Hoppa till innehåll
Anime.se

Anime/Manga i Sverige - På Gott och Ont


Sagara
 Share

Rekommenderade inlägg

Jag minns min barndom då anime var något exotiskt. Något man antingen köpte i Sci-Fi bokhandeln till hutlösa priser eller beställde från storbritannien till minst lika hutlösa priser. Sedan kom bredbandet, och plötsligt kunde man införskaffa sig all anime man enbart vågat drömma om tidigare. Men tillgängligheten har ett pris.

 

På den gamla goda tiden dvs, ca 5 år sen och bakåt, så var det nästan uteslutande nördar som glodde på anime (och jag då. Trots att jag alltid betraktats som cool och inne av andra så har jag älskat anime sen jag var liten. Hade troligtvis åkt på stryk av mina minst lika "coola" kompisar om de vetat vad jag glodde på under fritiden). Anime var något som "normala" tonåringar inte ägnade något som helst intresse. Men sen något blockmongo beslöt sig för att lansera anime/manga till den breda publiken har allt gått fel. Anime lanseras uteslutande som japanska barn program. Det beror antagligen på att i Sverige så är man övertygade om att allt som är tecknat är för barn (Simpsons benämns till exempel som barnprogram. Det krävs grova svordomar a la South Park för att Svenskar ska förstå att det är för vuxna).

 

Ta Naruto till exempel. I Japan så har Naruto en 15 års gräns, medans i Sverige så verkar majoriteten av de som följer Naruto vara under 15 år. Detta ger Naruto en stämpel som barn program, vilket får mig att faktiskt skämmas över att jag följer serien. Den är ju trots allt underhållande. Känns ju inte SÅ kul när ett gäng snorungar sitter o diskuterar anime och vidhåller att Dragoball eller Naruto är den bästa anime som producerats, när de inte ens hört talas om Evangelion. Nu är ju jag iofs hjätligt trött på Evangelion, och diggar Naruto eftersom det är okomplicerat, har trevliga karaktärer och feta strider, men jag säger ändå att Evangelion är bättre. Alla som sett båda serierna förstår nog varför...

 

Poängen är att då man förut glodde på anime så sågs man enbart som en knäpp figur som glodde på japanska tecknade filmer. Nu förtiden så ses man som en halv-idiot som glor på barn program ("Glor du på bolibompa också?").

 

Jag har sagt det förr och jag säger det igen; Det var bättre förr...

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • Svar 74
  • Skapad
  • Senaste svaret

Toppskribenter i detta ämne

Mjo, man märker verkligen att t.ex tjejerna i klassen tar en som "halvnörd"!

Men ändå finns det vissa undantag eftersom det är ett fåtal tjejer som snappat upp de bra serierna, OCH GILLAR DEM!

 

Känns grymt, för då behöver man inte gömma sig för allihop. XD

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Just av den här anledningen är det bra att tv-bolagen börjar få upp ögonen för de "vuxnare" serierna. Om de skulle våga visa en riktig anime i någon av sina riktiga kanaler och dessutom skriva t.ex. "Naruto - Japansk anime, rekommenderad från 15 år", så skulle kanske stämpeln ifrågasättas.

 

Felet är att de animer som hittills nått de riktiga kanalerna är Pokémon, Sailor Moon och Digimon, vilka alla riktar sig till den yngsta publiken. Och då är det klart att anime får stämpel som barnprogram.

 

Som jag ser det, måste ett antal kriterier uppfyllas för att stämpeln ska kunna försvinna (eller i alla fall avta).

 

1. Anime måste lanseras på originalspråk i någon av de stora kanalerna.

 

2. Denna måste sändas på kvällstid, någon gång 19-21.

 

3. Det måste göras reklam om serien som om det vore Farmen, Big Brother, Äntligen hemma eller När och Fjärran. Också om kvällarna.

 

4. Recensioner måste finnas tillgängliga i tv-guider och dagstidningar med tv-tablåer.

 

5. Beskrivningen av programmet måste vara korrekt. Inte av typen "Japanskt barnprogram från 1999".

 

