Hoppa till innehåll
Anime.se

Antagen på Japanska I på SU... vänta va?!


Negi
 Share

Rekommenderade inlägg

Fick ett brev idag från Stockholms Universitet där det stod: "Du har blivit antagen till JAPANSKA I, HT2009." Senast jag kollade låg jag på reservplats 70 och hade dessutom kursen på sista prioritering bland mina val. Accepterade reservplatsen för att jag låg som reserv på alla mina val och tänkte inte att jag faktiskt skulle bli accepterad, särskilt inte innan man blivit meddelad om urval 2. Jag har egentligen inte sagt ja till platsen så vet någon hur det kan komma sig att jag blivit antagen ändå?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

De har väl uttökat antalet platser,alternativt så är det väl en jäkla massa folk som tackat nej. Eller så är det teknisktfel så att alla sökande fått det brevet!

 

I ärlighetensnamn, så kan det vara väldigt mycket som spelar in, men grattis till antagningen (om du nu vill läsa kursen).

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Vilket påminner mig att jag har glömt kika igenom mina antagningsbesked...

 

En anledning skulle kunna vara att många gjort som du och lagt till kursen långt ner på listan, tackat ja till reservplats och sedan blivit antagna till någonting annat och avbrutit sin japanska-ansökan.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 4 weeks later...
Fick ett brev idag från Stockholms Universitet där det stod: "Du har blivit antagen till JAPANSKA I, HT2009." Senast jag kollade låg jag på reservplats 70 och hade dessutom kursen på sista prioritering bland mina val. Accepterade reservplatsen för att jag låg som reserv på alla mina val och tänkte inte att jag faktiskt skulle bli accepterad, särskilt inte innan man blivit meddelad om urval 2. Jag har egentligen inte sagt ja till platsen så vet någon hur det kan komma sig att jag blivit antagen ändå?

 

Tanker du borja pa SU nu i host? Vore kul! Da blir jag din senpai. ^^

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Hade helt glömt bort att jag skapade den här. Nä tyvärr Gogo, valde att plugga något annat och fortsätta ta Japanska som kvällskurs istället. Kanske kommer nästa år istället om det jag ska läsa nu inte håller måttet, men då är väl du inte kvar?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Tanker du borja pa SU nu i host? Vore kul! Da blir jag din senpai. ^^

Du får bli min sämpaj istället; jag ska nämligen börja på Japanska I denna termin. Har du också gått den kursen alltså? Är den bra? Ligger den på hög nivå?

Jag kan nästan ta och svara på den frågan. Har en kompis som pluggar japanska där på jag tror tredje året. Hon siktar iofs på att bli översättare/tolk, så hon kanske har valt svårare inriktningar. Men jag vet att hon slitit hårt inför tentor och inlämningsuppgifter, så nivån lär vara väldigt hög.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Hade helt glömt bort att jag skapade den här. Nä tyvärr Gogo, valde att plugga något annat och fortsätta ta Japanska som kvällskurs istället. Kanske kommer nästa år istället om det jag ska läsa nu inte håller måttet, men då är väl du inte kvar?

 

Ah, okej! Vart laser du kvallskursen? Nasta ar (dvs nasta host) laser jag termin fem, sa jag ar kvar. :)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Tanker du borja pa SU nu i host? Vore kul! Da blir jag din senpai. ^^

Du får bli min sämpaj istället; jag ska nämligen börja på Japanska I denna termin. Har du också gått den kursen alltså? Är den bra? Ligger den på hög nivå?

 

Niice! Yeah, jag har gatt den kursen. Har last Japanska I-II och ska nu i host borja Japanska III. Det ar en mycket bra kurs, huvudlararen Gunnar ar en exemplarisk larare! Kunning som fa. Humor har han ocksa. Om du inte har last japanska alls tidigare ar det ratt hog niva, ja. De gar ratt fort fram. Ett tips ar att redan nu kopa Genki I och dess Workbook plus facit och borja skumma igenom lite. Kanske lite sent att skriva det nu med tanke pa att terminen borjar nasta vecka... ^^;

 

Du far hojta nar du ser mig! Om du vet hur jag ser ut dvs. Jag kommer forst den 27:e till Universitetet ty mitt plan fran Tokyo landar den 26:e pa natten i Stockholm. ^^

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Tanker du borja pa SU nu i host? Vore kul! Da blir jag din senpai. ^^

Du får bli min sämpaj istället; jag ska nämligen börja på Japanska I denna termin. Har du också gått den kursen alltså? Är den bra? Ligger den på hög nivå?

 

Niice! Yeah, jag har gatt den kursen. Har last Japanska I-II och ska nu i host borja Japanska III. Det ar en mycket bra kurs, huvudlararen Gunnar ar en exemplarisk larare! Kunning som fa. Humor har han ocksa. Om du inte har last japanska alls tidigare ar det ratt hog niva, ja. De gar ratt fort fram. Ett tips ar att redan nu kopa Genki I och dess Workbook plus facit och borja skumma igenom lite. Kanske lite sent att skriva det nu med tanke pa att terminen borjar nasta vecka... ^^;

 

Du far hojta nar du ser mig! Om du vet hur jag ser ut dvs. Jag kommer forst den 27:e till Universitetet ty mitt plan fran Tokyo landar den 26:e pa natten i Stockholm. ^^

 

Bara för intresset och sammanhangets skull... hur mycket japanska anser du ha lärt dig efter de två kurserna? Kan du promenera fram till random japan på gatan och debattera om penningpolitik och de militära aktionerna i mellanöstern? Kan du läsa en vanlig dagstidning?

