Hoppa till innehåll
Anime.se

Anime sommaren 2023


MathJuice
 Share

Rekommenderade inlägg

Atelier Ryza - Ever Darkness & The Secret Hideout: Spelet om alkemi och feta lår kan nu äntligen njutas via streaming, för vette tusan om gameplayet är nog för att hålla intresset uppe i 40+ timmar. Sen så är det knappt någon rea på dom så lite störande är det...

Genjitsu no Yohane - Sunshine in the Mirror: Love Live/fantasy-spinoff med best girls Aquors, yatta!

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 weeks later...
Den 2023-06-18 vid 19:12 sa MathJuice:

Atelier Ryza - Ever Darkness & The Secret Hideout: Spelet om alkemi och feta lår kan nu äntligen njutas via streaming, för vette tusan om gameplayet är nog för att hålla intresset uppe i 40+ timmar. Sen så är det knappt någon rea på dom så lite störande är det...

När man talar om trollen https://store.steampowered.com/sale/KoeiTecmoSummer2023. Jag spelade första spelet förra året och tyckte att det var bra. Det tog en stund innan jag kom in i samlandet och hur man ska köra striderna men sen var det ganska underhållande att samla och crafta. Tror jag klockade in på runt 30 timmar men kunde ha avslutat det bra mycket tidigare. Kan rekommendera det om man vill spela ett jrpg.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

16 uppföljare, 7 isekai, till och med 1 remake... och det bara på TV-serier!

Tjejen jag är kär i har glömt sina glasögon: högstadiefluffromantik som går ut på att tjejen håller sitt ansikte nära killen för att hon inte kan se, och att de kommer närmare för att han hjälper henne (för att hon inte kan se). Inget omvälvande, annat än kanske hur rufsigt hår tjejen har.

Rurōni Kenshin: originalet är en av min ungdoms favoriter, anime och manga, men det går ju liksom inte att diskutera serien utan att alla är väl förstådda med att mangaförfattaren är en dömd barnpornografibrottsling.

Hjälteklassrummet: mangan är lite kul, en fånig fantasykomedi med en barnsligt naiv huvudperson.

Min sempai är liten och gullig: originalserien är liten och gullig, men ytterst ganska ointressant.

Yumemiru Danshi wa Genjitsushugisha: läste en del av mangaversionen för ett tag sedan, och jag tyckte om det. Gymnasieromcom där snubbe är efterhängsen en tjej han gillar tills han en dag kommer på att "vänta nu, jag är ju bara en fjant som besvärar henne", så han slutar med sina dumheter vilket får oväntade konsekvenser.

Den där isekaiserien om en varuautomat: det springande skämtet på hur urlakad isekai-genren är.

Level 1 dakedo...: andefattig isekai, tema "dungeon" och "jag är svagast men starkast" och "10-åringar är de bästa hemmafruarna".

Jitsu wa Ore...: jag liksom gillar mangaversionen – den är fånig, men den har lite studs; tema "jag är svagast men starkast" och "hemligt motstånd mot korrupt kungadöme" (komplett med dräkt à la Zero från Code Geass) och "extrem lathet".

Last Boss Joō: jag är alltid lite svag för isekai om adelsdamer som ska undvika sin undergång. Det finns utrymme för drama – när de låter det andas. Mangaversionen här är inte den sämsta, fast inte heller den bästa.

Helck: bra skit.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Den 2023-06-29 vid 08:36 sa Sceleris:

Jitsu wa Ore...: jag liksom gillar mangaversionen – den är fånig, men den har lite studs; tema "jag är svagast men starkast" och "hemligt motstånd mot korrupt kungadöme" (komplett med dräkt à la Zero från Code Geass) och "extrem lathet".

Det är dåligt, förstås – fjantigt och oinspirerat – men jag ogillar det inte. Dels för att… hm, den liksom känns medveten om att den är dålig, och hanterar det hyfsat. Allt hålls ytligt och lättsamt och så kortfattat som idéerna förtjänar.

