Hoppa till innehåll
Anime.se

Jam! En podcast för dig som gillar Japan, anime och manga!


raz
 Share

Rekommenderade inlägg

Ja, varför inte? Så passar jag på att ändra trådtiteln också.

 

Det tackar vi ödmjukast för, admin-senpai!

 

Jösses, naturligtvis är jag överlycklig över att vi äntligen fått en podd på ämnet med god kvalité... men samtidigt lite snopen då jag själv filat på att dra igång en vända i studion veckovis sedan årsskiftet.

 

Först till kvarn är det väl man säger ;)

 

Dina snälla ord gör mig väldigt glad! Till nästa eller näst-nästa avsnitt (troligen det sistnämnda - kanske till och med senare beroende på när vi får tag i vår andra mikrofon) siktar vi på att ha med vår första gäst över skype (lite som ett experiment för att se hur det går) - Du är jättevälkommen att figurera om du känner att du har något du vill dela med dig, diskutera eller bara vill snacka lite skit!

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jösses, naturligtvis är jag överlycklig över att vi äntligen fått en podd på ämnet med god kvalité... men samtidigt lite snopen då jag själv filat på att dra igång en vända i studion veckovis sedan årsskiftet.

 

Först till kvarn är det väl man säger ;)

 

Klart du får göra en egen podcast! Lite hälsosam konkurrens höjer kvalitén hos er båda. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Kan du ta det där en gång till?

Jag tror han menar att det inte är oöverkomligt svårt att lära sig tillräckligt mycket för att kunna läsa mainstream-manga i original och se mainstream-anime utan text med rimligt hög förståelse, för det var väl ungefär det som poddradiodiskussionen gällde.

  • Uppröstad 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Min upplevelse är att japanska är tämligen lätt. Med undantag för kråkfötterna de skriver med så är språket i sig tämligen logiskt uppbyggt. Kan tänka mig att om en kille från Chile kunde välja mellan exempelvis svenska och japanska så tror jag att denne skulle haft lättare för japanskan, förutsatt att man kastar det genuint värdelösa skriftsystemet ut genom fönstret.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Min upplevelse är att japanska är tämligen lätt. Med undantag för kråkfötterna de skriver med så är språket i sig tämligen logiskt uppbyggt. Kan tänka mig att om en kille från Chile kunde välja mellan exempelvis svenska och japanska så tror jag att denne skulle haft lättare för japanskan, förutsatt att man kastar det genuint värdelösa skriftsystemet ut genom fönstret.

jo det sägs att svenska är bland the svåraste språket att lära sig. om man kan tro det ^_^

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Och nu, damer och herrar, tsunderes och yanderes, finns vi även på YouTube!

 

Vi fick lite feedback från folk som hellre ville följa oss där än via RSS eller iTunes så who would we be to refuse? Avsnitten laddas upp på YouTube i samband med att vi laddar upp dem på bloggen så allt bör vara tajmat perfekt!

 

Detta öppnar även upp för möjligheten att producera videocontent - och det råkar vara så att Karja och jag funderat på att köpa en videokamera! Vad som kommer hända med det återstår att se, men se fram emot det!

 

Iallafall, at the time of posting så har två av våra avsnitt laddats upp och publishats på YouTube med det tredje på g - jag skriver ett inlägg på bloggen så fort allt är klart!

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Prenumererar, sökte jam youtube men hittade inte kanalen. När jag istället sökte "Raz Karja" kom det upp direkt.

 

Jo, det är ju tyvärr en bieffekt av vårt generiska namn. Lade till "jam youtube" och "jam youtube podcast" som enskilda taggar på varje videoklipp nu. Kanske hjälper, vet ej.

 

Tack för din prenumeration, förresten! Vi ska försöka göra en giveaway när vi når x antal prenumeranter, mer info kommer när vi snackat ihop oss mer om det!

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

OMG JAG GARVAR FÖR MYCKET VAD ÄR DETTTA?!!?! MÅSTE SE MER!

