Hoppa till innehåll
Anime.se

Läsa manga på E-bokläsare


Largo
 Share

Rekommenderade inlägg

Något som jag varit fascinerad av länge är tanken på att läsa manga (och även vanliga böcker) på en e-bokläsare.

 

Jag klarar inte av att läsa manga på en datorskärm utan köper allt jag läser i pappersformat. Visst kan det vara trevligt att beundra sin stora samling ibland, men rent praktiskt tar det upp ganska mycket onödig plats. Det är dessutom en ganska dyr hobby. En engelsk volym kostar 70-120kr och varar i bästa fall 1,5h. Förhoppningsvis kan man minska utgivningskostnaderna om man börjar ge ut manga i elektroniskt format.

 

En nackdel är att det blir lättare att piratkopiera manga (och böcker) om de ges ut elektroniskt. I och för sig så är det inga problem för den som vill redan idag att ladda ner piratkopierad manga till sin dator. Många tillverkare av e-bokläsare skjuter enligt min mening sig själva i foten när de avsiktligen begränsar användningen av sina e-bokläsare i försök att försvåra piratkopieringen (läs med på idg)

 

En till nackdel är att de flesta har en skärm på runt 6", vilket är lite väl i minsta laget. En vanlig mangapocket ligger på 8-9".

 

Det börjar komma alltfler modeller och jag är övertygad om att vi snart kommer se en "e-bokläsarboom" bland bokläsare likt den mp3-spelare hade hos musiklyssnare. De läsare som finns idag är dock dyra, men med tiden kommer de säkert, precis som mp3-spelarna, minska i pris med tiden.

 

E-bokläsare på marknaden

 

Amazon Kindle

Pris: $259 ~ 1800kr

Länk till Amazon

Recension av IDG

Ser ut att vara den populäraste E-bokläsaren just nu, men verkar osmidig om man vill använda andra format än amazons egna.

Vid 1:30 i

så ser man hur serier kan visas på amazon kindle och Sony reader.

2009-11-28:

Kindle stödjer nu PDF-filer native (källa). Det gör den såklart mer attraktiv, men jpeg och andra bildformat måste fortfarande konverteras.

 

Amazon Kindle DX

Pris: $489 ~ 3387kr

Länk till Amazon

Med 9,7" display så är den större än de flesta mangapockets (exakt lika stor som en volym av Suzuka). Tyvärr är priset också satt därefter. Säljs än så länge bara officiellt i USA.

 

Nook

Pris: $259 ~ 1800kr

Länk till Barnes&Noble

Barnes&Noble är en amerikans bokhandel som släppt en egen e-bokläsare.

Verkar enligt specifikationerna vara mer öppen än kindle med bl.a pdf-stöd.

 

Iriver Story

Pris: 2800kr (Köpa var?)

Recension av IDG

Tillverkaren av MP3-spelare ger sig på e-bokläsare. Det känns positivt eftersom de förhoppningsvis kommer stödja de flesta format, utan kopieringsskydd och begränsningar hit och dit, och på så sätt tvinga konkurrenterna att följa efter. I förhållande till nook och kindle så känns dock det högra priset omotiverat.

Vid

demonstreras hur man läser serier på en Iriver "Story".

 

Nuut NP602

Pris: 2999kr hos teknikmagasinet

Recension av IDG

Nyhet hos läsplattan.se

Högt pris och har fått låga poäng i IDG:s recension.

I

demonstreras hur man läser serier på nuut.

 

Kommande läsare / rykten:

 

IDG: Svenskar hoppas på e-bokläsare från Apple

 

IDG: Asus släpper världens billigaste e-bokläsare - Jag är dock väldigt skeptisk till att de lyckas tillverka en e-bokläsare med alla specifikationer som anges till det låga priset.

 

Finns det någon här med erfarenhet av e-bokläsare och vad tycker ni om dem? Har ni provat att läsa serier och hur har det fungerat?