Sen är det nog dels tack vare meido-demonvarginnan som springer runt med rufsigt hår och tuttarna framme.

Den 2023-06-29 vid 08:36 sa Sceleris:

Yumemiru Danshi wa Genjitsushugisha: läste en del av mangaversionen för ett tag sedan, och jag tyckte om det. Gymnasieromcom där snubbe är efterhängsen en tjej han gillar tills han en dag kommer på att "vänta nu, jag är ju bara en fjant som besvärar henne", så han slutar med sina dumheter vilket får oväntade konsekvenser.

Här är lite motsatsen, så att säga: jag tycker att den har potential, men den tappas bort tack vare pissljummet manus och regi. Det känns energilöst och nästan lite virrigt. Synd.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 weeks later...

Demonfurste lv.1 och hjälten i enrummaren: Fjantfantasy: hjälte och demonfurste. Demonfursten återföds för revansch tio år efter sin förlust, men han ser nu ut som ett litet (flicke?)barn, medan hjälten har blivit en patetisk soffliggare – så demonfursten bestämmer sig för att ta hand om hjälten.

"Omhändertagande"-animanga typ Senko-san finns det en del av vid det här laget, fast kanske detta är mer "rehabilitering"-anime? Idén "fantasy fast det är i princip moderna Japan" känns tröttsam, som om skaparna är för lata för worldbuilding, och karaktäriseringen är tunn t.ex. i hur demonfursten obemödat byter inställning från klyschig demonfurste till mamma-fru. Men det var något med avsnittet som gjorde att det kändes... acceptabelt? Snällt? Kanske svaret är så enkelt att det räddas från otäcka och patetiska undertoner i och med att demonfursten är helt icke-loli.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Ljust helgon, mörk präst: Romcom-fantasy typ Europa-anno-1800. Ung, något allvarlig präst i generisk kyrka tar hand om slarvig helgonflicka som är hemligt kär i honom. Avsnitt verkar bestå av en sekvens vagt romantiska sketcher. Produktionen är lämplig för en romcom, men situationen är slätstruken och scenerna uddlösa. Mer konkret: miljön känns generisk och oviktig, och figurerna har inget som helst drama mellan sig. Titeln skulle kunna antyda en drivande kontrast mellan dem, men nej, båda är bara snällingar.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag återföddes som varuautomat och vandrar i labyrinten: Varuautomatälskare(!) dör och blir återfödd som magisk varuautomat i en labyrint, hittas av tjej, flyttar till äventyrsby, får nya förmågor etc. Uppenbarligen en berättelse som börjat med frågan "hur kan jag skriva en isekai med en gimmick som ingen redan gjort?". Bortsett från gimmicken är det helt i gamla hjulspår. Minus slavhandel... än så länge.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Makalöst helgon: affärsmannens väg till överlevnad i en annan värld: kontorsarbetare dör och återskapas som tonåring i fantasyvärld. Han väljer att bli helare i stad med korrupta och rasistiska (mot icke-människor) läkare och fixar ett avtal med äventyrsgillet: han helar deras fattiga äventyrare i utbyte mot spartansk träning med gillets tuffing. Medioker, trivial och mestadels karaktärslös serie (förstås), förutom att den har ett träningsfokus och ett ganska (avsiktligt) fånigt bildspråk. Jag gillar det att snubben inte återskapades förinstallerad med superfuskförmågor och lägger mycket tid på träning, det är något som hade kunnat vara inspirerande i en bättre serie, typ som i en bra sportanime.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Den 2023-07-20 vid 21:08 sa Sceleris:

Jag återföddes som varuautomat och vandrar i labyrinten: Varuautomatälskare(!) dör och blir återfödd som magisk varuautomat i en labyrint, hittas av tjej, flyttar till äventyrsby, får nya förmågor etc. Uppenbarligen en berättelse som börjat med frågan "hur kan jag skriva en isekai med en gimmick som ingen redan gjort?". Bortsett från gimmicken är det helt i gamla hjulspår. Minus slavhandel... än så länge.

