Hoppa till innehåll
Anime.se

Anime hösten 2009


Blå
 Share

Rekommenderade inlägg

  • Svar 57
  • Skapad
  • Senaste svaret

Toppskribenter i detta ämne

Toppskribenter i detta ämne

[seitokai no Ichizon] större delen av avsnittet varade i elevrådsrummet.

Skulle inte hela serien göra det? Har för mig det är en kommentar om det i första avsnittet.

 

Jo det har jag också för mig. Men exakt allt händer inte där för det och tyckte att det var en intressant notis bara.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Nu har jag inte sett andra avsnittet ännu, så jag vågar inte läsa det du skrivit, men det kanske kan hjälpa om du får några fler motiverade åsikter. (Mycket kan väl sägas om ANN, men nu tar jag dem som exempel för att det är enda andra stället än Anime.se som jag läst motiverade åsikter om Kimi ni Todoke.)

 

Från ANN

Spoiler
http://www.animenewsnetwork.com/feature/2009-10-01

 

5/5

Spoiler
Kimi ni Todoke

 

Rating: 5

 

Review:

 

Sawako's life is a mess of misunderstandings. With her long black hair and awkward demeanor she's gained a reputation as a supernatural menace. Rumor has it that she can speak with spirits and that anyone who holds her gaze for more than three seconds will be cursed. In truth, though, Sawako is a kind and exceptionally considerate girl, just with the looks and social graces of a gothic monster. The only person who seems to understand this is Kazehaya, the boy Sawako looks up to as an ideal of friendliness and “pleasantness.” Emboldened by Kazehaya's understanding, Sawako makes an effort to open up to her classmates and is positively shocked when she ends up making real friends.

 

This is a good season to be a fan of romance. Between Sasameki Koto and this little gem, there's an absolute embarrassment of romantic riches floating about this fall. Make no mistake, though, the two are very different series. Where Sasameki is steeped in sadness, Todoke is overflowing with sun and sugar. And not in a strident or phony way either. The series has a gentle, pleasant rhythm and is generous and kind with its characters without glossing over their faults. It also has a balanced sense of humor and an appealingly clean look, not to mention some sharp designs. However its true weapons are its main characters. Sawako and Kazehaya are a bracingly optimistic couple with a powerful and unusual chemistry based, shockingly, on mutual kindness and understanding. The series deserves kudos if only for handing such plum roles to Mamiko Noto and Daisuke Namikawa, a pair of prodigiously talented actors who have all too few opportunities to play romantic leads. High-school romance has never looked or felt so good.

 

4.5/5

Spoiler
Kimi ni Todoke

 

Rating: 4.5 (of 5)

 

Review: Shojo romance is not normally one of my preferred genres, but quality execution in any genre has to be recognized in the rare instances in which occurs. Such is the case with the first episode of this series based on the manga by Karuho Shiina, which misses getting a full 5 from me primarily because of a disappointing artistic effort by Production I.G The strength of this one instead lies in the writing and the sentiment which it is able to evoke – and the last factor is pivotal for separating it from the crowd.

 

Sawako, who is more commonly (mistakenly, though perhaps intentionally) called Sadako, narrates this story as a high school girl with a demeanor so naturally creepy that she freaks people out even when trying to approach them peacefully, which leaves her feeling like an outsider. The one exception is Kazehaya, the obligatory Hottest Guy in School, who is unfailingly nice and pleasant toward her. Sawako, naturally, doesn't see herself as worthy even though she is attracted towards him, but he does help boost her confidence to approach people and clear up misunderstandings, resulting in her being a star of her class's Test of Courage night. In the wake of some turmoil resulting from that night, Sawako discovers that she may not be as isolated from others as she thinks, and that the kind of acceptance she has longed for may be right at hand.

 

Okay, so this one is wish fulfillment of the female kind, only in this case it's the downtrodden girl getting the hot guy rather than the other way around. Still, quality execution can make up for trite story elements and the emotion is certainly there at the episode's end. It has its worthy funny moments, too. This level of sentiment may not be sustainable, but at least the series gets off to a very strong start.

 

4/5

Spoiler
Kimi ni Todoke

Rating: 4

 

Review: While the “slice-of-life” genre isn't one of my favorites, I have to admit that Kimi ni Todoke is pretty good. This episode introduced Sawako, a somewhat scary-looking shy high school girl with nothing but good intentions. She's often called “Sadako” thanks to her resemblance to the girl from the horror movie The Ring, but really she's just non-confrontational and a little dowdy. But honestly, I think it's hard not to look dowdy in the long-skirted style of Japanese high school uniforms.