Det här är vad jag kommer på. Om vi skulle se detta hända, tror jag att anime skulle få ett uppsving i Sverige.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Om de skulle våga visa en riktig anime i någon av sina riktiga kanaler och dessutom skriva t.ex. "Naruto - Japansk anime, rekommenderad från 15 år", så skulle kanske stämpeln ifrågasättas.
Vadå riktig önimäj? Så Månseglarinnan är ingen riktig önimäj? Aha, det är bara dussinproducerade skräpserier såsom Njarutå som räknas. Och skulle Njarutå visas på det sättet ni önskar, kommer oroliga alla medelålders småbarnsföräldrar bara inse vad Mangafilm handlar om: Våld, porr och lättklädda småflickor.
Det här är vad jag kommer på. Om vi skulle se detta hända, tror jag att anime skulle få ett uppsving i Sverige.
Behövs det verkligen? Du har redan fått ditt uppsving. Via dajväks. Titta bara vad mycket folk som hänger här. Skulle ha varit en omöjlighet för fem-sex år sedan. Nåväl, folk är inte intresserade av en tv-sänd önimäj, inte egentligen. Det är en sak att snacka om att man skulle titta om någon riktig önimäj började på tv. Men gå inte och tro att Mangafilmsnördar i stort skulle engagera sig. De får redan sitt lystmäte via dadan. Visst är det kul att folk visar angagemang, som du nyss gjorde via din lista. Men ge upp. Var glad över det som går på teve. .Hack går redan på Svensk teve. Och snart börjar kortknipare Sakura. Alltid något.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Om de skulle våga visa en riktig anime i någon av sina riktiga kanaler och dessutom skriva t.ex. "Naruto - Japansk anime, rekommenderad från 15 år", så skulle kanske stämpeln ifrågasättas.
Vadå riktig önimäj? Så Månseglarinnan är ingen riktig önimäj? Aha, det är bara dussinproducerade skräpserier såsom Njarutå som räknas. Och skulle Njarutå visas på det sättet ni önskar, kommer oroliga alla medelålders småbarnsföräldrar bara inse vad Mangafilm handlar om: Våld, porr och lättklädda småflickor.

"önimäj"? Värsta försvenskningen av anime jag någonsin sett.

Men, det kanske var fel ordval. "Vuxnare" hade nog varit bättre. Klart att Sailor Moon är en riktig anime, liksom de två andra. Bara det att de tillhör dem som räknas som barnprogram.

Och i "Njarutå" finns inget porr eller några lättklädda småflickor, vad jag sett i alla fall. Det finns mycket anime som inte innehåller något av de tre sakerna du nämde, men ändå är värda att ses flera gånger om.

 

Det här är vad jag kommer på. Om vi skulle se detta hända, tror jag att anime skulle få ett uppsving i Sverige.
Behövs det verkligen? Du har redan fått ditt uppsving. Via dajväks.

daj, vadå? Kanske är dum, men förstår faktiskt inte vad ordet betyder.

 

Titta bara vad mycket folk som hänger här. Skulle ha varit en omöjlighet för fem-sex år sedan. Nåväl, folk är inte intresserade av en tv-sänd önimäj, inte egentligen. Det är en sak att snacka om att man skulle titta om någon riktig önimäj började på tv. Men gå inte och tro att Mangafilmsnördar i stort skulle engagera sig. De får redan sitt lystmäte via dadan. Visst är det kul att folk visar angagemang, som du nyss gjorde via din lista. Men ge upp. Var glad över det som går på teve. .Hack går redan på Svensk teve. Och snart börjar kortknipare Sakura. Alltid något.

Det handlar inte om att engagera manganördar, eftersom de redan är fullt engagerade. Det handlar om att få upp "vanliga" folks ögon för genren.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

"önimäj"? Värsta försvenskningen av anime jag någonsin sett.
"Önimäj" är ett medvetet ironiskt uttal, gjort för att driva med dajväks-generationen. Dessutom var det dajväksarna som började säga så. Vilket knappast gör det mindre underhållande.
Och i "Njarutå" finns inget porr eller några lättklädda småflickor, vad jag sett i alla fall. Det finns mycket anime som inte innehåller något av de tre sakerna du nämde, men ändå är värda att ses flera gånger om.
Fullt möjligt, jag generaliserade bara. Jag har inte läst så mycket Njarutå. Fast att våldet är gliringar till smiskromanser är väl ändå inte så svårt att se?
Behövs det verkligen? Du har redan fått ditt uppsving. Via dajväks.
daj' date=' vadå? Kanske är dum, men förstår faktiskt inte vad ordet betyder.[/quote']
"Dajväks", en Häger-Jönsson-term(alltså mannen som driver spalten "Fråga Anders" i Manga Mani). Anspelar på nedladdningsformatet Div-x.
Det handlar inte om att engagera manganördar' date=' eftersom de redan är fullt engagerade. Det handlar om att få upp "vanliga" folks ögon för genren.[/quote']Förvisso, men behövs det verkligen? Tecknad film som tecknad film, liksom.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag minns min barndom då anime var något exotiskt. [etc..]

