Hoppa till innehåll
Anime.se

Anime.se:s framtid är upp till dig


Sceleris
 Share

Rekommenderade inlägg

Jag sitter här och försöker skriva något vettigt, men jag finner inte riktigt de orden jag vill få ut. För det första så vill jag be om ursäkt för min inaktivitet; jag gillar medlemmarna som finns här, och även om jag oftast inte kan relatera till de diskussioner som förs, så gillar jag att prata med er.

Animé är ett ganska stort intresse för mig, men det är inget intresse jag prioriterar just nu, tyvärr. Vilket leder till att det snabbt blir ganska tråkigt att ta del av diskussioner jag inte kan bidra till.

Jag förstår att jag inte har någon talan här egentligen då jag knappt ens kan anses vara medlem, men jag skulle ändå vilja erbjuda min hjälp. Hur jag skulle kunna hjälpa har jag ingen aning om, men tyvärr kan jag inte bidra ekonomiskt just nu (kanske i framtiden). Jag skulle kanske kunna hjälpa till med serverkonfigurering eller med mjukvaruutveckling om det skulle behövas, jag har dock inte använt PHP i någon större utstreckning på flera år. C är jag aningen bättre på.
 

Forumet kan också finnas kvar, men i andra hand, om det finns något annat. Hade folk brytt sig om en japanbloggsajt? Typ att alla medlemmar får sin egen blogg, och slipper vara oroliga för att skriva för slappt eller så? Eller är bloggar lika dött som forum?

 

Ska vi ersätta oss med ett anonymt bildforum, en 4chan-ripoff?

Personligen så tror jag inte på en bloggversion av forumet, en 4chan-ripoff skulle nog funka bättre isåfall. Diskussioner skulle både kunna föras på bildforumet och på IRC-kanalen. Frågan är väl isåfall om det skulle attrahera nya medlemmar, eller om det bara skulle vara en plats för de få medlemmar som redan är någorlunda aktiva (som jag misstänker är de som hänger på IRC-kanalen?).

Kontakta mig via PM eller på IRC-kanalen när jag är där om det finns något ni tror jag skulle kunna hjälpa till med.

Som avslutande ord så skulle jag vilja säga att jag blev medlem 2009. Det är hela 6 år sen. Och även om jag inte har varit så speciellt aktiv så har jag fortfarande vetat att forumet fanns här att återkomma till om jag blev sugen på att snacka animé. Det skulle vara väldigt synd om forumet och dess medlemmar skulle försvinna.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Nu är jag inte så aktiv längre och har inte varit det på länge av olika orsaker, men jag anser att de flesta forum har sin upp och nergång. Ytterst få kan över tid hålla en hög nivå och speciellt forum som är inriktade mot enstaka saker. Jag investerade rätt så många timmar en gång i tiden för att skriva artiklar och inlägg på Zmanga.se för att se sidan stiga upp, plana ut och sedan dö sotdöden under längre tid så jag vet att det är trist när ett community lägger ner, men ingen tjänar på att hjärt och lugnrädda ett döende forum.

 

Visst vore det trevligt om det finns nog med medlemmar för att driva runt anime.se som ett aktivt forum. Men om det inte finns det så torde det bästa vara att samla alla överlevande och närmast sörjande och försöka bygga något nytt. Nu lider anime.se lite av vad många forum lider av, en liten men aktiv kärna och ett stort antal inaktiva(jag vet, jag är skyldig här).

 

Sen ett stort skäl till att det har blivit så tror jag är att anime/manga hade sin stora boom 2000-ish.. och intresset var hur stort som helst. Det börjar bli många år sen och många som sveptes med i den boomen inkl jag själv börja bli äldre, skaffa familj och så. Så visst, man ser kanske på anime ibland, men intresset och tiden för att hänga på internetforum finns inte längre.

 

Visst det är trevlig att titta in i bland och skriva något, men några 1500+ inlägg som man hade på Zmanga blir det inte ;)

 

Hmm nu känner jag mig gammal igen

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

ehm... får jag fråga varför?

Javisst får du fråga det :)

Inget beslut är taget ännu.

Tänkte fortsätta med forumet som det är nu, är inte intresserad av att peta in reklam på siten, om det var det du syftade på.

 

Jag var admin här förut tillsammans med avathar och utvecklade då lite funktioner till en portal sida för anime.se som sen aldrig implementerades. Jag är utvecklare och har gjort en del webb projekt.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Som jag ser det:

 

I och med våra (dvs vi i "beslutsgruppen") samtal som vi hållit avsides så är vi på gränsen till en nytändning, och pengafrågan skulle vi med största sannolikhet lösa med en insamling. Vi bakom denna eventuella nytändning -- och vi är inte ens ett formellt "vi" ännu -- har inget samlat förslag, men jag kan ändå säga att jag tror att vi skulle arbeta från en gemensam, genomtänkt grundtanke; det skulle innebära mycket slit och arbete under lång tid, men jag skulle beskriva det som "high risk, high return": skulle vi lyckas skulle vi (förhoppningsvis) skapa en stark plattform för många år framöver, en plattform med värde för svensk japanimangafandom.

