Hoppa till innehåll
Anime.se

Vann rätt låt?


Z0nE
 Share

Rekommenderade inlägg

Eftersom ingen annan har startat denna tråd än om melodifestivalen 2008 så gör jag det.

 

Vann rätt låt?

Enligt mig.....NEJ

Visst är det en bra låt men jag tycker inte den skulle vinna. Om det inte var för de jäklans juryna (-sarna?) runt om i sverige så skulle svenska folkets favo Sanna Nielsen vinna!

Det skulle kännas mycket bättre enligt mig!

 

Dock så tycker jag att Nordmans låt "I lågornas sken" var den bästa låten.

Dåligt att den inte fick mer poäng!

Och jag tycker synd om Amy Daimond! Varför fick hon så dåliga poäng!? Hon är duktig och det var ju en helt ok låt? Trode själv att det skulle gå ganska bra för henne.

 

Jaja...det var allt jag orkar säga nu. Kommentera! Vann rätt låt? Vad säger ni?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Av de som var kvar så var det en okej låt med stora möjligheter att vinna i finalen i belgrad... den låten jag gillade mest överlag gick inte vidare (nej jag gillade/r inte Carola, hon fick vad hon förtjänade). Utan Operasångerskan (nej är inte bra på namn och inte särskilt insatt) var absolut bäst. Opera Rock (även om rocken uteblev och nån form av pop kom iställt) for teh win!

 

Håller iofs med om att jury röstning etc... är ett jäklans hyckleri och borde inte finnas alls med. Iofs så är Melodifestivalen överlag bara hyckleri.

 

Nordmans låt är bra, men den har 0% chans att vinna i Belgrad tyvärr... dvs lika stor chans som han skulle sjunga den på engelska i Belgrad!

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

är inte så värst insatt i melodifestivalen så bryr mig inte så mycket om vem som vinner, men såg finalen iaf.

 

håller med om att perelli har en hyfsat bra låt, och nordmans låt är ju ochså rätt bra men hur skulle den låta på engelska?

 

juryn, när perelli fick 4 12 poängare på rad kändes det som att juryn var sagd att ge perelli 12 poängare enligt mig, visst hon fick ju några lågpoängare ochså men även ett par till 12 poängare.

 

ärligt talat så borde dem skippa juryn och låta folkets röster bestämma vem som kommer till eurovision.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag såg faktiskt spektaklet eftersom jag var på obligatorisk familjemiddag. Har inte sett deltävlingarna, så det var första gången jag hörde låtarna. Rätt låt vann enligt mig, om man ser till vilken som har bäst chans att lyckas i tävlingen. Jag störde mig på att samtliga 10 låtar framfördes med falsksång... vissa värre än andra. Perelli var kanske den som lyckades hålla ton bäst tillsammans med Christer Sjögren (som ändå borde ha stannat på 0 poäng på grund av det gräsliga, patetiskt röst-flörtande bidraget). Sanna Nielsen, BWO och Sibel hade förvånansvärt svårt att träffa tonerna rätt. Nåja, jag tycker väldigt illa om Schlager (musiken), men kan tycka att det är ett kul jippo att se en gång om året. För min del får man gärna skippa detta med folkets röst btw.

 

Nåja, vi får väl se hur vi står oss mot de kompisröstande balt-länderna.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Har inte sett en enda av tävlingarna dock så tycker jag att det är en enda stor fars och att det största misstaget man kan göra i en sån här tävlingen är att ge några miljoner amatörer rätten att välja vem som ska gå vidare. :)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

det största misstaget man kan göra i en sån här tävlingen är att ge några miljoner amatörer rätten att välja vem som ska gå vidare.

Det beror på vad målet är. Är målet att välja en poplåt som ska gå hem hos utlänningar? Visst, då borde väl experter analysera popmusikaliska trender i östeuropeiska länder och göra förutsägelser enligt vilka låtskrivare ska sätta ihop någon genomproducerad dänga.

 

Eller så är målet att den populäraste låten ska vinna tävlingen. Och hur kan det då finnas något bättre sätt än att de väljs enligt popularitet?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

det största misstaget man kan göra i en sån här tävlingen är att ge några miljoner amatörer rätten att välja vem som ska gå vidare.

Det beror på vad målet är. Är målet att välja en poplåt som ska gå hem hos utlänningar? Visst, då borde väl experter analysera popmusikaliska trender i östeuropeiska länder och göra förutsägelser enligt vilka låtskrivare ska sätta ihop någon genomproducerad dänga.

 

Eller så är målet att den populäraste låten ska vinna tävlingen. Och hur kan det då finnas något bättre sätt än att de väljs enligt popularitet?

