Hoppa till innehåll
Anime.se

Crunchyroll börjar "strömma"... manga?!


Sceleris
 Share

Rekommenderade inlägg

gazv.jpg

 

Alldeles nyss tillkännagjorde amerikanska anime- och J-drama-streamingsajten Crunchyroll att de kommer att inleda ett samarbete med japanska mangastorförlaget Kodansha och erbjuda laglig onlineläsning av tolv titlar, på sin webbsajt och genom apparna till Android och Iphone! Lanseringsdatum: 30 oktober 2013 – på onsdag alltså!

 

Titlarna som erbjuds:

  • Attack on Titan (Shingeki no Kyojin): perfekt för er som sett klart animeserien och inte kan hålla er från att vänta på nästa animeuppföljare av denna jättepopulära äventyrsserie!
  • Fairy Tail: den populära fantasyäventyrsserien!
  • Space Brothers (Uchū Kyōdai): animeversionen om astronautbröderna går fortfarande på Crunchyroll!
  • UQ Holder: en fristående uppföljare till Mahō Sensei Negima, som bara kommit ut i tio kapitel eller så. Fantasyäventyrs-scifi och säkert en del trosfluktande.
  • Mysterious Girlfriend X (Nazo no Kanojo X): kanske minns ni animeversionen från härom året, om en mystisk tjej och hennes salivberoende pojkvän?
  • A Town Where You Live (Kimi no Iru Machi): romantisk dramaserie på hittills över 200 kapitel från skaparen av serier som Suzuka.
  • Yamada-kun and the Seven Witches (Yamada-kun to Nananin no Majo-tachi): magisk romantisk skolkomedi om en skola där några elever i hemlighet har övernaturliga förmågor – som att de kan byta kroppar genom att kyssas.
  • As the Gods Will - The Second Series (Kami-sama no Iutoori Ni): makaber övernaturlig thriller om elever som tvingas slåss för sina liv. Kan läsas även om man inte läst första serien.
  • My Wife is Wagatsuma-san (Wagatsuma-san wa Ore no Yome): komediserie om en kille som en dag börjar kunna se tio år i framtiden, och upptäcker att han kommer att bli gift med sin kärlek och klasskompis, skolans sötaste tjej – som han aldrig ens pratat med förut!
  • Fort of Apocalypse (Apocalypse no Toride): en actionserie om en ung man som döms till livstids fängelse – men fängelset där han är blir utsatt för ett zombieanfall.
  • Coppelion: animeversionen sänds i Japan nu; science fiction-drama om tonårsflickor, genmanipulerade till immunitet mot radioaktiv strålning, som skickas in på räddningsuppdrag i en storstad 20 år efter en enorm katastrof.
  • The Seven Deadly Sins (Nanatsu no Taizai): överdriven fantasyaction om ett gäng hjältar som trots att de ses som skurkar försöker rädda ett kungadöme från korrupta riddare.

Det är inte sagt huruvida Sverige är ett av länderna som kommer att kunna läsa dessa serier, men med tanke på att 170 länder kommer att få tillgång till dem så känns det som en rimlig gissning. Men en sak som är sagd är att de kommer att gå upp till 50 titlar till nästa sommar!

 

En sak att tänka på är dock att det förmodligen inte ingår i animemedlemskapspriset. ANN refererar till den japanska affärstidning som först skrev om detta, och nämner att priset är 5 amerikanska dollar per månad. Crunchyrolls nuvarande medlemspriser är sju dollar för animemedlemskap, eller sju dollar för J-dramamedlemskap (ingår även K-drama, om regionslåsning tillåter), eller 12 dollar för "all-access". Vi lär alltså kunna lägga till ett mangamedlemskap också där, för 5 dollar.

 

Lysande, Sickan!

