Hoppa till innehåll
Anime.se

Full Metal Panic!


Meatrose
 Share

Rekommenderade inlägg

Jag hatar definitivt inte Fumoffu, men visst tycker jag att det är den av säsongerna som är "minst bra". Den drar nästan jämnt med första säsongen, men ingen av dem kommer ens i närheten av TSR enligt mig.

 

Gonzos säsong tappar en hel del på genomförandet medan Fumoffu tappar på faktumet att det bara är humor som inte för handlingen eller karaktärerna framåt för fem öre. Visst, en del "tom" karaktärsutveckling förekommer visserligen, men det är som vanligt med sidestory-material. Utöver dessa skillnader tycker jag även att handlingen i TSR är långt mycket bättre än den i första säsongen. Fumoffu har i mina ögon ingen handling över huvud taget, men det är väl också mitt främsta problem med den (och alla liknande serier).

 

Fumoffu är väl för övrigt den säsong som den breda massan tyckte bäst om. Jag har inga siffror som bekräftar det men jag har ibland fått den känslan i varje fall. Mer "inbitna" FMP-fans brukar däremot ofta enas om att TSR är bäst, främst på grund av handlingen, karaktärsutvecklingen och KyoAnis regi/produktion. Sedan finns det ju naturligtvis många undantag som bekräftar regeln. Det är egentligen ganska naturligt att folk tycker olika eftersom serien (om man ser till samtliga säsonger) blandar ganska många olika element varpå olika personer med vitt skiljda preferenser fastnar för olika delar hos den.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 weeks later...

Jag avslutade serien häromkvällen Second Raid samt OVA'n på 30 minuter igårkväll. Riktigt bra serie.

 

Det jag egentligen inte gillade var det hela med Lambadriven. Den kändes mest löjlig egentligen på det sättet som den framträdes. Men det var inte så farligt ändå. Tror mitt problem ligger i att jag inte är så förtjust i mecha öht.

 

En annan detalj jag inte plockade upp riktigt var hurvida de andra i skolan kände till hans karriär som militär? I vissa scener efter flygkapningen så verkar det som alla känner till det, men ofta känns det som ingen vet något om det, förutom Chidori.

 

Jag hade nog gett serien 8/10 i betyg iallafall. Ska nog se Fumoffu någon dag, men jag sparar den ett tag.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 1 month later...

Ett nytt Full Metal Panic!-projekt är på ingång!

 

Som jag har väntat. Problemet är bara följande: det är ett Hollywood-projekt. *ansiktspalm* En spelfilm med andra ord. Det är dömt att misslyckas.

 

Mandalay Entertainment (The Fan, Enemy at the Gates, Sleepy Hollow m.fl) har roffat åt sig licensen och det verkar som om Zac Efron (suck... ) ska spela Sousuke. Studion är inte bestämd, men det lutar åt Universal Studios.

 

Man får väl hoppas att amerikanerna lyckas skapa tillräcklig "buzz" för att det riktiga projektet ska plockas upp igen.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Ett nytt Full Metal Panic!-projekt är på ingång!

 

Som jag har väntat. Problemet är bara följande: det är ett Hollywood-projekt. *ansiktspalm* En spelfilm med andra ord. Det är dömt att misslyckas.

 

Mandalay Entertainment (The Fan, Enemy at the Gates, Sleepy Hollow m.fl) har roffat åt sig licensen och det verkar som om Zac Efron (suck... ) ska spela Sousuke. Studion är inte bestämd, men det lutar åt Universal Studios.

 

Man får väl hoppas att amerikanerna lyckas skapa tillräcklig "buzz" för att det riktiga projektet ska plockas upp igen.

 

Första april var förra veckan, dawg.

 

Nämen, det kan stämma att de har köpt en licens, filmbolag köper licenser hela tiden. Tror att det vanliga är att de betalar en mindre summa för en tidsbegränsad ensamrätt medan de kollar ifall projektet är lönsamt, utvecklar ett manus och så vidare. Om det blir av så betalar de mer, förstås.

 

Och det blir sällan av. Speed Racer blev av för att Matrix-bröderna Wachowski är fästa i originalet och fungerade som drivkraft samt att det är ett välkänt barnprogram (som Flintstones). Astro Boy som är i samma sits har inget stort namn och får nöja sig med att vara helt i 3DCG. Dragonball Evolution blev av för att Dragonball Z är en av de största animéserierna på amerikansk TV någonsin. Cowboy Bebop har Keanu Reeves som entusiast och en väldigt populär TV-sändning på Cartoon Network/Adult Swim att falla tillbaka på när de försöker sälja den till finansiärer. Akira är det visst Leonardo DiCaprio som driver (och han vill göra Ninja Scroll). Alla animéer som har haft stor framgång i USA (för att vara animé) -- eller åtminstone med tunga namn som backar dem (som Battle Angel och James Cameron -- fast den har varit i utveckling i ett decennium).

