Hoppa till innehåll
Anime.se

Naruto-vågens ingång i Sverige - för och nackdelar


Emil Azon
 Share

Rekommenderade inlägg

  • Svar 57
  • Skapad
  • Senaste svaret

Toppskribenter i detta ämne

Toppskribenter i detta ämne

Det börjar snart kännas naturligt att skilja på "Naruto-fans" (låt detta uttryck stå för folk som huvudsakligen följer de coola tuffa senaste serierna) och animéfolk i övrigt. Det finns inga vattentäta skott; det finns goda animéentusiaster som följer Naruto, och det finns många Naruto-fans som tittar på mycket annat också. Men på det stora hela verkar det finnas fler som dissar övriga animé som "vafan är det där för skit" utan vidare eftertanke bland Narutofans än bland, till exempel de som började med Evangelion.

 

På det stora hela är det en väldigt utpräglad tuffisering av animévärlden. Jag klev in i den för att det kändes fräsht att animé kunde handla om en misslyckad skolkille eller en australiensisk flicka, inte för att folk stog och spöade upp varandra hela tiden. Och många av animéfansen då höll med mig. Nu verkar det ju höra till undantagen att man hellre glor på Orange Road än på Hellsing.

 

Kanske är det så att Naruto helt enkelt känns aktuell för ungdomar med en extremt kaxig attityd. Tänker man efter är det ju så Naruto är. Inte är han ödmjuk precis. Det mest tragiska är att mentaliteten dessutom, som sagt, är trångsynt. Inget annat än just det som liknar Naruto duger. Men men.

 

Dessutom tror jag mycket handlar om att man måste vänta på varje avsnitt Naruto (och Stålalkemisten). Väntan gör mycket för entusiasmen. Och det gör det intressant att väsnas.

 

Själv såg jag på ett femtontal avsnitt, vartefter jag tröttnade. Har man sett ett femtontal slagsmålsaniméer och det inte tillhör ens favoritgenre så tillförde inte Naruto något. Det kändes som om jag redan hade sett allt. Dessutom passar mig mentaliteten i Saint Seiya mycket bättre.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det som gjort att folk diskuterat alls är att det inte är så lätt att inte bry sig. Man är intresserad av japanska serier och har läst mycket, man sitter och diskuterar det på ett forum, och sen invaderas detta av en hoper ungdomar som har läst Naruto och Stålalkemisten och som slänger sig in i diskussionen och tror att de vet asmycket. Det är det som är irriterande, inte att de tycker Naruto är bäst.

 

Det ligger inget fel i att vara okunnig. Det som är jobbigt är när folk är så okunniga att de inte ens fattar att de är okunniga.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jo, det var delvis min poäng också när det gälde just Naruto, men jag pratade rent generellt. Det är nog en rätt vanlig reaktion för att hantera nybörjare. Jag menar. Se på många Onlinespel osv. De är liknande. Och har man tillräckligt mkt självbehärskning för att kunna inse att det faktiskt inte är en förolämpning, och vet att man inte utvinner ngt på att förklara för denna nykomling hur dålig han är, så förklarar man det inte för honom heller. Man vinner nog mer om man själv känner sin känsla och vet att det man själv tycker om med hjälp av erfarenhet betyder ngt för en. Vilket jag sällan ser. Man är inte rofylld i sitt inre, eller jag vet inte riktigt hur jag ska uttrycka mig faktiskt.

 

Jag skulle inte säga att man förklarar för nybörjaren hur fel han/hon har, utan snarare att det finns andra åsikter. Skulle ingen göra det skulle den här nybörjarens åsikt bli fakta, då ingen motsätter sig den. De som inte vet själva kommer såklart tro på det till 100%, då ingen har sagt emot det.