  • Uppröstad 3
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Fantastiskt! Om de sköter sina kort rätt kan det här mycket väl bli den första tjänsten för digital manga som fungerar. Hoppas bara de hittar en bra lösning för själva läsandet. De flesta ska ju tvunget minska storleken på sidorna så att hela sidan ryms på skärmen, både i höjdled och sidled. Detta leder i sin tur till att man inte ser texten i alla pratbubblor, och man måste hålla på att zooma in och ut hela tiden.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Bäst hade nog varit om de erbjöd många visningsalternativ. En eller två sidor åt gången? Zooma till sidbredd eller sidhöjd, eller sätt manuell zoomnivå? Och kanske en sådan funktion som Comixology har till sina amerikanska serier, där individuella bildrutor zoomas in och "nästa" leder till nästa bildruta i naturlig läsordning.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

De har bara nämnt de tolv titlarna ovan, och sagt att de ska utöka till 50 titlar till nästa sommar.

 

De kommer nog lägga till äldre serier, men jag kan tänka mig att de i första hand inte är så jätteintresserade av att erbjuda avslutade äldre serier, eftersom de främst vill att folk ska fortsätta prenumerera istället för att köpa medlemskap en månad och läsa allt de vill ha och sen säga upp det. Men några avslutade serier lär nog komma förr eller senare, och de kommer inte att ta bort pågående serier som avslutas under tiden på Crunchyroll.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Den bästa manga-relaterade nyheten jag hört på länge! Mitt personliga önskemål är att de tillåter att man byter till det japanska originalet med en knapptryckning, och om de är riktigt abitiösa, hyr in översättare för varje land (hej!) så att man får svenska versioner av mangan om man vill. Ingenting jag förväntar mig precis, men drömma går ju.

 

Annars hoppas jag bara att de ger ut en iPad-app till tjänsten.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

De har lanserat, jag har uppgraderat mitt konto, jag har läst på PC och på Android.

 

Mystisk flickvän X: Kapitel 1-52 samt 82 finns ute, så både de som läser scanlations (senaste verkar vara #81) och de som måste börja från början kan läsa. Animeversionen täcker typ #1-36.

Fairy Tail: Kapitel 334-357, där #357 är det senaste utgivna i Japan. Animeversionen täcker #1-297.

Attack on Titan: Kapitel 46-50, där #50 är det senaste utgivna i Japan. Animeversionen täcker #1-34.

Space Brothers: Kapitel 1-109, vilket täcker upp till animeversionens avsnitt 59. (Senaste sända: avsnitt 79.)

Yamada-kun and the Seven Witches: Kapitel 1-51, 65-84. (Senaste scanlationsläppet var #80.)

Coppelion: Kapitel 1-77, 200-205.

A Town Where You Live: 223-249.

As the Gods Will - The Second Series: Kapitel 1-40. (Senaste scanlation: #33.)

Fort of Apocalypse: 1-19, 25. (Senaste scanlation verkar vara #20, så att de börjar med #25 känns lite onödigt.)

My Wife is Wagatsuma-san: Kapitel 1-67. (Senaste scanlation: #53.)

The Seven Deadly Sins: Kapitel 1-52.

UQ Holder: Kapitel 1-2.

 

Serier jag rekommenderar nu från start: Yamada-kun är en småkul manga med lite småskaliga magiska äventyr i skolmiljö; den har en viss simpel charm i teckningar och humor. Wagatsuma-san är ännu roligare, det är många parodier och referenser, och snärtiga skämt. Seven Deadly Sins är till handlingen gammal skåpmat, men jag gillar hur överdriven action det är. Så där att ett svingande med svärdet kan toppa en hel skog. UQ Holder är också okej, men jag tycker nog att man kan ha läst Negima först.

