Hoppa till innehåll
Anime.se

Hur gör man en anime?


erre
 Share

Rekommenderade inlägg

Jag har sökt länge på google utan att komma fram till något vettigt svar, inom hur man gör en anime på ett professionellt sätt som till exempel Naruto eller som vilken anime som helst. Är de någon här som vet? så får ni gärna berätta hur de gör? vilka program behövs?

 

är inte intresserad hur ljuden är inladga eller sånt, bara hur man gör själva animen.

 

Gör mig glad^^

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Finns inget "rätt" sätt, precis som det inte finns något "fel" sätt.... att göra en animerad serie på, naturligtvis! Jag skulle tippa på att det dock inte skiljer sig nämnvärt mellan tillverkning av anime gentemot tillverkning av vanligt tecknat.

 

Ett sätt jag vet har använts är handtecknade "key"-frames, som sedan behandlas med datorer, andra är 100% handtecknade frames och sedan efterbehandlade i datorer. Andra serier görs helt och hållet i datorer.

 

I stort sett tippar jag att det går till ungefär så här:

 

1. Man får en serie att arbeta med (antingen en adaption, eller ett originalmanus).

2. Man lägger upp planer på tillverkning, distribution, antal avsnitt och hur storyn skall fortlöpa, här raggar man också förmodligen upp dist-firmor både nationellt och utomlands.

3. Arbete påbörjas, grova sketch-avsnitt produceras för ljudbearbetning (då man inte dubbar i slutproduktionen). Flera olika animatörer arbetar på en och samma serie, så kvalitén kan skifta om man har ögon nog att märka skillnaden.

4. Möten hålles hela tiden för att se till att allting går som det skall

5. Bearbetning av grovskisser och det material man har. Detta görs garanterat i en dator. Här färglägger man också allting så att slutresultatet blir det som vi är vana att se

6. Serien dubbas (om den inte blivit dubbad). Om inte annat så OM-dubbas den från "beta-rösterna" som användes vid grovskisserna.

7. Ljud sammanmixas till en härlig röra

8. Allting skeppas hela tiden ut till berörda TV-kanaler och distributionskanaler.

9. DVDer pressas och krängs iväg till enorma överpriser (enligt vissas tycken)

 

 

Jag har ingen fakta att backa upp detta med, dock är det min personliga teori över ETT sätt att tillverka, inte bara anime, utan all form av tecknade serier.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Men har du ingen aning om vilka programvaror som används?

Hur de får det att se rörligt ut, eller de kanske gör massvis med bilder och lägger samman och spelar upp det fort så det ser ut som att det är rörligt. Men de låter ju inte så troligt häller.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

de kanske gör massvis med bilder och lägger samman och spelar upp det fort så det ser ut som att det är rörligt.

Det är just vad animation går ut på... ^^; Tecknad film är bara en något mer avancerad form av de rörliga bilder man få genom att teckna på varje sida i ett ritblock och bläddra fort. Till exempel har tvåtimmarsfilmen Princess Mononoke 144 000 sådana bilder.

 

Det som kännetecknar en bra animatör (tecknare som arbetar med tecknad film) är dels förståelsen av hur saker och varelser rör sig i verkligheten, och dels känslan för tiden, så att man kan översätta dessa kontinuerliga (ouppdelade) rörelser -- eller karikatyrer av dem -- till ett begränsat antal bilder.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

jag misstänker att proffsen har andra program, faktiskt. om jag inte minns fel såg jag i extramaterialet till någon disney-film att de använder egenutvecklade saker.

 

men senaste Ghibli-filmen, Ponyo, är t.ex. handtecknad eftersom Miyazaki inte gillar datorgrafik. Då målar man alltså en massa bilder på genomskinlig plast (s.k. animationsceller), lägger dem på varandra, fotar resultatet och byter sedan ut det som ändras.

 

vad är det i en film, 24 bildrutor i sekunden eller något sådant?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag läste någonstans att det är 170000 bildrutor i Ponyo som tecknats för hand. Miyazaki har gått igenom dem alla och fixat och pillat överallt där han inte var nöjd. Det gick en väldigt bra dokumentär om arbetet på Ponyo i Japan som jag fick se när jag var där tidigare i år, men jag vågade inte titta för mycket eftersom jag inte hade sett själva filmresultatet ännu och ville undvika spoilers.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

jag misstänker att proffsen har andra program, faktiskt. om jag inte minns fel såg jag i extramaterialet till någon disney-film att de använder egenutvecklade saker.

