Hoppa till innehåll
Anime.se

GTA IV


induce
 Share

Tänker du köpa GTA IV?  

37 medlemmar har röstat

  1. 1. Tänker du köpa GTA IV?

    • Ja
      11
    • Redan förhandsbokat
      6
    • Nej
      21


Rekommenderade inlägg

qYrmAXIaL.jpg

Game of the Year 2008?

Tänkte jag skulle starta en tråd om det här spelet då release faktiskt börjar närma sig. Själv är jag så oerhört sugen på det och kan knappt vänta tills slutet av månaden. Tänkte försöka fylla på med lite basic information om det. Känner ni att ni har något matnyttigt att dela med er av PM:a så lägger jag till det.

 

Och förresten, hur många Anime.se-nördar känner sig manade att vara med på lite multiplayer när spelet väl kommer ut? Verkar finnas en del intressant spellägen och jag tror vi skulle sköta oss bra som gangsters ;)

 

Story

Återigen hamnar spelaren i Liberty City, en stad som bör vara rätt bekant för GTA-fans vid det här laget. Denna gång har Rockstar hämtat inspiration från New York och faktum är att det går att känna igen flera landmärken som frihetsgudinnan och Empire State Building. Även Brooklyn Bridge figurerar i spelet. Protagonisten, tillika allas vår käre gangster, heter Niko Bellic och har blivit övertalad av sin kusin Roman att flytta till New York, err... Liberty City, och sistnämnda har utlovat att livet där är underbart och möjligheterna många. Faktum är att det inte alls är särskilt bra för Roman och det är snarare så att han behöver Nikos hjälp. Niko som är av östeuropeisk härkomst har ett brottsligt förflutet med mord och människosmuggling på samvetet. En perfekt tillgång för Roman och hans beklämda situation. Mycket mer än såhär har jag själv inte tagit reda på och jag vet inte heller om jag vill ha reda på mer men förmodligen börjar det smått och blir sedan uppdrag på större skala. Maffian lär väl spela en stor roll också.

 

Liberty City

Liberty City, ja. Eller New York. Enligt Rockstar själva modellerades inte staden efter New York utan skulle vara en helt egen stad som lånade element från storstäder som New York, Boston och Philadelphia bl a. Man kan nog lugnt påstå att det osar NY dock och det är väl en positiv sak. Till skillnad från San Andreas där världen var väldigt stor kommer världen i GTA IV att vara betydligt mer kompakt men den kommer också vara betydligt mer detaljerad och atmosfärisk. Mycket av ytan i San Andreas var intetsägande även om den faktiskt gick att utforska. Världen i GTA IV skall vara av det mer detaljrika slaget och nästan alla platser 'fyller en funktion'. Staden har fem stadsdelar där fyra är baserade på New York och den femte på New Jersey. Manhattan, Queens, Bronx och Brooklyn ingår i de New York-baserade. Nämnde tidigare frihetsgudinnan, Empire State Building och Brooklyn Bridge, men även Times Square, Central Park, Flatiron-byggnaden och Chrysler-byggnaden är inkluderade. En hel del bekanta ansikten med andra ord.

 

Gameplay och förbättringar

Den möjligen viktigaste grundstenen i GTA-serien är dess gameplay och det är också här Rockstar måste överträffa sig själva för att leva upp till de sanslöst höga förväntningar som folk har på spelet. Storyn lovar gott och grafikmotorn ser bättre ut än någonsin, men det är trots allt spelkänslan som gjorde serien känd från första början. Så vad kan man förvänta sig?

 

Det som GTA tidigare fått mycket kritik för är systemet med vilket man siktar med diverse vapen. Det har varit betydligt mycket enklare att spela spelet på PC med en mus till hands än att sitta med en handkontroll. Vad jag kan förstå har Rockstar implementerat någon form av "lock on"-system där siktet centreras på ett mål. Därefter kan spelaren själv finjustera med någon av de analoga spakarna för att t.ex. skjuta någon i huvudet vilket är ett effektivare sätt att sänka sin motståndare, doh. Hur det fungerar med samtliga vapen återstår att se men är det på det stora hela bättre är det bara att tacka och ta emot. Tilläggas bör även att det nu är möjligt att ta skydd, ungefär som i Gears of War. Det gör att spelaren också kan avfyra sitt vapen i blindo.