 

Kort sagt, efter två kurser, vad kan du åstadkomma med det japanska språket?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Nu har jag haft både upprop och en introduktionslektion, och det känns redan nu som att terminen har börjat på allvar. Till morgondagens lektion ska vi ha kollat igenom samtliga hiragana och kunna läsa dem lite grann, och här har jag själv ett stort försprång då jag redan kan läsa både hiragana och katakana; har kunnat i åratal. Vokabulär har jag också plockat upp i mina år som animefantast; det återstår bara att se hur länge försprånget håller.

 

Det fanns totalt 230 nya studenter; de kör nämligen med garanterad intagning nuförtiden, så alla som söker kommer in oavsett. Är det någon annan på forumet som studerar Japanska I i år?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Många droppar säkert av under de första åren, men det brukar ändå bli fler som faktiskt läser till de mer avancerade nivåerna.

 

Själv borde jag nog registrera mina poäng som jag tog i Japan innan de brinner inne (om de nu kan göra det). Kan ju vara bra att ha gjort det innan man får för sig att söka E-kursen (i en framtid långt, långt borta...). Jag har i alla fall bestämt mig vad jag vill skriva uppsats om när det väl händer. ^^

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Nu har jag haft både upprop och en introduktionslektion, och det känns redan nu som att terminen har börjat på allvar. Till morgondagens lektion ska vi ha kollat igenom samtliga hiragana och kunna läsa dem lite grann, och här har jag själv ett stort försprång då jag redan kan läsa både hiragana och katakana; har kunnat i åratal. Vokabulär har jag också plockat upp i mina år som animefantast; det återstår bara att se hur länge försprånget håller.

 

Det fanns totalt 230 nya studenter; de kör nämligen med garanterad intagning nuförtiden, så alla som söker kommer in oavsett. Är det någon annan på forumet som studerar Japanska I i år?

 

Jag gör det :) även om jag inte är speciellt aktiv här på forumet, sitter å nöter in dessa tecken. Kunde själv inte läsa någon japanska alls innan jag började men har redan snappat upp de flesta hiragana. Väldigt bra böcker de här.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

För hiragana- och katakanapluggare kanske det kan vara intressant med en studiesamling till Anki. Filen innehåller hiragana, katakana, tre transkriptionssystem ("romaji"), inspelade uttal av varje tecken (från en CD till en lärobok), IPA-uttal, animerade streckordningsdiagram och streckantalsspecifikation.

 

Grundinställningarna i filen är att man får höra uttalet och se hepburntranskriptionen, och ska med det komma ihåg motsvarande hiragana och katakana: exempel. Om man vill plugga på något annat sätt (exempelvis läsförmåga: kunna uttalet givet tecknet) är det enkelt att fixa.

 

Jag har skrivit "lite" om varför blixtkort är bäst och om hur man använder Anki här.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

För hiragana- och katakanapluggare kanske det kan vara intressant med en studiesamling till Anki. Filen innehåller hiragana, katakana, tre transkriptionssystem ("romaji"), inspelade uttal av varje tecken (från en CD till en lärobok), IPA-uttal, animerade streckordningsdiagram och streckantalsspecifikation.

 

Grundinställningarna i filen är att man får höra uttalet och se hepburntranskriptionen, och ska med det komma ihåg motsvarande hiragana och katakana: exempel. Om man vill plugga på något annat sätt (exempelvis läsförmåga: kunna uttalet givet tecknet) är det enkelt att fixa.

 

Jag har skrivit "lite" om varför blixtkort är bäst och om hur man använder Anki här.

 

 

Våran lärare snackade om de där Anki idag, han rekommenderade det :) tack för länkar. Tänkte kolla igenom det där, hoppas det är bra.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 weeks later...

På dagens föreläsning var det en snubbe som kom och föreslog att det skulle startas en förening för animevisning på Stockholms Universitet, för att det annars inte skulle vara möjligt att ordna någon visning alls. Det skickades runt ett anteckningsblock där man skrev under sitt intresse, och när jag skrev på var minst två hela sidor fulla med mejladresser, så det verkar ganska säkert att det blir någonting av det. Skrev ni under, ni som pluggar?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Ett tips ar att redan nu kopa Genki I och dess Workbook plus facit och borja skumma igenom lite.

Haha, så även ni stockholmare använder Genki? Måste vara Sveriges officiella lärobok för japanska då den även används här i Lund och, vad jag har hört, också i Göteborg... är jag den enda på anime.se som pluggar i Lund alltså? Nåja, lika bra, det finns redan nördar så att det räcker och blir över.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...