Hoppa till innehåll
Anime.se

Över 100 timmar gratis Gundam inför Gundam Unicorn


Sceleris
 Share

Rekommenderade inlägg

pbTuysiME.jpg

 

Via MyAnimeList har jag fått höra att Bandai ska låta YouTube, Crunchyroll och AnimeNewsNetwork visa sex av de största Gundam-serierna gratis för alla européer och nordamerikaner som en del i marknadsföringen av den kommande OVA-serien Gundam Unicorn.

 

Bandai har länge velat att Gundam-franchisen ska få fotfäste i väst, men vår fascination med jätterobotar har inte velat mäta sig med japanernas. Med Gundam Unicorn, som är planerad till sex avsnitt varav det första avsnittet är timmeslångt, gör de ett nytt försök. I mars släpps den första delen på Blu-ray, med textning på engelska, japanska, franska, spanska och kinesiska. (Även Hikari no Hohenheim här på forumet kan vässa öronen, för de har dessutom låtit amerikanska dubbstudion NYAV Post spela in ett engelskspråkigt ljudspår med bekanta röstskådisar som Steve Cannon och Stephanie Sheh. Det är inte varje dag som japanska bolag går direkt till amerikanska dubbstudior.)

 

Gundam Unicorn bygger på tio böcker av Harutoshi Fukui, och utspelar sig år 0096 i UC-tideräkningen, sisådär 16-17 år efter den första Gundam-serien från 1979.

 

Serierna som från och med första februari kommer att erbjudas är:

 

vJZqESeWR.jpg

* Mobile Suit Gundam (1979), en av de viktigaste serierna inom animé, om en framtid där människan har börjat kolonisera rymden nära jorden (år 1 UC). År 0079 UC förklarar den rymdkolonibaserade diktaturen Zeon krig mot jordens världsregering, och vinner stora framgångar tack vare sina jätterobotar. Men jordregeringen har ett hemligt vapen: Gundam.

 

    [*:1uehwvym] På AnimeNewsNetwork (engelsk dubb) 20 februari till 22 april.
    [*:1uehwvym] På Crunchyroll (engelsk dubb) 1 februari till 22 april.
    [*:1uehwvym] På YouTube (engelsk dubb) 20 februari till 25 mars.

 

NWJoDMEJB.jpg

* Mobile Suit Zeta Gundam (1985), en mörk uppföljare till original-Gundam som ofta hålls upp som den bästa Gundam-serien.

 

    [*:1uehwvym] På AnimeNewsNetwork 1 februari till 22 april.
    [*:1uehwvym] På Crunchyroll 20 februari till 22 april.
    [*:1uehwvym] På YouTube (engelsk dubb) 20 februari till 25 mars.

 

gGOuCMsWr.jpg

* Mobile Suit Gundam Wing (1995) utspelar sig däremot i ett fristående universum, om än med liknande grundhandling: rymdkolonier mot jorden. År 2000 sändes Gundam W på Cartoon Network i USA och fick mycket höga tittarsiffror, och gjorde många människor till animéfans. (Många menar på att framgången till del berodde på seriens alla vackra pojkar...)

 

    [*:1uehwvym] På Crunchyroll 25 mars till 30 maj.
    [*:1uehwvym] På YouTube (engelsk dubb) 22 april till 30 maj.

 

uOKaWQGRh.jpg

* Mobile Suit Gundam SEED (2002) är välbekant för många här på forumet. Den bygger på originalkonceptet och kan sägas vara något av en uppdatering av den gamla idén till en ny tid (och är således fristående från allt som kommit tidigare).

 

    [*:1uehwvym] På AnimeNewsNetwork 20 februari till 22 april.
    [*:1uehwvym] På YouTube (engelsk dubb) 25 mars till 22 april.

 

FZwBubWPA.jpg

* Mobile Suit Gundam SEED Destiny (2004), uppföljare. Om Z Gundam var en älskad uppföljare har Destiny fått desto mer kritik.

 

    [*:1uehwvym] På AnimeNewsNetwork 25 mars till 30 maj.
    [*:1uehwvym] På YouTube (engelsk dubb) 22 april till 30 maj.

 

tVoWLeTcK.jpg

* Mobile Suit Gundam 00 (2007) var ännu en omstart, som till skillnad från de tidigare nämnda inte utspelar sig i en tidsålder med rymdkolonier. Istället utspelar den sig under år 2307 (vår tideräkning), en tid då oljebristen har orsakat en energikris med politisk instabilitet som följd. En paramilitär grupp, Celestial Being, försöker med sina överlägsna jätterobotar att sätta stopp för de krig och konflikter som uppstår när nationer vänder sig emot varandra.

