Hoppa till innehåll
Anime.se

Rurouni Kenshin


Noctune
 Share

Rekommenderade inlägg

Historical detail, spectacular battles and romantic comedy combine in Rurouni Kenshin by Nobuhiro Watsuki, the wildly popular manga series about the wandering swordsman or "rurouni," Kenshin, and the people he meets (both friends and foes) during the exciting, chaotic early days of modern Japan. The days of the samurai are over, and the Emperor has been restored to the throne. Those who once fought as rebels now rule, while the rest of the country tries to adjust itself to this new notion of "equality." Himura Kenshin, a legendary assassin or "hitokiri," has recently resurfaced on the streets of Tokyo, where he meets Kamiya Kaoru. The rules of conduct have changed in this daringly new society, and anything goes. Yet some things remain the same - a people's dignity, a true warrior's nobility, a young woman's determination. One of Japan's most interesting historical periods provides the backdrop for this timeless story, now in English for the first time ever from VIZ.

Källa:http://store.viz.com/product/GNVAH0002/b.RUROUNIKENP/s.2haReP5n

 

Detta är huvuddragen i en (enligt mitt tycke) de bästa mangorna som någonsin gjorts. Den innehåller det mesta, komedi, action, rommantik mm.

Den är mycket snyggt tecknad och blandar snygga bilder med humoristiska på ett (i alla fall oftast) narturligt sätt.

 

Jag, som sagt var, älskar den här mangan och nu när vol 7 kommit ut så börjar det hända saker (tyvärr har jag sett animen, så jag vet ungefär vad som kommer att hända, men jag ser fram emot det)

 

Vad tycker ni om mangan?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag har bara läst två första böckerna, men jag gillade dem starkt.

Animen, som jag har sett fram till avsnitt 27, är jag dock mera osäker på.

Som Buffi tidigare sa så är den väldigt ojämn och jag tycker att det blir lite väl många filler-avsnitt. Musiken är inte heller något vidare.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag har bara läst två första böckerna, men jag gillade dem starkt.

Animen, som jag har sett fram till avsnitt 27, är jag dock mera osäker på.

Som Buffi tidigare sa så är den väldigt ojämn och jag tycker att det blir lite väl många filler-avsnitt. Musiken är inte heller något vidare.

 

Det är runt avsnitt 27 som serien börjar bli riktigt bra och i och med vol 7 så börjar de händelserna i mangan.

 

För er som sett animen och läst mangan: Har ni märkt att i båda första "end-of-volume special" så finns det en biperson som liknar Anji?

 

Jag tycker att "the secret life of characters" är ett trevligt och intressant inslag, det är alltid kul att få veta hur karaktärerna kom till.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Föredrog faktiskt för en gångs skull animen framför mangan, fast den var onekligen rätt ojämn, men shishio-sagan är nog förmodligen det bästa jag sett i animeväg någonsin.

 

Jag har faktiskt inte läst mangan men skriver här ändå. Jag håller med dig om att animen är ojämn, och att Shishio-sagan är den bästa (hittils) jag sett.

 

Gillar karaktärerna skarpt. Har just sett OVA-avsnitten, vad tycker ni om dem? (förlåt om jag halkar in på anime nu :( )

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag vet inte så mycket om serierNA, för det finns tydligen väldigt många olika serier.

jag har sett Ronin kenshin in kyoto, (eller vad det nu heter).

och den bestod av 96 avsnitt, tror jag.

Ochb jag tyckte den var helt underbar.

 

njaaa, dom 96 avsnitten är uppdelade i 3 olika "grupper" eller vad man ska säga.

En är Wandering samurai, den andra är Legends of kyoto och den sista är Tales of meiji ( inte riktigt säker om den heter så ).

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 weeks later...

Jag tycker mangan är mycket bättre än animen. Färre fillers och så...

 

Älskar Kenshin, särskilt Kyoto-delen och den långa flashbackstoryn (som i animerad version blev OAVn)

Den allra sista delen med den 'jordiska hämnden' kändes lite seg. Inte direkt dålig, men den nådde inte samma klass som Kyoto-delen eller ens vissa av de riktigt tidiga kapitlena. Sanosuke's backstore t.ex. är väldigt rörande

 

Jag gillar också teckningsstilen och att läsa Watsuki's tankar om sina figurer, och hans småprat om TV-spel och samlarfigurer.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Sanosuke lider uppenbarligen av svår Ryogaitis dvs han verkar inte hitta ut ur sin egen ficka (när han inte är hemma då) Fast mest tror jag det är att han är en utpräglad stadsmänniska - jag har gått vandringslederna nära mitt hem ett flertal gånger och skulle trots det gå vilse utan de oranga prickarna. Ett träd är likadant ett annat...

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...