Hoppa till innehåll
Anime.se

Ge mig tips om manga att läsa!


zimeon
 Share

Rekommenderade inlägg

Ingen aning om jag gör rätt i som skriver detta här men.. Iallafall så har jag bestämt mig för att köpa Tsubasa Chronicle. Men jag har lite funderingar om hur många volymer det finns ute i dagsläget. Så om det finns någon som vet det så skulle jag vara tacksam för svar.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 3 weeks later...

Söker något av "Drama / Slice of Life / Romance" typen

 

Några (snarare många) exempel som jag har läst/läser

 

After School Nightmare, Cotton, Dear Brother (Oniisama e...),

Dear Myself, Deep Love - Ayu no Monogatari, Flowers, Free Soul,

Fruits Basket, Let Dai, Love My Life, NANA, Paradise Kiss,

Present, Solanin, Suppli, Sweet Blue Flowers (Aoi Hana),

The Crimson Boy, We Were There (Bokura ga Ita), ZE

 

ps. Sand Chronicles har jag lagt till i min att läsa lista.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Nu ska vi se... Här är lite olika förslag. Jag vet inte om alla kan klassas som "slice of life", men jag försökte välja det som var närmast i alla fall. Det finns recensioner skrivna av mig för alla de här på Ji-fis hemsida, men jag är för lat för att orka länka.

 

Flower of Life

Nodame Cantabile

Honey and Clover

High School Debut

Love Com

Oyayubihime Infinity

Tears of a Lamb

Cipher

Otomen

Shout Out Loud

Little Butterfly

Paradise on the Hill

Prince Charming

Two of Hearts (samt Lovers and Souls som inte riktigt är en uppföljare, men nästan)

Can't Win With You

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 1 month later...
Jag vet inte om denna frågan passar in i denna tråden, men jag frågar här ändå. Ungefär hur mycket kostar en manga-bok och en anime-film? Är det billigare än i Sverige eller är det dyrare?

Menar du om det ar dyrare i Japan eller nagot annatl and? Om det ar Japan du menar sa ar manga helt klart billigare, i synnerhet om du koper begagnat. Jag kopt 50-nagonting pocketar an sa lange och det har kostat mig en femhundralapp. Anime ar daremot mycket dyrare an i Sverige, men haller troligtvis hogre kvalite.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 1 month later...

Jag funderar på att börja med en ny manga och då jag fastnat för Samurai temat när det gäller manga så tänkte jag mig något i den stilen.

Serier som jag läst och gillat är Rurouni Kenshin och Blade of the Immortal.

 

Jag kollade runt lite och Hittade Vagabond och såg att den fanns översatt till engelska vilket är ett krav då jag inte tänker läsa några scans på datorn utan köpa böckerna.

 

Frågan är då har någon här läst Vagabond och kan bekräfta om den är något att hurra för eller det finns bättre serier översatta i genren? isf vilka?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Frågan är då har någon här läst Vagabond och kan bekräfta om den är något att hurra för eller det finns bättre serier översatta i genren? isf vilka?

Vagabond är bra, riktigt bra. Mer som en realistisk Blade of the Immortal än som Rurouni Kenshin. Inte så mycket humor.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag har läst de första 3 volymerna av Vagabond översatta till engelska av Viz och gillade den extremt mycket! Jag rekommenderar dig även att kolla upp nyutgåvan på engelska som samlar vad som ser ut som 3 volymer av den gamla utgåvan i en stor omnibusvolym. Den borde bli billigare i längden.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Tackar för svaren. Jag var nyss en sväng på stan så gick förbi sf bokhandeln och de hade givetvis bara vol.1 inne. och eftersom det var beställningsvara så beställde jag vol. 2-6 med så fan ta er om den inte är bra :P

Dock så räknar jag starkt med att den är det så det är nog inga bekymmer där.

 

Jag köper dock hällre de vanliga volymerna än de tjocka. Nu har jag iofs inte kollat hur de ser ut för just Vagabond men kollade igenom en sån jätte volym av Kenshin innan och jag tyckte det var lite jobbigt med en 600 sidors pocket bok på något sätt. Jag föredrar flera lite mindre volymer även om priset blir dyrare i längden. Köper ju ändå inte 30 volymer på en gång så det är inget ekonomiskt bakslag att köpa standardutgåvan direkt.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 weeks later...

Hej.

 

Ny här och även en del för det här med manga.

 

Vet inte om denna fråga har ställts, men...

 

Vilka är de bästa mangas ni kan rekommendera som inte finns som anime?

 

Anledningen är att jag vill få upp suget för att läsa mer manga, men om den även finns anime, ser jag hellre den istället.

 

Vad jag gillar är lite flamsiga pojke-gör-bort-sig-inför-flickor-serier som Love Hina, och serier som är lite mer djupa och kontemplativa, som kanske också är mer rotade i verkligheten än framtidsfluff eller övernaturligt trams.

 

Svår order kanske. Någon som kan hjälpa mig?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

hej

 

söker efter yaoi boys love titler.då jag är ute efter dom mer söta yaoi förhållanden med mycker romantik och helst utan våldtäkter vilket en hel del har och ett lyckligt slut är alldrig fel.som exempel kan jag ge

 

i cant stop loving you= detta är min absoluta favorit

challengers = väldigt söt och romantiskt

 

ser fram i mot era svar

 

vill tacka my för tipsen jag fick innan

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 weeks later...
Personligen rekommenderar jag verkligen Mästerdetektiven Conan. Den kan verka lite lam och inte fullt så actionfylld som många verkar vilja ha, men den växer på en. Efter ett tag är Conan en riktig tokhöjdare. Jag begriper inte varför inte Egmont marknadsfört den mer.

