Hoppa till innehåll
Anime.se

Highschool of the Dead


Blå
 Share

Rekommenderade inlägg

Någon mer än jag som irriterar sig lite på att huvudkaraktärerna har en tankeförmåga liknande en gråstens?

Jag menar, vilken idiot som helst kan förstå att läraräcklet är ett svin och således borde de dumpat honom redan när de såg honom sparka sin elev i ansiktet.

 

Därefter känns det som att ingen, speciellt inte skolsystern, tar alltsammans på något allvar, utan hela tiden skriker högljutt och handikappsgreppar sina medmänniskor istället för att försöka göra någonting åt saken, trots att de dessutom känner till att höga ljud i princip är det enda som zombierna kan uppfatta.

 

Det finns naturligtvis fler exempel, men just nu är jag otroligt irriterad över bristen av logiskt tänk hos karaktärerna, speciellt hos den storbystade, blonda.

 

Oh, en annan grej... bara jag som finner det underligt att efter 24 timmar med zombies som löpt amok över hela staden, dödat och ätit mängder av människor, så verkar det inte finnas några större mängder ute vid bilkön och där alla människor är! Zombies verkar alltså inte dra sig till platser med mycket människor... låter motsägelsefullt, men okej. När karaktärerna så lite som går bort från ett folktätt område, då jäklar kommer de små kryper fram för att mumsa lite!

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Lite svar på Klibbnisses funderingar.

Jag menar, vilken idiot som helst kan förstå att läraräcklet är ett svin och således borde de dumpat honom redan när de såg honom sparka sin elev i ansiktet.

 

Läraren är ju som han är för att krydda på det rullande dramat, och hur idiotiskt man tycker att småsaker som dessa är, så är det ju en fiktiv berättelse och man blir ju aldrig klokare av att sätta sig i en sådan tankegång. Ett bra exempel är James Bond filmer, varför inte skjuta honom i huvudet istället för att sätta honom i en lasermaskin som skall dela honom i två delar?

 

Därefter känns det som att ingen, speciellt inte skolsystern, tar alltsammans på något allvar, utan hela tiden skriker högljutt och handikappsgreppar sina medmänniskor istället för att försöka göra någonting åt saken, trots att de dessutom känner till att höga ljud i princip är det enda som zombierna kan uppfatta.

 

Må verka dumt ja, men är det inte heller en reaktion som skulle kunna vara någorlunda verklig? Jag tvivlar på att alla som klarar sig ett tag under en sådan situation knappast skulle 'man-up' och slakta vildt som de andra karaktärerna gör. Sedan vill jag påpeka att hon faktiskt gör nytta då hon ett antal gånger kör bil och transporterar dem. Sedan är hon ju faktiskt skolsyster.

 

Det finns naturligtvis fler exempel, men just nu är jag otroligt irriterad över bristen av logiskt tänk hos karaktärerna, speciellt hos den storbystade, blonda.

 

Som sagt, det är ju ingen normal situation. Kan man verkligen förvänta sig ett logiskt tänkade? Men visst, den blonda är väldigt jobbig.

 

Oh, en annan grej... bara jag som finner det underligt att efter 24 timmar med zombies som löpt amok över hela staden, dödat och ätit mängder av människor, så verkar det inte finnas några större mängder ute vid bilkön och där alla människor är! Zombies verkar alltså inte dra sig till platser med mycket människor... låter motsägelsefullt, men okej. När karaktärerna så lite som går bort från ett folktätt område, då jäklar kommer de små kryper fram för att mumsa lite!

 

Kan hålla med om att detta är ganska fånigt, men det är även en återkommande grej. Ta andra Resident Evil filmen som exempel, där har du en scen som är ungefär exakt likadan. Återigen är det bara krydda på det pågående dramat. Det är väl inte så konstigt att tidigt i apokalypsen är det många zombies i icke folktäta områden, de har väl antagligen varit relativt folktätt några timmar innan ;)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 weeks later...

Nu har jag också kikat igenom avsnitt ett till och med sex och måste säga att jag förväntade mig mindre. Den tar sig själv lite seriösare än vad jag förväntat mig. (Av någon anledning har jag haft riktigt låga förväntningar, kanska pga den generiska handlingen och utlovandet av bröst- och troscentrerat innehåll. Faast karaktärsdesignen påminner om Princess Lover, så jag klagar inte.)

 

Fortfarande inte någon förklaring på vad som orsakat zombie-apokalypsen... ska nog plocka upp mangan i hopp om svar.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Efter 7 avsnitt så måste jag faktiskt säga att jag är riktigt trött på att halva avsnitten går åt till closeups på tuttarna och pantyshots.

Jag tycker ändå att serien i sig är ganska intressant men den förtstörs av att den ska va så pass echi hela tiden och det gör att jag har svårt att ta den på allvar.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Fortfarande inte någon förklaring på vad som orsakat zombie-apokalypsen... ska nog plocka upp mangan i hopp om svar.

