Hoppa till innehåll
Anime.se

Legender Från Övärlden får svensk premiär


Marcus
 Share

Rekommenderade inlägg

Jag skulle ju gärna vänta och se den på bio... om det inte vore för att det med säkerhet rör sig om en typisk minimal smalfilmsdistribution som inte kommer inom 300 mils avstånd från mig.

 

Spirited Away, Min granne Totoro, Kikis expressbud... Den ena besvikelsen efter den andra.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Urk. Anime på svenska. Jag står verkligen inte ut med svenska dubbningar.

Och de lär väl knappast visa den med japanskt tal på bio? :|

Allt tecknat är ju för barn, som vi alla vet. Och barn vill ha svenska dubbningar. Jo för så är det. /sarcasm

 

Nej jag överdriver säkert bara för att jag snubblade över Min granne totoro, på svenska. jag stod inte ut. >.<

 

Nåja. Vi borde få en dvd release iallafall med japanskt tal :)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Visserligen så dubbas tecknade biofilmer eftersom barnen ska kunna få ut något av dem, men vanligtvis så visas de ju även i originalspråk. Disney-filmerna går exempelvis både på engelska och på svenska i olika salonger. Nu pallrade jag mig inte in till bion sist, men fanns inte japanskt tal tillgängligt då?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

hmm. det är möjligt. är ju bra i så fall.

Nu brukar jag inte kolla på animerade filmer på bio, då de ytterst sällan visar animé, utan messt disney och sånt. Men jag tror att de, häromkring, bara brukar köra matiné visningar och möjligen en enda kvälls visning på engelska.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Går på Legender Från Övärlden om den visas med orginalspråk.

Står även jag inte ut med svensk dubb.

Jag såg Det levande slottet på bio i Västerås, då bara den svensk dubbade versionen visades där hade jag inget annat val.

Jag vill hälst glömma att jag valde att se den dubbad, *usch* och *blää* säger jag bara.

 

Jag skulle gissa på att Legender Från Övärlden bara visas på japanska i storstäderna (Stockholm, Göteborg & Malmö) och vi som bor i de övriga städerna får stå ut med dubben, se den på bio i storstäderna eller vänta tills den släpps på DVD.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag såg också Kikis Expressbud med svenskt tal och blev positivt överraskad av att den var så pass bra som den faktiskt var.

 

Kikis Expressbud gick upp med originaltal i några av storstäderna har jag för mig. Sthlm och GBG samt kanske någon mer. Jag antar att Legender Från Övärlden samt övriga Studio Ghibli filmer som Sonet Film kommer visas, kommer gå upp i dubbade versioner för det mesta men att storstäderna även kan välja original dubb med svensk text.

 

Men det är bara vad jag tror. Sedan kanske vi biobesökare kan vara med och påverka detta. Här finns t.ex. lite kontaktinformation. Man kan ju alltid maila någon lämplig person och påpeka att man vill se filmen med originaltal och svensk text. Om tillräckligt många vill det så kanske dom ändrar uppfattning?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag vet inte hur det är i övriga städer men i stockholm brukar det i alla fall vara en visning om dan med japanskt tal och svensk text när det är ghibli filmer. Oftast är det en senare visning som är med japanskt tal. Samtidigt som det kanske finns 2 eller 3 visningar med svensk dubb.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Ska bli intressant att få se Goro Mizaki's regidebut. Antagligen lär inte han inte överträffa sin far men jag ser definitivt fram emot att se denna film.

 

Jag hoppas innerligt att denna film kommer visas i Göteborg, men jag håller med er, Tsukasa-san och Ashaz, att att jag inte heller står ut med svenska dubbningar. Eftersom japanska är en del av vad jag älskar i anime så kommer jag definitivt att gå på versionen med orginalspråket.

 

Det är en lättnad att man slipper ladda ner denna film olagligt och man kan stödja japansk anime genom att betala och se denna på bio.

 

Det är också ett väldigt bra sätt som sucraM säger att vi kan försöka påverka företag som äger biosalonger att visa anime filmer på orginalspråk. I fall om att någon kommer på något sätt att försöka påverka biosalonger att visa anime filmer på orginalspråk så stödjer jag detta till 100%.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 weeks later...

Jag frågade om utsikterna för japanimation på bio nära mig, men svaret kan vara intressant för andra:

Hej!

 

Tack för ditt mail.

 

Vi har inte haft så många kopior av Miyazakis filmer så att vi kunnat spela dom i hela landet. Normalt skickas filmerna sen vidare till andra orter några veckor efter premiären och dit borde även Luleå höra. Att vissa filmer kommer och andra inte har att göra med brist på kopior men också med brist på salonger att spela filmerna i. En del av Miyazakis filmer spelades av Astoria Cinemas på deras biografer och vilka städer de spelade sina filmer i kunde inte vi påverka.

 

Legender från övärlden är det Svenska Bio som har visningsrätten för. De har tyvärr inga biografer i Luleå och det ser ut som att den endast går upp på deras Stockholmsbiografer.

 

Vi har vidarebefordrat detta till de som programsätter biografen i Luleå så att de är medvetna om att önskemålet om animerade japanska filmer finns även där.

 

Med vänliga hälsningar, Henrik

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

På vilka biografer visas filmen?

 

EDIT: Hittade info om det.

Man får väll kolla på filmen någon gång man har vägarna förbi Stockholm.

Jag tror inte att den kommer att visas i Västerås.

Men borde den inte visas på den där lilla biografen som ligger i en gammal frabrik av någon sort brevid kyrkogården? Jag såg Det Levande Slottet där, fast den kanske visades på andra platser utanför stockholm så det är väl skillnad.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...