 

Det är en serie om fem fiktiva "lär dig svenska"-övningar som ett par radio-djs på den göteborgsbaserade chiptunewebbradiokanalen Slay Radio svängde ihop för en kollega som skulle flytta från Storbritannien till Sverige någonstans runt 2005. Dock verkar avsnitten inte finnas tillgängliga på deras nya sajt, men om du promenerar över till den här uppladdningen av avsnitt 1 på YouTube från 2006 så finns övriga avsnitt länkade i högerkolumnen.

 

Jag talade vid ett tillfälle med Slaygon som driver kanalen och spelar den svenska rösten i det första övningsbandet, och enligt honom var det först tänkt att bara vara ett enda avsnitt som en kul grej, men det blossade upp något så kopiöst så de gjorde ett par till.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...

Blire nåt nytt avsnitt ellerrrr?

 

Kort svar: Ja!

Långt svar: Ursäktande bloggpost.

 

Vi har varit väldigt upptagna och podcasten har hamnat i skymundan, men vi har snackat lite och har kommit på ett nytt sätt att göra saker på - förhoppningsvis kommer det resultera i att vi kan släppa avsnitt mycket mer regelbundet och undvika sådana här, om ni ursäktar språket, clusterfucks!

 

Men se fram emot nästa vecka - då smäller det!

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 weeks later...

avsnitt_4_blurb.png

 

Efter flera veckor så reser vi oss upp ur askan likt en fågel Fenix. Eller iallafall som en mycket förvirrad mordbrännare. I dagens avsnitt snackar jag skit med David - en av våra nya värdar! Jag avslöjar också hemligheten om hur vi fyller avsnitten med innehåll!

 

Håll dig uppdaterad med hjälp av vårt RSS-flöde! Det finns inget bättre sätt att få reda på när vi lägger upp nya avsnitt! Ja, om ni inte hellre använder iTunes eller YouTube, det vill säga! (YouTube-versionen håller på att exporteras medan jag skriver det här, laddar upp den så fort det är klart!)

 

Hör gärna av er med kritik, lovord och feedback! Mig kan ni nå på Twitter och på raz[at]skit-snack-nu! David kan ni nå på david[at]skit-snack.nu! Om ni har några frågor är ni också välkomna att maila oss på jam[at]skit-snack-nu! Vi är alltid glada att höra era åsikter!

 

Läs mer på vår blogg!

 

(Sa ju att det skulle komma!)

  • Uppröstad 2
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag är tio minuter in och JESUS CHRIST vad David stresspratar! Han pratar otroligt fort och högt. Det är faktiskt lite jobbigt att lyssna på...

 

Det låter inte bra! Nu märkte jag att min dator var inställd på 50% systemvolym och var troligen det när jag redigerade också - ställde tillbaka till 100% och är redo att hålla med dig. Sen så är jag kanske bara så van att lyssna på honom så jag inte märker hur fort han pratar.

 

Tyvärr så är det så att vår mediahosting bara låter oss ladda upp en viss mängd mb per månad och om jag skulle ladda upp en v2 med korrigerat ljud så skulle vi inte kunna ladda upp avsnitt 5 denna månad!

 

Tack för feedbacken, dock! Ska framföra den till David!

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Lyssnat ikapp! (Hade inte hört avsnitt 3.)

 

Tankar:

  • Hm, jag tyckte inte David pratade speciellt högt/fort. Fast jag lyssnade heller inte med hörlurar. Och jag ser gärna en jämnare ljudnivå på musik jämfört med tal, så jag slipper ändra volym. :happydrop:
  • "Animm", hihi. Säger inte att det är fel, det är bara kul/intressant hur olika vi uttalar anime.
  • One Piece kan slänga sig i väggen, Doraemon har gjort minst en film varje år sedan 1980 (bortsett från 2005)!
  • Att Aya Hiranos förhållanden gjorde några få galna fans upprörda är sant, men det är inte därför som de inte gör mer Haruhi, det beror på att Kyoani inte verkar så taggade och att bokförlaget som ger ut Haruhi inte har några nya Haruhi-böcker att sälja.

    Det är inte ens på grund av Hiranos "skandal" som hon inte haft så hög profil de senaste åren, åtminstone inte i benämningen att det är fansen som hatar henne så mycket att det hindrar henne. Hatet av henne är överdrivet. Det är snarare på grund av en blandning av hälsoproblem, misslyckade försök att bredda sin karriär, och allmänna problem med sin agentur.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...