 

Sawako secretly admires Kazehaya, the popular boy of the class, and he secretly admires her. That's the essence of the story, but the subtle ways in which it's developed will please anyone who's looking for a good relationship drama with no pandering and a great deal of honesty. The difficult process of making friends in high school when you're an outsider is developed as well, so even those who aren't looking for romance will still enjoy the story.

 

The animation is great. I didn't notice the music at all, which means that it's excellent background music that supports the mood without being intrusive. The pacing is excruciatingly slow for me, but I have a short attention span, which means that the pacing is actually only slightly slow--pretty appropriate for a nice, deliberately developed show like Kimi ni Todoke.

 

3.5/5

Spoiler
Kimi ni Todoke

 

Rating: 3.5

 

Review:

Poor Sawako. Her long hair and creepy aura have prompted her classmates to nickname her "Sadako," people are afraid to be friends with her, and she's stuck in one of those mundane school-life shoujo storylines where everyone is really pretty and the boy of your dreams falls in love with you. And that's the problem with Kimi ni Todoke: like other series of its kind, the awesomeness probably doesn't show up until much later down the road, when you've grown attached to the characters and the story is ready to drop a few emotional bombshells. By comparison, the first episode is merely a shallow affair, introducing the main character, her love interest, and sending them on some customary school activity (in this case, a nighttime "test of courage").

 

But wait! Who's responsible for this? Was that Production I.G's logo in the credits just now? Ghost in the Shell and Moribito and Eden of The East Production I.G? This is like inviting Lebron James over to your house to play darts and discovering that, thanks to his superhuman athletic abilities, he can kick everyone's ass at darts the same way he kicks everyone around in basketball. To put it in anime terms: the attention to detail, the eye-catching watercolored backgrounds, the flawless gesture animation, and the sure-handed directing that are I.G's trademark in their action-adventure titles all transfer seamlessly to a sentimental high school romance. Heck, they even brought in S.E.N.S. to do the soundtrack, resulting in a captivating musical atmosphere that is best described as xxxHOLiC in a major key.

 

Which is not to say that this episode doesn't have its flaws. Sawako almost runs the script into the ground with her constant monologues, and dreamboy Kazehaya is practically a non-character whose main purpose is to stand around looking cool and say nice things to Sawako. The animation also gives in a little too easily to indulgences of super-deformed style, which is cute as all get out but also distracting. That's okay, though—with the stellar visuals already having caught everyone's attention, all we have to do now is wait until about early 2010, and by then people won't be able to shut up about how amazing Kimi ni Todoke is.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Har sett ytterligare en hop med andra avsnitt nu och tänkte dra några snabba tankar kring dessa.

 

Kobato - 02

Fortfarande myspys på en relativt hög nivå. Avsnittet bjöd även på lite saker att fundera på. Vem är egentligen Kabato? Visst kom den frågan upp för mig i första avsnittet men tänkte inte så mycket på det. Men jag blir allt mer nyfiken efter det att den lilla pojken fråga vad hennes pappa heter och får inget till svar. Slutscenen med pojken var kanske lite krämig och kändes lite pushad och förutsägbar och hoppas verkligen inte att alla avsnitt ska sluta på det här sättet. Annars ett varm avsnitt med humor i min stil.

Sasameki Koto - 02

Den här serien verkar bara bli bättre och bättre. Men hur ska de kunna toppa det här avsnittet? Snacka om att jag åtminstone vart helt chockad när det visade sig att Masaki var en crossdresser och hade glidit in på det enbart för att fånga Sumika's intresse. Det här kan bli hur intressant som helst. Sumika vet att Masaki tycker om henne och Masaki vet att Sumika tycker om Ushio. Den enda som åtminstone för tillfället är helt clueless är just Ushio. Hoppas det kan få fram någon intressat handling av det här för än så länge är jag helt såld på den här serien.

White Album 2 - 02

Det fortsätter att vara krångligt och jag tror inte det kommer bli lättare ju längre in i serien man kommer. Men det känns som det är dags att fixa till något då det hela bara upprepas känns det som med folk som missar varandra, ljuger och är egentligen allmänna as. Men jag har nu sett så pass långt av den här serien att jag ska ta mig tusan se klart på den. Det luktar dock lite väl mycket Makoto (SD) om Touya. Just nu hoppas jag enbart på att en olycka inträffar honom.

