Hoppa till innehåll
Anime.se

Eurovision 2009!


Z0nE
 Share

Rekommenderade inlägg

Vad kan man då säga sähär nästan direkt efter...

 

Trevlig kväll och många bra låtar. Dock tråkigt att vi inte fick en bättre placering. Och hur fan kan Danmark få mer poäng än oss!?

 

Enligt mig är många länder i europa mellan 5-10år efter oss i musiksmak och kläder.

 

Vad säger ni om kvällen då?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Tyskland slog Sverige! Dita von Teese, bröst!

 

Resten var ganska ointressant. Fel låt vann ty Norges var helt enkelt tråkig och väldigt falsk. Karln vann tack vare alla röster från kvinnor, trånande småflickor och homos.

 

Estland var bra.

 

Musiksmak är tidlös, sådana som gillar klassisk musik är inte 200 år "efter oss". Mycket av dagens musik är kommersialiserad massproducerad dynga.

 

http://www.youtube.com/watch?v=OAOOKBbUabs&fmt=18

http://www.youtube.com/watch?v=W_esCf2GSTI&fmt=18

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Enligt mig är många länder i europa mellan 5-10år efter oss i musiksmak och kläder.

Ska jag vara helt ärlig så är Sverige 5-10 år efter resten av världen med musiksmak och kläder, om man nu kan kalla Eurovision för "bra musik".

 

Kolla bara på Arash. Hans låtar är riktigt bra, men han blev aldrig stor här i Sverige. Så istället åker han hem till Azerbaijan, representerar dem och kommer på tredjeplats. Inte för att han ens skulle ha vunnit för att kunna ha representerat Sverige om han hade stannat kvar här.

 

Förstår inte hur så mycket dålig smak kan samlas på samma ställe.

 

Mycket av dagens musik är kommersialiserad massproducerad dynga.

Ord.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Man kan säga till exempel att demokrati är något som "kommer" i en del av ett lands utveckling, och att länder utan fungerande demokrati ligger "efter". Men att säga att länder med annan kultur ligger "efter" (eller före, för den delen) i musiksmak är ju småsint.

 

"Fnys, dumma barbarer som inte gillar Boten Anna."

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Man kan säga till exempel att demokrati är något som "kommer" i en del av ett lands utveckling, och att länder utan fungerande demokrati ligger "efter". Men att säga att länder med annan kultur ligger "efter" (eller före, för den delen) i musiksmak är ju småsint.

 

"Fnys, dumma barbarer som inte gillar Boten Anna."

Jag tänkte då aldrig på att argumentet att något lands kultur är "efter" i sig är fel. Jag motargumenterade bara med samma sak utan att tänka på dess innebörd :P

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag hade på reprisen i bakgrunden när jag satt och läste nyss. Inte så mycket som föll mig på läppen om jag ska vara ärlig. Däremot gillade jag Ukrainas bidrag samt Tyskland minus sången. Kitsch när det är som bäst. Svetlana Loboda såg ut som en nååågot uppsexad version av Nanne Grönwall (minus 10 år) och Dita von Teeze är ju som vanligt coolheten själv. ^^

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Precis som My rulalr reprisen i bakgrunden, via SVTplay. Satt på bussen när tävlingen började och började kolla vid det fjärde sista bidraget någon gång.

 

Jag förstår inte varför alla gillade Norge, och vad som förvånade mig är hur de lyckades slå poängrekord med över 100 poäng! Nej, någon spänning fanns det inte i årets final, men mycket cred till ryssarna som lagt ner tid och pengar på en utav de ballaste scenerna som någonsin gjorts! Jag satt och njöt av ljus- och bildspelet när de lite "poppigare" låtarna gick igång och ljusen rullade ut över hela arenan istället för bara scenen som det brukar vara.

 

Med undantag får det så tycker jag det var lite för mycket av "balladernas kväll" i år.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag satte mig ner på lördagskvällen, hejade på Bosniens bidrag, hade aldrig hört Rybaks låt förens det var dags för Norge att spela sin truddelutt. Jag föll för den direkt. Massproducerad dynga eller ej, jag gillar den, jag gillar den starkt.

 

Jag gillar även det svenska bidraget och tycker i efterhand fortfarande att det var bra att vi fick iväg La Voix istället för något annat.