 

    [*:1uehwvym] På Crunchyroll 20 februari till 22 april.
    [*:1uehwvym] På YouTube (engelsk dubb) 25 mars till 22 april.

 

Det blir i runda slängar 260 avsnitt som vi får titta på, gratis. Om du aldrig har sett på Gundam är det alltså prima läge från och med nu i februari.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Trevlig nyhet Sceleris! Den enda jag inte har sett är "Wing". Kanske ska ta tillfället i akt. Hur som haver, jag ser väldigt mycket fram emot att få se nytt material från UC. Jag har lite svårt att ta parallella universum på allvar och därför blir det för mig som att få återse en kär gammal vän. Newtypes ftw. ^^;

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Härliga nyheter, nu slipper jag ens fundera på att skaffa Gundam 00 (och för all del, Gundam Seed Destiny) på DVD. Gundam Wing har jag också velat se, för att inte tala om den allra första serien.

 

(Även Hikari no Hohenheim här på forumet kan vässa öronen, för de har dessutom låtit amerikanska dubbstudion NYAV Post spela in ett engelskspråkigt ljudspår med bekanta röstskådisar som Steve Cannon och Stephanie Sheh. Det är inte varje dag som japanska bolag går direkt till amerikanska dubbstudior.)

Mina öron (ögon?) är vässade. Låter mycket lovande. Inte för att jag har några egentliga erfarenheter med just NYAV, men när produktionen har såpass hög prioritering borde det bli ett någorlunda ambitiöt projekt. Och de ovan nämnda röstisarna (speciellt Stephanie Sheh) går förstås inte heller av för hackor.

 

Undrar dock hur många avsnit som kommer finnas med på den första BD-skivan. Magkänslan säger pilotavsnittet.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det låter ju smaskigt värre. Gundam är en serie serier som jag inte sett något alls av förutom spridda klipp. Vet vi huruvida streamen kommer vara sub/dub/båda? Har för mig att många andra animeserier på youtube finns i båda smakerna (men förstås bara för amerikaner).

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Själv ska jag nog ge mig på Wing och Seed, de har jag osett.

 

Undrar dock hur många avsnit som kommer finnas med på den första BD-skivan. Magkänslan säger pilotavsnittet.

OVA-serier brukar bara komma ut ett avsnitt i taget. Undantag, förstås, men det är nog oftast de som är uppföljare till TV-serier och vill emulera det tidigare formatet. "Avsnitten på TV var 25 minuter, så då blir det det nu också, fast två avsnitt."

 

I fallet Gundam UC så vet vi att svaret är "ett". (Man har ju redan beställt sitt exemplar, vettu. Höhö.)

 

(Nu när jag tänker på det... Gunbuster kom ut parvis fastän den inte har någon föregångare. Men de har ändå emulerat TV-formatet, med eyecatch mitt i avsnittet och liknande. Och på andra soundtrackskivan leker de med tanken att avsnitten var 1, 2, 9, 14, 17 och 25 istället för 1-6. ^^)

 

Vet vi huruvida streamen kommer vara sub/dub/båda? Har för mig att många andra animeserier på youtube finns i båda smakerna (men förstås bara för amerikaner).

Det är det japanska bolaget som låter lägga upp dem, och de har sannolikt inte rätt till amerikanernas dubbar. De kan ha köpt in rättigheterna till dubbarna av amerikanerna, men det blir bara extra utgifter (om än något av ett krav för att få jänkarna att titta).

 

Det kommer åtminstone inte att bli uteslutande engelskdubbat. :P

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det är det japanska bolaget som låter lägga upp dem, och de har sannolikt inte rätt till amerikanernas dubbar.

Det låter konstigt. Japanerna har ju ofta stenkoll på dubbproduktionen, så att de kan se till att allting blir "rätt" (sträckexempel Eureka Seven, där de blev tvingade att utala Eurekas namn på det japanska viset); jag har alltid haft intrycket av att japanerna bara "tillåter" amerikanerna att tillverka en dubb, och att de i slutändan ändå har makt över sin serie, inklusive översättningen. Det är i alla fall vad jag skulle gissa, har inga källor för detta.

