Hoppa till innehåll
Ebhen

Clichéer vi älskar och hatar

Rekommenderade inlägg

Då tråden nu blivit väldigt lång så tänkte jag försöka summera de klichéer som vi tagit upp hittills. 😊
Jag tror jag fick med alla här och att de går att förstås, annars får man gå tillbaka och söka lite. 

- Snubbla på något (mattkant, tröskel, tidning, dammkorn)
- Krockar med person av motsatt kön och landar i en "intim" position.
- Person blir förkyld och svimmar av den höga febern. Folk vill ringa ambulans.
- Manlig karaktär ser tjejs underkläder och får näsblod
- Manlig karaktär får panik när någon av motsatt kön gör närmanden.
- Brinnande passion- skrika sig till styrka/mod whatnot för att lyckas mot alla odds osv.
- Person blir mobbad, får stryk, tar emot alla typer av kränkningar utan att försvara sig eller bry sig.
- Tjejer som är korkad, pratar som en treåring, beter sig som en treåring. Vad gör hon på high school?
- Snälla manliga karaktärer har fyrkantiga glasögon och är nördiga. 
- Glasögon har aldrig bra passform och måste petas upp på näsan hela tiden.
- Tjejer har oftast halfmoon-glasögon eller pincenez. 
- Tsundere-flickan som beter sig som skit mot en manlig person men gillar honom. Han förlåter allt och anser som söt när hon är arg.
- Killen som ska rädda tjejen och hon bara ser på honom med tindrande ögon och beter sig hjälplöst. 
- Det goda makterna samlas i sista sekunden för att besegra det onda när allt hopp tycks ute.
- Shonen-hjältar som pressar sig bortom sina förmågor. Lyckas hitta okända och dolda krafter och besegra sin motståndare mot mot alla odds.
- Stayups/overknee-socks är mycket överrepresenterat hos skoltjejer. 
- Inlåst i gymnastiksalens förråd med någon av motsatt kön.
- Alla är oskulder. Det påpekas allt för ofta som om det skulle vara något fel med det.
- Han är ju en hälsosam kille... Att killar alltid skulle tvinga sig på tjejer när de är ensamma som om det vore en djurisk drift.
- Vart är alla "normala" föräldrar? De syns aldrig till i serier, möjligen som ett blurrat foto på sin höjd.
- Tjej som omringas av 2-4 killar som tycker hon ska följa med dem och "ha lite roligt..." 
- Tjejer som tar på varandras bröst, gärna i badet eller liknande.
- Huvudrollen var egentligen död hela tiden men hade något mission att göra till varje pris.
- Minnesförlusterna haglar tätt. Ett vanligt grepp för att göra en story intressant.
- Småbarn springer alltid ut rätt i gatan när man inte håller ett öga på dem och blir räddade av vår hjälte i serien.
- Jag stönar (eller har andra mysko ljud för mig) när jag tänker. 
- Man måste alltid skrika lite belåtet när man druckit öl. Gärna högt och överdrivet.
- Söta tjejer gör små ljud när de äter en bit bröd. 
- Karaktärer tänker högt/pratar med sig själva, gärna på stan så att folk vänder sig om och stirrar på idioten.
- Allt låter likadant i anime. Ljudeffekter och bakgrundsljud återanvänds i överflöd.
- Hoppsan, jag blev visst full. Nån råkar dricka ett helt glas sprit utan att märka det och blir full på 5 sekunder.
- Folk tackar nej till alkohol och hänvisar till sin låga ålder. Placerad moralkaka?
- Bli full på saft eller läsk. De tror att de dricker alkohol och blir fulla på det.
- Jag ska vara en hjälte men är deprimerad, missförstådd och självömkande. Oftast manlig. Förklarar sig aldrig, utan låter folk hata honom mer.
- Tjej och kille är attraherade av varandra men bråkar istället och har ihop det med andra osv. 
- Killen som till stor överraskning visar sig vara en tjej. Genderbender och crossdressing till leda.
- Kille som ser ut som en tjej utan att ens försöka och det blir förvecklingar mm. 
- Fobi mot män. Blir gärna våldsam och spöar den som kommer i närheten (valfri huvudroll) och det blir komedi av allt. 
