Hoppa till innehåll
Anime.se

Lönntomtar och julklappsbyte på Anime.se!


Sceleris
 Share

Rekommenderade inlägg

I flera år har vi haft decembertraditioner här på Anime.se. 2007-2011 hade vi julkalendrar som gick ut på att under månaden se på en animeserie som vi kom överens om i förväg. 2012 hade vi en däremot daglig lucköppning. Det var kul, men det var också väldigt mycket jobb! (Med all översättning, webbkodning, videokodning, testkörning, och så att faktiskt hitta och titta på anime med julavsnitt för att hitta bra videoklipp, så krävde det åtskilliga, åtskilliga timmar.)

 

I år ska vi pröva på en tredje variant, det som på engelska kallas för "Secret Santa"!

 

Idén är busenkel: varje person som vill vara med blir tilldelad en "hemlig jultomte". Denna lönntomte ska välja en anime som mottagaren ska titta på i december, fram till jul.

 

Det var väl inte så komplicerat? Men vi måste sätta upp några regler, förstås.

  1. Alla som vill vara med måste ha en någorlunda uppdaterad animelista, exempelvis MyAnimeList, Anime-Planet eller Hummingbird. Listan måste vara läsbar av besökare. Detta för att lönntomten ska kunna välja något som mottagaren inte redan sett. Med "sett" så räknar vi här att personen sett fler än fyra avsnitt.
  2. Den som vill vara med men har speciella önskemål/krav bör säga det, exempelvis om man inte klarar av att se något våldsamt, eller bara vill se något som går att köpa översatt på butik. (Men inga önskemål typ "det måste vara mahô shôjo" eller "det måste vara en serie från 2012 där Kana Hanazawa spelar huvudrollen"!)
  3. Det som väljs ska vara maximalt 28 avsnitt, men minst ~90 minuter. Filmer och miniserier är tillåtna, porr är inte tillåtet, och det är förmodligen bäst att undvika ultravåld och överdrivet snuskiga serier också.
  4. Den som är någons lönntomte måste hålla detta hemligt fram till juldagen 25 december, sen efter det får lönntomten avslöja sig, om hen själv vill. Annars är det en hemlighet mellan bara mig och lönntomten, en hemlighet jag kommer ta till min grav!

Lite mer information:

  • Det kommer att gå till ungefär så här: ni anmäler intresse till mig i PM. Efter deadline svarar jag, i PM, åt var och en med namn på den person som ska bli tilldelad en anime, och eventuella krav som denna har. När lönntomten sen har valt en anime så ska hen meddela detta åt mig, så ska jag meddela julklappsmottagaren. Medan (och innan och efter) ni ser vad ni blivit tilldelade, så får ni skriva om era upplevelser här i tråden, men det är inget måste.
  • Jag kommer att tilldela lönntomtar slumpmässigt, så vänta er ingen speciell betydelse med tilldelningarna.
  • Jag själv kan ju inte vara med på samma sätt, så om någon vill ge mig en "julklapp" så hade det ju varit kul. I så fall görs det genom Ask.fm, det är anonymt och kräver inte ens något konto. Då kommer jag att välja det första som kommer in (enligt reglerna). Men om du vill skicka ett tips, gör det inte ännu. Vänta till deadline.
  • Deadline för medverkan är söndag den 24 november. Ni har till och med den 24 november på er att anmäla er. Den 25 november så får ni veta vem ni ska ge en julklapp åt. Den som av någon anledning behöver tidigare datum av så får berätta det också.

tl;dr: Om du har en animelista och vill bli "tvingad" till att se något nytt i december så är det här något för dig.

 

Anmäl er direkt till mig via PM!

  • Uppröstad 4
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Secret Santa är alltid trevligt, även om jag hade hoppats på fysiska julklappar~

 

Är bara orolig för att jag skulle behöva "tvinga" någon som sett 10x så mycket som mig :#

Ingen har ju sett allt, och du kan ju välja något som du inte sett själv. :colonthree:

 

Sen om du vill ha en fysisk julklapp så får du försöka vinna Årets Nisse! (Se fjolårstråden.)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 weeks later...

Så! Nu har alla fått en order i PM! Det är bara att sätta igång och fundera, helst inom ett par dagar eller så, så att den som ska få just din julklapp hinner börja titta den 1 december.

