Hoppa till innehåll
Anime.se

Hitsugi no Chaika


Hoshi
 Share

Rekommenderade inlägg

Hitsugi no Chaika (Chaika med Kistan, kan vi kalla den på svenska) handlar om tjugoåriga Toru Acura som av en händelse träffar Chaika. Chaika är en fjortonårig flicka till magiker som bär en stor kista på ryggen. Hon anställer Toru och hans adoptivsyster Akari som hjälp när hon söker efter sin fars kvarlevor. Men Chaika har minnesluckor, och minns inte hur det gick till när hennes far dödades... 

 

C98X.png

 

Hitsugi no Chaika säsong två är redan planerad, och en OVA ska komma ut i samband med det sista avsnittet. Det är denna serie som mest fångat mitt intresse denna säsong tillsammans med Akuma no Riddle, och det vore kul att höra vad ni andra tyckte och tänkte. Det ska bli spännande att se vart storyn tar vägen.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Kan vara värt att nämna att Hitsugi no Chaika är i samma universum som animen Scrapped Princess, fast vad jag förstår några hundra år i framtiden jämfört med Scrapped Princess. 

Man måste inte kolla på Scrapped Princess först, om du inte vill veta vad en "dragoon" igentligen är för något. Och I Scrapped Princess får man veta lite mer om världen dem är i, så som vad "Gaz" empire är för något osv.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag ställer mig skeptisk till att Scrapped Princess och Chaika utspelar sig i samma värld. Jag har inte hittat några belägg för det i serien eller på nätet, och jag tycker att det speciellt blir konstigt med Chaika som uppföljare om man tänker på några saker i Scrapped Princess. Megaspoiler för Scrapped Princess!:

Mänskligheten kommer i slutet av Scrapped Princess ut ur sin mångtusenåriga bur. Jag tycker att det borde ha sådana konsekvenser för världen att det borde märkas mycket mer i Chaika. Liksom, de bör ha slutat hålla tillbaka utvecklingen och så vidare, och så tänker jag att sanningen om världen borde ha blivit allmän kännedom. Utomjordingar liksom!

 

 

För att faktiskt tala om Chaika, så såg jag senaste avsnittet och... vet inte riktigt vad som går att säga. Lite svårt att säga nåt om serier som liksom bara går på räls, jag har inte direkt några funderingar om handlingen eller så. Fast jag kan väl säga att jag fann lite obehag i scenen där [spoiler=(avsnitt 7)]Toru fantiserar om ett förhållande med Chaika; förhoppningsvis kan jag ta honom på orden när han säger att det förmodligen bara blev så för att de andra två inte kunde vara kandidater

.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag ställer mig skeptisk till att Scrapped Princess och Chaika utspelar sig i samma värld. Jag har inte hittat några belägg för det i serien eller på nätet, och jag tycker att det speciellt blir konstigt med Chaika som uppföljare om man tänker på några saker i Scrapped Princess. Megaspoiler för Scrapped Princess!:

Mänskligheten kommer i slutet av Scrapped Princess ut ur sin mångtusenåriga bur. Jag tycker att det borde ha sådana konsekvenser för världen att det borde märkas mycket mer i Chaika. Liksom, de bör ha slutat hålla tillbaka utvecklingen och så vidare, och så tänker jag att sanningen om världen borde ha blivit allmän kännedom. Utomjordingar liksom!

 

 

För att faktiskt tala om Chaika, så såg jag senaste avsnittet och... vet inte riktigt vad som går att säga. Lite svårt att säga nåt om serier som liksom bara går på räls, jag har inte direkt några funderingar om handlingen eller så. Fast jag kan väl säga att jag fann lite obehag i scenen där [spoiler=(avsnitt 7)]Toru fantiserar om ett förhållande med Chaika; förhoppningsvis kan jag ta honom på orden när han säger att det förmodligen bara blev så för att de andra två inte kunde vara kandidater

.

 

 

Serien är gjord av samma person

Gaz Empire finns i båda serierna.

Dragoons finns i båda serierna. 

 

Och vem vet, kan vara alternativt universum.. Men det kan ju vara samma också.

 

 

Detta kan ju vara efter dem har kommit ur buren, för att teknologin verkar vara lite avancerad i Chaika

 

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag tror jag senast såg Scrapped Princess typ 2006, så kan du friska upp mitt minne, när nämns Gaz i den serien?

Va ett tag sen jag såg den också, så googlade lite, namnet var Giat.. inte Gaz.. D: 

 

Men det betyder inte att dem inte är i samma universum. 

 

men fordorna som är drivna av magi, och dragoonsen som båda finns i serierna borde vara bevis nog. 

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Bevis vet jag väl inte, jag tycker det känns troligare att författaren helt enkelt gillar "magisk teknologi" (se även: Strait Jacket) och ordet "dragoon". (I Scrapped Princess, där namnen kommer från skjutvapen, kom namnet från en revolver. I Chaika så kommer namnen från bilar, så kanske från ett pansarskyttefordon?)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Nja, jag minns väl mest bara den grundläggande handlingen om prinsessan och så. :blush: Men på Wikipedia-beskrivningen låter det inte som en perfekt överensstämmelse. Det är ju inte så ovanligt att författare återanvänder element som de tycker om, eller till och med karaktärer, utan att antyda berättelsemässig koppling.

 

Alltså, jag säger inte att det inte är någon koppling mellan serierna, så om det avslöjas att det är det i något framtida avsnitt så kommer jag inte att skämmas, men jag tycker inte att det är avgjort.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Apropå kopplingen mellan Scapped Princess och Chaika med Kistan så är inte ens magin densamma. Samma tema, javisst, men detaljerna på hur den ser ut och utövas är annorlunda, vilket torde visa på att det är olika världar. Som Sceleris säger gillar författaren (eller redaktören) såna här historier, helt enkelt.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...