Jag tycker det du beskriver verkligen är att försöka "rädda vad som räddas kan" av en subkultur. De kanske har tagit någon/några serier men vi ska inte göra något som kan få dem att intressera sig för det andra som fortfarande för dem är oupptäckt.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag skulle inte säga att man förklarar för nybörjaren hur fel han/hon har, utan snarare att det finns andra åsikter. Skulle ingen göra det skulle den här nybörjarens åsikt bli fakta, då ingen motsätter sig den. De som inte vet själva kommer såklart tro på det till 100%, då ingen har sagt emot det.

Jag tycker det du beskriver verkligen är att försöka "rädda vad som räddas kan" av en subkultur. De kanske har tagit någon/några serier men vi ska inte göra något som kan få dem att intressera sig för det andra som fortfarande för dem är oupptäckt.

 

Jo, men varför förklara för andra att det finns andra åsikter? Det gör du bara för din egen skull eller hur?

Själva poängen jag ville komma till var igentligen hur egoistisk man är, och du har helt rätt. Det låter som om man vill rädda det som räddas kan. "För mig är detta heligt. Kom inte och sabba!"

Jag tror att många använder sig av dem tankarna undermedvetet.

 

Sedan vad som är fakta och vad som inte är fakta, är väldigt svårt att urskilja. Om vi ska ta tex att Naruto inte är den bästa serien, så är det felaktig kunskap samtidigt som det är sann kunskap... För vissa. Det går inte att säga att ngt ÄR bäst på det sättet(Generellt sett), eftersom det är så olika från person till person. Däremot kan man bredda ngn annans syn på saker och ting, och därför förändra deras åsikter.

Men till saken. Jag tror inte att det är så djupt att man faktiskt gör det för att få dem att förstå, för att i slutändan rädda kulturen från nederlag.(Ovanstående kan visserligen vara det också, men jag tror det är "simplare"). Utan snarare för egna förtjänster vid tillfället. Att få ngn att förstå på ett mer värdigt sätt, enligt en själv, tror jag är givande för många. Ganska undermedvetet.

 

Jag är inte 100% på om jag misstolka ngt du skrev, och jag orkar inte tänka så jättemkt just nu heller. Har varit vaken hela natten och halva dagen, sovit 3 timmar på det, så mitt huvud är inte klart.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jo, men varför förklara för andra att det finns andra åsikter? Det gör du bara för din egen skull eller hur?

Själva poängen jag ville komma till var igentligen hur egoistisk man är, och du har helt rätt. Det låter som om man vill rädda det som räddas kan. "För mig är detta heligt. Kom inte och sabba!"

Jag tror att många använder sig av dem tankarna undermedvetet.

 

Sedan vad som är fakta och vad som inte är fakta, är väldigt svårt att urskilja. Om vi ska ta tex att Naruto inte är den bästa serien, så är det felaktig kunskap samtidigt som det är sann kunskap... För vissa. Det går inte att säga att ngt ÄR bäst på det sättet(Generellt sett), eftersom det är så olika från person till person. Däremot kan man bredda ngn annans syn på saker och ting, och därför förändra deras åsikter.

Men till saken. Jag tror inte att det är så djupt att man faktiskt gör det för att få dem att förstå, för att i slutändan rädda kulturen från nederlag.(Ovanstående kan visserligen vara det också, men jag tror det är "simplare"). Utan snarare för egna förtjänster vid tillfället. Att få ngn att förstå på ett mer värdigt sätt, enligt en själv, tror jag är givande för många. Ganska undermedvetet.

 

Jag är inte 100% på om jag misstolka ngt du skrev, och jag orkar inte tänka så jättemkt just nu heller. Har varit vaken hela natten och halva dagen, sovit 3 timmar på det, så mitt huvud är inte klart.

 

Anledningen att man uttrycker sina åsikter är såklart för att man vill att andra ska få samma åsikt. Om alla personer endast och enbart skulle börja tala om Naruto, tror du då att någon kommer vilja satsa på att göra komedier eller skräck? Nej, man kommer skapa Naruto-kloner istället då detta är en ide som är bevisat lönsam.