 

Du yttrar det som många gärna skriver under i kör på. Själv började jag kolla på animé när du var ett år gammal (om du har varit sanningsenlig i det du skrivit in i din profil) och jag minns mycket väl den tiden när det sammanlagda antalet animétittare i Sverige kunde räknas på, ja, kanske inte ena handens fingrar, så i alla fall på ungefär tio händers fingrar. Långt innan det ens gick att handla på SF-bokhandeln.

 

Det var någonstans då som Mangakai började med sina filmvisningar. Det är många som minns den tiden, och de som orkat hänga sig fast vid animé ända sen dess minns den ofta med nostalgi. Huruvida det var bättre eller inte förr går väl att diskutera, men det var i alla fall mindre komplicerat, och framförallt mindre uppstressat.

 

Man fick gå och sukta och sukta, och när man till slut fick något var det fantastiskt. Man lärde sig att väntan är lyckans moder, och att värdera det lilla. Man lånade av varandra och det uppstod ett socialt nät som var ganska kul. Nu är mer reaktionen "Jaha, en ny animé? Oj, alla har redan laddat ner den som tävlar om vem som får avsnitt 13 först av alla. Orkar jag bry mig... nääääää".

 

För mig rent personligen är det ju lite trist att min noggranna vana att köpa från Japan förut brukade betyda att jag hade en animé något år innan den började ens spridas som fansub. Om inte annat var det jäkligt mycket roligare att göra filmvisningar då. Nu är man ju ett halvår sen om man väntar tills sakerna släpps på DVD.

 

Och som du också lade märke till, var det bara de riktigt intresserade som orkade hålla på med allt det här. Det innebar att det fanns en ömsesidig förståelse, att alla var hyfsat insatta.

 

Framförallt så lyste den där malliga attityden som förekommer idag ("jag har en komma två terabyte animé så jag vet bäst!") med sin frånvaro. Det var klart behagligare.

 

Men en sak glömmer du bort. Det är faktiskt så att animé till stor det är barnprogram. Även om du inte vill att det skall vara så, så är det så. Det finns mycket animé för en ung vuxen (18~25) publik också, men det är inte mer "animé"-artat bara för att det är vuxnare. Och det är inte värt mindre. "Sailor Moon" är fortfarande en av de största nörd-animéerna genom tiderna. Det nördades så mycket runt Sailor Moon att det inte fanns. Småtjafs som Hellsing kommer inte i närheten av hur nördifierad Sailor Moon var.

 

Och att Naruto skulle ha någon femtonsårsgräns i Japan är ju bara löjligt. Den publiceras i Shonen Jump som läses av tioåriga pojkar och uppåt. Varför tror du huvudpersonerna är 12~14 år gamla? Naruto är, precis som mycken annan animé, ett barnprogram och jag tror säkert att majoriteten som följer den i Japan är under femton. Att även unga vuxna kan kolla på det med behållning ändrar inte på det faktum att det är ett barnprogram. Även vuxna kan ha kul med barnprogram. Och precis som med Sailor Moon så är Naruto det som det nördas mest runt (näst efter Tennisprinsen).

 

Både Sailor Moon och Naruto är barnprogram som innehåller saker som även tilltalar entusiasterna. Så är det. Saker som endast är för entusiasterna skulle sändas mitt i natten, och det gör inte Naruto. För övrigt är det inte någon som har "lanserat animé i Sverige som barnprogram". Det är de japanska animéerna som hittat sin publik i Sverige. Om publiken är under femton i Sverige beror det på att det är de under femton som gillar den, och inte att någon har sagt till att de skall gilla den.

 

Du ska ha beröm för att du kan inse att en sak (Eva) är av kvalitet trots att du helst kollar på något annat (Naruto) för det är det inte många som kan/vågar inse. Men att tro att Naruto skulle vara från femton år, då är du helt ute och cyklar.

 

Snart börjar barnprogrammet Cardcaptor Sakura på SVT. Den serien om någon är dubbelbottnad. Så mycket som animénördar har skrikit sig hesa över Sakura slår över Richter-skalan. Den som påstår att den "inte är någon riktig animé som Hellsing" vet inte vad animé är för något. Det är nördarnas nördanimé bland nördaniméer. Och den är ett barnprogram.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Ehhh, gnäll.

Jag är mycket tacksam om jag kan köpa manga i en normal butik till hälften av priset som amerikanerna tar - och går ännu ett par år tillbaks fanns inte ens den möjligheten. Gillar du sjundegenerationens VHS kopia eller?

 

Om du tycker att du inte är tillräckligt underground och speciell, välj en okänd serie från Japan och importera själv via Sun Ai. Inte en jäkel (förutom typ Zimeon och Iggy) kommer veta vad du pratar om, men du är unik!

