Hoppa till innehåll
Anime.se

Ge mig tips om manga att läsa!


zimeon
 Share

Rekommenderade inlägg

  • 2 weeks later...

mtYZBGxqj.jpg

Jag har skrivit en lite bättre rekommendation för Ichiko Ima på min blogg. Tyvärr är den engelska utgåvan av den recenserade Hyakki Yakoushou, som skulle ha hetat Beyond Twilight (no relation), inställd på obestämd tid, men förhoppningsvis plockar något annat företag åt sig licensen. Det är en riktigt, riktigt bra serie där i stort sett de flesta kapitel kan läsas fristående (själv läser jag dem dock i ordning).

iWbqAyiAJ.jpg

Det finns även en lite äldre recension av ovan nämnda Kaguya Hime av Reiko Shimizu.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 weeks later...
Finns det några riktigt gamla serier (till exempel från taishō- och meijiperioderna) som är bra och relativt lätta att få tag på? Jag har bara läst nyare japanska serier.

På rak arm blir jag påmind om The Four Immigrants Manga. Kanske inte riktigt vad du söker, men säkert intressant på sitt sätt. (Och inte så svårtillgängligt.)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gubevars, det var gammalt...

 

Johan Nordström visade oss någon DVD med "anime" från innan/under andra världskriget på Stockholms universitets anime och mangakurs. Den var inte textad, men det var bara korta stumfilmer så det gjorde ju inget. Något som japanska myndigheter släppt som någon slags kulturgrej, kanske?

Han är i Japan nu, men går kanske att få tag i om man försöker via universitetet. Eller försök googla

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 months later...

Någon som vet vad Mizushiro Setona the best selection (水城せとなザベストセレクション, ISBN 9784091331304) är för något? Jag fann den i en lista över kommande saker från Shōgakukan. Eftersom folk här har rekommenderat Setona Mizushiro och sagt att hennes serier är bra, funderade jag på om detta kunde vara något att ha, men Shōgakukan ger så få uppgifter, och Google ännu färre.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det verkar inte finnas någon info om den ännu, men det lutar väl åt att det är nyutgåvor av hennes äldre material som ges ut nu när hon har börjat slå stort. Mycket av det som hon gav ut via Shogakukan tidigare i hennes karriär är inte på långa vägar lika bra som hennes senare verk. Å andra sidan verkar det ju lovande att det släpps från samma del av förlaget som hennes lite vuxnare, nya serier. Vi får vänta och se om hon skriver något om det på sin hemsida snart.

 

Jag tycker hur som helst att du ska köpa följande serier, som jag anser vara ganska säkra kort och representerar hennes styrka som serieskapare väldigt väl:

 

Shitsuren Chocolatier (finns 2 volymer ute)

Hokago Hokenshitsu (10 volymer och avslutad)

Kanojotachi no X-day (2 volymer och avslutad)

S (3 volymer och avslutad)

 

Kurobara Alice har jag inte hunnit läsa ännu, men den verkar lovande. Har första volymen liggandes hyfsat högt upp i "att läsa"-högen.

 

Jag håller även på att beta mig igenom hennes äldre verk för att se om det finns något läsbart bland hennes gamla shoujoserier. Hittills är det mest bara "njae"-serier, men vem vet? Kanske ligger det något litet guldkorn där och väntar på mig.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 3 weeks later...
  • 2 weeks later...
  • 2 months later...

Några nya lästips skulle sitta fint. Jag är helt öppen för förslag eftersom jag inte söker en speciell genre (men om jag måste: shoujo). Ganska vagt, ja, men rekommendationer om det just du tycker tar det lilla extra steget accepteras ödmjukast.

 

Jag är inte lika mycket läsare som tittare nuförtiden och jag tänkte balansera ut det. Lite grann, iallafall.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Några nya lästips skulle sitta fint. Jag är helt öppen för förslag eftersom jag inte söker en speciell genre (men om jag måste: shoujo). Ganska vagt, ja, men rekommendationer om det just du tycker tar det lilla extra steget accepteras ödmjukast.

Jag ser att du har sett Please Save My Earth-OVA:n och gett den ett sparsamt betyg. Jag yrkar dig ändå att läsa mangan -- om det inte var storyn som drog ner betyget (animén är ju störtskön för både ögon och öron) så bör du ge den en chans.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag ser att du har sett Please Save My Earth-OVA:n och gett den ett sparsamt betyg.