 

Bilkörningen har också alltid varit en stor del av GTA och skall vara betydligt förbättrad med mer realistisk fysikmotor som reagerar på ett mer naturtroget sätt utan att bli alltför svårkört. Bilen skall vara känsligare för gupp, hinder och det viktigaste av allt... krockar med människor skall vara häftigare. Det går också att slå sönder rutan på bilen och göra drive bys och nu går det även att sikta på frihand, inte bara sträcka ut armen i 90 grader. Huruvida andra passagerare i bilen kan avfyra på liknande sätt låter jag vara osagt. Alla bilar kommer att ha GPS men endast de dyrare modellerna har visuell sådan, stjäl man en billigare får man nöja sig med röststyrd. På tal om att stjäla bilar. Detta är något som numera är svårare och tar förmodligen längre tid. Bilarna måste nämligen tjuvkopplas. Precis som tidigare finns ett stort urval av bilar tillgängliga där de allra flesta är modellerade efter någon riktig bil. Fordon utöver bilar inkluderar båtar och helikoptrar, dock inget flygplan.

 

Rent generellt kan man säga att Rockstar tagit det som är bra och gjort det ännu bättre. Utöver det har det givetvis lagts till en drös med nya spelfunktioner varav fyllekörning är en mycket omtalad. Kan tänka mig att fylla på med mer detaljer här senare.

 

Multiplayer-lägen

Kanske den mest efterlängtade funktionen sedan GTA III kom ut. Upp till 16 spelare kommer kunna njuta av Liberty City tillsammans över antingen Xbox Live eller Playstation Network. För att starta eller ansluta till ett MP-spel tar spelaren fram Nikos mobiltelefon via vilken man kan se om några av ens vänner spelar eller välja att skapa ett nytt. Det går även att välja hurdan gubbe man vill spela som men inte på samma detaljnivå som det vi såg i San Andreas.

 

Deathmatch är naturligtvis inkluderat där det går att spela antingen alla mot alla eller i lag mot varandra. Det finns väl inte mycket mer att säga om det här spelläget än att det kommer leda till totalt kaos och kommer vara förbaskat kul men kanske kommer de andra locka mer då omväxling förnöjer.

 

Cops & Crooks är ett annat spelläge där det ena laget är snutar och det andra laget är brottslingar. Det hela går ut på att snutarna skall tillfångata brottslingarna men framför allt deras ledare. Får de fatt i ledaren är det hela över på momangen. Enligt Gamespot skall detta läge också gå att spela i Co-op där man som brottslingar skall hjälpas åt att hantera snuten.

 

Racing och Mafiya är två andra spellägen där det första är relativt uppenbart. Ett race med valbart fordon från punkt A till punkt B, en rutt som jag antar kommer vara anpassningsbar av den som startar spelet. Mafiya går ut på att utföra uppdrag så snabbt som möjligt där uppdragen rapporteras via spelarens mobiltelefon.

 

Nedladdningsbart material (DLC)

Ja, spelet kommer att följas upp med nytt material som går att ladda hem men vad detta kommer bestå av är ännu bara rena spekulationer. Om det kommer bli särskilt attraktiv beror på hur tillfredsställande innehållet i spelet är men jag gissar på att det inte går att få tillräckligt med uppdrag eller vad det nu må vara. Microsoft har köpt rättigheter till att släppa DLC först men tydligen skall det även komma material till PS3 i ett senare skede. Personligen tycker jag det är bra att det går mot trenden med mer material då det gör att spelet får förlängt liv.

 

 

 

Ja, det var lite av det jag hade att bjuda på. Det kan säkert förekomma fel och information som saknas och då får ni gärna upplysa mig om det. Jag har inte tagit reda på så förbaskat mycket utan läste mest lite för att kunna ge er en inblick i vad spelet kan komma att erbjuda. För att besvara frågan som jag ställde i första rubriken så tror jag att GTA IV har en stor möjlighet att bli årets spel. De pressnissar som fått sina vantar på spelet är lyriska och själv är serien en av mina absoluta favoriter. På något sätt känns det som om Rockstar inte kan misslyckas, men vi får väl se.