 

Och massproducerad dynga är väl ändå vad Schlagern går ut på? Schlager=hit=slå(igenom), djup och meningsfull text behövs ändå inte. Sådant är i min ringa mening överskattat. Musik har ändå alltid funnits till för att få oss på andra tankar, och det med en refräng som får strofen att ligga i lä. Det, eller en pampig symfoni med noga utvalda noter och annat som hör till. Förstår inte riktigt vad ni klagar på. :rolleyes:

 

Angående den maffiga summa hela kalaset kostade, visst var det ruggit snygga framföranden och så vidare, plus att jag dregglade lite när man såg små porer och små små hårstrån (skarpa var de också!) på den isländska kvinnans ansikte (so sue me!), inga dåliga kameror med andra ord. Men allt detta fick mig att tänka på vad för nytta för värdlandet pengarna hade gjort om man hade valt att rusta upp några förorter eller något annat.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Och massproducerad dynga är väl ändå vad Schlagern går ut på? Schlager=hit=slå(igenom), djup och meningsfull text behövs ändå inte. [...] Förstår inte riktigt vad ni klagar på. :roll:

Vem bryr sig om text~

Själv tycker jag Norges var lite väl tråkig, i brist på bättre ord. Refrängen hade många långa toner och inte så mycket fantasi. Sen vet jag inte om den lite smöriga (i brist etc) tonen föll mig i smaken direkt. För mycket upprepningar. Litet plus för fiol, men den kunde använts bättre.

 

Men hey, det är ju bara jag. Vi har väl alla olika element vi tycker om i musik.

 

Edit: Men oavsett är den väl liksom inte den bästa eller mest överlägsna låt någonsin i esc D:

 

Men allt detta fick mig att tänka på vad för nytta för värdlandet pengarna hade gjort om man hade valt att rusta upp några förorter eller något annat.

Ack du sköna kapitalism :)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Förstår inte vad alla har emot Norge; den var ju klart en av de bättre i år. Sagoelementen gjorde den om inte annat något unik, och han hade ju fiol, vilket alltid är ett plus. Om jag nu tänker på rätt sång.

 

Och att sångtexter skulle vara oviktigt håller jag absolut inte med om. Själv skulle jag vilja att de översatte låtarna innan och lade dit en undertext (dock helst inte fansub-karaoke) under sången. Även om 80% av texterna är I-Believe-In-Love-Baby kan det ändå vara underhållande att veta vad som sjungs.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Men hey, det är ju bara jag. Vi har väl alla olika element vi tycker om i musik.

 

Det är så underbart! <3

 

Men allt detta fick mig att tänka på vad för nytta för värdlandet pengarna hade gjort om man hade valt att rusta upp några förorter eller något annat.

Det är ju främst "The Big Four" som står för kalaset, inte Ryssland.

Så kanske det är, men man börjar ju undra likväl.

 

Förstår inte vad alla har emot Norge; den var ju klart en av de bättre i år. Sagoelementen gjorde den om inte annat något unik, och han hade ju fiol, vilket alltid är ett plus. Om jag nu tänker på rätt sång.

 

Och att sångtexter skulle vara oviktigt håller jag absolut inte med om. Själv skulle jag vilja att de översatte låtarna innan och lade dit en undertext (dock helst inte fansub-karaoke) under sången. Även om 80% av texterna är I-Believe-In-Love-Baby kan det ändå vara underhållande att veta vad som sjungs.

 

Jag sa ju att jag gillar det norska bidraget! :(

Och så kanske jag gjorde mig lite otydlig i uttalandet om sångtexter, menar inte att sångtexter är oviktigt i sig, utan snarare att det inte är lika viktigt så ofta med en välskriven text i musik som många tycker.

 

Och att man skulle kunna lägga till en översatt text på sången är jag osäker på om jag håller med om. En del av mig håller med dig helt! Men så känner jag samtidigt att en låt ska upplevas (åtminstånde första gången) som den är tänkt att upplevas. Det vill säga på språket etc som artisten valt att framföra sitt bidrag på. Utan annat kludd som måhända stör det artistiska framförandet.

 

Vill man sedan veta vad texten i sig betyder så finns det ju alltid en sak som kallas internet och översättningar finns garanterat uppe i god tid innan ESC-finalen.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag kan inte låta bli att skratta åt alla moraltanter (om 20-30åringar kan kallas det) som klagar över hur lättklädda en massa töser var och hur de sålde in sina kroppar mer än sin musik... för att sedan med glittriga ögon tala om att de minsan röstade på norge, för han var ju såååå söt.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag sa ju att jag gillar det norska bidraget! :(

Och så kanske jag gjorde mig lite otydlig i uttalandet om sångtexter, menar inte att sångtexter är oviktigt i sig, utan snarare att det inte är lika viktigt så ofta med en välskriven text i musik som många tycker.

Ah, min miss. Jag såg att många här uttryckte sin avsmak för den sången, men jag borde nog läsa lite tydligare vad folk säger innan jag uttalar mig.