 

Att Naruto inte är den bästa serien som skapats är helt klart inte fakta. Detta eftersom vi inte har en aning om hur man mäter, på ett vetenskapligt vis, vad som gör en anime bra. Vi skulle kunna jämföra animationen, färgsättninge osv. och troligtvis komma fram att det finns serier som slår den. Trots detta är den ju fortfarande populär, så man skulle kanske kunna hävda att det är en "beprövad erfarenhet" som man grundar sig på. Då återkommer vi till att uttrycka sina åsikter igen, då om en stor massa motsäger att Naruto är den bästa animen som skapats kan man inte längre lika lätt påstå att det är en beprövad erfarenhet.

 

Visst, jag säger inte emot att man gör det för egen vinning, bara att jag tycker det är kontraproduktivt att sitta tyst. Visst, ännu mer av ens "värdefulla" subkultur äts upp och blir mainstream, men man riskerar ju iaf inte att det försvinner helt.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Anledningen att man uttrycker sina åsikter är såklart för att man vill att andra ska få samma åsikt. Om alla personer endast och enbart skulle börja tala om Naruto, tror du då att någon kommer vilja satsa på att göra komedier eller skräck? Nej, man kommer skapa Naruto-kloner istället då detta är en ide som är bevisat lönsam.

 

Att Naruto inte är den bästa serien som skapats är helt klart inte fakta. Detta eftersom vi inte har en aning om hur man mäter, på ett vetenskapligt vis, vad som gör en anime bra. Vi skulle kunna jämföra animationen, färgsättninge osv. och troligtvis komma fram att det finns serier som slår den. Trots detta är den ju fortfarande populär, så man skulle kanske kunna hävda att det är en "beprövad erfarenhet" som man grundar sig på. Då återkommer vi till att uttrycka sina åsikter igen, då om en stor massa motsäger att Naruto är den bästa animen som skapats kan man inte längre lika lätt påstå att det är en beprövad erfarenhet.

 

Visst, jag säger inte emot att man gör det för egen vinning, bara att jag tycker det är kontraproduktivt att sitta tyst. Visst, ännu mer av ens "värdefulla" subkultur äts upp och blir mainstream, men man riskerar ju iaf inte att det försvinner helt.

 

Jo, men jag tror vi har rätt lika åsikter ang detta, och visst, jag kan erkänna att det kan vara bättre att säga ngt istället för att sitta tyst. Men då för sitt eget intresse. Endast. För att få bibelhålla den känslan att kunna sitta "tyst" med vetskapen om att: "Det jag tycker är bäst, är bäst. För mig." Så tror jag att man Inte kan sitta "tyst". Det har du helt rätt i.

Men själva känslan, att bara kunna må bra utan att påverka andra och deras åsikter tror jag är det bästa möjliga för sig själv. Sin egen kropp och själ. Lugnet inom sig. Alltså, det har inget med sitt eget intresse att göra, men samtidigt så har det det. Liten paradox.

Suck, har svårt att förklara saker idag.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Om vi ska ta tex att Naruto inte är den bästa serien, så är det felaktig kunskap samtidigt som det är sann kunskap... För vissa. Det går inte att säga att ngt ÄR bäst på det sättet(Generellt sett), eftersom det är så olika från person till person.

 

Det som stör subkulturen är inte att åsikterna är olika, det är hur åsikterna uttrycks. Det finns inget störande i att en som bara läst Naruto och lite till kommer och påstår att "Naruto är så jäkla bra, det är det bästa jag läst". Det som är störande är när denne person inte ens inser hur tunn hans/hennes kunskap är och kommer med uttalanden som "Fan, Maison Ikkoku är så JÄVLA DÅLIG liksom den har ju inget att komma med mot Naruto fan inga fajter nä de måste vara fajter för att de ska va riktig manga" och inte ens kan stava, interpunktera eller någonting.

