Hoppa till innehåll
Anime.se

Moderatorer


lordgus
 Share

Rekommenderade inlägg

Det är av min åsikt att en del av moderatorerna på detta forum inte gör ett bra jobb. De har en tendens att komma med pekpinnen om en post avviker en smula från huvudämnet, även om inlägget är relaterat till huvuddiskussionen. Alldeles för "hårt modererat". Deras uppgift, som jag anser, är väl att hålla koll på trådarna så de inte spårar ur åt helt fel håll, att inga personliga påhopp görs och liknande. Vidare så har en del av dem börjat plocka bort poster lite hipp som happ utan egentlig anledning. Det anser jag inte vara ett bra sätt att sköta ett forum. Det finns ingen anledning att plocka bort en post som inte bryter mot forumreglerna. Om moderatorerna tycker en tråd är tråkig får väl de göra som de lär: själv skriva poster som är mer intressanta.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Ett hårt modererat forum är ett trist forum.

 

Man blir rädd för att skriva något för om de avviker bara lite gran från ämnet så riskerar man att få moderaterna på sig som är ivriga på att låsa trådar.

 

Mycket tjoller på Zmanga???

 

Zmanga.se är det bästa forumet tycker jag.

Där finns mycket mer kunnigt folk där än på anime.se.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det är av min åsikt att en del av moderatorerna på detta forum inte gör ett bra jobb. De har en tendens att komma med pekpinnen om en post avviker en smula från huvudämnet, även om inlägget är relaterat till huvuddiskussionen.

 

Då tycker jag att du tar kontakt med antingen Tomas Dahlineller Daniel Freij och skriver vilka, varför, när så får dem ta tag i det. Jag är väl medveten att jag har dragit fram en pekpinne vid otaligt många tillfällen men det är i trådar jag anser att det har behövts. Som sagt, kontakta adminsen så får de göra sitt jobb att antingen kicka oss som har varit allt för hårda eller helt enkelt varna oss/läxa upp oss (seriöst sagt).

 

Alldeles för "hårt modererat". Deras uppgift, som jag anser, är väl att hålla koll på trådarna så de inte spårar ur åt helt fel håll, att inga personliga påhopp görs och liknande. Vidare så har en del av dem börjat plocka bort poster lite hipp som happ utan egentlig anledning.

 

Många av de inlägg som slängs är med all sannolikhet inlägg som inte tillför något alls för vare sig forumet eller användare (enligt oss). Inlägg som 'javisst' eller 'okej'. Inlägg där ett par användare för mer eller mindre en 'chatt' diskussion som inte är utav något intresse för andra än dem själva tas bort. Många användares inlägg som blir borttagna (beroende på grad) blir kontaktad av oss. Har de då några invändningar emot det så ska de omedelbart kontakta Tomas Dahlin eller Daniel Freij.

 

Om moderatorerna tycker en tråd är tråkig får väl de göra som de lär: själv skriva poster som är mer intressanta.

 

Har någon av moderatorerna påstått att en tråd är tråkig? Jag har även inte sett någon moderator klaga över antalet 'tråkiga' inlägg. Men jag kan ha fel. Du får mer än gärna sammanställa en lista och skicka det till mig som ett PM eller till någon utav adminsen.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag tycker det är bra att moderatorerna på anime.se modererar starkt mot diskussioner som bara innebär en massa tjaffs fyllt med personangrepp. Sådant vill inte jag läsa på ett forum, leder ju bara till otrevlig och tråkig stämning.

Däremot som i t ex denna tråden

http://www.anime.se/forum/viewtopic.php?t=1461

tycker jag det var lite onödigt för jag tycker en diskussion huruvida titlarna skulle översättas här mycket väl skulle kunna vara en del av huvudämnet. Så länge man inte frångår ämnet alltför mycket bara.

Jag tycker det är bra att man plockar bort saker eller stoppar diskussioner som är alldeles för mycket offtopic men i t ex denna tråden jag nämnde tycker jag inte det var så mycket offtopic att diskussionen borde stoppats.

