Hoppa till innehåll
Anime.se

Anime som bara du sett


Nuudoru
 Share

Rekommenderade inlägg

Har ni någon sådan där anime som det känns som du är den enda i hela världen som har sett?

 

För mig är det nog Space Adventure Cobra. Jag har alltid trott att den har varit ganska populär. Men varenda gång jag nämner den så har inte någon sett den eller knappt hört talas om den.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Weiss Kreuz skulle nog passa den beskrivningen för min del. Så fort jag frågar någon av mina animeintresserade vänner om de har hört talas om den, blir svaret alltid detsamma. Visst är den gammal och lågbudget, men man borde tycka att det finns fler än jag och mamma (som köpte DVDerna) som känner till denna serien om lönnmördarponkarna.

 

Ett annat praktexempel är givetvis Pokemon. Och då pratar jag inte om 4Kids våldtagna version (stick du stygga 4Kids för du finns ju inte!) utan det japanska originalet. Även om handlingen inte skiljer sig så överdrivet, är stämningen klart annorlunda, inte minst för att alla karaktärer numera har skickliga och trovärdiga röster, och musiken håller hög standard. Visst kan man argumentera att Pokemon inte räknas då namnet trots allt är såpass känt, men jag vill mena att om man inte har sett originalet, har man inte sett Pokemon.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Anal Sanctuary.

 

Nä men obskyrheter man hittar på olika sätt, t.ex. Memories som någon lade upp på Stage6 dagen innan sidan lades ner, eller Blue Sonnet för att jag gillar skaparens senare teckningar.

Men Sceleris respektive Negi har sett dem också så tron "jag är den enda som har sett det!" är naiv.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag brukar inte känna att jag ser sånt som ingen annan ser, men rent statistiskt...

 

Den animé i min lista som hade minst antal "members" på MyAnimeList som jag kunde hitta var Kikumana, med i 36 "members" listor. Det är ett tidigt verk av Studio Rikka, mest kända för prisbelönta Pale Cocoon (visades på UppCon) och den nya Eve no Jikan... så det är ju egentligen inte så märkvärdigt. Men det var bara en kortfilm.

 

Den minst populära "riktiga" animé jag kunde hitta i listan (och jag kollade inte SÅ noga) var Prefectural Earth Defense Force på 50 "members", en småkul gammal parodi som recenserades av Anime World Order.

 

Men de mest oförtjänt opopulära animéer jag kunde hitta var Rintaros Eldfågeln-trilogi: Karmakapitlet, Yamatokapitlet och Rymdkapitlet, som alla har 60 och färre medlemmar. Trist. Så se dem om ni får tillfälle!

 

Nä men obskyrheter man hittar på olika sätt, t.ex. Memories som någon lade upp på Stage6 dagen innan sidan lades ner

Filmantologin Memories? Med Magnetic Rose och de där? Eller Tezukas gamla kortfilm Memory?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Måste nog vara Blue Flames, Dream Hunter REM och Cosmo Police Justy. Ingen av dem har över 70 medlemmar på MAL. Kan dock förstå att sådana här obskyra och korta OVAs från 80-talet faller i glömska då de flesta sög riktigt hårt. Cosmo Police Justy är dock ganska trevlig med härlig design och en lagom story för formatet. Dream Hunter REM är också rätt fin men den finns tyvärr inte att hitta med engelsk sub utöver (halva)avsnitt 1. Hittade alla tre via Anime Classic Reviews. Många obskyra titlar finns det att hitta där (många som i ett par).

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Ska man gå efter minst antal members på MyAnimeList så är det Tankou Debut (med 23 members). Men den visades på Butakon få många år sen, fast inte så många som såg den, kanske 10 pers.

 

Annars gissar jag på Toki no tabibito (Time Stranger).

 

Cobra är/var f.ö. väldigt populär bland getterna i Mangakai.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Heh, lustigt att folk nämner vissa serier man faktiskt har sett i denna tråd. Tänkte att det skulle komma mer ovanliga titlar som man typ aldrig har hört talats om.

 

När det kommer till mig och serier som jag känner mig helt ensam om så brukar det sällan bli så, så speciellt länge eftersom jag tenderar att visa allting jag ser till folk på mina animevisningar eller mina vänner på våra filmkvällar.

 

Dock om vi exkluderar min närmsta vänkrets är serier som Dogtato-kun och filmer som Demon City Shinjuku saker som jag inte hitills mött någon som stött på före jag råkade komma över dom. Jag rekomenderar dock inte Dogtato-kun... det är ungefär som den där animeserien man såg nyss om hundskit... inte att rekkomendera med andra ord...

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Heh, lustigt att folk nämner vissa serier man faktiskt har sett i denna tråd. Tänkte att det skulle komma mer ovanliga titlar som man typ aldrig har hört talats om.

Blir väl lätt så för inbitna animenördar ;) Själv så känner jag igen det mesta men inte sett ens 1/3 av det som nämnts.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Heh, lustigt att folk nämner vissa serier man faktiskt har sett i denna tråd. Tänkte att det skulle komma mer ovanliga titlar som man typ aldrig har hört talats om.

Blir väl lätt så för inbitna animenördar ;) Själv så känner jag igen det mesta men inte sett ens 1/3 av det som nämnts.

Hehe, så sant så sant. Jag tänkte nu mest på typ serien som Space Adventure Cobra och Memories. Det är typ bland mina favoriter och folk tror inte att andra har sett dom.

 

Jag kom just på en som dom flesta sett, men inte medvetna om att det var en anime. Vicke Viking och Mumintrollen!

 

Hehe...

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag ser nog mest på serier som många andra har sett. Jag gör alltid så när jag ska se en ny serie att jag kollar runt lite efter vad jag är sugen på, kollar på kommentarerna om det verkar vara något och går lite efter det, men inte alltid. Kanske borde leta upp någon helt bortglömd serie/film bara för att ha något att komma med i den här tråden. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...