 

Det är jobbigt för vilken vetare som helst att behöva sänka sig till en bäbisnivå bara för att dessa bäbisar kommer och häver ur sig saker som de inte vet någonting om. Det är klart att en och annan litteraturvetare kan tycka det är roande att förklara idén med Strindberg framför Rowling, men sitter man över en sherry och diskuterar Dostojevskij vill man inte att rummet skall invaderas av folk som skriker om huruvida Stephen King eller Shirley McLane är bäst.

 

Det är (om man nu skall dra alla över en kam) bristen på ödmjukhet och kunskapstörst hos många nykomna Naruto-diggare, och framförallt en brist på insikt att det faktiskt kan hända att andra vet mer, som är det som tär på nerverna.

 

Inte fasen börjar en nybörjare i judo hålla på och yla om att "teknik som teknik, man är ju inte BÄTTRE för att man hållit på LÄNGRE! Alla tekniker är faktiskt likvärdiga, du kan inte säga att jag gör fel!", men inom animéhobbyn verkar det vara helt legitimt.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det som stör subkulturen är inte att åsikterna är olika, det är hur åsikterna uttrycks. Det finns inget störande i att en som bara läst Naruto och lite till kommer och påstår att "Naruto är så jäkla bra, det är det bästa jag läst". Det som är störande är när denne person inte ens inser hur tunn hans/hennes kunskap är och kommer med uttalanden som "Fan, Maison Ikkoku är så JÄVLA DÅLIG liksom den har ju inget att komma med mot Naruto fan inga fajter nä de måste vara fajter för att de ska va riktig manga" och inte ens kan stava, interpunktera eller någonting.

 

Det du beskriver är inte direkt knutet till olika subkulturer eller ämnen, det du beskriver är en typisk "fjortis" (återfinns oftast bland åldrarna 11-17 år) som "hittat nått nytt att leka med". Med fjortis menar jag en person som ännu inte lärt sig hur liten han/hon är i förhållande till resten av världen, och lever i en sinnesvärld där andra personer på sin höjd är biroller till en oändligt lång tv-såpa där "fjortisen" är superstjärnan.

(nej, jag överdriver inte)

 

Vad jag lärt mig från andra "internetsammhällen"så är bästa sättet att bemöta sånt folk är att ignorera dem, men att svara sansat när de kommer med frågor eller alltför idiotiska påståenden. Det hjälper inte så mycket att försöka få dom att förstå att de ingenting kan, det brukar mest resultera i att folk blir sura (har vi ju sett en del även på detta forum).

Förr eller senare så växer "fjortisarna" upp, inser vad de vet och inte vet, och blir eventuellt fullvärdiga medlemmar i gruppen när de lärt sig de oskrivna reglerna som finns i varje grupp eller samhälle. De nya medlemarna kommer att förändra gruppen/sammhället, ibland till det sämmre enligt de gammla medlemarna, men det är nått man får ta som gammal medlem, för utan nya medlemmar stagnerar eller dör samhället och gruppen.

 

De flesta människor har en period i sin ungdom där de vet och kan allt, utan att ha kunskap om vad de inte vet. Otur för oss kanske att många som är i den fasen upptäckt anime, men det finns inte så mycket annat att göra än att försöka peka dom i rätt riktning.

 

Jag känner mig ganska säker på att någon av de som idag skriker att "Naruto är det bästa som gjorts, allt annat är skit" om 10-20 år kommer att sitta och bli störda på alla nya "MegaSuper Actionserie"-fans som bara spammar alla forum osv...

(förutsatt att anime forstätter vara någorlunda "underground" eller subkultur så långt fram i tiden)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Förr eller senare så växer "fjortisarna" upp, inser vad de vet och inte vet, och blir eventuellt fullvärdiga medlemmar i gruppen när de lärt sig de oskrivna reglerna som finns i varje grupp eller samhälle.

