Hoppa till innehåll
Anime.se

Fate/stay night


DB
 Share

Rekommenderade inlägg

  • Svar 290
  • Skapad
  • Senaste svaret

Toppskribenter i detta ämne

Toppskribenter i detta ämne

Visst,

 

セイバーメイデン

Saber Maiden

 

トコトコトコトコトコトコトコ・・・

Tokotokotokotokotokotokotoko...

 

誓いなさい この王の剣に

Svär vid detta kungliga svärd

 

俺が誓うのかよ!

Jag svär!

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

fate241mq.jpg

 

Då var sista avsnittet sett.

Detta var, som jag antog, 100% helt enligt spelet. Det jag var mest nyfiken på var epilogen som tyvärr inte hade så jättemycket mer än spelet heller. Hursomhelst är jag nöjd med hur de omsatte det hela. Personligen hade jag hellre sett att animen hade följt Heavens Feel, men nu ska jag inte gnälla. Jämfört med Tsukihime är detta en betydligt bättre omsättning. Ska helt klart köpa hela seriern komplett på DVD (vilket jag redan börjat med).

Eftersom ingen med sunt förnuft kommer läsa spoilers förrän de sett avsnittet finns knappast något mer att tillägga.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Mycket bra bildval DB, bland dom mest berörande scenerna i sista avsnittet men samtidigt så blir det jobbigt för dom flesta att förstå den, så dom kan inte spoila sig.

 

Jag måste säga att jag gillade slutet, nu så har jag ju inte sett dom andra scenariona själv men jag vet vad som händer i dom och jag är glad att det inte vart ett UBW slut (inte för att jag trodde att det skulle bli det). Heavens Feel verkar också ha ett mycket bra slut, speciellt det så kallade "bad end".

 

Om jag skulle vara tvungen att nämna nått jag saknade i slutet så skulle det vara:

Jag hade gärna sett att Shirou hade gjort en Unlimited blade works på Kotomine för att visa att han är Archer, men det är bara en struntsak egentligen.

Man kan gissa sig till vad den extra epilogen var och jag vet inte om den gjorde så mycket egentligen.

Jag antar att den sista scenen med Saber vid trädet var med i spelet, för om den inte var det så var epilogen lysande.

Jag kommer garanterat också köpa hela serien på DVD, den förtjänar verkligen att ses igen. Sen så ska jag som jag har sakt tidigare köpa spelet också.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Tyvärr inte, spelet är ett såkallat bi-shoujo spel och vad jag vet så har det aldrig kommit något sådant till Europa. Antalet som överhuvudtaget har kommit till USA går att räkna på en hand (Ever 17 kan jag dra mig till minnes). Dock så håller Mirrormoon på med en översättnings patch, men du måste allafall beställa spelet från Japan.

 

Edit: DB hann före :)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Njaa det kan man väl inte direkt säga, jag har inte spelat nått av dom men så som jag har uppfattat det så utspelar dom sig i samma "universum" men dom har inget mer gemensamt. Tsukihime handlar om vampyrer och är helt annorlunda. Både Tsukihime och Fate är förövrigt gjorda av Typemoon så om du gillade Fate så ska du nog ge Tsukihime en chans.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

...men så som jag har uppfattat det så utspelar dom sig i samma "universum" men dom har inget mer gemensamt.

Stämmer bra. Det finns tom med speciellt markerade skillnader mellan Tsukihime och F/sn, t ex genom att magiker i Tsukihime kallas för mahoutsukai medans de i F/sn kallas för Majutsushi.

 

Kinoko Nasus första böcker, Kara no Kyoukai - The Garden of Sinners - är en sorts Tsukihime-råvara. De familjer och klaner som förekommer i Tsukihime (framförallt i spelet som av naturliga skäl är mycket mer detaljerad än animen) introduceras i något som är min favorit bland skönlitterära verk. De tydligaste referenserna mellan KnK och Tsukihime är att i KnK så är en av huvudpersonerna Shiki Ryougi. Ryougi familjen är lik Nanaya på det sättet att de dödar omänskliga varelser. Fujoh familjens Kirie beskrivs i KnK, andra medlemmar från den familjen är Kohaku och Hisui, som skickades till familjen Tohno för att hålla dess förbannelse i schack. Vidare förekommer Tohko Aozaki - den äldre systern till Aoiki Aozaki som gav Shiki Tohno hans glasögon.

 

Det ska bli roligt att se om Type Moons nästa projekt kommer vara mer relaterad till Tsukihime, F/sn eller något mer fristående.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share


×
×
  • Skapa nytt...