Hoppa till innehåll
Anime.se

Dagens middag


Largo
 Share

Rekommenderade inlägg

Hade för mig att det redan fanns en sån här tråd, men den försvann väl när avatharzilla jämnade forumet med marken.

 

Regler: Pix or gtfo

 

Largo Burgers!

Recept:

Mörkt hamburgerbröd

ketchup

lök

cheddarost

coop 90g hamburgare (Scans får inte plats två i en stekpanna)

sallad

hamburgerdressing

tomat

Serveras med Coca Cola i Coca Cola-glas. (Coca Cola Zero på bilden)

vHktpBmto.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Som om ironin inte skulle komma bättre...

 

Klibbiga hamburgare

Recept:

Nötfärs efter behag

Ägg efter behag

Ströbröd efter behag

Salt efter behag

Vitpeppar efter behag

Svartpeppar efter behag

Grillkrydda efter behag

Grillolja efter behag

Soja efter behag

 

Nötfärsen kan bytas ut mot blandfärs, men försök hålla mängden nöt högre än fläsk.

 

Blanda alltsammans i en bunke, se till att ha ganska jämna proportioner av allt, soja är starkt så ganska lite, grillolja och krydda är gott så ganska mycket av det. Testa lite själv!

 

När allt är blandat plattar man ut smeten och fattar tag i något runt objekt så som exempelvis en bred mugg, en skål eller något. Kör ringar i smeten liksom man gör med pepparkaksdeg och placera sedan de färdiga ringarna på ett fat. Tänk på att när man tillagar burgarna kommer de bli tjockare och diametern minskar, så gör dem snäppet bredare än bröden.

 

När alla burgare är färdigrullade värmer du upp grillen! Jag föredrar gas (då det är mycket enklare att använda) men kol kan gå bra om du kan hantera den... eller testa lite vad du vill, resultatet blir ofta bra ändå. Ugn och grillpanna är STRÄNG FÖRBJUDET... såvida du inte har något annat alternativ...

 

 

iWJlORXcQ.jpg

 

När färdiggrillad, placera burgarna i en ring på en tallrik, visar det sig att du har så många att ringen blir för liten, fortsätt att lägga burgarna i en ring över den tidigare ringen och arbeta inåt tills du får ett fint torn.

 

zLLwKKCHS.jpg

 

När du beundrat ditt konstverk tillräckligt länge och dina burgare jäst tillräckligt i sommarsolen är det dags att äta... alternativt kyla in maten och spara till senare.

 

Plocka fram hamburgerbröd, tina på högsta effekt i mikrovågsugnen, de är klara när du inte klarar av att hålla dem längre än två sekunder utan att få andra gradens brännskador. Ta dina favorittillbehör och gör dig en riktigt god hamburgare!

 

Jag personligen föredrar hamburgaren utan några som helst tillbehör, bara kött och bröd - nyttigt och gott!

 

sTovkqLBK.jpg

 

Så, detta åt jag idag! Vad åt ni?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 3 weeks later...

Titta, fanns det en sån här tråd...

 

Varit och jobbat en vecka på Jönköping Live, och hängde på varje kväll till restaurang med alla andra. Skulle tagit kort då, fantastisk god mat! (Dock blev man drygt 200kr fattigare per dag, per middag...)

 

Dessutom var jag i Göteborg igår och åt den dyraste pizzan i mitt liv, 169kr... Nu blir det billig pasta som gäller ett tag fram över ;___;

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Vart åt du pizza som kostar 169 kr?

 

Blev också väldigt nyfiken.

 

Som sagt, i Göteborg.

 

http://www.elcorazon.se/rest_meny/pizza/

 

Vad är detdär för skit!?! På ett sånt ställe får man fan ingen riktig pizza!

 

Får väl tillägga att det var den godaste pizzan, av minst ett par hundra pizzor, jag har ätit i hela mitt liv. Men värd 169 kr? Nej.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det läskiga är att den var så jävla god att jag skulle säkert kunna gå dit igen och beställa den där goda kycklingpizzan igen. Fy fan, var rätt liten, men mycket tjock och maffig pizza. Smaken var unik, den smakade liksom inte vanlig pizza, utan det var ju nästan en originalitet som inte går att hitta någon annanstans än där. Hoppas jag kan vara osocial ett bra tag framöver, så man slipper hänga och käka på dyra restauranger igen. Idag blir dagens mat, hemmagjord hamburgare. Billigt och gott, om nom nom.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 5 weeks later...

Jag gör min ganska simpelt om jag ska vara ärlig. Först steker jag upp lite hackad lök (brukar väl ta en 3/4 dels mellan stor lök), sen häller jag i fläskfärs som jag steker/bryner och krossar osv... sen tillsätter jag ketchup och lite vatten ifall den är för tjock. utöver de så brukar jag krydda med salt, vitpeppar, svartpeppar, cayennepeppar (brukar bli rätt mycket cayennepeppar för den är jäkligt god) och chilipeppar. Tar lite i taget av allt och smakar sedan av ifall de fattas någon krydda.

 

Jag är inte mycket för att hålla på med kryddmått.

 

Trevlig dinerinslektyr, Dread =D

Jag vet :)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag gör min ganska simpelt om jag ska vara ärlig. Först steker jag upp lite hackad lök (brukar väl ta en 3/4 dels mellan stor lök), sen häller jag i fläskfärs som jag steker/bryner och krossar osv... sen tillsätter jag ketchup och lite vatten ifall den är för tjock. utöver de så brukar jag krydda med salt, vitpeppar, svartpeppar, cayennepeppar (brukar bli rätt mycket cayennepeppar för den är jäkligt god) och chilipeppar. Tar lite i taget av allt och smakar sedan av ifall de fattas någon krydda.

Testa denna:

Stek en hackad lök, och innan den blir guldfärgad så har du i en liten riven morot och en stjälk selleri som du bryner tillsammans med löken ett tag. I med ca 400-500 g köttfärs (inte fläskfärs!) och kör ett tag. Sedan har du i salt, peppar, cayennepeppar (gillar också cayennepeppar). När köttet fått bra färg så häller du i ca 1,5 dl mjölk (eller grädde om du vill fläska på) och låt koka tills vätskan nästan är helt borta. Efter det har du i en burk krossade tomater. Rör om och ställ ned värmen så att det sjuder lätt. Bäst blir det om det får stå och koka i 1,5-2 timmar.

 

Lite mer jobb i detta, men det är supergott! Ketchup gör ju bara köttfärssåsen söt :O

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...