 

Edit: Klart det kanske blir svårt att avgöra vad som är offtopic till slut om man börjar tänja på gränserna för mycket.

En moderator kunde kanske skapa en ny tråd för den diskussionen man anser offtopic och hänvisa till den? Då skulle det flyta på bättre och inte upplevas så störande för de som blev abrutna.

Nu kan ju iofs användarna skapa en ny tråd själva, men jag tror det skulle flyta på bättre om moderatorn skapar en tråd och hänvisar till den, tror risken är mindre att diskussionen dör ut då.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Moderatorer ÄR som alla vet människor. dom har också ett liv det är inte några robotar som sitter och korigerar fel dagarna i ända.

 

och som alla vet:

Människan -> inte perfekt

inte perfekt -> man gör misstag

 

alltså alla gör misstag, även moderatorer.

 

låt dom sköta sitt så sköter vi forumister vårt. dessutom tycker jag inte det är nått större problem om så en moderator känner för att ta bort/stänga en tråd. det är bara skapa ny/skriva nytt och göra det på rätt sätt.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Så bara för att människan inte är perfekt får man inte klaga på saker?

det känns som ett lite konstigt resonemang, då skulle man knappast "få" klaga på nånting...

 

Personligen tycker jag att finns någon/några få moderatorer som gör ett ganska dåligt jobb och då och då agerat ganska tvivelaktigt och godtyckligt.

 

OCH jag tycker också att anime.se ofta är för hårt modererat, men eftersom det "modereras" så ofta så antar jag att det är så Tomas Dahlin och Daniel Freij vill att deras forum ska vara modererat. Ägarna/operatörerna har alltid rätt att själva välja hur sakerna ska skötas, även om deras val leder till ett tråkigt eller dött forum.

 

Att det skulle vara mer "tjoller" på zmanga håller jag inte riktigt med om, tycker att på den senaste tiden så disskuteras det mer och mer i lekparken och i gott och blandat, och mindre och mindre i anime och manga här på anime.se.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag tycker det är bra att moderatorerna på anime.se modererar starkt mot diskussioner som bara innebär en massa tjaffs fyllt med personangrepp. Sådant vill inte jag läsa på ett forum, leder ju bara till otrevlig och tråkig stämning.

Däremot som i t ex denna tråden

http://www.anime.se/forum/viewtopic.php?t=1461

tycker jag det var lite onödigt för jag tycker en diskussion huruvida titlarna skulle översättas här mycket väl skulle kunna vara en del av huvudämnet. Så länge man inte frångår ämnet alltför mycket bara.

Jag tycker det är bra att man plockar bort saker eller stoppar diskussioner som är alldeles för mycket offtopic men i t ex denna tråden jag nämnde tycker jag inte det var så mycket offtopic att diskussionen borde stoppats.

 

Edit: Klart det kanske blir svårt att avgöra vad som är offtopic till slut om man börjar tänja på gränserna för mycket.

En moderator kunde kanske skapa en ny tråd för den diskussionen man anser offtopic och hänvisa till den? Då skulle det flyta på bättre och inte upplevas så störande för de som blev abrutna.

Nu kan ju iofs användarna skapa en ny tråd själva, men jag tror det skulle flyta på bättre om moderatorn skapar en tråd och hänvisar till den, tror risken är mindre att diskussionen dör ut då.

 

Just i den tråden tycker jag att det inte var så farligt, vilket jag också sa, men samtidigt så måste man sätta gränser som du själv säger.

Ditt förslag tycker jag låter väldigt bra och jag ska snacka med de andra och se om de tycker om det. Jag gör det deffinitivt.

 

Att anime.se är för hårt moddat vet jag inte, ibland kan det te sig att vi går på lite hårt på men jag tycker faktiskt det är rätt bra balans.

 

tycker att på den senaste tiden så disskuteras det mer och mer i lekparken och i gott och blandat, och mindre och mindre i anime och manga här på anime.se.

Det håller jag med om, och om det är så bara för att vi är moddar hårt vet jag inte. Men kanske till liten del, och då väldigt liten.