- Osaka är en annan planet. Bara för att de har en annan dialekt än i Tokyo och beter sig lite annorlunda så är de från Osaka.
- Folk som är så dåliga på att laga mat att man spyr/svimmar/dör av att äta det.
- Lärare som patrullerar på skolan på kvällen eller natten? Vad gör de där? Är inte skolan låst?
- Extrem överdrift av en normal handling. 
- Jag gör ngt pinsamt eller tänker något snuskigt och blir påkommen. Då skrattar jag galet högt och artificiellt för att släta över det.
- Nyss ville du döda mig och hatar mig men jag förlåter dig och skyddar dig. 
- Snö är fantastiskt. Alla blir hänförda och det blir rena festen så fort några flingor dalar ned.
- Tjocka personer måste låta tjocka. 
- Tjejer som är dåliga på precis allt. Olycksdrabbad, kan inget och är klumpig.
- Alla som är från USA eller europa har blont hår, blå ögon och är odrägliga.
- Nån har gjort sig illa och en annan karaktär vill sterilisera såret genom att slicka på det. 
- Battle Royale i Skolans kafeteria Man slåss om det extra goda brödet.
- Någon ropar till annan roll och vinkar, sen måste förtydliga att den tittar på en soptunna och att man står "här".
- Bara kvinnor kan föda barn, styra jätterobotar, vara frilanslönnmördare och köra stridsvagn. Tusenåriga generaler återföds som småtjejer...
- Jordens öde hänger på mig, men jag måste extraknäcka som servitris eller något liknande. Gärna iförd kroppsnära sexig outfit.
- Allergisk mot tjejer... 
- Varför ska ögonlappen indikera att jag bara har ett öga? Jag kommer ta av den vid ett dramatiskt ögonblick.
- Neo-Tokyo. Hightech i överflöd i Tokyo även om det ska föreställa nutid.
- Icke-Tokyo. Folk blir till sig i brallorna och beter sig som idioter så fort de är utan för huvudstaden och ser ut över landskapet. 
- Soldater (som ska vara tränade) står stela som rådjur i strålkastarljus inför annalkande monster och död utan att göra något.
- Manlig karaktär har varit hemligt kär i en tjej länge men aldrig gjort något åt saken. Ny tjej kommer in i bilden och rör till det.
- Tjej råkar illa ut och håller på att få stryk av stor butig man men slaget fångas i sista stunden av "hjälten". 
- Folk trillar (ofta tjejer) på alla möjliga sätt och det händer knäppa saker som aldrig skulle hänt i verkligheten.
- Man ska äta sin lunch på taket på skolan även om det är förbjudet för alla att vara där...
- Fyrverkeri är SÅÅÅÅ förtrollande och ingen verkar ha sett det förr.. Ooooh! Aaah! 
- Unga barn/ungdomar har psyken, komplexitet, djup och erfarenheter som mycket äldre människor. 
- En fint i en fint i en fin i en fint... 
- Den snälla barndomskompisen som aldrig, aldrig får ihop det med huvudpersonen.
- Ingen vill någonsin lyssna när någon säger att det var ett missförstånd. 
- Den brådmogna och extremt irriterande lillasystern som har kunskaper som hon för sin ålder inte borde ha och lägger sig i allt.
- Vatten är alla kvinnors fiende. Oavsett vad de har på sig så blir alla kläder (utom badkläder) genomskinligt av det.
- Resande föräldrar. Alla bor själva då föräldrarna jobbar utomlands eller i andra änden landet.
- Vinden lyckas alltid få tjejers kjol att flyga upp och visa underkläderna, gärna vid helt fel tillfälle. 
- Det underdåniga tjänstefolket. Rika personer har totalt underdåniga och lojala tjänare utan privatliv eller identitet.
- Våldsidkare och våldtäcktsmän kommer undan alldeles för lätt. 
- Varför står folk och flinar mot varandra med stängda ögon? 
- Elevrådet med oinskränkt makt som kan göra vad de vill utan att skolan bryr sig.
- Föräldern har plötsligt gift om sig och ställer sina barn inför ultimatumet när partnern inkl. ev. barn presenteras när de flyttar in.
- Du är blöt, kom in och låna duschen så tumlar jag dina kläder under tiden.