 

Alternativet, ett ägarbyte, känns för min del bara motiverat om det ligger en stark vision bakom, om det är något som kan lösgöra sajtens potential. Jag antar att det är det jag skulle vilja höra, om det finns en vision bakom. Jag tror inte att status quo kommer att hålla båten flytande.

 

Helst skulle jag nog vilja låta gemene medlem bestämma.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Som jag ser det:

 

I och med våra (dvs vi i "beslutsgruppen") samtal som vi hållit avsides så är vi på gränsen till en nytändning, och pengafrågan skulle vi med största sannolikhet lösa med en insamling. Vi bakom denna eventuella nytändning -- och vi är inte ens ett formellt "vi" ännu -- har inget samlat förslag, men jag kan ändå säga att jag tror att vi skulle arbeta från en gemensam, genomtänkt grundtanke; det skulle innebära mycket slit och arbete under lång tid, men jag skulle beskriva det som "high risk, high return": skulle vi lyckas skulle vi (förhoppningsvis) skapa en stark plattform för många år framöver, en plattform med värde för svensk japanimangafandom.

 

Alternativet, ett ägarbyte, känns för min del bara motiverat om det ligger en stark vision bakom, om det är något som kan lösgöra sajtens potential. Jag antar att det är det jag skulle vilja höra, om det finns en vision bakom. Jag tror inte att status quo kommer att hålla båten flytande.

 

Helst skulle jag nog vilja låta gemene medlem bestämma.

 

Status quo är inte vad jag är ute efter heller, däremot så har anime.se en stark grund, ett bra forum och det vill jag inte ta bort. Just nu när man går in på www.anime.se så hamnar man under /forum/ och tanken är att man skulle hamna på www.anime.se direkt och där skulle finnas highlights från forumet lite som det gör på forumets framsida, men även mer information som är bra att ha tillgång till. Om man bara är intresserad av forumet så kan man ju självklart länka sig direkt till /forum/ så ser man det man alltid sett, med något uppdaterad layout.

Jag har varit i kontakt med en designer som tidigare jobbat för Disney och frågat om han var intresserad av att fräscha upp här något och det fanns ett intresse då han ser på anime själv också.

  • Uppröstad 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Status quo är inte vad jag är ute efter heller, däremot så har anime.se en stark grund, ett bra forum och det vill jag inte ta bort. Just nu när man går in på www.anime.se så hamnar man under /forum/ och tanken är att man skulle hamna på www.anime.se direkt och där skulle finnas highlights från forumet lite som det gör på forumets framsida, men även mer information som är bra att ha tillgång till. Om man bara är intresserad av forumet så kan man ju självklart länka sig direkt till /forum/ så ser man det man alltid sett, med något uppdaterad layout.

Jag har varit i kontakt med en designer som tidigare jobbat för Disney och frågat om han var intresserad av att fräscha upp här något och det fanns ett intresse då han ser på anime själv också.

 

Med status quo tänkte jag på att driva sidan utan några tydliga mål, och med mål menar jag inte avsikten att ge en ny design och lite ny funktionalitet. Jag menar vad man vill att sidan ska betyda och ha för funktion i ett större sammanhang. Något som kan uttryckas på formen "Anime.se ska vara sajten där/som ________". Typ "Anime.se ska vara sajten där svenska animefans går för att diskutera anime" eller "Anime.se ska vara sajten som är först med att visa vad som är fräscht och häftigt i japansk popkultur" eller "Anime.se ska vara sajten som lyfter fram och hyllar kreativiteten hos svenska fans".

 

Sådana sorts målsättningar -- visioner -- kan vara vägledande för allt från vilken design som väljs till vilket innehåll som visas upp till vilka funktioner som implementeras till hur man modererar forumet, och vissa målsättningar är bättre än andra vad gäller att ta tillvara på den potential som finns i domännamnet, medlemsbasen som redan finns här, och ouppfyllda behov hos svensk fandom för japansk popkultur.