 

Den gillar jag Bonniers initiativ med DNAngel. Lär lätt vara den konstigaste mangan som ges ut i Sverige idag.

 

Jag älskar mästerdetektiven Conan O.o

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 1 month later...
My[/url]":27ps090e]Jag läste för ett tag sedan ut Soujo no Koi ha Nido Haneru [...]. Vad kan man säga? Ett mästerverk som överskrider både genre och målgrupp

Upp på "Plan to read" alltså. Du får gärna ge tips om fler mästerverk, jag är speciellt ute efter serier som inte bara är "bra manga", utan sådant som är "mer än underhållning", sånt som har något relevant att säga om människans tillvaro. :)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

My[/url]":1op3an8c]Jag läste för ett tag sedan ut Soujo no Koi ha Nido Haneru [...]. Vad kan man säga? Ett mästerverk som överskrider både genre och målgrupp

Upp på "Plan to read" alltså. Du får gärna ge tips om fler mästerverk, jag är speciellt ute efter serier som inte bara är "bra manga", utan sådant som är "mer än underhållning", sånt som har något relevant att säga om människans tillvaro. :)

Mm, men man måste som sagt ha en väldigt hög tolerans för gayromans och allt som hör till detta för att läsa just den serien. Det är därför jag kanske egentligen vill rekommendera er killar hennes shoujomanga After School Nightmare av samma mangatecknare istället, av samma anledning som jag skulle ha svårt att läsa en hentaimanga, oavsett om det var ett mästerverk berättelsemässigt eller ej (jag föredrar den censurerade versionen av Kite för att ta ett exempel). After School Nightmare tar dessutom upp mycket fler olika sorters intressanta psykologiska aspekter av människor i största allmänhet än Soujou, så det är inget nedköp på något sätt.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag har inga problem med gayserier, så länge det verkligen inte är "ingen kulmen, ingen poäng, ingen mening". Men jag är ingen storläsare av manga, så jag vill koncentrera mig på (1) verk som faller mig personligen i smaken på grund av nischade element som jag verkligen gillar, och (2) verk som alla "litterärt ambitiösa" människor borde läsa oavsett vilka element de föredrar eller inte föredrar.

 

Det där du skrev om "[genre- och målgruppsöverskridande] mästerverk" fick mig att tänka på den senare kategorin, så jag undrar lite allmänt vad det finns för storslagna japanska serier man borde läsa när man vill erfara höjden av japanskt serieberättande. (Exempel jag skulle nämna skulle vara Nausicaä och Eldfågeln.)

 

Jag är övertygad om att det finns fler sådana exempel inom manga än animé, just för att animé är dyrare att producera och kräver mer kommersiella kompromisser (Kite som du nämner är ett bra exempel -- porrscenerna var ett krav på Umetsu från producenterna), och jag vet ingen mer lämplig att fråga än dig. :P

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Ok, då ska du få lite tips på riktigt vassa kvinnliga serieskapare. Vissa ska jag skriva mer om på bloggen när andan faller på, det har bara inte blivit av ännu.

 

Du måste prova på att läsa Kyoko Okazakis serier. Hon var drottningen av joseimanga fram till nån gång på 90-talet tror jag, då hon blev påkörd av ett fyllo och blev paralyserad. Börja med River's Edge och Helter Skelter, de är mina favoriter. Hon har fått en hel drös med priser för sina serier i efterhand.

 

Sedan är Mari Okazaki en av de mest konstnärliga och uttrycksfulla nu aktiva tecknarna inom både shoujo- och joseimanga. Jag gillar Shutter Love bäst, för att den helt enkelt inte liknar något annat i sin genre. Allt hon har gjort är dock läsvärt, t.ex. BX, Yawarakai Kara, Sweat & Honey och Suppli.

 

Ima Ichiko är den som skriver bäst i sin genre om folklore, demoner och annan japansk mystik. Hon får Clamp att se ut som poserande amatörer i jämförelse. Läs Hyakki Yakoushou så förstår du varför. Varje kapitel kan läsas fristående och det är inte nödvändigt att läsa allt i streck. Det är en serie som inte handlar om att den ska ta slut någon gång, utan som helt enkelt bara alltid ska finnas där.

 

Kaguya Hime av Reiko Shimizuär bland det bästa i shoujomangaväg som någonsin skrivits. Som Please Save My Earth men vassare och sjukare på alla sätt och vis. Top Secret (mangan, INTE animen för allt i världen) av samma tecknare är den bästa serien om gränsen mellan mänskliga rättigheter och polisarbete som jag har stött på. Men allt Shimizu har gjort är väldigt bra i största allmänhet.

 

Och så Setona Mizushirosom jag nämnde tidigare, som är en av få som vågar skildra riktigt jobbiga psykologiska aspekter av människor i sina serier. X-day, After School Nightmare, Shitsuren Chocolatier och den tidigare nämnda BL-serien är hennes bästa verk och har skrivits under den senare delen av hennes karriär.

 

Noriko Miura är en lite mindre välkänd men oerhört produktiv tecknare som har gjort fler mästerverk inom tjejserierna än snittet. Hon kan ta en sliten klyscha och göra något riktigt bra av det, oavsett om det handlar om fin flicka möter bråkstake eller alkoholiserade pappor. Return, Kirai och Anata wo Shinjiteiru är mina favoriter.

 

Akemi Yoshida är mest känd för Banana Fish, mycket bra serie förstås, men har även en massa okända fantastiska verk. Lover's Kiss är kort och lätt att börja med. Jag har nästan allt hon har gjort, men tyvärr har jag likt allt annat inte hunnit läsa allt ännu.

 

Det finns massa andra bra saker att tipsa om, men jag får fortsätta nån annan gång.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...