 

Full Metal Panic! är ganska lättillgänglig, men den har ingen fanbase att tala om. Det är klart, den skulle kanske gå att göra billigare än $100 miljoner, men även billigare animé-/mangafilmer har gått bet. (Var fan är Monster-filmen!?)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 weeks later...
  • 1 year later...

Nu är det här visserligen inga rykande färska nyheter men med tanke på de senaste kommentarerna i "Hjälp mig komma på vad det här är för anime" tänkte jag att jag lika gärna kunde posta en liten notis här för de som eventuellt är intresserade.

 

Det har ju länge varit känt att Gatoh Shoji sitter och skriver den sista boken i serien, den elfte. Den skulle ha släppts här i våras men via bloggen har man kunnat snappa upp, vid ett flertal tillfällen, att färdigställandet drar ut på tiden en aning.

 

För en tid sedan kom slutligen ett officiellt uttalande som sade att boken kommer heta Full Metal Panic! 11: Zutto, Stand By Me och att den kommer släppas den 17:e juli i år. Problemet (om man nu väljer att se det som ett sådant) är bara att den fulla titeln är Full Metal Panic! 11: Zutto, Stand By Me (Jō), med andra ord Full Metal Panic! 11: Always, Stand by Me (Part I). Det verkar alltså bli som med Owaru Day By Day som fick en "upper" och "lower" volume. Det var för övrigt bok nummer 4 och 5, som senare resulterade i Full Metal Panic! The Second Raid.

 

Always, Stand By Me (Part II) är officiellt bekräftad som seriens sista bok och man bekräftade även nyligen att del 2 ska släppas redan månaden efter - i augusti alltså. Det rör sig alltså inte om någon 2 års väntan inför den 12:e och sista boken, något som många var rädda för när det först stod klart att den 11:e boken tydligen hade "del 1" i sitt namn.

 

Om det kommer leda till något animerat vet man fortfarande inte men med tanke på att Kyoto Animation tydligen efter K-ON!! ska göra ännu en "söt-rolig Slice-of-Life" verkar det som om de inte direkt brinner för att göra dyr action för tillfället. Men vem vet, kanske gör de ett flertal sådana ur ekonomisk synvinkel lysande val av serier att adaptera för att buffra resurser, även om liknande teorier i dagsläget knappast kan anses vara annat än önsketänkande.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 11 months later...

Kan det... kan det verkligen vara så att...

 

Nej, det vore korkat att gå och dra på sig falska förhoppningar, särskilt när det rör den här serien. Nu är det emellertid som så att nästa volym av Full Metal Panic!-mangan kommer innehålla ett "important announcement".

 

Om det finns någon som helst rättvisa kvar i världen är det något som rör animeprojektet men av erfarenhet väljer jag att absolut inte gå några händelser i förväg. Om man intalar sig själv att det rör sig om "en ny samling plastfigurer" eller något annat totalt ointressant så slipper man i varje fall bli besviken en femtioelfte gång. :konata:

 

Något är det som de ska informera om i varje fall och eftersom källmaterialet är helt avslutat i och med det att den tolfte och sista boken släpptes för ungefär 9 månader sedan bör det inte vara relaterat till det, såvida det inte är författaren som bara vill säga att han kommer skriva fler sidohandlingsböcker, sådana som Fumoffu baserades på.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Snälla låt det vara ett avslut!

 

Jo det skulle vara trevligt. Slutet ligger dock ganska långt bort om man ser till mängden handling som måste adapteras för att nå hela vägen fram. Skulle det vara mer anime som kommer så är det en hel del som måste göras. Det som hittills har animerats täcker de fem första av de tolv böckerna och så snart man når bok nummer sju så finns det inget ställe man kan knyta ihop säcken på, förutom just slutet av sista boken. Med andra ord har inte ens halva serien animerats.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

292509858.jpg

 

Sådär ja, ingen anime. En spin off-lättromanserie sätter igång i sommar. Den utspelar sig mer än 10 år längre fram i tiden och det är nya huvudroller. Originalförfattaren har hittat på grundhandlingen men den faktiska texten skrivs inte ens av honom. Synnerligen ointressant enligt mig.

 

Och de som vågade hoppas på att Kadokawa skulle ge en ny säsong av animen "grönt ljus" kryper tillbaka till sina mörka vrår.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 8 months later...

Nu har ett uttalande från Full Metal Panic!s författare, Gatoh Shouji, än en gång satt lite fart på en del (motvilligt) förhoppningsfulla sinnen.

 

Gatoh samarbetar för närvarande med Kyoto Animation i deras nya satsning; Hyou-ka. Gatoh ansvarar för seriens struktur och manus (som baseras på en roman från 2001) och KyoAni-regissören som ligger bakom bland annat Full Metal Panic! The Second Raid! står för regin.