Jag tror att bottennivån är nådd nu... Hur i H-e kan man ens få ett OK på att producera något sånt här fånigt? Vem betalar för att se något sånt här undrar jag... Bara synopsiset fick en ju att tycka att se färg som torkar är en bättre utnyttjad tid. 😂

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

6 timmar sedan sa Ebhen:

Jag tror att bottennivån är nådd nu... Hur i H-e kan man ens få ett OK på att producera något sånt här fånigt? Vem betalar för att se något sånt här undrar jag... Bara synopsiset fick en ju att tycka att se färg som torkar är en bättre utnyttjad tid. 😂

Nån på Anime News Network-forumet skrev att lättromanserien (baserad på "Jag ska bli författare"-webbroman som vanligt) blev nedlagd, så det finns heller ingen bokserie att göra reklam för. Personligen misstänker jag att producenterna helt enkelt är desperata och helt osäkra på vad som kan bli trendigt och vad som kommer att bli en flopp, så de vill prova med vad som helst för slags tokigheter för att se vad som fastnar.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Varuautomaten finns enligt uppgift förvisso som pågående manga, men de kan inte ha haft förtroende för serien om de la ner lättromanversionen. Jag undrar hur mycket producentens personliga omständigheter spelar in.

Typ om vi tänker oss ett förlag som har en anställd, Tanaka. Tanaka ska utveckla en anime (d.v.s. ska ta på sig rollen som producent). Men kanske Tanaka också ansvarar för några olika bokserier/författare på förlaget i termer av normal utgivning. Så kanske Tanaka föredrar att göra anime av bokserier som Tanaka själv ansvarar för, så att Tanaka får beröm om försäljningen går upp efter animeversionen börjar sändas?

Eller kanske det handlar om vilka man känner. Tanaka kanske inte har något ansvar för bokserier alls, det kanske inte är så det fungerar (d.v.s. kanske ett bokförlags animeutvecklingsavdelning inte har något personligt ansvar för enskilda serier). Men personpolitik kanske fortfarande kan påverka. Tanaka kanske avskyr redaktör Nakata och undviker därför att göra anime av de bokserier som Nakata ansvarar över.

Eller kanske animeproducenten har en lista på lämpliga bokserier att göra till anime, men då måste man göra en rundringning till olika andra animeproducenter och till regissörer för att höra vilka personer och studior som är lediga. Och en del kanske tackar nej av ointresse, eller för att det är material de är osäkra på om de kan göra rättvisa.

Hm. 🤔

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag har för mig att det fungerar lite så att animen ofta är till för att marknadsföra Mangan och bredda intresset så att säga. Ökar spridningen och populariteten så kan man börja kränga merch och annat runt om också för att tjäna pengar. Är den fristående så är det ju något helt annat och oftast så har de då lagt ner egen tid på att producera ett hållbart material och manus. Ska inte hävda att jag har full koll där, men många gånger så är det budgetproduktioner av animen som tyvärr inte ger ett så bra intryck då man märker tydligt att den inte har någon kvalitet eller att de lagt ner särskilt mycket tid på den. 

Två exempel här då. Ta Re:Life som var en välgjord och populär webmanga, den fick ju en anime serie som jag personligen inte tyckte svarade upp till förväntningarna fullt ut och troligen då av budgetskäl. Hela storyn ska in på en säsong vilket ibland kan bli lite väl upphackat och såklart då sämre reviews. Självklart finns det ju de som är baserade på manga som också är av riktigt hög kvalitet rätt igenom och funkar utmärkt men det handlar ofta enbart om pengar. Spy x Family och Erased är väl två bra exempel. 
Motsvarigheten är då de serier som är original och inte baseras på manga eller novell och som redan från början är anpassade till formatet en eller två säsonger. Där finns det lysande exempel; A Place Further Than the Universe och Hanasaku Iroha. Dessa två är mästerligt gjorda och har nästan allt. 