 

Jag menar inte att dessa fjortisar aldrig kommer växa upp (och det tror jag inte du tror att jag menar, heller), men det är ändå trist att behöva stå ut med dem. För allvarligt talat, det är inte det jag vill ha ut av ett nördintresse. Jag vill sitta och nörda mig med andra nördar och garva åt hur nördig man är som lägger ner så mycket besvär på otroligt meningslös trivia. Inte bli tvingad att hålla för öronen och koncentrera mig på att "inte lyssna".

 

Alternativet är ju att stänga av all kontakt och skita i forum som dessa, men det känns inte som säderles kreativt heller. Jag är ju här på forumet för att jag tycker det är kul att diskutera och nörda mig, och inte bara sitta instängd.

 

Jag känner mig ganska säker på att någon av de som idag skriker att "Naruto är det bästa som gjorts, allt annat är skit" om 10-20 år kommer att sitta och bli störda på alla nya "MegaSuper Actionserie"-fans som bara spammar alla forum osv...

 

Säkert. Om, som sagt, inte animé blir så mainstream att det inte finns någon idé att bilda klubbar för andra än de mest intresserade. Som i Nipponland.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

zimeon: Jag hänvisar mitt svar till SFish ovanstående inlägg.

 

Jag vet precis hur irriterande det är, men som sagt.

Jag ville inte komma till ngn slutsats som säger "Ja, alla åsikter är rätt på sitt sätt, eftersom alla tycker olika." utan hur man själv, som blir irriterad, ska handskas med det. Och varför man aggerar som man gör gentemot denna "Fjortis". Skönt ordval för övrigt.

 

Skulle en person som har lika mkt erfarenhet av anime som du säga att han tycker att Naruto är den bästa serien, skulle du definitivt inte påstå att han inte vet ngt. Han tycker så, och han har säkert sina skäl till det.

Men när fjortisen gör det så stör man sig på det ngt enormt, och igentligen så är det ganska onödigt. Ja, SFish sa det mesta faktiskt.

Du får väl helt enkelt solla ut de som du anser vara ickenördar i ditt huvud och koncentrera dig på det du tydligen vill göra när du snackar om anime/manga. Nörda dig med nördar. För dem finns där...

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Man får helt enkelt hjälpa dom på traven, som sagt ovan. Hjälpa dom att upptäcka ny anime/manga som dom kan tänkas gilla och få dom att inse att dom inte vet så mycket. Jag vet ärligt talat inte heller särskilt mycket om anime/manga så jag ska inte snacka för mycket, men jag vill ändå att fler ska upptäcka anime/manga och hitta det dom gillar och sen kan dom tycka vad dom vill men då har dom iallafall lite perspektiv på det, och kan utgå från det när dom skriver eller vad dom nu gör.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Man får helt enkelt hjälpa dom på traven, som sagt ovan. Hjälpa dom att upptäcka ny anime/manga som dom kan tänkas gilla och få dom att inse att dom inte vet så mycket. Jag vet ärligt talat inte heller särskilt mycket om anime/manga så jag ska inte snacka för mycket, men jag vill ändå att fler ska upptäcka anime/manga och hitta det dom gillar och sen kan dom tycka vad dom vill men då har dom iallafall lite perspektiv på det, och kan utgå från det när dom skriver eller vad dom nu gör.

 

Det verkar ju som om det finns hopp för de "lite" yngre iaf ^^

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Skulle en person som har lika mkt erfarenhet av anime som du säga att han tycker att Naruto är den bästa serien, skulle du definitivt inte påstå att han inte vet ngt. Han tycker så, och han har säkert sina skäl till det.

Men när fjortisen gör det så stör man sig på det ngt enormt, och igentligen så är det ganska onödigt.