 

Visst det är ett sätt att göra det på. Men är det inte lite utav tjusningen att man inte vet och egentligen, bryr man sig? Jag gillar förvisso själva bakgrunds historian för Resident Evil-handlingen. Men jag tror knappast något så "djupt" som den finns med här.

Manga spoilers

I mangan har man ännu inte riktigt fått reda på vad som starta allt. Några teorier är att militären haft ett nytt hemligt vapenprojekt igång som misslyckats.

Jag gillar den här serien för vad den är. Mer zombie slakt och mindre pantzys hade dock inte skadat, fast de har haft det på en hyfsat bra nivå så här långt.

 

Jag tycker ändå att serien i sig är ganska intressant men den förtstörs av att den ska va så pass echi hela tiden och det gör att jag har svårt att ta den på allvar.

 

Ta den för guds skull inte på allvar som sagt.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 4 weeks later...

Elva avsnitt avverkade och sista kanske inte kommer bli någon överraskning, eller? Jag måste erkänna att jag är en smula förvånad av att serien inte blir längre än tolv avsnitt. Kanske att man ville testa och se om responsen på serien vart bra så man kan fortsätta senare eller om man bara kanske ville göra ett smakprov på vad mangan har att erbjuda. Ett OVA avsnitt är redan planerat att släppas till vol.7 av mangan men mycket mer än så finns det inte information om än om det ska komma mera. Jag skulle inte ha något emot det då det känns som att nu snart kan serien starta på allvar och att man fått känna några av karaktärerna lite bättre.

Manga vs. Anime om sista avsnittet

I den sista scenen i avsnitt elva blir läraren och hans studenter iväg skickade med sin buss. I mangan så blir dom också det, skillnaden är bara att i mangan hinner EMP-attacken (som man får se i epilogen) komma precis innan läraren och bussen hinner försvinna vilket i sin tur då orsaker en olycka som sedan renderar i en zombie attack mot huset. Detta ser dock inte ut att hända i sista avsnittet och det verkar som vi kommer få se ett animeorginal slut, något jag är lite kluven till, speciellt om det inte kommer komma mera efter OVAn. Känns annars som ett slags Berserker slut där man är så illa tvungen att fortsätta läsa mangan om man vill ha svar på några frågor som kommer att dyka upp. Hur ska de klara sig? Vart kommer zombierna ifrån? osv.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 1 year later...

Såg just klart serien igår. Helt okej zombieserie som har potential att hålla mig kvar minst en säsong till, men jag hoppas verkligen att de drar ner på all jäkla fanservice! Det är ju ok med lite pantyshots och sånt men va fasen!?! Det här var ju närmast löljligt. Det verkar ibland viktigare att vi ska få se vobblande jättetuttar i en massa kameravinklar än att vi ska stanna kvar i en spännande handling. Det är tyvärr sånt som kan få mig att dumpa en serie...

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Nu var det ett tag sen jag läste mangan och såg animen, men om jag minns rätt så var där inte jätte mycket mer material att jobba med.

 

Men sen ryktas det att skaparen sålde alla sina rättigheter till serien till ett anime-företag,vilket också är anledningen till att det inte kommer fler kapitel/volymer av mangan.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Sist jag läste var det ungefär ~27 kapitel ute, med tanke på att animén slutar vid kapitel 17 så tvivlar jag att säga att det finns material nog för en cour (halvsäsong på 12-13 avsnitt) till.

 

Jag är personligen glad för det, jag har inte mycket intresse kvar för den här sortens löjliga fanservice och hoppas dessutom den här floden av zombie-relaterade verk (av alla medier) är på väg ut.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 4 months later...

Är det nån som har sett eller läst något mer om hur serien mottogs i Japan och om det ev. blir någon fortsättning av den eller om den absurda fanservicen tog död på serien? Jag har ju svårt att se hur det här skulle sälja och hur de egentligen tänkte på Madhouse...

Hade de bara fokuserat på att göra en schysst zombieserie så var de på rätt väg, men som sagt de tog den största bössan de hittade och sköt sig själva i foten. :tireddrop:

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Animéversionen verkar så vitt jag sett ganska trogen sin mangaförlaga, vad gäller stil och fanservice. Jag tror att problemet dels är att en animé har mycket mer tid att fylla ut, och att regissören inte är så himla duktig på action. Med fler än 6000 sålda exemplar per volym så var det ju inte katastrof, men kanske inte så fantastiskt att man direkt börjar tänka på uppföljare -- även om det räckte till den där OVA:n.

 

Sen är det förstås ett problem att TV-serien redan har avverkat mer än halva mangaoriginalet, som dessutom har stannat upp i ett år.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Ja, ingen kommer väl sakna den så himla mycket iofs. om det inte blir mer av den. Jag tyckte storyn hade intressant potential dock och var lite intresserad av att se upplösningen av det, med eller utan fanservice.

Men om inte ens mangan har kommit nån vart så kanske de tröttnat och då fanns det kanske inte så mycket substans att hämta trots allt. Vi får väl se vad som händer. Det finns ju trots allt många andra serier som man hellre lägger tid på, även om det hade varit skoj med en schysst zombieserie. :reallyhappy:

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...