Det finns nog anledningar som att folk vill snacka skit helt enkelt och det får göra det fritt i Lekparken och Gott & Blandat forumen. När de har ngt vesäntligt att säga om en anime eller manga, så kommer det ofta en tråd i respektive forum.

 

Jag försvarar inget här utan försöker faktiskt lägga en så objektiv syn på detta som möjligt.

 

Kritik är bara bra. På så vis kan vi göra vårt jobb lättare, och se saker på andra sätt.

 

MVH

ElgeN

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

jag är nöjd me moderatorna här på forumet...inte för att ja har vart på något annat forum men jag tycker att man kan hålla sig lagom mycket ot utan att tråden blir låst..och om man nu måste skriva så får la man skriva i en ny tråd...det är la inget me det....det är ju bara att hänvisa till den gammla tråden elle nåt...

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

...

tycker att på den senaste tiden så disskuteras det mer och mer i lekparken och i gott och blandat, och mindre och mindre i anime och manga här på anime.se.

Det håller jag med om, och om det är så bara för att vi är moddar hårt vet jag inte. Men kanske till liten del, och då väldigt liten.

Det finns nog anledningar som att folk vill snacka skit helt enkelt och det får göra det fritt i Lekparken och Gott & Blandat forumen. När de har ngt vesäntligt att säga om en anime eller manga, så kommer det ofta en tråd i respektive forum.

...

Tror inte det beror så mycket på hur ni modererar, mer på skillnader i användare. För mej som inte bryr mej så mycket om lekparken så har kvaliten helt klart sjunkit, men för andra som kanske är här för nått mer community liknande (dvs bli kompisar med en massa andra) så kanske den stigit?

 

Kan föresten passa på att framföra lite mer kritik (konstruktiv hoppas jag);

När det pågick ett stort flamewar här för ett tag sen (ni vet alla vilket jag menar, handlade en massa om manga), så låste ni (anji?) trådar istället för att radera/banna de användare som slängde ut flamebaits.

Känns ganska konstigt att reagera på det sättet, om någon spammar en IRC kanal så är det kickban som gäller, inte +m (för de icke insatta: +m innebär att endast voice och operatörer kan prata i kanalen), eftersom +m drabbar alla användare medans en kickban avlägsnar problemet och besparar resten av användarna för obehag.

Enda gången jag skulle ta till +m skulle vara om kanalen blev spammad av personer på proxys som tog sig förbi en ban.

 

Ärligt talat var jag förvånad att användaren (användarna?) inte blev avstängda (dubbla konton på samma ip + en massa flaimbaits brukar vara skäl nog).

Kan iofs bero på att vanliga moderatorer kanske inte har rättigheter att stänga av användare? men i sånna fall är det någon som bör åtgärdas på något sätt.

 

[EDIT] Två meningar som hamnade i fel ordning [/EDIT]

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Kan föresten passa på att framföra lite mer kritik (konstruktiv hoppas jag);

När det pågick ett stort flamewar här för ett tag sen (ni vet alla vilket jag menar, handlade en massa om manga), så låste ni (anji?) trådar istället för att radera/banna de användare som slängde ut flamebaits.

 

Konstruktiv kritik är bra kritik (iaf enligt mig).

 

Att stänga av dessa användare kom på tal men det var ett förslag som ansågs ej lämpligt. Jag var en av två som ansåg att det behövdes. Men utifrån de ramar vi har så fick jag enbart dela ut varningar plus att jag låste trådarna.

 

Ärligt talat var jag förvånad att användaren (användarna?) inte blev avstängda (dubbla konton på samma ip + en massa flaimbaits brukar vara skäl nog).

Kan iofs bero på att vanliga moderatorer kanske inte har rättigheter att stänga av användare? men i sånna fall är det någon som bör åtgärdas på något sätt.

 

Personligen blev jag oerhört frustrerad över att jag inte fick göra någon konkret handling (temp- eller permbana dem) i just den situationen som uppkom. Jag skall förövrigt ta upp detta med Daniel Freij och forum reglerna skall ändras en aning.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...