 

Fast åtminstone i Gundam Seed kan man gott klara sig utan dubb, då den i min mening var under all kritik.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det låter konstigt. Japanerna har ju ofta stenkoll på dubbproduktionen, så att de kan se till att allting blir "rätt" (sträckexempel Eureka Seven, där de blev tvingade att utala Eurekas namn på det japanska viset); jag har alltid haft intrycket av att japanerna bara "tillåter" amerikanerna att tillverka en dubb, och att de i slutändan ändå har makt över sin serie, inklusive översättningen. Det är i alla fall vad jag skulle gissa, har inga källor för detta.

Licensköparna kan spela in vilka dubbar de vill, men beroende på kontraktet så kan japanernas godkännande krävas för att få använda den efteråt. Japanerna är ofta vaksamma över sina "ägodelar", ibland till nackdel för amerikanerna som kan tvingas ha oöversatta titlar eller pinsamma stavningar på namn.

 

Ett villkor var uppenbarligen att "ni får bara släppa en dubb om ni uttalar Eureka rätt". Sådana villkor påverkar inte så mycket vem som faktiskt äger det färdiga inspelade resultatet. Det kan förstås ingå i kontraktet att rätten till alla av licensköparen producerade översättningar återfaller till licenssäljaren, men det tror jag inte är vanligt -- och därför tror jag inte att det blir dubbat. Inspelningskostnaderna är höga, så det blir ju knappast gratis.

 

(Jag kan däremot tänka mig att japanerna köper/får rättigheterna till själva textöversättningen från amerikanerna, om det är på rätt villkor och om det är billigare än att producera egna... men med priset på översättningar idag så kan jag mycket väl tänka mig att de låter producera egna.)

 

Ett annat exempel: man får ju producera en egen översättning av en bok, men man får inte tillgängliggöra den för allmänheten utan rättighetshavarens tillåtelse. Man äger fortfarande sin översättning -- originalrättighetshavaren får inte göra inbrott och kopiera översättningen och släppa den utan översättarens tillåtelse --, men man får inte heller göra vad man vill med den. (Fotnot: I vissa juridiska system kan man riskera att bli av med upphovsrätten till sin översättning om man har tillgängliggjort den utan originalrättighetshavarens tillåtelse -- den kan tillfalla dem, och då kan de trycka den eller sälja den på DVD utan att ens fråga om lov.)

 

Meeen, jag kan inget om juridik, så tag allt ovan med en nypa salt.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

När börjar de sända allt?

Nu på måndag ska de börja, påstår MyAnimeList.

 

Gundam Wing rekommenderas starkt, är dessutom en av de få animés där jag tycker de har lyckats bättre än normalt med den engelska dubbningen.

Bättre än japanskdubben eller bara bättre än andra engelskdubbar?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Bättre än japanskdubben eller bara bättre än andra engelskdubbar?

 

Inte bättre än japandubben, men överlägsen alla engelska dubbar jag hört, fast anledningen till att jag gillar den engelska dubben så pass mycket som jag gör, kan bero på att jag såg den med engelskdubb först.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Zeta Gundam finns uppe på AnimeNewsNetwork nu åtminstone, alla 50 avsnitt på en gång. Ni har fram till den 22:a april 2010 att se alla avsnitt, vilket är en rätt bra tid.

 

http://www.animenewsnetwork.com/video/5947/

 

CrunchyRoll kommer visa originalet. Men verkar inte ha laddat upp något ännu dessvärre.

 

Läste även på ANN att "More Gundam series will be added later after the first streams are launched on February 1". Huruvida dom menar fler än de två nämnda eller fler än alla vi har hört ska visas vet jag inte riktigt.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det var värst vad de skulle krångla till det.

 

Lite synd tycker jag då det är att de endast kommer visa den första Gundam dubbad. Är det en nydubbing går det väl ann, men rör det sig en en produktion lika gammal som serien själv blir jag mer tveksam. Annars är det kul att båda versionerna erbjuds av de andra serierna, även om de gott kunde gjort saken enklare och visat allt på en gång. Nu måste man ju vänta nästan två månader för att få se Wing.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Krångligt var ordet. Varför ska företagen alltid misslyckas på något sätt? -_-'

 

Lite synd tycker jag då det är att de endast kommer visa den första Gundam dubbad. Är det en nydubbing går det väl ann, men rör det sig en en produktion lika gammal som serien själv blir jag mer tveksam.

2001-2002 tror jag. Jag såg den dubbad, det var okej.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...