 

Läsaren till PC är i Flash. (Nu har jag inte provat i Windows, det kanske fungerar annorlunda i Linux-liknande system som mitt.) Man kan ställa in om den ska visa en eller två sidor åt gången. Man kan zooma in och dra runt med musen (klicka-och-dra). Piltangenter fungerar inte för att scrolla bilden, mushjulet fungerar inte heller för varken scrollning eller zoomning. Den sparar inte zoomläge mellan sidor/siduppslag, utan anpassar alltid till sidhöjd. Man kan bläddra sidor med vänster och höger piltangenter, eller klicka på rätt plats på bilden. Det finns en liten rullista där man kan välja kapitel mellan alla som finns tillgängliga, men det står bara kapiteltitlar och inte nummer, så det blir svårt att hoppa till något specifikt om man inte vet vad kapitlet kallades. När man läst till slutet av ett kapitel så öppnas nästa om man fortsätter (och motsvarande för början och föregående kapitel). En statusrad visas i botten av skärmen under hela läsningen.

 

Läsaren till Android är en egen app som finns i Google Play som Crunchyroll Manga eller nåt sånt. Man kan hjärtmärka serier som favoriter för att de ska hamna i en favoritlista (som symboliseras av en stjärna, inte ett hjärta...). Man har även en lista över bokmärken, som man kan sätta medan man läser. Läsning av serier görs förstås genom att dra fingret över skärmen. Nypgreppet för att zooma in och ut, dra bilden genom högerkanten för att bläddra till nästa sida, genom vänsterkanten för att gå till föregående sida, men vid början och slutet av kapitlet så kommer man inte vidare till föregående eller nästa kapitel, utan man måste gå tillbaka till kapitelmenyn. Den zoomar i sidbredd (utan att spara zoomning mellan sidor), så i porträttläge ser man hela sidan, och i landskapsläge blir det inzoomat. Man får dra med fingret en del upp och ner för sidan då. Jag gillar inte hur det känns att dra, det är för stumt. Jag vill att om jag drar fort och släpper så ska sidan fortsätta rulla av bara farten, men nu är det bara så att den stoppar så fort man släpper ytan. Det är också lite segt att byta sida i landskapsläge, sidgränserna har lite motstånd, så ibland får jag dra två gånger. I porträttläge så behöver man inte dra lika mycket, och dessutom kan man klicka på sidorna av bilden för att bläddra. En klickning på bilden tar fram en meny där man kan sätta bokmärken, se kapitelräknare, gå tillbaka till menyn man kom ifrån, och starta guidad läsning.

 

Guidad läsning är när enstaka bildrutor är isolerade: det läggs en grå mask över alla som man inte ska titta på just då, och så när man drar fingret eller klickar på rätt plats så går man vidare till nästa bildruta. Den zoomar in och ut för att kunna visa hela bildrutan, oavsett om den är liten eller stor, smal eller bred, med eller utan element som sticker ut i andra bildrutor. Lite intressant, det blir nästan som en "motion comic", men maskerna är ganska fula. Det här nedanför är inte skärmdumpar, för appen verkar blockera skärmdumpar; det är simuleringar, men visar exempel på masker. (Vid guidad läsning har man också en statusrad synlig hela tiden, vilket känns onödigt, men den har jag inte orkat simulera.)

 

s37J.gif

 

XHtP.gif

 

Själva kvaliteten är inte direkt superhög. Den duger för mig, men det kommer nog inte att se fantastiskt ut även om man har en högupplöst surfplatta. Bilden här nedanför är en bildruta (den till vänster om "GLOOM"-ljudeffekten i bilden ovanför) i maximal inzoomning, och sen inzoomat 800 % i ett bildhanteringsprogram för att visa på bildkomprimeringsartefakten.

 

8VgV.png

 

Det kostade mig 3,33 USD att uppgradera från Anime Membership till All-Access Membership, som ju kostar mindre än motsvarande 80 kr per månad. Det kan jag gå med på, om det så vore bara för att stödja de fem serier jag redan följde sedan tidigare. Men jag kommer nog att börja läsa fler av serierna också.

 

Det här är inte mangatjänsten som bräcker alla andra mangatjänster eller nåt sånt, men det är en hyfsad början.

