Hoppa till innehåll
Anime.se

Chobits


ladello
 Share

Rekommenderade inlägg

Hur kan du tycka det!?

ok, det är inte dåligt men det är konstigt= wierdooo

 

Klart den slutar ju lyckligt men som sagt, en aning skumt slut är det ju ändå.

 

Chobits är en av dom första serierna jag såg och jag blev helt beroende av den. Den är så himla bra. Men jag stör mig fortfarade att dom inte pussades, det är något jag fortfarande. Men den är såå braaa!

 

Var väl kanske bra att det inte gjorde det, personligen gillar jag inte riktigt tanken "Robotkärlek". Den känns falsk som bara den.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Animen är ju inte på långa vägar lika bra som mangan, men det är ju inte så konstigt, animen kan ju inte Clamp styra 100% över.

 

 

vad menar du med att "clamp inte kan styra 100% över animen"?

Bara av ren nyfikenhet.

 

Själv tycker jag som jag skrev tidigare att animen är dubbelt så bra.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag menar att mangan tecknar de själva. Animen har producenter, regissörer, och hundratals inblandade. Animen BYGGER på Clamps manga, men det är inte Clamp som gör animen. De är serietecknare, inte animatörer.

 

Animen är mest "söt robotflicka", medan mangan är "listigt paketerad samhällskritik". Gissa vilket jag föredrar...

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag tycker att en manga oftast inte kan erbjuda lika mycket som en anime, jag har läst rätt många, men det är aldrig i närheten lika kul som att titta på anime.

 

Varför? För att i manga får jag varken den oftast underbara musiken, älskvärda japanskan, söta och bra röster, och förstås rörande bilder(rörande som i motsatsen av stilla). Vad beträffar film/böcker, så ser jag det som en annan sak, då man i böcker bygger sin egen "värld".

Manga ser jag bara som något att läsa på bussen, ute på landet eller annat ställe där man inte har tillgång till anime, som Kalle Anka fast kanske något vuxnare. Jag kommer aldrig uppskatta manga lika mycket som anime i varje fall, det är ett som är säkert.

 

Off-topic kanske, men kände att jag behövde skriva MIN(min som i vad jag tycker ;) ) åsikt.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

och förstås rörande bilder

 

Ordet du söker är "rörliga bilder" Rörande är nåt helt annat.

 

Om anime är bättre än manga eller vice versa är en i stort sett löjlig frågeställning enligt mig. Båda är bra på sina sätt, och båda är dåliga på sina sätt.

 

Manga är bra eftersom det, i de flesta fallen, är originalet och skaparens tankar och känslor om vardagen och så vidare lyser mer än ofta igenom i serien.

 

Anime är bra eftersom man får (för det mesta) musik av hög kvalitet, bra röstskådespeleri och som sagt bilder som "rör på sig".

 

Båda är bra, ingen är dålig. Kort och konsist.

 

För övrigt tycker jag att Shinbos min i animen när (SPOIL) Sumomo går sönder är obetalbar.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Vad beträffar film/böcker, så ser jag det som en annan sak, då man i böcker bygger sin egen "värld".

 

Filmer och böcker samställda? Det verkar konstigt. Ofta brukar man betrakta film som den mest passiva underhållningen, tätt följd av animation, därefter serier och som mest aktiv underhållning böcker (åtminstone vad gäller vanlig berättande fiktion). En film lämnar mycket mindre till tittaren att lista ut själv än en serie gör.

 

Fördelen med serier är ju att rösterna/bakgrundsmusiken, och framförallt takten på saker och tign blir perfekt -- eftersom man styr över det själv. Med det inte sagt att det inte går att göra animé som är tokbra. Men det är svårare. I en manga är rösterna automatiskt perfekta, eftersom man får tänka sig dem själv. I en animé måste de passa just ens egna önskemål.

 

Själv ser jag de som två olika medier. Oftast är det så att det mediet i vilken berättelsen skapades är den som passar bäst för berättelsen. Men det kanske också är en illusion av att man gillar det man såg först bäst.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...