Hoppa till innehåll
Anime.se

Mirai Nikki


Blå
 Share

Rekommenderade inlägg

qnLS9.jpg

 

2WSF.png


En av få serier som jag vet att jag kommer att följa till hösten. Serien är en adaption på en manga som började 2006 och avslutades förra året och blev 12 volymer lång. En OVA på seriens första volym kom även förra året men som fungerade mera som en sammanfattning som sagt. Man behöver dock som nykomling till denna serie inte vara bekant med OVAn då denna serie börjar om från början. Asread är studion som ska ta hand om den här serien och man har sen tidigare en ganska så mager meritlista med serier som Shuffle!, Kiddie Grade, Minami-ke samt Gai-rei:Zero.Jag är dock förhoppningsfull då jag tycker att man har en bra story att bygga något bra utav.

Röstskådespelarna som är med blandas med erfarna personer som Norio Wakamoto som tar sig an guden Deus Ex Machina samt nykomlingen Misuzu Togashi som huvudpersonen Amano. Vissa kanske kommer att känna igen Togashi då hon senast var med och röstade Mai i Nichijou.

Handling då?
Yukiteru Amano anser sig själv bara vara en slags statist i världen och observerar andra vid sidan om. Han skriver ner och uppdaterar allt som kan tänkas i sin mobildagbok där han nästan gör en ny uppdatering varje minut som går. Amano kommer i kontakt med Deus Ex Machina som ger Amanos mobil "kraften" att se in i framtiden. Allt verkar bra till en början tills dess att Amono ser sin egen död. Det visar sig sen tillslut att Deus Ex Machina som är guden av tid och rum är ute efter en som kan ersätta honom som gud. Spelet kan börja och bland de tio som deltar finns det bara en vinnare.

Serien skulle kunna liknas med Higashi no Eden som även den tar hjälp av mobiltelefoner i ett spel på liv och död. Mirai Nikki är dock lite mörkare och det skulle kanske inte förvåna mig om man även censurerar en del från mangas blodiga innehåll. Jag hoppas dock verkligen på att den här serien blir bra och den har alla förutsättningar för att bli det också, låt oss hoppas att inte Asread inte slarvar bort det bara.

 

 

 


Start: 20111009
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Med tanke på TheFluffs beskrivning ("Pretty much everything I can say about it would be a spoiler, but a lot of really far out shit happens") så läste jag inte ens din beskrivning av handlingen, och jag ser fram emot att ta mig an serien i blindo. :colonthree:

 

Och blir serien dålig så rekommenderas man att läsa mangaserien?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 weeks later...

Det var ett bra första avsnitt som lyckades få med de viktigaste för fortsättningen. Vissa scener kändes kanske lite stressade men man gjorde nog det för att inte dra ut på det hela och lägga allt krut på det som kommas skall. Huvudpersonen Amano kändes kanske inte speciellt intressant här i första avsnittet och måste tyvärr erkänna att jag inte är speciellt förtjust i att de än en gång handlar om skolbarn. Hade varit skoj att se en mer mogen karaktär sättas i situationen som Amano hamnat i. Men som tur är har man kryddat till det här lite och satt dit kanske inte allt för vanlig karaktärs typ. Yunos karaktär ser ut att bli det jag hade hoppats på och ser ut att kunna ge den här serien det lilla extra.

 

 

Namnls-3.jpg

Jag skyddar dig Amano :heart: :heart:

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag tyckte att OVA:n var alldeles hyfsad för vad den var: ett åttaminutersaxplock som verkar vara helt och hållet till för mangafans som vill se sin favoritserie skulle se ut i rörelse.

 

Första avsnittet av TV-serien var också hyfsat. Kanske lite väl mycket intern monolog, och de andra figurernas silhuetter såg väldigt "shounen" ut, men historien är intressant (när båda kan se i framtiden så krävs en del strategi), tjejen är lite yandere, och man får lite humor (segmentet efter sluttexterna var ganska lustigt). Om den är lika knäpp/vriden som det låter på vissa människor, så kan det bli en kul serie att följa.

 

Avsnitt 1:

Spoiler
Det är läraren som var mördaren, va, va? Rödbrunt långt hår, en kuggfråga på provet (för att se vem som kan se i framtiden)... Åsså, ja, så står det i slutet av avsnittet att mördaren heter Hiyama, samma som läraren.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 4 weeks later...

Serien artar sig bra här. :D Ep 6 ute nu och det är riktigt kul. Yuno är sjukt creepy då hon ena sekunden är docksöt och man bara smälter och så plockar hon fram en yxa eller kniv eller annat tillhygge och går lös på folk som hotar Yuki. Hehe...