 

Nu ska jag läsa ikapp Wagatsuma-san. :colonthree:

  • Uppröstad 3
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

De där bildartefakterna kommer säkerligen att användas av de som redan hatar Crunchyroll som ett exempel på varför ingen borde använda sidan. Jag tror inte att jag själv skulle ha märkt dem, däremot. Lustigt att de inte använder javascript, däremot. Kanske för att undvika att folk laddar ner bildfilerna så lätt. Hur står flash-appen sig mot japanska utgivares egna mangaläsare, tycker du?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Hur står flash-appen sig mot japanska utgivares egna mangaläsare, tycker du?

 

Jag har nog bara provat på två japanska läsare, den på Tonari no Young Jump (One Punch Man) och den på Gangan Online (Watamote). TnYJ-läsaren är i stort sett samma som Crunchyroll-läsaren: man kan inte scrolla med tangentbordet, mushjulet gör ingenting, men en fördel är att zoomläget sparas mellan sidor. GGO-läsaren har åtminstone en snabb funktion för att zooma in, när man vänsterklickar på mitten av bilden, och så har den papperssimulering när man ska vända blad. Man kan sakta, sakta dra över sidan... :happydrop:

 

Jag är genuint osäker på om du skojade eller inte ;_;

Menade vanliga scanlations. Som ifall man läser på [piratsajt] eller liknande sidor. Som sidor utan något program och utan fönster i en annars mörklagd sida.

 

Jag skämtar aldrig!

 

Nej men, det var väl ordvalet. "Producera" fick det att låta så företagsamt, och så finns det ju så många betydelser av "sida" i detta sammanhang. (En sida med sidor med mangasidor!)

 

För det är inte direkt mer jobb, skulle jag tro, att göra det med en Flash-läsare. Jag skulle tro att Flash-läsaren är som ett datorprogram som läser in sidor över en krypterad anslutning, så att allt visas parametriskt. Och det är inte nämnvärt annorlunda än hur man skulle göra med individuella sidor (crunchyroll.com/manga/coppelion/vol1/p19/ eller liknande): det är variabler som säger till webbsidans kod vilka bildfiler som ska laddas, precis som variabler säger till Flash-läsaren vilka bildfiler som ska laddas.

 

Skillnaden är just att det är mycket, mycket, mycket enklare att ladda ner individuella webbsidor, än att krångla med Flash-läsaren. Experterna kan knäcka det i vilket fall, men man vill åtminstone förhindra de okunniga medelanvändarna från att rippa hela sajten.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Åh, de siktar visst på att ha 50 titlar vid årets slut, inte 50 titlar först till sommaren.

 

Artikeln nämner också att Kodansha USA satsar på Attack on Titan och Fairy Tail i digital och tryckt form där, och antyder att det är därför som vi bara får de senaste kapitlen även här. Trist.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 months later...

Antingen hade tidningen ovan fel, och de har tänkt få in 50 titlar till sommaren, eller så har Crunchyroll haft problem, för de har ju bara 15 titlar än så länge...

 

...vilket betyder att det är tre nya serier sedan starten:

  • Silver Nina handlar om en arbetslös 27-årig kille som pengalös får återvända från Tokyo till sina föräldrar på landet. Någon som också är där är hans tioåriga silverhåriga systerdotter Nina, som han aldrig träffat förut eftersom hon bott i Finland hela sitt liv. (Ninas pappa är finländare.) Men hon gillar lyckligtvis anime (nån Pretty Cure-kopia) och har lärt sig japanska, vilket underlättar när killen får i uppgift att se efter henne under sommaren.
    Söt tecknarstil som avbildar lite lätt fluff, men kanske lite lolicon-vibbar ibland. Crunchyroll har börjat med att lägga upp kapitel 33, vilket borde vara ungefär första kapitlet i volym 5.
  • Inside Mari är en serie från tecknaren av Flowers of Evil (Aku no Hana). Här vaknar en föredetta högskolestudent (sedermera förlorare på heltid) en morgon upp för att finna att han intagit en annan människas kropp – nämligen sin "ängel", den okända gymnasieflickan som han under en period fixerat sig på och förföljt lite.
    Det är inte en komisk "gender bender" med inslag av ecchi, utan en psykologisk och mystisk berättelse. Första kapitlet de lade upp var det senaste, kapitel 23, men de har sedan dess fått in även kapitel 1-17.
  • I Love Theory så får vi däremot ecchi. Det handlar om en 20-årig kille som en dag får besök av ett gangsterliknande spöke, ditsänt av killens (avlidna) farfar, som i andevärlden fick höra att ätten skulle dö ut om han inte fick en flickvän innan han går ut högskolan. Därför ska spöket lära honom hur man träffar tjejer, hur man pratar med dem och så vidare. Lite komiskt, lite snuskigt. Jag har bara läst två kapitel, och Crunchyroll har bara lagt upp kapitel 35, så jag vet inte hur det artar sig, men vi får hoppas på att det inte blir "pickup artist"-smörja av det.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Nämen, det var som tusan, nu kom det upp två titlar till, två som jag aldrig ens hört talas om förut!

  • Star Light Woman är en science fiction-komedi som började hösten 2013, om Hoshi, en kvinna med en hemlighet som har med utomjordingar och övernaturliga förmågor att göra. Första kapitlet på Crunchyroll är det åttonde.
  • Okitenemuru handlar också om övernaturliga förmågor, men verkar vara desto mörkare. Det handlar om ett par tonåringar dagens Japan, där det ryktas om mystiska händelser i staden, där vissa människors skallar har förvandlats till djurhuvuden och sedan sprängts. Här börjar Crunchyroll med första kapitlet direkt. Kanske serien är splitterny i Japan?

Dessa fem senaste är förresten alla från förlaget Futabasha, och inte Kodansha, som de tidigare serierna. Så de har alltså avtal med fler förlag. Bådar gott. :colonthree:

  • Uppröstad 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Oj, ännu en serie, och det är en serie som jag följer! Den heter Kono Oneesan wa Fiction Desu?! i original, och får namnet Is This Girl For Real?! på engelska. Den handlar om en 15-årig son till en mangatecknare och hans (icke-romantiska) förhållande med en 28-årig kvinna som får jobb som assistent, fastän hon är ganska dålig på det.

 

Det är en serie som slagit an en aning hos mig, då det handlar om en 28-åring som inte har hela sitt liv i ordning, utan snarare tvärtom. Alltså, i många gymnasieserier och liknande så presenteras personer som är några år äldre oftast som "färdiga vuxna", typ huvudpersonens 21-åriga lärare som är helt cool och självsäker och vis. Men så är det inte, en 21-åring är (eller åtminstone kan vara) bara en 16-åring med fem år mer på nacken. Och en stor del av denna serie är att Narumi, kvinnan alltså, vill vara en duktig "onee-san" för killen, när det oftast blir han som får hjälpa henne.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Ännu mer manga!

  • Arpeggio of Blue Steel, om övernaturliga stridsbåtar som styrs av AI-flickor, är originalmangan till den där 3DCG-animeserien som sändes i höstas. Den var okej, och har sålt rätt bra. Har hört att mangan ska vara bra också.
  • Soredemo Machi wa Mawatteiru fick en animeversion för några år sen, av Shaft. Den var okej. Ganska händelselös komedi om en gymnasietjej som jobbar på ett litet "maid-kafé".
  • Spirit Circle har jag inte läst, men det är en serie från tecknaren av The Lucifer and Biscuit Hammer, en övernaturlig äventyrsmanga som var – ja, ni gissade rätt – okej.

För bara några dagar sedan utlyste de fler serier, som jag dock aldrig hört talas om.