 

Att bryta status quo är inte att liva upp forumet med nytt spackel och lite nya leksaker -- även om det kan vara en del av det (jag försöker inte racka ner på ny design och funktionalitet som sådant!) --, utan att ta en djup fundering över sajtens styrkor, svagheter, risker och framförallt möjligheter, och troligtvis sätta ny kurs.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

För min del är anime.se redan det perfekta forumet dit folk går för att diskutera anime/manga/cosplay mm. Så att ändra dess nuvarande vision är inte nödvändigt. Det som behövs är att göra den tydligare bara. Så att folk vet att den finns, lite i form med marknadsföring. Trycka t-shirts, vara med på evenemang och ha kontakt med externa företag som man kan sammarbeta med. Detta för att dra in lite nytt folk på forumet. Jag skulle kunna göra delar av detta men även de som sitter som beslutsgruppen kan sitta och ta kontakt med företag, evenemang etc och sedan diskuterar alla om detta. Däremot om man bara sitter och diskuterar hela tiden och inget händer så är det ju meningslöst. Viktigt är det dock att alla kommer överens, det går ju alltid att lägga en idé totalt med, även att jag skulle gå in och köpa anime.se kan läggas ned.

  • Uppröstad 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det som är olustigt i det hela är vad du är ute efter. Jag menar, det är mycket riskkapital på något som troligtvis inte går med vinst. Vad är planerat i fråga om drift och donation? Och hur kommer det påverka communityt som är här nu?

Det som skedde var att Avathar (Vi har varit vänner i 15 år med gemensamt intresse som inkluderar anime/manga) ringde mig när jag var på semester och frågade om jag var intresserad av att köpa domänen, under september månad. Som jag ser det så finns det självklart chans för det hela att gå i vinst men är inte ute efter snabba pengar så kommer inte gå in och ändra på communityt i sig. Driften tar jag med Avathar. Tidigare donationer kommer respekteras och vi har en plan för de som donerat tidigare men den är inte fastställd ännu. Jag kommer inte ta ut nån form av betalning för att komma åt communityt som finns där idag. Jag ser detta som en längre tids investering.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Du har visat mig dina idéer, snooz, och jag har mina åsikter, men jag vill inte säga så mycket om dem eftersom jag inte vill påverka någon i frågan om personen är rätt informerad. Jag vill att medlemmarna får höra mer bestämt vad du har tänkt göra om du köper domänen, för det här är inte (bara) min ensak.

  • Hur kommer organisationen att se ut? Vilka roller kommer att finnas, och hur kommer de fyllas? Vilka arbetsbördor rör det sig om, och vilka -- om några -- ersättningar kan de vänta sig?
  • Är den långsiktiga planen att gå med vinst eller plus-minus noll, eller är den en vinstfri hobbyverksamhet? Om du räknar med inkomstöverskott, hur mycket kommer att gå tillbaka till sajtinvesteringar?
  • Vilken ser du som den optimala målgruppen, och hur skulle du beskriva deras verksamhet på sajten? Tonåringar, vuxna, "1-100 år"? Intellektuella samtal, eller forumlekar/struntprat, eller något annat?
  • Vilken image ska sajten ha för att tilltala dem? Seriös eller lekfull, cool eller gullig?
  • Vad ska locka dem till sajten? (Menar inte reklamen.) Vilket sorts innehåll? Artiklar eller forum? Information eller lek?

Jag tycker även att du ska beskriva dokumentet jag har fått se. Du behöver inte säga "jag vill implementera funktion X som har direkt effekt Y på Z", men väl kanske något i stil med "jag vill implementera olika sammankopplade extrafunktioner som ska få medlemmar att investera mer tid på sajten" eller liknande.

 

Med sådan information i bagaget så vet medlemmar mer vad de skulle kunna vänta sig.

  • Uppröstad 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 weeks later...

Jag besöker anime.se 1-5 ggr per år. Första gången så ville jag ha tips på anime att se, andra gången också, antagligen tredje gången också. Fjärde gången kikade jag in lite här å där för att utforska lite mer om anime, femte gången skrev jag några tips på anime att se.

På senare år läser jag mest. Antagligen för att jag numera föredrar en live chat eller live röst kommunikation när jag vill prata om något.

Jag vill kunna kika in här i framtiden, och anime.se har gett mig en hel del under dom åren jag träskat runt här.
Skicka mig ett PM med information hur jag kan ansluta mig mer. Ser att grupp chatten verkar ha varit igång ett tag, men om det finns hål att fylla så har jag en spade.
 

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 weeks later...

Jag gick också precis med, men det hindrar mig inte för att tycka lite i allafall :)

 

Jag tycker att ska det kosta 8000kr för att behålla domännamnet vilket i och för sig är väldigt bra domänamn, så tycker jag att det finns andra alternativ som är betydligt billigare, än en punkt se address, bästa vore om ni tog en toppdomän som inte kostar lika mycket och flyttar forumet dit istället, så inte kostnaden för forumet kan komma att bli ett problem som det är nu, huvudsaken är forumets existens då det är plattformen för att vi ska kunna ses i IRL och se anime tillsammans vilket jag antar att ni brukar göra eller skulle vilja göra :) .

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...