Hoppa till innehåll
Anime.se

har ni varit på en convention?


m130106
 Share

Rekommenderade inlägg

20 timmar sedan sa Sceleris:

Uppcon 2006 och 2007 och typ 2009 eller när det var. Jag bloggade om det.

 

18 timmar sedan sa MathJuice:

Jag var på Närcon förra sommaren för första gången. Jag bloggade också om det, plus att jag tog upp det i mer detalj i en podcast.

 Om du funderar på att gå på något konvent du varit sugen på så bara gör det helt på impuls. Du kommer inte att ångra dig.

Ser fett roligt ut verkligen, men det är nog roligare med sällskap :( men fundersamt har jag tänkt att gå denna sommarn, kanske.

synd att Uppcon hade slutat, det lät verkligen roligt.

 

 

10 timmar sedan sa Stekeblad:

Jag var på Ichicon 2015 och åker troligen till Närcon i sommar om jag slipper gå där själv och kan möta upp med någon.

är ichicon fortfarande aktiv? : / verkar va närmast till mig jämfört närcon

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

18 timmar sedan sa hautahauta:

Uppskattar detta riktigt mycket! - har själv aldrig varit på något och därför är det extra fint att lära sig lite om hur detta funkar, om det ens är värt att gå på. ^ ^ fina bilder grabbar!

exakt! är verkligen nyfiken, speciellt om miljön och aktiviteter där.

vill verkligen se om det är värt att gå ensam också haha

  • Uppröstad 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

2 timmar sedan sa m130106:

är ichicon fortfarande aktiv? : / verkar va närmast till mig jämfört närcon

Det ser ut som att de var tvungna att ställa in förra året på grund av bristande engagemang https://www.facebook.com/IchibanIchicon/. Jag gissar från deras Facebook-sida att de själva inte vet ännu om det blir något i år.

 

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Den 2020-02-26 vid 18:02 sa Sceleris:

Det påminner mig: Konvent.se har ju en konventlista och karta, det kan ju vara relevant.

och hjälpsam! tack, ska hålla utkik på det!

23 timmar sedan sa Stekeblad:

Det ser ut som att de var tvungna att ställa in förra året på grund av bristande engagemang https://www.facebook.com/IchibanIchicon/. Jag gissar från deras Facebook-sida att de själva inte vet ännu om det blir något i år.

 

hmm, verkar fortfarande brist av intresse/engagemang : / undrar ens om det blir något alls i år pga. virus spridningen

men antar man får bara hoppas på det.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 1 month later...

Då jag bor i en gränsande stadsdel nära Campus Valla där NärCon brukar hålla till på sommaren så har jag sedan dom flyttade konventet till LKPG velat besöka det. Jag har dock inte kommit till skott än och jag börjar att undra om jag någonsin kommer att genomföra det. Jag har en hel radda med hinder att ta mig över innan dess, vissa mer överkomliga än andra.

Dessutom så undrar jag verkligen om en 43-åring som mig hör hemma på ett konvent. Jag menar, man är inte äldre än vad man känner sig, men samtidigt så är jag tveksam om jag skulle ha så mycket gemensamt med alla kids som åker till konventet.

Jag skulle nog ändå mest vara intresserad av att vilja handla serier, filmer och mercs samt kolla på film och serier. Vet dock inte om dom har kvar filmsalarna så som dom hade i början när konventet kom till stan.

Jag skulle må bra av att skaffa mig några vänner i verkliga livet, vilket man kanske skulle kunna göra på konventet, men samtidigt så är jag en ensamvarg av naturen. Ensamheten är ett tveeggat svärd för mig. Jag mår bra och njuter av att vara ensam, samtidigt som ensamheten sakta men säkert äter upp mig inifrån. Jag är en sådan där snubbe som känner sig ensam även fast jag umgås med andra människor. Jag har säkert någon diagnos, men eftersom jag inte är en läkare så har jag dragit mig för att ställa en sådan. 😉

Känns som att jag lika gärna kan shoppa hemifrån samt att kickstarta igång min egen lokala "Biograf NärCon" hemma i soffan och låta ungdomarna få roa sig ifred utan att en gammal stofil som mig gör entré. 😋

Redigerad av sucraM
stavning
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

4 timmar sedan sa sucraM:

Dessutom så undrar jag verkligen om en 43-åring som mig hör hemma på ett konvent. Jag menar, man är inte äldre än vad man känner sig, men samtidigt så är jag tveksam om jag skulle ha så mycket gemensamt med alla kids som åker till konventet.

Att vara för gammal på ett konvent är i mycket en känsla. Jag kände mig för gammal på Uppcon när jag var 21. Egentligen var nog inte problemet att jag var äldre än de andra där (14-18 kändes det som). Det är inte som om jag var i en senare fas i mitt liv än dem, typ att jag hade familj och villa och hund och bara ville prata om pensionssparande och huruvida man ska konvertera värmepannan till att elda pellets. (Jag är fortfarande inte i den fasen, fast jag fyllt 35.)

Problemet är att jag inte var och aldrig varit den festliga typen som vill cosplaya Hellsing och leka fotleken med främlingar. Uppcon hade handen på hjärtat varit lika främmande för mig när jag var 15-16.

Jag tror att Närcon-besökare är lite “lösare” animefans i bemärkelsen att anime och manga är mer av en hobby i en mängd. Jag tror att anime för många är något man tittar lite på Youtube mellan dataspelsmatcher i League of Legends eller liknande, inte – som för mig – en huvudhobby som är nästan det enda man vill (eller kan!?) prata om. Man ser heta serier som My Hero Academia, men kanske knappast Ace wo Nerae från 1973.

Med det sagt så kommer det 12 500 besökare, och även om det bara är 1 % som är något så när samma sort som en själv så är det 125 personer. (Animéradions gubbar går ju dit.) Man måste bara (1) hitta dem, och (2) mingla med dem.

T.ex. kanske det finns anslutningar av äldre besökare. Mangakai (som väl har flera medlemmar över 30) har ibland en närvaro där, fast kanske riktat till ungdomar, och kanske det går att hitta grupper på t.ex. Myanimelist av äldre animangafans som planerar IRL-träffar där.

Kan man släppa på hämningarna och lattja med vem som helst så kan man ju också prata med vem som helst. På Uppcon fanns det “speed date”-liknande evenemang för mingel (prata med folk i nån minut, byt samtalspartner, upprepa), kanske det finns liknande på Närcon. Ja, en del, kanske till och med de flesta (om man ska vara nojjig), kommer nog att skeptiskt undra vad det här är för gamling som försöker snacka med en, men inte alla. Jag ser det lite som såna modiga filurer som ber hundratals av motsatta könet om telefonnummer; de blir givetvis nobbade av nästan alla – men inte av alla.

Om du vågar kasta ut ett nät så kommer du till slut att fånga en fisk.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

1 minut sedan sa Sceleris:

På Uppcon fanns det “speed date”-liknande evenemang för mingel (prata med folk i nån minut, byt samtalspartner, upprepa), kanske det finns liknande på Närcon.

Can confirm, det fanns på plats. Vågade inte prova på det dock.

  • Gillar 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...