 

Ändringar

2009-11-24 - Strukturerat om och lagt till mer info om varje läsare. Lagt till Nuut och Amazon DX.

2009-11-28 - Uppdaterat info om kindles pdf-stöd

 

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Går faktiskt och väntar på att det ska komma en vettig e-bookläsare, amazons' kindle är helt utesluten kostar pengar att föra över böcker som är fel format osv... så nej tack. Asus e-bokläsare verkar högaktuell för min del speciellt med tanke på priset.

 

Har faktiskt inte lekt med tanken att läsa manga på en e-bookreader (jag är en stor bokslukare), fast det vore väldigt praktiskt ifall man kunde göra det också.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Kindle stödjer nu PDF-filer native (källa). Det gör den såklart mer attraktiv, men jpeg och andra bildformat måste fortfarande konverteras. Ur ett serieläsarperspektiv har den alltså fortfarande en bit kvar.

 

EDIT: Det verkar som att Kindle kör linux, och att folk har experimenterat en hel del. T.ex har man upptäckt att det finns en inbyggd bildläsare i kindle, som de har valt att inte aktivera. En guide finns här

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 months later...

Artikel på IDG: Seriebranschen satsar på iPad

Kul om serier i digitalt format börjar sprida sig, men Ipad lär inte vara optimal att läsa serier eller böcker på. Ska det vara värt att byta bort serier på papper så måste det åtminstone finnas ett alternativ utan backlight, annars blir det inte stor skillnad mot att sitta framför datorn och läsa.

 

Jag köpte en Kindle på tradera för två månader sedan. Den funkar utmärkt att läsa böcker på, men serier är tyvärr ingen höjdare. För det första så är skärmen på tok för liten. Det kan delvis lösas genom att man vänder skärmen "liggandes", och sedan scrollar upp och ned på bilderna. För det andra så har e-ink-panelen dålig kontrast. skärmens bakgrund är inte vit, utan ljust gråbrun, och den svartaste färgen i färgskalan är inte helt svart. Det gör den skonsam mot ögonen när man läser, men för att visa bilder blir det bara ett hinder.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 1 month later...

Serier på ebokläsare är ett utmärkt alternativ för människor utan färgseende och med allmänt dålig syn. Vi med normal syn ryggar nog tillbaka vid tanken på en brunaktig sida med pixliga fartstreck. Det blir lite som att läsa Shônen jump, som trycks med billigaste möjliga metod på färgat dasspapper.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Förr i tiden när jag reste mycket drömde jag om en e-bokläsare för att slippa knäcka ryggen med alla böcker och serier jag släpade med mig på resorna. Numera reser jag sällan så jag känner att jag kan vänta tills det har stormat färdigt i bokindustrin.

 

Möjligtvis off-topic om e-manga

Däremot har tydligen några av de där internetsidorna, där man låter användarna själva (olagligt så klart) kan ladda upp serier som de själva har scannat eller laddat ner, startat en betaltjänst för att läsa serier på applemobilen eller vad det nu heter. Jag fick veta det genom någon som hade läst en serie på sin telefon och sedan hittat en recension av denna serie på min blogg, som han kommenterade. Visst är det kul att en helt vanlig Svensson fastnade för en japansk serie för första gången, men det gör mig ändå ledsen i ögat. Med tanke på alla rättigheter och förhandlingar som skulle krävas har en laglig tjänst ingen möjlighet att tävla med de som skiter i allt vad rättigheter heter. :|

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Förr i tiden när jag reste mycket drömde jag om en e-bokläsare för att slippa knäcka ryggen med alla böcker och serier jag släpade med mig på resorna.
Problemet med serier på papper är att de är så tunga.

 

Problemet med serier på e-bokläsare är att e-bokläsare är stöldbegärliga.