Jo, jag kan bara säga att OVA:n inte lämnade ett särskilt stort intryck på mig, eftersom stora delar inte lade sig på minnet. Det må ha vart oengagemang och trötthet, trots det ger jag inte mycket för att se om saker.

 

Men jag ska prova mangan. Jag ser skiftande åsiker, men många lovord om handlingen. (Det var ju inget fel på handlingen i OVA:n vill jag minnas).

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 1 month later...

Hejsan alla Manga freaks ^^ haha! försöker faktiskt börja läsa lite manga nu och jag har faktist läst några stycken,

 

Claymore

Dance In the Vampire bund

Aki sora :rolleyes:

Ane Doki

 

INte hunnit så mycket, MEN, som sagt, jag är ju grymt inne på romance Animes så samma med Manga.

 

Så någon av ersom har läst ANE DOKI och vet nån som är typ, samma uppbygd? eller hur man ska säga :)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 weeks later...

Letar efter Manga att läsa på när jag reser iväg i Augusti. Är egentligen öppen för allt, så ös på med det bästa ni har att komma med allt i allo.

 

Sedan kan jag väl säga att jag "trivs" med att läsa AIKI till och från. Men som sagt kom med era favoriter så fastnar nog jag också för dem.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 weeks later...
Letar efter Manga att läsa på när jag reser iväg i Augusti. Är egentligen öppen för allt, så ös på med det bästa ni har att komma med allt i allo.

 

Sedan kan jag väl säga att jag "trivs" med att läsa AIKI till och från. Men som sagt kom med era favoriter så fastnar nog jag också för dem.

The Demon Ororon (eller är original titeln The Devil Ororon?.... blandar alltid ihop den svenska och original titeln..)

Den har fantastiska karaktärer, jag älskar teckningarna. Hade personligen med den när jag åkte till Italien för 2 år sedan och den räddade hela flygresan.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 5 months later...

Letar efter Manga att läsa på när jag reser iväg i Augusti. Är egentligen öppen för allt, så ös på med det bästa ni har att komma med allt i allo.

 

Sedan kan jag väl säga att jag "trivs" med att läsa AIKI till och från. Men som sagt kom med era favoriter så fastnar nog jag också för dem.

 

Alla gillar ju inte samma typ av manga! Så det är svårt att veta vad du gillar från detta, men kan ju ge några tips.

 

1. 666 Satan (eller på engelska O.P.T Hunters)

2. Hunter x Hunter.

3. Naruto och Bleach

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Alla gillar ju inte samma typ av manga! Så det är svårt att veta vad du gillar från detta, men kan ju ge några tips.

 

1. 666 Satan (eller på engelska O.P.T Hunters)

2. Hunter x Hunter.

3. Naruto och Bleach

Augusti (2010) har redan kommit och gått. (666 Satan är ganska okej för övrigt, iallafall andra halvan.)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 4 months later...

Obefrågade lästips för jag vill tipsa lite om mina favoriter :P

 

Jag har gillat de två volymer av The Story of Saiunkoku som jag läst, ska köpa del tre så fort lönen kommer. Shojo med palatsintriger i vagt kinesisk miljö - den påminner om en stillsammare, mer realistisk Fushigi Yuugi. Bra och snyggt ritad

 

Sen Black Butler! Jag älskar den serien och förutom att Yen Press utgåva blir lite plottrig med deras sätt att hantera ljudeffekter (de lägger till det japanska ljudet, romaniserat, och ofta en betydelseöversättning också) är den bra. Relevanta fotnoter (t.ex. om brittisk kultur i den tiden), de har med extrabilderna som finns under omslaget på japanska utgåvan och mangan är ju stenbra ^_^ Skräck, humor, mysterier och drösvis med stämning

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 3 months later...

Har tre tips som jag inte tror finns i tråden hitills: Gunslinger Girl av Yu Aida är en förträfflig manga med mycket drama och tragedi som dessutom finns i trevliga omnibusverisioner; Blood Alone av Masayuki Takano som känns ganska lik gunslinger men har mer humor och mycket mer vampyrer; avslutningsvis något som definitivt inte är för alla och som du bör vara över 15 för att läsa, Sundome av Kazuto Okada som är en fantastisk skildring av utanförskap, pubertet, kärlek och förmågan att våga växa (bör sägas att den innehåller många väldigt grafiska sexuella skildringar).

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...