 

Redigerad av Ebhen
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

5 timmar sedan sa Ebhen:

Jag har för mig att det fungerar lite så att animen ofta är till för att marknadsföra Mangan och bredda intresset så att säga. Ökar spridningen och populariteten så kan man börja kränga merch och annat runt om också för att tjäna pengar.

Ja, visst, men jag tänkte kring frågan om varför en serie A får animeversion medan serie B inte får det. Jag menar att "politik" kanske kan vara en betydelsefull faktor. Men omöjligt att veta – det är ju inte nåt som en producent skulle erkänna i en "bakom kulisserna"-dokumentär. 😛

5 timmar sedan sa Ebhen:

Är den fristående så är det ju något helt annat och oftast så har de då lagt ner egen tid på att producera ett hållbart material och manus. Ska inte hävda att jag har full koll där, men många gånger så är det budgetproduktioner av animen som tyvärr inte ger ett så bra intryck då man märker tydligt att den inte har någon kvalitet eller att de lagt ner särskilt mycket tid på den.

Personalpolitik har nog en påverkan på slutresultatet också. Man ska nog inte utgå från att en ful och dålig anime är ful och dålig därför att personerna bakom gjort ett dåligt jobb med flit! De har nog gjort det bästa jobbet de kunnat, givet tiden till sitt förfogande!

Problemet kanske är att de inte är så bra på sina jobb.

De ansvariga producenterna, alltså de som faktiskt anlitar personalen som ska arbeta på verket, de har sina egna omständigheter.

  • Om de inte tror på verkets potential så vågar de inte satsa lika mycket pengar. (Det är bolagets pengar, förstås, men de vill väl behålla sina jobb.)
  • Och vågar inte satsa produktionstid, men produktionstid är också pengar, och man kanske vill "smida medan järnet är varmt".
  • Och kanske den tänkta TV-kanalen inte har 26 veckors sändningsplats.
  • Med tanke på hur mycket anime som produceras så är de bästa regissörerna och författarna redan upptagna. ("Jag har inget projekt på gång efter nästnästa, så om du kan vänta till hösten 2026 så vill jag gärna vara med!") Samma gäller hela animationsstudior, fast de verkar ofta ta på sig för mycket arbete, och då kan ju även en respektabel studio komma med undermåligt resultat.
  • En del personal är nog helt enkelt för dyr. En no-name-författare tar nog ett lägre arvode än, säg, Urobuchi Gen eller Okada Mari.
  • De kanske inte har några bra personliga kontakter. En serieregissör eller producent som har bra kontakter skulle kunna se att någon flygplansactionscen hade varit perfekt för deras polare XXX, och så kanske XXX väljer detta projekt över något annat, och i slutändan så får vi en flygplansactionscen som blir hyllad. Mindre nätverkande producenter får skriva jobbannonser på Twitter.
  • Jag har hört att animeproduktion har blivit mer specialiserad och mer outsourcad, så att det blivit en försämrad karriärstege. Förut så kunde en nybörjare komma in och teckna mellanteckningar, lära sig arbetet och börja få nyckelteckningsgig, och sen animationsregi-gig, och sen avsnittsregi-gig, och sen serieregi-gig. Men den starten fungerar ju inte längre om mellanteckningarna sköts av vietnameser (i Vietnam). Så det kanske har blivit svårare att bli bra på sitt jobb.
  • Om verket har en förlaga så kan det ju också komma in problem där. Typ att originalförfattaren inte vill att manuset anpassas till 13 avsnitt och avlägger veto, eller att deras godkännanden inte kommer i tid. (Det var väl i Shirobako som typ det var en intrigpunkt? Det börjar bli dags att se om Shirobako...)

Så man ska kanske inte vara för hård mot dem, stackarna. 😔

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Är väl lite sent ute, men kan i alla fall posta mina första intryck.

