Hoppa till innehåll
Anime.se

Vampire Knight


induce
 Share

Rekommenderade inlägg

Startar en tråd om denna eftersom jag inte hittade någon sedan tidigare.

 

Shoujo-anime som kretsar kring vampyrer i skolmiljö. Huvudkaraktären Yuki blev som liten attackerad av en vampyr men räddad i sista stund av Kaname, en god(?) vampyr som avskyr andra av sin egen sort som beter sig illa mot människor. Tio år senare återfinns de båda på samma skola, Kaname som en del av 'Night Class' där endast vampyrer går, och Yuki som någon form av elevrådsrepresentant. Det finns nämligen två typer av elever på skolan. Night Class som jag nämnde där enbart vampyrer läser och som går i skolan på nattetid, men även Day Class där vanliga människor läser. För att spä på kontrasten har givetvis förstnämnda vita skoluniformer och sistnämnda svarta. Det är Yukis uppgift, tillsammans med barndomsvännen Zero (ZOMG, CG), att se till så inga överträdelser sker mellan dessa båda grupper.

 

Vad tycker jag om första avsnittet? Riktigt bra även om det är för tidigt att säga något ännu. Röstskådespelet håller hög klass med Horie Yui som Yuki, Kishio Daisuke som Kaname, Miyano Mamoru som Zero, Fukuyama Jun som Hanabusa och Suwabe Junichi som Cain... för att nämna några. Känslan är riktigt bra och jag tror den kan utvecklas till något intressant, bara det inte blir för mycket fokus på själva skolgrejen. Jag har inget emot det men det kan bidra till att storyn känns tvivelaktig. Men vafan, CG funkade ju med skolelement så vi får väl se!

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 1 month later...
  • 1 month later...
Är denna serie så bra då? Jag såg typ 4 avsnitt, och enligt mig verkade den vara en typisk shoujo-serie, dvs storyn är medioker, karaktärerna mediokra, och vi har nästan en negativ karaktärsutveckling oO

Det tyckte jag efter första avsnittet. :D

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Sett första delen av serien nu.

 

Händer absolut ingenting. Lika intressant som att titta på en myrstig. Hängde kvar i serien i hopp om några coola Vampire vs. Hunter strider. Men jag fick mig en pungspark som heter duga.

 

Är denna serie så bra då? Jag såg typ 4 avsnitt, och enligt mig verkade den vara en typisk shoujo-serie, dvs storyn är medioker, karaktärerna mediokra, och vi har nästan en negativ karaktärsutveckling oO

Det tyckte jag efter första avsnittet. :D

 

Fick exakt samma uppfattning om serien som ni fick när jag såg första avsnittet och vet faktiskt inte om det ens är värt min tid att fixa hem den och se det själv, men jag har tre veckor ledigt och något måste jag ha att somna till när jag inte orkar "plugga" fysik.

 

Så frågan återkommer, är denna verkligen något att se? Mer åsikter här inne!!! :)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 weeks later...
Är denna serie så bra då? Jag såg typ 4 avsnitt, och enligt mig verkade den vara en typisk shoujo-serie, dvs storyn är medioker, karaktärerna mediokra, och vi har nästan en negativ karaktärsutveckling oO

 

Vi har uppenbarligen lite olika åsikter om vad en "typisk tjejserie" är. Vampire Knight är snarare en extremt klyschig tjejserie med extra mycket vampyrklyschor för att göra saken värre, än en "typisk tjejserie".

 

Såg lite av animen, men stod inte ut tillslut. Samma anledning till att jag inte läser mangan: Saknar substans, saknar poäng, tråkig och med platta karaktärer.

 

Tur att Skip Beat! kommer i höst, så att man har något riktigt bra med lite substans att se fram emot. Och om den gör mig besviken plockar jag fram mina DVD:er med Fruitsbasket, Please Save My Earth, Kare Kano, Cardcaptor Sakura, Mirage of Blaze och Here is Greenwood*, mm istället...