• Gillar 1
  • Uppröstad 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra sajter

Vi har nämnt det här med förkylning-och-feber åtminstone en gång i tråden, men jag tror att denna aspekt inte fått särskild fokus: det att den sjuke ska torkas av med blöt duk, med ofta erotiska undertoner. Jag tycker att det känns så jäkla krystat. Det är väl en sak om det är ett par som redan är intima med varandra, men i övriga fall förstår jag inte brådskan. I första hand är det rimligast att den sjuke ska få ta en dusch själv. I andra hand, om hen är för orkeslös, så kan hen faktiskt vänta tills friskare tider. Det gör så vitt jag vet ingen skada att vara svettig; om något så kan det vara bra: hela poängen med svett är ju att kyla huden genom avdunstning.

• Gillar 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra sajter

Åsså det här med att ingå ett kontrakt med sitt blod. Det i sig är okej, men för att få fram blod skär de alltid en fingertopp med kniv. Liksom, papperssår på fingertoppar svider ju nog illa, så tanken på att skära in med en jäkla kniv gör mig illa till mods!

Jag skulle hellre skära (eller sticka) på handryggen eller åtminstone fingerryggen. Någonstans där ett sår inte besvärar när man, ni vet, vill ta i saker.

• Gillar 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra sajter

håller verkligen med om att det är lite märkligt med ingå i ett kontrakt med blod när man använder händer mycket. Underbar tråd! - Bra träffande många klichéer här. Utomordentligt trevligt komponerat, och infångat till kunskapsbankens arkiv. 😄

• Gillar 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra sajter
59 minuter sedan sa hautahauta:

håller verkligen med om att det är lite märkligt med ingå i ett kontrakt med blod när man använder händer mycket. Underbar tråd! - Bra träffande många klichéer här. Utomordentligt trevligt komponerat, och infångat till kunskapsbankens arkiv. 😄

Tack Hautahauta. Det är bara att bidra om du kommer på någon du tycker passar som vi ev. har missat. 😄 Vilken kliché tycker du är den drygaste i en anime? Vi har nog alla någon som vi verkligen inte står ut med längre. hehe... 

• Haha 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra sajter
Den 2019-11-10 vid 20:09 sa Sceleris:

Vi har nämnt det här med förkylning-och-feber åtminstone en gång i tråden, men jag tror att denna aspekt inte fått särskild fokus: det att den sjuke ska torkas av med blöt duk, med ofta erotiska undertoner. Jag tycker att det känns så jäkla krystat. Det är väl en sak om det är ett par som redan är intima med varandra, men i övriga fall förstår jag inte brådskan. I första hand är det rimligast att den sjuke ska få ta en dusch själv. I andra hand, om hen är för orkeslös, så kan hen faktiskt vänta tills friskare tider. Det gör så vitt jag vet ingen skada att vara svettig; om något så kan det vara bra: hela poängen med svett är ju att kyla huden genom avdunstning.

Jag tror att vi har att göra med folk som inte är så vana vid sjukdomar och vad man eg. tar sig för. Jag har också tänkt lite på det där med svettorkandet men det jag mest tycker är fånigt är ju det som vi nämnt tidigare; att erbjuda att ringa efter en ambulans eller vilja köra nån till sjukhuset så fort de har feber eller är förkylda. Dör folk i lunginflammation så ofta i Japan att det blivit den reaktionen så fort nån är lite krasslig och hostar? 
Sen så funderar jag på det här med den där obligatoriska "Cold pad" som alla sjuka ska ha på pannan. Kom inte på något bra namn för det... Kylplåster? 
Jag trodde det var en kliché från anime, men de använder dessa i Japan och jag hittade dem lite här och där i butiker. Frågan är bara om de har nån vettig effekt mot förkylningen eller om det bara är något för att det ska kännas lite bättre. Vet inte om pannan just är det ställe man är varmast på när man har feber.

51j3uszj8SL._AC_.jpg

• Gillar 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra sajter
19 timmar sedan sa Ebhen:

att erbjuda att ringa efter en ambulans eller vilja köra nån till sjukhuset så fort de har feber eller är förkylda. Dör folk i lunginflammation så ofta i Japan att det blivit den reaktionen så fort nån är lite krasslig och hostar?

Hm, det kanske bara är "tradition"?

"What should I do when I have flu symptoms?" "(1) If you start feeling sick, go to see the doctor at an early stage." (Hälsoministeriet om influensa.)

"När och var ska jag söka vård?" "De allra flesta som har influensa behöver inte söka vård eftersom besvären brukar gå över av sig själv. Kontakta en vårdcentral eller en jouröppen mottagning om något av följande stämmer: Du har hög feber som inte går ner efter fyra dygn. / Du har hög feber som har gått ner och som sedan börjar stiga igen. / Du tillhör någon av de grupper som rekommenderas vaccination mot influensa och har fått symtom på influensa." (Vårdguiden.)

Jag hann också se något om att Japan brukade (1960- till 1990-talet) ha en annorlunda säsongsvaccinationsstrategi, att man fokuserade på att vaccinera barn för att förhindra spridning (istället för att vaccinera främst de som var mest sårbara), kanske det är en bit i pusslet.

Kanske det är att japanska folket i gemen har en starkare tradition av förebyggande vård? 🤔

19 timmar sedan sa Ebhen:

51j3uszj8SL._AC_.jpg

"Hahaa, ungjävel, det är bara vuxna som får ha kylplåster!"

• Gillar 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra sajter

Helt underbara förslag! - försöker komma på några, ser att en del animéer och filmer driver med sig själva, vilket är ganska kul. njuter av de ni har tills vidare, om jag kommer på några fler dyker jag upp här! förresten gillar jag de där med glasögonen som åker ner hela tiden; de skimrande, som brukar symbolisera någon smart typ, hur kul som helst. En kanske är de där kamera vinklarna som dyker upp när ofta en ond person ska visas på ett ganska hemlighetsfullt sätt; man ser bara typ handen i vissa vinklar och bakifrån, tror ni vet vad jag menar.  (*Q艸Q*)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra sajter

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att lämna en kommentar

Skapa ett konto

Registrera dig för ett nytt konto i vårt community. Det är enkelt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här.

Logga in nu