 

Gatoh uttalade sig nyligen om framtiden på sin blogg. Han har redan sedan tidigare bekräftat att det kommer att komma nytt FMP-material (side story/spin off, den riktiga serien har nått sitt slut) och han säger här att han jobbar med KyoAnis nya serie. Nu till det väsentliga:

 

Han säger också att han gärna skulle skriva mer Cop Craft men att det kan bli svårt eftersom han jobbar med saker inför 2013 som han inte kan prata om än. Han lägger i slutet till att en av de sakerna som han inte kan prata om är något som han tror att många har väntat på. FMP-communityt är lite kluvet, som vanligt. Vissa är förhoppningsfulla och andra vägrar tro att en fortsättning på animen kommer att komma förrän de har sett en officiell trailer med egna ögon. Eftersom Gatoh nuförtiden verkar ha en karriär som manusförfattare menar många att det kan vara vad fan som helst som detta rör sig om men det japanska ord som Gatoh använde när han pratade om "projektet han inte kan säga något om" tycks bäst översättas till "länge efterlängtat".

 

Det internationella FMP-communityts ståndpunkt verkar fortfarande kunna sammanfattas på följande vis (taget från ett inlägg):

 

"Hope is eternal. Disappointment is forever."

wd8wr.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 9 months later...

Det här hade jag missat: Shōji Gatō har tydligen uttalat sig i "fjärde säsongen"-frågan.

 

"På grund av affärsomständigheter kan jag inte tala fritt om en fjärde säsong. Projektet är inte dött, men ha inte för höga förhoppningar. Vänta tålmodigt. Så länge jag håller tyst om fjärde säsongen så kan ni anta att det fortfarande är igång. När fjärde säsongen är officiellt nedlagd så kommer jag att berätta det."

 

Det låter alltså som att det är fast i produktionshelvetet, det långa stadiet som vissa projekt går igenom där de varken arbetas på eller blir nedlagda.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 1 month later...

Förstår verkligen inte detta, alla tre full metal panic seriena är ganska högt rankade enligt mal fortfarande. dessutom finns det så många frågor som är obesvarade i serien, jag hoppas verkligen innerligt att dem gör en fjärde sösong för det är värt att vänta på isåfall. Full metal panic var den serie som fick mig att börja ta anime på allvar, var också den första anime serie som fick mig att köpa en manga serie. Enligt mig är detta den bästa serie jag nånsin har sett. Aldrig har någon karaktär fångat mitt intresse så som Chidori Kaname gjorde, Aldrig har en serie tilltalat mig på så många nivåer som FMP gör, varje sösong är unik och fångar mitt intresse på olika sätt genom skratt eller att jag inte kan slita blicken ifrån denna serie serien. Rekomenderar verkligen denna serie till vem som helst.

 

 

Tack Meatrose och Scelaris , hade verkligen gett upp hoppet om en fortsättning för denna serie tills jag läste detta.

 

Sedan är det någon som har läst novellen som utspelar sig 10 år senare?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Förstår verkligen inte detta, alla tre full metal panic seriena är ganska högt rankade enligt mal fortfarande.

Första serien sålde i Japan i genomsnitt 5300 exemplar per DVD-volym, och 2700 för samlingsboxen.

Fumoffu sålde 8900 ex per volym och 9200 ex av samlingsboxen.

Second Raid sålde 4800 ex per volym, 4500 ex av boxen.

 

Det är väl hyfsade siffror, men Haruhi sålde typ 42 000 ex per volym eller mer, och animeserien och filmen täcker bara fram till fjärde boken av tio. Så det är inte bara försäljningssiffror eller popularitet som bestämmer vad som blir animerat. Hm... ('-')

 

Jag har sett flera kunniga personer tro på FMP4 år 2013, men av vad Shōji Gatō sa om projektets status så ser det inte riktigt ut som det.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 10 months later...
  • 2 weeks later...
Väntar fortfarande på att min första favoritserie ska få en fjärde säsong. Tror att detta skulle glädja många människor. Många vet ju inte ens vem Nami är :I

Klart vi vet, det är ju hon i One Piece!

 

:wink:

 

Nämenjomen, Shōji Gatō har väl fortfarande inte sagt att det inte finns någon chans ("Så länge jag håller tyst om fjärde säsongen så kan ni anta att det fortfarande är igång"), så... det finns kanske en chans. Liten, men ändock en chans. Konstigare saker har hänt.

 

Men bara så ni vet, det blir nog inte Kyoto Animation som gör en eventuell fjärde säsong. KyoAni verkar ha slutat vara en hyrstudio (typ), för att istället göra originalanime och anime baserad på böcker som de själva ger ut. De tjänar mer pengar och har mer frihet på det sättet. Så inga fler Key-speladaptioner, ingen mer Haruhi (från förlaget Kadokawa), eller Lucky Star (också Kadokawa), eller Nichijō (Kadokawa), eller Hyōka (Kadokawa), eller Full Metal Panic (Kadokawa) från Kyoto Animation. Kan vi förmoda.

 

Nåja, det finns ju fler studior.

  • Uppröstad 3
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...