Bra tempo och en härlig blandning av galenskap, våld och psykotisk Yandere-flicka. (Eller som en på Anime-planet-forumet döpte det till "Yuno-dere" för hon är fan sinnebilden för hela den genren. :D

 

För mig är det är höstens höjdpunkt alla kategorier!

 

48de87b8.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag började ju läsa mangan men slutade när jag hörde att en series skulle komma nu till hösten och jag har kommit just så här långt så nu är allt nytt även för mig. Ska bli kul. Föredrar att se en serie först och sen läsa mangan av nån anledning. Tror det har med att jag vill gärna få alla intrycken jag kan få på en gång. Dvs. tal, bild, musik och de känslor som strömmar emot en. En manga kan bli lite platt ibland men jag läser den gärna sen. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag hade bara skummat igenom den här tråden lite och tyckte att serien verkade lite intressant samt att jag inte hade speciellt många serier jag följer den här säsongen så jag började kolla på den och efter bara första avsnittet var jag fast. Gillar speciellt Yuno i serien som kan skifta mellan en söt skolflicka till en psykotisk mördare, speciellt när något hotar Yukiteru. Att serien innehåller en hel del våld och blod uppskattas också.

 

Sceleris: Hon kanske har funderat på det där och bestämt sig för att förinta alla andra deltagare utom Yukiteru och låta spelet pågå och de lever lyckliga i alla sina dagar. För som det verkar så är ingen av dem speciellt intresserad av att vinna spelet och bli gud, den uppfattningen har jag fått i alla fall. Om det skulle vara så så är ju frågan om Deus Ex machina kommer låta det gå till så.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Sceleris: Hon kanske har funderat på det där och bestämt sig för att förinta alla andra deltagare utom Yukiteru och låta spelet pågå och de lever lyckliga i alla sina dagar. För som det verkar så är ingen av dem speciellt intresserad av att vinna spelet och bli gud, den uppfattningen har jag fått i alla fall. Om det skulle vara så så är ju frågan om Deus Ex machina kommer låta det gå till så.

 

Den tanken har slagit mig med men det är nog alldeles för simpelt för att producenterna ska vara nöjda. De vill väl ha tragedi, tandagnisslan eller en jäkla cliffhanger till en eventuell uppföljare och då kommer ingen bli glad. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jo, det tror jag och storyn/"tävlingen" ger egentligen inte mycket utrymme för uppföljare heller tack och lov. Men man vet ju aldrig... det finns ju de som försöker mjölka pengar ur allt så mycket det går. ;) Kolla på serierna som pågått över 300 avsnitt...

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 1 month later...

Då har man sett ikapp till avsnitt 13 och måste säga att serien är intressant om något. Hittade en intressant tidsperiod som en person hade knåpat ihop på MAL som kan vara intressant för folk som följer serien.

 

Tidsperiod avsnitt 1-13

I have been keeping track of the timestamps whenever they appear for amusement. It's interesting to observe that the game has started for two months now but all the events thus far (13 episodes) can be squeezed into 2 weeks.

 

Apr 22 (diary activated, "I'm a winner") ep1

Apr 28 (confronted by Yuno and 3rd) ep1

May 2 (9th's terrorist attack) ep2

May 4 (day at the amusement park) ep3

May 5 (visit the cult) ep4-5

May 12-14 ("home alone") ep6-7

June 1 (transfer to new school, run in with dogs) ep8-9

June 12 (wedding rehearsal; escape from the police station the same night) ep10-11

June 13-14 (hospital incident) ep12

June 19 (left on stargazing trip; Yuki drank the soda) ep12-13

June 28-29? (flashback to Akise inviting the girls on June 28, hotspring scene could be that evening, search for Yuki the next day) ep13

 

From this timeline we can make some interesting observations:

- Yuki must have cheated repeatedly in a week to alert 3rd, who then tested on untaught materials in the next quiz to confirm Yuki's identity.

- Took Minene just four more days to confirm 3rd and Yuki's identity and plant all the bombs somehow...

- Yuki opened THAT door on May 4, if Yuno started digging the hole immediately afterward, she had a little over a month. Still unbelievable though...

- Mao was stabbed on June 1, by June 28 she was bathing in a hotspring. Isn't that dedication in fanservice?

- Yuki has been in that chair for over a week now.

Inte alltid det lätaste att hålla koll på den tidsperiod om man inte kanske gör som den här personen gjort och skrivit ner de datum som kommer upp.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Humor! Nån har för myckdet fritid som det ser ut. :)

Kul att se dock.

 

Jag tror att det kommer gå utför rejält nu med tanke på att Yuno ser ut att ha tappat greppet om verkligheten på riktigt nu. Undrar vem som blir nästa motståndare... Har lite tappat räkningen på vilka som är kvar.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...