 

Jag skapar en poll också så kan vi se hur många som tänker köpa spelet eller som redan förhandsbokat det.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • Svar 70
  • Skapad
  • Senaste svaret

Toppskribenter i detta ämne

Toppskribenter i detta ämne

Jag kommer säkert att köpa det, men om det blir till Xbox 360 (som jag har nyköpt, inte spelat mer än 5-6 timmar) eller till ett eventuellt PS3 återstår att se. Hänger delvis på vilket som får bättre kritik och delvis på vilket alla andra köper. :P

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Om jag skulle få för mig att skaffa ett GTA skulle det förmodligen bli 4:an. Mer nextgen spel är alltid trevligt. Dock är jag inte överförtjust i GTA, så det blir förmodligen inget köp för min del.

 

Förresten, hur länge tror ni det dröjer innan det kommer en Lucky Star-patch till spelet?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Självklart ska man stå först i Webhallens kö för att få PS3+Spelet för en krona om det nu stämmer.

 

Annars står man där helt i onödan nitton dagar för tidigt.

Ska bli kul att få mörda alla online i Cops & Crooks, crooks är väl alla som fortfarande hänger på det här forumet, ofc.

 

(självklart blir det till 360, man vill inte vara ensam)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Nej jag ska inte köpa det utav den enkla anledningen av att jag inte äger ett eget 360/PS3 för tillfället. Har dock inte kört ett GTA sedan III och det känns verkligen som att jag inte har missat något, har dock blivit lite hypad av just IV av någon anledning.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Personligen tycker jag att GTA III och uppåt är bland de bästa speltitlarna som släppts oavsett plattform. Om man har något emot det så är man väl inget fan av genren i sådana fall. Visst var de 2D-baserade spelen charmiga men de senare spelen är bara så oerhört mycket djupare och mer tilltalande på alla sätt och vis. Det kombinerar allt det jag söker efter i spel och det är väl kanske också därför jag gillar det så pass mycket. Story + skjuta + utforska + köra bil :D

 

Kanske är det dock så att forumiterna här tilltalas mer av RPG-genren, vad vet jag? Mass Effect tycker jag verkar uppskattat. Hur som helst så tror jag spelet kommer sälja som smör och när recensioner börjar dyka upp och folk får lite riktiga intryck så kommer det nog vinna över många spelare.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Seriöst, fattar inte det. Om man ska köa i 20 dagar så kan man lika gärna se till att fixa ett jobb. Man kommer tjäna mycket mer än både en ps3 och en 360 tillsammans genom att jobba i tre veckor -.-

 

F.ö har jag själv förhandsbokat GTA 4. Körde på EBGames erbjudande om att sälja tre spel och få bokningen gratis + 100 kr presentkort. Mest för att jag hade en gratiskopia av Call of Duty 2, samt att jag under någon av arbetsdagarna köpte typ Pro Evolution Soccer 6 för 79 och DoA Extreme 2 för 99 och sålde de tre spelen. Så inklusive presentkortet så har jag köpt GTA 4 för 78 kr :D

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

"The night before the launch, steal a dead body from a morgue and throw it through the front window. The eventual police investigation will take days, ruining their chances of getting this game (or at any other store because they wont have any other preorders!)"

 

http://www.destructoid.com/behold-the-face-of-idiocy-swedish-gamers-already-camping-for-gta-iv-81199.phtml

 

Bara för att jävlas, blev man jävligt sugen.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Löjligheten i att några snubbar står i kö 2-3 veckor överskuggas med god marginal av löjligheten i klagandet på dem. Själv skulle jag inte tälta för någon spelrelease eller biopremiär, men kom igen, för fan. Det är ju inte så att de i sin tankspriddhet kör spädbarn i mikrovågsugnar eller nåt, man fattar ju att de gör det som en "kul grej".

 

Usch. Störtlöjligt.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag förhandsbokade i Torsdags, hade egentligen tänkt vänta ett tag och se recensionerna men när jag såg erbjudandet "byt in 3 få gratis GTA IV... etc" så kände man sig ändå tvungen, man haf ju ett par spel som bara ligger och skräpar iaf :)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share


×
×
  • Skapa nytt...