  • Action Mask: något slags allvarlig hjältespinoff från Crayon Shin-chan?
  • King's Game: Origin: verkar vara en prequelmanga till en mobiltelefonroman (keitai shōsetsu, berättelser som publiceras kapitelvis online, skrivna för att läsas på mobiltelefon av pendlare och liknande) som fick en otecknad långfilm 2011.
  • Orange: shōjomanga om minneslös flicka och en "gud" som ska hjälpa henne minnas. "Ichigo Takano, the genius of the shojo manga world, returns with a new series" skriver Crunchyroll, men jag har då aldrig hört talas om människan!
  • ReCollection: från samma "Ichigo Takano", shōjomanga om gymnasist som får brev från sitt framtida jag, eller nåt.

Men de segar ju med att lägga upp kapitel från början, så det är många serier jag inte kunnat börja läsa ännu... :tireddrop:

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 5 weeks later...

Jag var lite tveksam till var jag skulle nämna detta, men häromdagen lade Crunchyroll upp ett par nya grejer, under parollen "Manga 2.5D", vilket i princip är färglagda mangakapitel som animerats med hjälp av videobehandlingseffekter, och så med japanska röstskådisar ovanpå.

 

Soredemo Machi wa Mawatteiru är den ena. Ett lustigt val: den har ju redan fått en fullfjädrad animeversion! Och de har inte samma röstskådisar nu, vad jag kan höra. Apropå mangaserien så har jag läst ikapp de tio volymer och 81 kapitel som Crunchyroll lagt upp, och jag måste säga att den är kul! Inte så aktivt komisk som Gintama, men helt vardagsrolig. Många bra replikskiften och små visuella och övriga slutklämmar.

 

Den andra serien är Hadigirl, som jag började läsa som manga förra sommaren. Det handlar om en blyg tjej ("Haji" i Hadigirl uttalas haji och åsyftar förstås 恥 haji, "genans", så "generad tjej") som får besök av en kärleksängel som börjar ge henne uppdrag i stil med "håll hand med en kille inom två dagar" – och misslyckas hon med ett uppdrag så är hon dömd att aldrig finna kärleken. Söt serie värd läsa – eller se!? – för den som vill se en serie med mer rodnad än dialog. Intressant att Aya Hirano gör huvudrollen – där får ni, all som verkar hävda att Hirano har lagt av med anime och inte får roller och allt möjligt sånt! ... :happydrop:

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 3 weeks later...

Manga!

  • A Silent Voice är nog mer känd som Koe no Katachi ("röstens form"), en serie som jag varje vecka ser fram emot. Det handlar om ett elvaårigt busfrö och den nya döva flickan i klassen som snart blir mobbad. Merparten av serien utspelar sig sex år senare. Inte supertungt, men ganska mycket allvar.
  • Memoirs of Amorous Gentlemen, en Moyoco Anno-manga om prostituerade i Paris, tidigt 1900-tal.
  • Buffalo 5 Girls, en Moyoco Anno-manga om prostituerade i modern nordamerikansk westernmiljö.
  • Investor Z är en serie av en tecknare som gjorde en annan serie som jag läst, Dragon Zakura. Den handlade om en lärare som reformerade en problemgymnasieskola för att göra den till en maskin som producerar prestigeuniversitetsantagningar; den innehåller en massa utlägg om att matematik bör läras ut si, språk bör läras ut så, och så vidare. Investor Z handlar om en högstadie- och gymnasieklubb som investerar i aktier och fonder.
  • The Heroic Legend of Arslan är en manga tecknad av Hiromu Arakawa, känd för Fullmetal Alchemist, baserad på en fantasybokserie av Yoshiki Tanaka, författaren bakom den utmärkta science fiction-romanserien känd som Legend of the Galactic Heroes. Jag har inte läst Arslan (eller sett den gamla animeversionen), men det känns ju som att det inte kan bli dåligt!
  • Ajin: Demi-Human, något slags övernaturlig actionfokuserad seinenmanga om en ung kille som blir odödlig och därför jagad, eller nåt sånt.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...