 

(*) Exempel på bra shoujoanime...

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 4 weeks later...
är det bara jag som gillar denhär eller? :S

 

jag tycker det är en så jäkla skön stämning i den. mörkt, småtragiskt och härlig musik.

*viftar med en hand*

 

Jag älskar den! :D Tycker precis som du att hela serien har en skön stämning, plus karaktärerna tilltalar mig. Strecksåg hela serien på två dagar och längtar väldigt mycket efter nästa säsong.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 3 weeks later...

Har sett fem avsnitt hittills och ställer mig i den lilla raden med folk som faktiskt tycker att serien är bra. Mest av ytliga själ dock. Tycker att karaktärerna är grymt snygga, musiken är väldigt bra och stämningen likaså. Storyn är väl rätt så tråkig och det känns som att något större kanske borde hända snart. Karaktärerna är väl helt ok men visst det finns en för varje shoujo/vampyr anime-stereotyp. Känns skönt att man inte sett så mycket så att alltsammans uppfattas klyschigt. Om jag skulle sätta betyg just nu så skulle det bli en 7a i avsaknaden utav djupgående substans.

 

Mirage of Blaze

 

(*) Exempel på bra shoujoanime...

Whaaat? Färgskalan tog verkligen kol på allt den serien hade för sig och ögona tröttnade före hjärnan, grå och svart med fåtal inslag utav lila/blå. Sen så blir man helt less på namnen också, dubbla på alla karaktärer och dessutom så har dom väldigt svårt för att bestämma sig villka de ska använda för- eller efternamnet på. Hela historiska aspekten är en jäkla röra också och det märks att 13 episoder inte räckte alls för att hinna med allt de ville få med, OVAn tillförde inte något heller nämnvärt. En till sån här rövig "läs skiten istället"-anime. Ok nu var det inte meningen att kritisera din smak men jag håller verkligen inte med bara, (här kommer den igen) smaken är som baken.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

ust
Mirage of Blaze

Whaaat? Färgskalan tog verkligen kol på allt den serien hade för sig och ögona tröttnade före hjärnan, grå och svart med fåtal inslag utav lila/blå. Sen så blir man helt less på namnen också, dubbla på alla karaktärer och dessutom så har dom väldigt svårt för att bestämma sig villka de ska använda för- eller efternamnet på. Hela historiska aspekten är en jäkla röra också och det märks att 13 episoder inte räckte alls för att hinna med allt de ville få med, OVAn tillförde inte något heller nämnvärt. En till sån här rövig "läs skiten istället"-anime. Ok nu var det inte meningen att kritisera din smak men jag håller verkligen inte med bara, (här kommer den igen) smaken är som baken.

 

Jag tycker att det är trevligt med anime där man får tänka lite för att hänga med ibland. Jag tyckte inte att det var så svårt att förstå själva berättelsen, men det hjälper att ha läst lite om de historiska karaktärerna som tas upp i serien. Har man inte den aspekten av berättelsen i ryggmärgen blir det nog snurrigt med alla namn... Eller rättare sagt, så tror jag att man helt enkelt förlorar mycket av djupet i berättelsen. Serien utgår ganska mycket från att man har tragglat alla de där namnen i skolan, så det blir lite svårare för oss att komma in i den på det sättet.

 

Dessutom var det väl ingen som direkt trodde att hela serien skulle bli anime. 42 böcker volymer utgivna innan den tog slut, för att inte tala om att den animerades långt innan Noitamina och de senaste årens satsningar på serier för en äldre (och i huvudsak kvinnlig) publik. Den kom lite före sin tid helt enkelt. I den nuvarande BL-boomen i Japan skulle de nog kunna få in lite fler säsonger. Jag är glad nog som det är att de animerade den där 3-delars OVA-serien några år i efterhand. De 3 DVD:erna var jävulskt dyra, men det var de värda.

 

Edit: Redigerade bort lite onödiga saker i inlägget

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...