 

De som lanserar anime (och gör det framgångsrikt) är större företag. Vare sig det är amerikaland eller Europa skiter de ofta fullständigt i kvaliten på vad de importerar, så länge folk köper. När man fått sitt första lystmäte blir man ju också mer nogräknad, plus att en stor marknad innebär många smaker - då kan också lite mindre mainstream komma in.

 

Det har gjorts försök med att lansera 'seriös' manga (inte anime, våra tv-kaneler är alla mycket penningmedvetna) och Horst Schröder rönte ju knappast några större framgångar med Samurai.

 

Och Naruto, kvalitetsanime? *blinkblink* Möjligen kan väl femman eller trean ta in den, de gillar ju slagsmål och långkörarserier men... Inte är den så otroligt unik att den kommer få alla svenskar att inse att anime borde hänga på Nationalgalleri.

Anime är i mångt och mycket popkultur. Är väl inget fel på det?

ETA: Ursäkta, menade inte att skriva att Naruto är dålig. Men, tja, varken den eller EVA är höjden av mänskligt skapande och filosofi

 

Själv sitter jag och håller tummarna för en lite äldre Ghibli-film på SVT, men tills vidare tycker jag att CCS och hack är otroliga framgångar. För att inte tala om allt som håller på att hände i bokhandlarna!

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

bla bla bla...

 

Poängen är att då man förut glodde på anime så sågs man enbart som en knäpp figur som glodde på japanska tecknade filmer. Nu förtiden så ses man som en halv-idiot som glor på barn program ("Glor du på bolibompa också?").

 

Jag håller helt klart med om att det var roligare att se på anime förut, men din poäng ser jag inget i. Jag har aktivt kollat på anime sen runt 7 år tillbaka och har aldrig sett mig som vare sig en knäpp figur eller som en halvidiot som ser på barnprogram...

 

Hur som hellst. Förr var det var onekligen rätt skönt att komma hem och se att man hade några vhser med tredjehandsfansubs i brevlådan, medans nu allt är så lättillgängligt att man lessnar för fort...

 

Jag har egentligen inget emot att anime och manga sprids i Sverige, men det var helt klart roligare förut när man var mindre och tvingad till att byta vhs-kopior med varandra om man ville ha tag i något nytt eller fick hålla sig till manga entertainments rätt så... nischade utbud av manga-filmer ;)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Ja du Zimeon, det som innehåller våld och lämlästning brukar ha 15 års gräns... Men det kan ju vara en generalisering utav mig. Moralens väktare är kanske mindre stränga i Japan än i Sverige? Och USA ska vi ju inte ens snacka om...

 

"I can see their parachutes!" :sleep:;

 

Angående Narutos popularitet hos den yngre publiken, så beror det troligen enbart på att Naruto är stor i Japan just nu. Hade det varit 10 år sen så hade DB varit störst. Eller Gundam. Men så är det med den yngre generationen. Det går bara att titta framåt... Vilket i sig är tragiskt. Egentligen så borde alla som ska kolla på anime glo på EVA först. Under tvång om nödvändigt...

 

Dancing Moon: Jag betelar hellre det dubbla för att slippa vedervärdiga Svenska översättningar... "Lövgömman"... *suck*

Och EVA är och förblir en av de bästa animéerna någonsin. Och om man inte förstår storheten i att se ett gäng människor med olika psykiska besvär interagera så kan man lika gärna glo på Kalle Anka.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Ja du Zimeon, det som innehåller våld och lämlästning brukar ha 15 års gräns... Men det kan ju vara en generalisering utav mig. Moralens väktare är kanske mindre stränga i Japan än i Sverige? Och USA ska vi ju inte ens snacka om...

 

Vad menar du med det där?

Amerika har väl bra mycket hårdare censur än både Japan och Sverige...

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Varför skulle det vara tvång på att titta på något som har så väldigt lite gemensamt resterande 99% av all anime?

För att man tröttnar så fort när man inser att det nästan allt annat mest är skräp som inte kan komma upp i samma kvalite?

Eller för att man ogillar NGE så mycket att man struntar i att se någon mer anime?

 

Om du tittat på anime i över 5 år borde du väll vid det här laget förstått att den mesta animen är riktad till barn och ungdommar...

Jag ser inget konstigt med att anime besrivs för vad det är.

 

Ps. Är det inte "äksved" som gäller nuförtiden istället för "dajväks"?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Angående Narutos popularitet hos den yngre publiken, så beror det troligen enbart på att Naruto är stor i Japan just nu. Hade det varit 10 år sen så hade DB varit störst. Eller Gundam.