11eyes - 02

Om jag var kluven av första avsnittet så är jag totalt bortkommen just nu. Andra avsnittet var inte alls någon höjdare och alla frågor som uppstod i första vart bara än mer här i andra. Hoppas hoppas att de kan klarna till tredje avsnittet annars vet i katten om man orkar mer av detta.

Darker than BLACK 2 - 02

Så ska det se ut! Den här serien verkar inte spara på krutet direkt och andra avsnittet var fullt av action, precis så som man vill ha det från en serie som DtB. Hei ser helt förstörd ut och det har nog något med Yin att göra skulle jag tippa. De nya kontraktorerna verkar rätt farliga de med, speciellt herr 7:e Augusti som ser ut att kunna bli det största hotet mot Hei. För jag tror inte alls på att han dog där utan han drog väl en riktigt kage bushin no jutsu på Hei. Nästa avsnitt ser inte ut att slå av på takten det minsta heller. Och en liten sak som man hela tiden kunnat ana, inga två episods arc här inte, nice BONES!

 

Har även hunnit sett på ytterligare en ny serie.

jzzgPXNuI.png

 

Detta är alltså uppföljaren till Kiddy Grade. Men det rör sig inte heller om en uppföljare där man får följa karaktärerna från första säsongen. Och vad jag vet så har det varit lite små strul kring uppföljaren till Kiddy Grade. Uppföljaren, alltså Kiddy Grade 2 utannonserades redan i oktober 2006 och en liten preview släpptes också senare. Men inget mer hördes om uppföljaren förens till februari i år och då med den nya titeln Kiddy GiRL-AND. Jag själv har inte sett första säsongen mer än ett avsnitt och planerar inte heller direkt att se på mer, då det ända som man kanske går miste om är lite bakgrunds fakta kring världen som serien utspelar sig i samt de olika organisationerna som finns på själva anläggningen i serien.

 

Första avsnittet då av den här serien var faktiskt riktigt underhållande. Ascoeur, en av protagonisterna, hoppas jag att de kommer att lägga mest tid på. Nu fick man aldrig riktigt göra sig bekant med Q-Feuille men av det lilla man ändå fick från henne så känns Ascoeur hundra gånger mer intressant. Trevlig action och lättsam humor i ett bra paket till ett första avsnitt.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag gillade visserligen Kiddy Grade, men jag är inte säker på att jag kommer se den nya serien. Den förra må ha mer fanservice än vad jag egentligen gillar, men karaktärerna var ganska intressanta. Den nya verkar lite, hur ska man säga, gullifierad på något sätt. Vi får väl se. Jag är inte så inne på anime över huvud taget just nu.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Kimi ni Todoke - 02

Helt suveränt bra avsnitt. Denna serie är hur mysig som helst. Jag känner mig så varm i kroppen efter varje avsnitt och har inte känt mig så sedan jag kollade på Aria. Jag har en mysig höst framför mig :D

Darker than Black - 02

Serien är riktigt välgjord och spännande hittills. Jag älskar ED:n då Abingdon Boys School är ett av mina favorit band.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Kimi ni Todoke - 03

Jag vart helt jävla skogstokig på allt förlåtande som Sawako gjorde det här avsnittet. Nästan var och varannan mening innehöll ett "förlåt".

 

Men avsnittet i sig var annars trevligt och Sawako måste för tusan stå på sig lite mer nu snart. Kazehaya's karaktär har tyvärr inte blivit något bättre och fungerar fortfarande bara som en slags stöttepelare för Sawako. Klassrumsscenen när alla vill få hjälp av henne var rätt så go dock. Det sista som händer i avsnittet var dock lite tamt tycker jag och om de två nu verkligen går på den lätta så känns det rätt tråkigt, något bättre hade väl kunnat hända.