  • AI no Idenshi - I en framtid där humanoida robotar har integrerats in i samhället så följer serien en doktor som specialicerar sig på att fixa dessa robotar. Det är ett intressant koncept, men senaste avsnittet jag såg var en horribel osammanhängande sörja. Osäker på om jag kommer fortsätta.
  • BanG Dream! It's MyGO!!!!! - BanG Dream spinoff som följer fem nya tjejer som startar ett band några år efter originalserien. Välskriven drama, och lite småkul med cameos av de nu äldre karaktärerna från originalet.
  • The Masterful Cat is Depressed Again Today - Ung kvinna som arbetar ett stressfyllt kontorsjobb, och sent på kvällen får komma hem till sin katt. En katt som råkar vara två meter lång, och fullt kapabel att sköta all matlagning och husarbete åt sin matte. Det är GoHands som gör serien...
  • Genjitsu no Yohane: Sunshine in the Mirror - Kul med Aqours i fantasyvärld.
  • Horimiya: piece - Inte en sequel till Horimiya, men lite sidestories som skippades av säsong ettan. Rätt mycket fluff, men kul ändå att få se lite mer av karaktärerna.
  • Reborn as a Vending Machine, I Now Wander the Dungeon - Trevlig isekai.
  • Rent-a-Girlfriend Season 3 - Det är den här delen av serien som alla mangaläsare konstant pratar om. Får se hur den blir.
  • Liar Liar - [insert Jim Carrey reference] Huvudkaraktären är en ny utbytesstudent på en skola där eleverna rankas av antalet stjärnor de har, vilka de slåss över i olika typer av dueller. Efter att av ren slump råkat besegra distriktets toppstudent så måste han nu ljuga om att han är den nya högst rankade studenten, trots att han egentligen är den absolut lägst möjliga ranken. Underhållande mind games.
  • Mushoku Tensei Season 2  - Första säsongen var en riktig banger, och det verkar denna även vara (heh).
  • The Seven Spellblades - En skola för trollkarlar och häxor, där det går rykten om Spellblades, oblockbar magi som ska göra användaren mäktig. Harry Potter-liknelser åsido, denna är ett eller två steg över de vanliga generiska fantasyserierna som man brukar se pumpas ut i anime. Ser ut att möjligen kunna bli en del mörkare än vanligt.
  • Atelier Ryza - Thicc thighs.
  • Shiguang Dailiren Season 2  - LINK CLICK S2 LETS FUCKING GOOO!!! Tre avsnitt in och den är redan lika brutalt emotionell som i höjdpunkterna av säsong ett.
  • The Duke of Death and His Maid Season 2 - Fortsättning på en väldigt trevlig (och slightly ecchi) romanskomedi.
  • Saint Cecilia and Pastor Lawrence - Söt romans av Doga Kobo.
  • Temple - Ecchi-komedi av Grand Blues mangaka. Tror det bästa med den hittills är Aimi's ecchi-röst 😳
  • My Tiny Senpai - Shortstack, fast bättre än Uzaki. Karaktärsdesignen är dock en nedgradering från mangan.
  • The Dreaming Boy Is A Realist - Underhållande nog.
  • Zom 100: Bucket List of the Dead  - Huvudkaraktären jobbar på ett "slavdrivar-företag", där han ofta måste arbeta flera dagar i sträck utan att få gå hem, och med en chef som konstant gör hans liv till ett helvete. Så bryter zombie-apokalypsen ut. "Nice! Då slipper jag gå till jobbet!". Riktigt härlig serie. Och den bästa delen är att det hemska företaget som huvudkaraktären jobbade för representeras av animationsstudion OLM, vilken teamet som arbetar på serien nyligen lämnade.
  • Gillar 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 3 weeks later...
  • 3 weeks later...

It's MyGO!!!!! var för övrigt extremt bra, väldigt starkt rekommenderad. Den har som tidigare nämnt en hel del cameos av karaktärer från BanG Dream, men inte någon mer interaktion än typ "omg medlemmarna i Afterglow hälsade på oss!", så jag kan inte tänka mig att det skulle vara något problem för en person som är ny till franchisen.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...