Du har så rätt så. De flesta ylar om att de tycker det är skitbra att de kan se på hela serier på en gång så att de slipper vänta, men vilka serier är det som det snackas om mest och som är mest heta? Jo, de serier de tvingas vänta på. Hint hint, vart tog snacket om Stålalkemisten vägen?

 

Jag betelar hellre det dubbla för att slippa vedervärdiga Svenska översättningar... "Lövgömman"... *suck*

Det var då jäppeligen vad folk hänger upp sig på Lövgömman. Vad skulle den annars heta? Är ett förståeligt namn på en by så sabla töntigt att man inte kan vänja sig av med löjestämpeln? Så svårt är det väl inte?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

jag föredrar faktiskt Konoha, med tanke på att det är det staden heter.

Stockholm heter ju in loglake och örebro heter inte pennybridge när man reser rill ett engelsktalande land t.ex.

Man borde helt enekelt inte döpa om namnen på platser.

 

Å andra sidan översattes väl namnen i LOTR till svenska, och inte tycker jag folk gnäller så mycket om det i dagsläget.

 

Zimeon: "The by hidden i the 葉" måste nog vara den bästa kompromissen =) (hoppas det blev rätt kanji)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

jag föredrar faktiskt Konoha, med tanke på att det är det staden heter.

Stockholm heter ju in loglake och örebro heter inte pennybridge när man reser rill ett engelsktalande land t.ex.

Man borde helt enekelt inte döpa om namnen på platser.

Beror på vad det är för namn. Vi tar ett exempel. Du sitter och läser lite serier. I serien omnämns Tokyo. Översättaren har översatt det (till vad det nu blir. Jag kan inte Japanska!). Det är en felaktig översättning. Så till vida att det inte finns en anledning till det. Som tillexempel att det är MENINGEN att du ska veta vad ortsnamnet betyder. Som exempel "Lövgömman". Där är det MENINGEN att du som läsare ska veta vad byn heter. (Nu kommer det garanterat komma ett fopp som skriver ett inlägg i stil med "jÄKLA n00b!!!!!11!! det hettter faqtuisqt "vilig of hidden leaf"!! ner sk a folk fata det!!!!!" Eller liknande. Men istället för att ni förpestar forumet med er förvridna åsikter, svarar jag precis som gamle Zimpen brukade svara. Nämligen: Försök inte hindra en översättare från att göra sitt jobb. I det här fallet att översätta en simpel serietidning.)

 

...Och förövrigt vann Zimpen (helt rättmätigt) den är tråden(som vanligt när den här typen av trådar. Go Zimpen, go Zimpen. Eller något.)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Å andra sidan översattes väl namnen i LOTR till svenska, och inte tycker jag folk gnäller så mycket om det i dagsläget.

Lite OT, men är inte LOTR bland de böcker det klagas mest på när det gäller översättningar?

Går ju en massa fina rykten om att översättaren hatade Tolkien och en massa skumma saker >:(

Eller menar du den nya översättningen?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Å andra sidan översattes väl namnen i LOTR till svenska, och inte tycker jag folk gnäller så mycket om det i dagsläget.

Lite OT, men är inte LOTR bland de böcker det klagas mest på när det gäller översättningar?

Går ju en massa fina rykten om att översättaren hatade Tolkien och en massa skumma saker >:(

Eller menar du den nya översättningen?

 

Vad jag vet är det att själva översättningens kvalite är dålig, och inte på att man valt att översätta platsnamn till svenska (även om den del av dem är rätt dåliga).

 

Bilbo har jag iaf inte hört några större klagomål på, och där har vi också platsnamn på svenska (här finns det vad jag minns två översättningar dock).

 

Jag upplever det också som att man får bättre flyt i en text om man håller sig borta från att använda uttryck och ord från andra språk om det finns en godtagbar motsvarighet i det egna språket.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det krävs grova svordomar a la South Park för att Svenskar ska förstå att det är för vuxna.

Det är så sant så att det svider. Det är ganska synd faktiskt, att folk endast/oftast uppfattar program med svordomar, spyor, blod och naket som "vuxna". I mina ögon kan en anime vara hur blodig som helst men fortfarande inte mogen. Likaså kan det vara tvärtom. Ta Haibane Renmei till exempel. Den är inte det alls speciellt blodig (bortsett från när Rakka får sina vingar då >:() och det finns inga grova svordomar eller nåt sånt. Är den för barn då? Det tycker iallafall inte jag. Visst, barn kan se den, men de kan inte förstå den. Om man snackar vuxna altenativt mogna anime med folk som inte är "insatta" så tycker jag att man borde ha med några såna exempel i sina argument.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share


×
×
  • Skapa nytt...