 

Och för att inte glöma

 

Kobato - 03

loDXmwYVJ.jpg

Lyckan var total, två gånger om.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Nyan Koi! 4
Spoiler
Jag blev förvirrad en bit in på avsnittet. Jag trodde att Nagi Ichinose var tjej sedan allra första stund i avsnitt 3, så när alla uppträdde som om hon var kille, så började jag tro att jag hade fel. Om det var meningen att tittaren från första stund skulle tro, likt karaktärerna, att hon var kille, så var det inte så, ähem, helt lyckat. ('-' )
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Såhär har min animehöstsäsong varit hittills:

 

Fesvans, avsnitt 1 och 2

Efter första avsnitt var jag inte fullt så besviken som många andra; karaktärerna verkade helt okej, och jag gillade att det verkade vara en kvinnlig "huvud"-huvudperson. Animationsstilen var väl i det simplaste laget, med "ljudeffekter" i katakana som poppar upp på skärmen, inte olikt den nya Fullmetal Alchemist-serien, men musiken kändes helt rätt. Andra avsnittet gav dock inte lika starka intryck, då fler karaktärer introducerades i lång rad, och klyschorna började byggas på.

 

Jag kommer nog ge det några avsnitt till, men jag tror knappast det här kommer bli nästa One Piece.

 

Sätokaj nå Ichizon, avsnitt 1 och 2

På flaskis rekommendationer gav jag mig på serien trots allt, och efter en introduktion som öste på med nödreferenser blev jag snabbt hoppfull på att detta kanske skulle bli någonting intelligent trots allt. Innan avsnittet var slut hade jag mycket riktigt fått mig en del skratt, då den driver med så gott som allt som har med sin genre att göra.

 

Men samtidigt som den gör narr av haremserier och storögda flickor med tvådimensionellt beteende, går det inte att komma ifrån att det faktiskt är en haremserie med storögda flickor med tvådimensionellt beteende. Den stora behållningen ligger i killens integrationer med flickorna; han är så att säga pelaren som hindrar serien från att falla platt ner i moé-grytan, för tjejerna känns verkligen inte ett dugg smartare än de i exempelvis Kanon. Dialogen stod inte heller ut som något speciellt, och fansubbarnas tolkning kändes bara platt och urvattnad. Och ingen dubb lär den få på mycket, mycket länge.

 

Jag kanske, kanske får för mig att se på mer, men då om jag kan hitta en annan översättare. Har inga högre förväntningar dock.

 

Sasamäki Kåtå, avsnit 1,2 och 3

Första avsnittet var helt okej, och det tycktes verkligen kunna bli någonting av det här; vettiga karaktärer (påminner inte Sumi om Yomi från Azumanga?), lugn och fin musik och en allmänt trevlig handling om förbjuden kärlek. Men intelligenskvoten visade sig vara kortvarig, för i avsnitt två får vi följa huvudpersonens vånda över att hon inte är tillräckligt "söt och kvinnlig", och hennes överreaktioner därefter. Avsnitt tre kändes bättre, men fortfarande kunde det ha varit så mycket smartare.

 

Med det sagt blir jag ändå road av Sumis reaktioner, och jag är smått nyfiken om de kommer få varandra i slutet, så jag kommer nog följa serien åtminstone ett tag till.

 

Letter Bee, avsnitt 1 och 2

Helt klart den mest lovande serien hittills. Animationen och tecknarstilen må vara simpel, men världen och huvudpersonerna är intressanta nog för mig att vilja veta hur det går. Introt ger mig mig visserligen onda aningar om att det kommer dyka upp minst en Standard-Anime-Flicka-Med-Pipig-Röst A, men nog kommer jag fortsätta titta.

 

Allt som allt, en ganska fattig säsong, inte helt oväntat. Ska dock ta och ge mig på Den Heliga Smeden och Bantorras Bok innan jag ger upp hoppet.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 3 weeks later...

Fesva-- okej då, Fairy Tail, avsnitt 5

Vid fyra separata tillfällen slog jag mig för pannan i det här avsnittet. Det finns liksom ingenting här jag inte sett förr: den Läskiga-och-Starka-Kvinnliga-Krigaren, de bråkande rivalerna, generiska skurkar... den här serien smakar ungefär som One Piece, Bleach och Naruto ihoprört och utspätt med vatten. Plus animation under all kritik. Till seriens fördel är fortfarande musiken helt okej, och Aya Hiranos prestation som Lucy är helt strålande.

 

Och varför denna eviga ovilja att översätta Shinigami? Ifallet som förekom här skulle det dessutom passat med "Grim Reaper" på engelska, eftersom det faktiskt handlade om den liknelsen.

