiden. Sorry :(

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra sajter
8 timmar sedan sa Ashaz:

Ibland blir jag nostalgisk och kikar in här.

Men jag har inte mycket att tillföra nu för tiden. Sorry :(

Anime.se, ett gammalt kapitel i Ashaz livsbok. (´•⩊•`) Det är så det kan gå.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra sajter

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att lämna en kommentar

Skapa ett konto

Registrera dig för ett nytt konto i vårt community. Det är enkelt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här.

Logga in nu