 

Jo, men jag vill betona att irritationen inte kommer ur att fjortisen saknar kunskap, för det är inget jag tänker klandra någon för (annat än i extremfall). Klart att Naruto kan vara världsbäst om man bara började med intensivanimé för något år sen eller två. Man kan även tycka att Naruto är bäst efter tjugo intensiva år animé. Inget fel i det.

 

Problemet är som sagt när en kunskapssaknande fjortis inte ens inser det är mycket kunskap han (för det är oftast en han) saknar.

 

Det är inte "Naruto är bäst"-åsikten som är störande. Det är "jag har 500 gig animé på min HD, därför vet jag bäst"-åsikten som är störande. Men som sagt, kanske den enda lösningen är att barainte bry sig. Men helst av allt skulle jag vilja slippa umgås med dem.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det är inte "Naruto är bäst"-åsikten som är störande. Det är "jag har 500 gig animé på min HD, därför vet jag bäst"-åsikten som är störande. Men som sagt, kanske den enda lösningen är att barainte bry sig. Men helst av allt skulle jag vilja slippa umgås med dem.

 

Hur är egentligen "Jag har 500 gig animé på min HD, därför vet jag bäst" annorlunda från "Jag har sett på animé i 20 år, därför vet jag bäst" ?

 

Den enda skillnaden jag kan se är att i det senare är tittandet mer utspritt, men bör det egentligen inte vara vad man har sett som är avgörande, och inte när man sett det? (Ja, i verkligheten är nog dessa 500 GB från de senaste fem åren, men det finns en hel del gammalt som flyter runt på internet också, och det går ju att rippa VHS).

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Hur är egentligen "Jag har 500 gig animé på min HD, därför vet jag bäst" annorlunda från "Jag har sett på animé i 20 år, därför vet jag bäst" ?

 

För det första innebär uttalet "500 gig animé" ofta att personen ifråga knappt ens sett på allt. För det andra finns det mycket förståelse som bara kan komma med tiden. För det tredje var inte problemställningen att animéveteraner klubbar ner nybörjare, utan att nybörjare går och tror att de vet allt.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

För det första innebär uttalet "500 gig animé" ofta att personen ifråga knappt ens sett på allt. För det andra finns det mycket förståelse som bara kan komma med tiden. För det tredje var inte problemställningen att animéveteraner klubbar ner nybörjare, utan att nybörjare går och tror att de vet allt.

 

Å andra sidan säger "20 år" inget om hur mycket eller lite personen sett. Visst, att förståelse till viss del kommer med tiden kan jag hålla med om, men vi vet inget om personen som har 500 gig anime på datorn, även om det i dagsläget är troligast att det antingen har ägt rum väldigt mycket maratontittande eller att mycket är osett. Detta kommer ju dock att ändras med tiden. Visst är problemet att nybörjare tror de vet allt, men är man då automatiskt nybörjare för att man har en massa anime på datorn istället för på VHS?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Man vet lika lite om hur mycket en person som har 500 gig eller en person som har sett på anime i 20 år, OK.

 

Man behöver inte vara nybörjare bara för att man inte harb något inköpt eller liknande, tycker inte jag iallafall. Man kan ha precis lika mycket kunskap vilket man än har.

 

Man får väl göra en automatisk frågeenket till dom nya när dom kommer och om dom då har 2 rätt av 40 så kanske vissa fattar att dom inte kan särskilt mycket.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Å andra sidan säger "20 år" inget om hur mycket eller lite personen sett.

 

Förvisso inte.

 

Visst är problemet att nybörjare tror de vet allt, men är man då automatiskt nybörjare för att man har en massa anime på datorn istället för på VHS?

 

Inte innehavet i sig, men skrytet brukar vara ett tecken. Men nu var det inte det som diskuterades, utan problemet att nybörjare (varesig de har sett på 2 serier på 20 år eller 2 serier på 2 dar och oavsett om mediet var VHS eller dajvex) beter sig som om de visste allt.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share


×
×
  • Skapa nytt...