 

Sassa-Mäki-K-tå (äks Sasameki Koto), avsnitt 5

Det finns inget annat sätt att beskriva det: den här serien är intelligensbefriad. IQ-fiskmås. Huvudpersonen försöker vara kvinnlig för kvinnlighetens skull, och känner sig därför tvungen att lära sig laga mat (tydligen är salladshuvud explosivt), och det är sånt som i normala fall skulle få mig att springa mot kullarna. Det enda som har hållit kvar mig hittills för att se om det blir ett lyckligt slut till sist, men nu börjar jag banne mig sluta bry mig. Ett avsnitt till kommer jag förmodligen plåga mig igenom, och sedan för det vara nog.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Från avdelningen onödigt vetande:

 

En viss vetenskaplig rälskanon avsnitt 8, Ett visst magiskt index avsnitt 1 och 12, och deras motsvarigheter i manga och böcker.

Spoiler
Första originalboken börjar med att Touma ser några värstingar besvära en ung tjej på restaurang och bestämmer sig för att spela hjälte (och rädda dem från henne, för han och flickan har bråkat i en månad utan att ens komma ihåg varandras namn). Värstingarna börjar jaga honom, men Misaka tar hand om dem och konfronterar Touma på en bro där hon åter försöker besegra honom. Hon nämner också att hennes gener har kartlagts för "Lillasysterprojektet". Till slut orsakar hon en omfattande strömlöshet som räcker till nästa dag.

 

I mangaversionen och animéversionen så nämner hon däremot inte sina småsystrar.

 

I Index-spinoffmangan En viss vetenskaplig rälskanon så försöker Misaka luska fram information om Level Upper. Touma kommer och gör alla arga på honom, flyr, blir jagad och anfallen av Mikoto på bron. Han stoppar hennes rälskanon med handen. Hon nämner att militären har gjort kloner av henne. Till slut orsakar hon en omfattande strömlöshet som räcker till nästa dag.

 

I detta senaste avsnitt 8 av Rälskanon-animéversionen så är Touma inte med alls, så broscenen i Index avsnitt 1 inträffar inte, inte ens med annan dialog. Istället spöar hon gänget i en gränd, och spöar sedan deras boss med en attack som ger en omfattande strömlöshet som räcker till nästa dag.

 

Detta kan nog i animéversionerna enklast förklaras med att Touma och Misaka på bron är en annan dag än den hon letar Level Upper, så att de åtminstone inte är aktivt motsägelsefulla.

 

 

 

Just sayin'.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Är To Aru Kagaku no Railgun en säsong två av To Aru Majutsu no Index eller är det en helt ny story?

Jag funderar på att kolla på To Aru Kagaku no Railgun men orkar inte se To Aru Majutsu no Index innan.

Index är en serie böcker där Railgun-tjejen har en biroll. Hon fick en manga som är lite spinoff, lite prequel, lite samtidighet: Början av Railgun utspelar sig före början av Index, det är några saker som blir samtidiga, och de delar vissa karaktärer. (Huvudpersonen från Index hoppar in då och då.)

 

Du behöver inte ha sett Index först.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Vill bara passa på att tipsa folk om Kuchu Buranko (Trapeze), då jag gissar på att inte allt för många ser på denna serie. Den är nog helt klart en av höstens märkligaste serier men även en av höstens mest underhållande. Ta en titt och bli inte rädd för den märkliga stilen som serien bjuder på, det är liksom halva nöjet.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Vill bara passa på att tipsa folk om Kuchu Buranko (Trapeze), då jag gissar på att inte allt för många ser på denna serie. Den är nog helt klart en av höstens märkligaste serier men även en av höstens mest underhållande. Ta en titt och bli inte rädd för den märkliga stilen som serien bjuder på, det är liksom halva nöjet.

 

Jag håller helt och hållet med. En annan serie som inte folk kikar på heller (tror jag iaf) är Aoi Bungaku. Den förtjänar också en rekomendation.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Ett visst vetenskapligt index

*Ett visst magiskt index.

Ah, fix'd.

YOU FAIL AS A STUDENT!

 

 

 

gav för övrigt 11 eyes en kvart.

Intressant inledning. Bra OP... sen började moé tramset. :|

varför kan dom aldrig ta till vara på sånahär möjligheter? VARFÖR måste allt flamsas bort med såntdär själalöst trams?

När den ena tösen efter 10 minuter stod och "grät för att hon var så glad", fick jag kväljningar och stängde av.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share


×
×
  • Skapa nytt...