 

men senaste Ghibli-filmen, Ponyo, är t.ex. handtecknad eftersom Miyazaki inte gillar datorgrafik. Då målar man alltså en massa bilder på genomskinlig plast (s.k. animationsceller), lägger dem på varandra, fotar resultatet och byter sedan ut det som ändras.

 

vad är det i en film, 24 bildrutor i sekunden eller något sådant?

 

Film är 24 rutor i sekunden för att lura ögat till att tro att saker och ting rör sig på skärmen, men just Japansk anime är ritad med endast 15 rutor i sekunden medans själva bakgrunden eller andra "lätta" detaljer går i 24 rutor per sekund.

 

Det är därför viss animation känns hackig som när folk springer eller slåss.

 

Även om vissa panoreringar och kamerazoomningar i Anime känns riktigt smooth så är bara det själva ritade innehållet oftast bara i 15 per sekund. Undantag förekommer säkert men en vis man sa:

"Anime är konsten att få 15 bildrutor i sekund att se ut som 24 utan att man märker det." Och det lyckas dem med oftast också.

 

Sen använder dem optiska genvägar och rit-illusioner som lurar ögat till att tro karaktärerna springer eller rör sig och att vi tror att animatörerna har ritat "armen" hela vägen i en rörelse. Men oftast fuskar dem och lägger in detaljer så att vi tror att det ser ut som om hela armen flyttat sig snabbt och detaljerat.

 

Vissa animeer visar också exempel på fusk genom att rita konversationer detaljerat men fuskar sedan med skuggdetaljer och ljussättning vid spännande scener där det händer mycket. Explosioner där stenar flyger struntar dem ibland att rita skuggor och detaljer på för att normala ögon inte hinner uppfatta detaljer i sån skala.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Tack för era svar:), och jag antar att det vanligaste programmet är Photoshop som används för att göra dessa bilder.

Man ritar på papper, scannar in till datorer, ritar av linjerna, färglägger, och låter de enstaka bilderna hamna i sekvens för det färdiga resultatet. (Man har olika lager för bakgrunder, datoreffekter, olika karaktärer och så vidare.) Toon Booms Animate Pro, Celsys RETAS!Pro och CAS Animo (uppköpta av Toon Boom tidigare i år) är industriledande vad gäller digital färgläggning, komposition och rendering. Fast Photoshop kan nog förekomma för viss bildbehandling, kan jag tänka mig.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

lite mer onödigt vetande:

Dethär är kanske föråldrat numera, men såhär gjorde man ofta förr.

 

För att kunna få till så många bilder snabbt nog använder man flera teckanre. De tilldelas en viss scen att teckna. De skissar snabbt upp bilderna i ett blädderblock med blå skisspenna. Tack vare blädderblocket kan de bläddra fram och tillbaka för att se att bilderna hänger ihop.

 

Där efter kommer en annan tecknare att rita p+å samma teckning med en svart penna. Denna gång för att få tydligare kantlinjer och få till karaktärsdrag och dylikt.

 

Där efter scannar man bilderna. i denna process filtreras den blåa färgen bort ur bilden och man får snygga animationer.

 

The triplets of belville är tecknad på just detta vis, trotts att det är en rätt ny film.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 years later...

Högst intressant läsning. När jag läser om kommitén som diskuterar hur animen ska se ut och ge vinst till alla sponsorer så funderar jag på hur kommitémötena ser ut för serier som Queen's Blade eller Ikki Tousen. När jag läser att ca 70% av alla produktioner så småningom går med vinst så funderar jag på vilka serier som kan hamna i de två blocken. Till exempel har jag hört att Kaiba sålde skitdåligt.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

1251 skivor enligt den här källan (jmf med bakemonogatari som sälde 75000-85000 per skiva)

Känns nästan lite elakt att jämföra Kaiba med en av de största "småsäljarna"... :happydrop:

 

Jag blir påmind om denna bild., där olika animéserier har ett litet fälttåg med position baserat på hur många exemplar de har sålt av sina första volymer. (Original.)

 

Och MyAnimeLists nyhetssnubbe dtshyk håller en MAL-blogg med försäljningslistor. (Aktuella serier.)

  • Uppröstad 2
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag såg ett specialavsnitt av Green Green då de hälsade på i studion där den gjordes och pratade med producenter, tecknare, musiker, röstskådisar mm. och visade hur man gjorde serien. En klart sevärd liten minidokumentär även om själva serien inte håller måttet i sig.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Del två: om DVD-/BD-försäljning, och vad som krävs för att producenterna ska få tillbaka något på insatsen.

Del tre: om strömmande video och hur lite pengar de tjänar på reklam.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...