 

Problemet är att det är oftast spektaklen som får mest röster, ta bara silverutomjordingarna från tyskland förra året eller vad det var, folk röstar inte längre på melodierna utan på vad som är mest underhållande, och då tycker jag inte melodifestivalen funkar längre då det finns jävligt många som har väldigt väldigt stårda underhållningsintressen, well...kolla youtube så förstår du vad jag menar.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

och då tycker jag inte melodifestivalen funkar längre då det finns jävligt många som har väldigt väldigt stårda underhållningsintressen, well...kolla youtube så förstår du vad jag menar.

 

Eller varför inte bara kolla runt lite på det här forumet? :rolleyes:

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

och då tycker jag inte melodifestivalen funkar längre då det finns jävligt många som har väldigt väldigt stårda underhållningsintressen, well...kolla youtube så förstår du vad jag menar.

 

Eller varför inte bara kolla runt lite på det här forumet? :rolleyes:

 

Point taken.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Håller med Sceleris. Och hur kan man säga att den låt som folket ringer in och röstar på verkligen är den som flest gillar? Det enda man kan säga är att det är den som flest bryr sig om att rösta på! Många tycker nog "Äh, betala pengar för att rösta, orka", eller "Jag behöver inte rösta på låt X, den kommer att vinna ändå" (och så gör den inte det för att många tänker så).

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det stämmer nog mycket väl. Det finns massa folk som lever schlager, och som röstar minst 10ggr på sitt älsklings bidrag. Men jag tror ändå att den som får flest röster troligen har den största folkgruppen med sig.

 

Jag kan även hålla med er som säger att Perellis låt kommer ha stor chans i Belgrad. Det är en bra låt som kan ta sig långt.

Dock tror jag att Nielsens låt skulle kunna ta sig en bra bit den med om den hade vunnnit.

 

Dread "Utan Operasångerskan var absolut bäst"

Jag håller med dig väldigt mycket där! Det var en underbar låt som var mycket kraftig. Ville själv se den i finalen igår, men min lilla röst kunde inte höras över folket. :rolleyes:

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Och hur kan man säga att den låt som folket ringer in och röstar på verkligen är den som flest gillar? Det enda man kan säga är att det är den som flest bryr sig om att rösta på!

Visst är det så, men samtidigt är väl tävlingsbidragen så pass homogena att soffliggarna säkert inte skulle haft någon större påverkan: Om 70% av röstarna väljer en viss låt, skulle jag tro att ganska nära 70% av icke-röstarna också skulle ha valt den.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Ja, så tror jag också att det är. Om 7 av 10 som röstar gör det på en viss låt så skulle säkert siffrorna inte se helt annorlunda ut om man tog 1000 av de som såg men inte röstade och gjorde en liten undersökning. Däremot kan det ju vara så att de som röstar flitigt i regel är "schlager-folk" som således också röstar på en låt som är väldigt "schlager"... även om någon eller några andra låtar kanske var väldigt mycket bättre rent musikaliskt.

 

Nåja, det blir alltid såhär när det tävlas i något som har med tycke och smak att göra. Stöter man kula så avgör måttbandet exakt och lätt vem som vann. Det här är väldigt annorlunda.

 

Egentligen så är röstsystemet ganska diplomatiskt utformat, och det fungerar bra. Om allt avgjordes av jury så skulle TV-tittarna inte känna sig delaktiga i spektaklet längre, och om allt avgjordes av svenska folket så skulle vad som helst kunna hända. Schager-fantasten Stefan sitter och filosoferar om de senaste 20 årens schlagertävlingar och kommer fram till att Perelli förtjänade hans röst då hon troligtvis har en god chans att lyckas någorlunda i Europa med sin klassiska schlager. Dansbands-Danny sitter med sitt breda Oxblods-färgade skärp, snurrar sin mustasch, och tycker att Christer Sjögrens "I Love Europe" är ett genidrag. Tondöve Tony funderar på om han ska rösta på Perellis eller Bengtzings bröst. Det här spektaklet kallas Schlagerfestivalen, och såhär kommer det nog fortsätta vara. XD

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

håller med om att perelli har en hyfsat bra låt, och nordmans låt är ju ochså rätt bra men hur skulle den låta på engelska?

Kom ihåg att det faktiskt inte är något krav på att texten skall vara på engelska i Eurovision, även om det i många fall nu för tiden är en fördel.

 

Jag tror inte att Hero har så stora vinstchanser. Eller, ja. Jag tror inte att den kommer DÅLIGT om jag säger som så. Bara det att den troligtvis inte kommer att vinna hela tjottaballongen. Den låter som det mesta vi har skickat tidigare år och det har ju blivit så att Europa uppskattar någonting annorlunda nu. Antingen är det en pampig låt eller så är det en med en knasig föreställning. (Det sista har jag främst förra årets bidrag från Ukraina - ett bidrag jag hatade just för att det var så tramsigt)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag tycker allvarligt talat att inte en enda av låtarna i årets schalger var bra alls, fast om man skulle ha fått lov att skicka någon så skulle det lätt bli Amy Diamond så hon plockar poäng bara för att hon är yngre än medel-artisten...

 

...Eller ta Krister bara för att provocera.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 4 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...