 

Och jag kan mycket väl tänka mig att många skulle slå bakut om de var tvugna att dras med undertexter som distraherar ögat från showen. Ett bra alternativ vore om det på något sätt var en valbar inställning, exempelvis när det streamas på hemsidan (vet inte riktigt hur det funkar på TV). Det är definitivt synd att folk inte tycks bry sig om orden; jag skulle vilja veta om de icke-engelska bidragen är lika generiska som våra.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Och att sångtexter skulle vara oviktigt håller jag absolut inte med om. Själv skulle jag vilja att de översatte låtarna innan och lade dit en undertext (dock helst inte fansub-karaoke) under sången. Även om 80% av texterna är I-Believe-In-Love-Baby kan det ändå vara underhållande att veta vad som sjungs.

Texten är väl ifs fortfarande en del av låten och har att göra med hur bra den är, men själv tycker jag det är det minst viktiga.

 

Men det vore förstås schysst att kunna välja att se en översättning om man känner för det. Du får skicka ett brev till... nån.

 

Again om Norge var bra eller inte. Tycker det flöt nånstans i mitten. Varken bra eller dålig.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag klagade aldrig på att låttexten var dålig. Det antar jag nästan automatiskt. Mitt störra problem med denna så kallade "musik" är att den i princip inte ens är närheten av något melodiskt fint, utan folk lever på att "ojojoj, vilket härligt stråk den har just där innan refrängen!". Det handlar ju inte längre om musik, utan att bara skapa en liten cool wow-känsla.

 

Nej tacka vet jag klassisk musik och rock/metal/punk/alternative-genrerna där artister kan skapa ordentlig musik.

 

F.ö tycker jag att norrmannen har en riktigt fin talang. Spela fiol alltså. Hans låt var inte på något sätt bra skriven, men fiolen spelade han riktigt fint :')

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

bra var väl inte Norge ._.

Norge var extremt bra. Så jävla bra. Den är så bra!

Tur att den finns med på Spotify också, och ska snart lägga den på min mobil.

Tvingade hela min familj o rösta på dom, och nästan min granne också xD

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

bra var väl inte Norge ._.

Norge var extremt bra. Så jävla bra. Den är så bra!

Tur att den finns med på Spotify också, och ska snart lägga den på min mobil.

Tvingade hela min familj o rösta på dom, och nästan min granne också xD

 

Vad var det ni tyckte var så bra med Norges bidrag? Det var inte mycket show och jag kunde inte hitta något riktigt speciellt som gör skulle kunna slå poängrekord med 100! Exakt vad var det alla gillade? :S

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

bra var väl inte Norge ._.

Norge var extremt bra. Så jävla bra. Den är så bra!

Tur att den finns med på Spotify också, och ska snart lägga den på min mobil.

Tvingade hela min familj o rösta på dom, och nästan min granne också xD

 

Vad var det ni tyckte var så bra med Norges bidrag? Det var inte mycket show och jag kunde inte hitta något riktigt speciellt som gör skulle kunna slå poängrekord med 100! Exakt vad var det alla gillade? :S

Hela låten var bra. Texten och melodin osv.. Och så hade han en bra röst

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

bra var väl inte Norge ._.

Norge var extremt bra. Så jävla bra. Den är så bra!

Tur att den finns med på Spotify också, och ska snart lägga den på min mobil.

Tvingade hela min familj o rösta på dom, och nästan min granne också xD

Var den så bra att den förtjänade att klassa ut alla andra bidrag så stort? Var den så bra att få mest poäng någonsin i ESC? Var det den bästa låten i tävlingen någonsin?

 

Oavsett om det är en bra låt eller inte så är det ganska förbluffande.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Oavsett om det är en bra låt eller inte så är det ganska förbluffande.

Läs mitt förra inlägg :3

 

Om det vore en musiktävling så skulle ju de knappast få så många röster. Här gäller det att antingen va lagom avklädd, ha bra koreografi och effekter, eller att vara "gullig" som norrmannen var.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Om det vore en musiktävling så skulle ju de knappast få så många röster. Här gäller det att antingen va lagom avklädd, ha bra koreografi och effekter, eller att vara "gullig" som norrmannen var.

 

Jag hejade inte på honom för att han är "gullig".... jag tyckte att hans låt var bra. Men han var långt ifrån den enda med bra bidrag... Estlands bidrag var nog bäst enligt mig.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Oavsett om det är en bra låt eller inte så är det ganska förbluffande.

Om det vore en musiktävling så skulle ju de knappast få så många röster. Här gäller det att antingen va lagom avklädd, ha bra koreografi och effekter, eller att vara "gullig" som norrmannen var.

Det borde sändas i radio istället :)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Oavsett om det är en bra låt eller inte så är det ganska förbluffande.

Om det vore en musiktävling så skulle ju de knappast få så många röster. Här gäller det att antingen va lagom avklädd, ha bra koreografi och effekter, eller att vara "gullig" som norrmannen var.

Det borde sändas i radio istället :)

 

Ja det vore bättre :P

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...