 

Och om det är nån som vill vara min lönntomte, skicka iväg ett anonymt förslag på min Ask.fm-sida! (Här på MyAnimeList är allt jag sett.) :colonthree:

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Julkalendern jag fick att se på är Seitokai no Ichizon​. En komedi som handlar om ett elevråd som består av fyra tjejer och en kille som ska ta olika beslut och som verkar hamna på sidospår mer ofta än sällan. Första avsnittet tyckte jag var sådär/dög, mycket av skämten byggde på generar eller från andra serier och även om jag hade sett en del av original serierna så tyckte jag inte att de var speciellt roliga. Det kanske blir bättre med något avsnitt för nu kändes det som att jag bara blev bombarderad av saker för att de skulle få med så mycket som möjligt under första avsnittet. Den manliga huvudpersonen ska få ett plus att han öppet vågar säga att han älskar alla tjejerna i elevrådet och att det var därför han pluggade så hårt för att få vara med i det, det händer inte allt för ofta tycker jag. 

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag fick ett par anonyma julklappar själv, Bubblegum Crisis och Bartender. Eftersom jag inte tillkännagjorde BGC-klappen när jag fick den för några dagar sedan, så känns det lite ohyfsat att bara gå på den och strunta i Bartender, så jag ska försöka se båda. :3

 

BGC är lite speciell för mig. Jag har alltid älskat första öppningslåten, och med alltid så menar jag så länge jag varit medveten om anime (dvs kring år 2000). Sen fick jag höra andra öppningslåten 2007 och älskar nu även den... men jag har aldrig kommit mig för att faktiskt se Bubblegum Crisis. Jag har skämtat om att det är för att serien inte kan leva upp till musiken, och det ligger väl ett korn av sanning i det, men mest är det nog för att jag inte fått tummen ur. Men nu... nu är det alltså dags!

 

Fast imorgon, då.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag fick Puella Magi Madoka Magica, och tja... Den var inte vad jag väntade mig, vilket var något sockersött gullegull som de flesta seriuer med magiska flickor jag har sett. Gillar verkligen att de valt att gå en annan väg med den.

Efter första avsnittet så var intresset triggat, så kommer nog inte ha några problem att glutta på denna om den inte faller av sig längre fram.

  • Uppröstad 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag fick Mitsudomoe, inte vad jag förväntade mig över huvud taget. Skolbarn + masochism/sadism fungerat väldigt bra tillsammans, och smått vulgära skämt är alltid roliga.

Första episoden (Som jag såg igår) var mycket bättre än förväntat. jag trodde att jag skulle få se på en stereotypisk moe-anime (p.g.a. titeln) men ack så fel jag hade. 

Man måste ju bara älska en anime om det finns en liten tjej som läser ero-noveller hela tiden.

SPOILER - Mina favoritmoment ur episod 1.

 

4bKeUzM.jpg

 

p3wrpgf.jpg

 

KITjv2i.jpg

 

J1msL3y.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Mitsudomoe får mig att tänka på designen av ekorrarna i Alvin & the Chipmunks, av någon anledning. Förmodligen de där framtänderna.

 

Jag kikar på Chrono Crusade. (Tyvärr ingen koppling till Chrono Trigger eller Chrono Cross :( ).

Chrono Crusade handlar om en organisation som utrotar demoner och djävlar, med utseendeinspiration från katolska kyrkan. Religiositet och nunneliv nämns däremot aldrig, vilket gör att kläderna och titlarna som karaktärerna har är ganska godtyckliga. Mangan var tidigare utgiven i Sverige av Mangismo, men jag läste den inte då heller. Jag har inga höga förhoppningar om serien.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Nu har jag sett sex avsnitt av Seitokai no Ichizon och lite som jag nämnde tidigare så har jag börjat gilla den mer än när jag såg första avsnittet. Även om jag inte direkt skrattar åt den så händer det ett par gånger att jag fnissar till eller eller ler på grund av deras dumheter. Eftersom varje fristående så passar den bra att slå på när som helst även om du inte känner för att göra något och det är ju ett bra sätt att varva ner på nu när julstressen börjar komma.

  • Uppröstad 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 weeks later...

Har sett 5 episoder till av Mitsudomoe, Ska förmodligen spendera kvällen (Möjligtvis Juldagen också) att se färdigt den. har skjutit upp det alldeles för länge nu.

 

Mitsudomoe håller fortfarande, lika rolig varje episod. Öppningslåten håller dock på att börja irritera mig.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...