 

När jag åker tåg brukar jag låta serier i pappersform ligga kvar vid min plats på tåget medan jag går till restaurangvagnen eller toaletten, men jag skulle aldrig våga lämna kvar en e-bokläsare där.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Visst kan det vara jobbigt om man tappar bort den, men som sagt, det enda som krävs är väl egentligen bara att man är lite extra försiktig och inte bara lämnar den liggande nånstans.

 

Själv kommer jag nog inte att överge pappersmediet i första taget, men som komplement kan nog en eboksläsare vara helt okej.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Om man glömmer en bok på tåget, får man köpa en ny bok.

Om man glömmer en e-bokläsare på tåget, får man köpa en ny e-bokläsare. Och föra över sina säkerhetskopierade böcker.

 

Jag vill ha en e-bokläsare för skol- och referenslitteratur. :o~

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag vill ha en e-bokläsare för skol- och referenslitteratur. :o~

 

Det fungerar säkert jättebra om man bara utgår från en enda titel och inte behöver göra sidhänvisningar. Det vill säga inte alls om man studerar på högre nivå än högstadiet.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Referenslitteratur var fel ord, "facklitteratur" menade jag.

 

Det fungerar säkert jättebra om man bara utgår från en enda titel och inte behöver göra sidhänvisningar.

Det fungerar säkert också jättebra ifall man har tusensidiga böcker som man läser och arbetar linjärt ifrån och gärna vill lämna hemma.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det fungerar säkert jättebra om man bara utgår från en enda titel och inte behöver göra sidhänvisningar. Det vill säga inte alls om man studerar på högre nivå än högstadiet.
Jag förstår inte riktigt vad det skulle vara för problem med sidhänvisningar. Om man refererar till en pappersbok brukar man skriva "se boken sid. 110-111", men det funkar inte med e-böcker eftersom antalet sidor beror på bland annat textstorlek och e-bokläsare. Å andra sidan går det utmärkt att skriva "se e-boken kap. 5 stycke 4-7" som referens, och då går det fortfarande att hitta till rätt del av boken. Kapitel och stycken kommer fortfarande i samma ordning och det är lika många sådana för alla användare. Nackdelen är att styckena inte är numrerade, så man får själv leta efter rätt stycke i kapitlet.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Nu har jag inte riktigt koll på hur de funkar med e-läsare, men jag kan tänka mig att det är ett h*lvete att bläddra fram och tillbaka mycket, och när man skriver källhänvisningar osv, så brukar det bli en del bläddrande.

 

Fast detta hindrar inte mig från att vela ha en, problemet är att det fortfarande är rätt svårt att få tag på böcker som inte är mainstream.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag förstår inte riktigt vad det skulle vara för problem med sidhänvisningar. Om man refererar till en pappersbok brukar man skriva "se boken sid. 110-111", men det funkar inte med e-böcker eftersom antalet sidor beror på bland annat textstorlek och e-bokläsare. Å andra sidan går det utmärkt att skriva "se e-boken kap. 5 stycke 4-7" som referens, och då går det fortfarande att hitta till rätt del av boken. Kapitel och stycken kommer fortfarande i samma ordning och det är lika många sådana för alla användare. Nackdelen är att styckena inte är numrerade, så man får själv leta efter rätt stycke i kapitlet.

 

Det förutsätter visserligen en stringent uppmärkning av boken. Sen gillar jag inte tanken att läsa en bok som flödas om efter skärmens storlek eftersom datorer är usla på att avstava.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 9 months later...

Tja, det sämsta är ju att betala för piratmanga (d.v.s. piratkopierad manga, inte typ One Piece) åt någon som inte borde få betalt för det, t.ex. nån som driver en piratmangasajt.

 

Sen är det ju rätt illa att läsa piratmanga på piratsajter så att de får reklamintäkter, för de har ju fortfarande inte gjort sig förtjänta av det.

 

Därefter är det inte bra att läsa piratmanga eftersom upphovsrättsinnehavarna inte får in någon avkastning för sina insatser (det kostar ju pengar att ge ut serier).

 

Men som Anonym2 säger, det har inte med trådämnet att göra.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...