Hoppa till innehåll
Anime.se

Vilken anime såg du klart senast?


Skatan Milla
 Share

Rekommenderade inlägg

Jag hoppade in på din animélista och såg att du inte har sett Ergo Proxy.

 

Man får tacka så mycket för tipset/tipsen. Skall nog säga som så att jag tidigare trodde att Ergo Proxy bara var populär för sin speciella animering. Men om den nu också har intressanta karaktärer gör den mig intresserad, så den får komma med på min "vill se lista". :)

 

Just nu har jag dock en hel del andra serier/filmer som jag tänkt se klart först, men efter det kan jag tänka mig att ge denna en chans. ;)

 

Och det ska bli intressant att se vad du tycker om Koi Kaze Erikku. =)

 

Har hittills bara sett ett avsnitt, men av det lilla verkar den lovande. Gillar framförallt animationen som jag tycker påminner mycket om den i Saikano.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Higurashi no Naku Koro ni , såg precis klart på den efter att sett alla som har postat om den , en anning förvirrad blev man, men den var helt klart sevärd

 

7/10

 

welcome to nhk, Handlar om en kille som är rädd för att gå ut om man förklarar de lite snabbt men det är folk runtom som försöker hjälpa han, denna gav en verkligen en tankeställare vilket är anledningen till att ja tittar på anime.

 

10/10

 

 

 

Och tack ni som postar sett många bra råd om anime i denna tråden ;D

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Lucky Star

 

Jag gillade den här serien riktigt mycket. Jag tyckte att den var riktigt random med bra komedi och härliga karaktärer. Designen var riktigt skön också. En bra rolig skolkomedi med massa sköna referenser och blev aldrig dryg eller dålig. En av dom bättre serierna i år utan tvekan så det är lite tråkigt att den tog slut nu.

 

Helt klart sevärd

 

9/10

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Grandeek

 

Hygglig OVA , intressant handling med hyffsade karaktärer, blev aldrig något vidare djup, men det är väl svårt på bara 60min. Kvaliten kan jag inte säga mycket om, "utgåvan" jag såg vara dålig men tror nog det var just denna som var det.

 

6,0/10

 

Demon Prince Denma

 

 

Fastnade aldrig för denna, gillar genren annars men fann inget speciellt här.

 

5,0/10

 

Testu no Otome Jun

 

Inte den bästa rent allmänt, men när Jun spänner musklerna höjs nivån en nivå ;)

 

6,0/10

 

 

Lucky Star

 

Så kom denna serie till sitt slut, varit en helt underbar resa och man känner lite sorg att det är slut. Bara introt ger denna serie ett högt betyg ;) , Konata är för mig den stora stjärnan i serien, finns en del scener som är fruktansvärt roliga.

 

9,0/10

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Lucky Star

 

Så var denna serie också slut... :(

Men den har varit fantastiskt underhållande och har alltid fått en på gott humör. Mycket på grund av seriens lilla stjärna, som jag tror har fått en plats i mångas hjärtan här på forumet...

 

I alla fall har hon fått det hos mig. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Lucky Star

 

Så var denna serie också slut... :(

Men den har varit fantastiskt underhållande och har alltid fått en på gott humör. Mycket på grund av seriens lilla stjärna, som jag tror har fått en plats i mångas hjärtan här på forumet...

 

I alla fall har hon fått det hos mig. :D

 

verkade inte som det du o.o Konata is <3

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Lucky Star

 

När projektet utannonserades reagerade jag genom att bli besviken. Som en del av den skara anhängare av en viss light novel-serie som på sista tiden förpassats till ett av Animesuki-forumens mörkare hörn hade jag hoppats på ett announcement som siade om en fjärde installation i animéserien. Jag hade aldrig trott att jag skulle känna ett sådant här vemod när jag nu editerar bort Lucky ☆ Star från "Följer"-raden i min signatur.

 

Kyoto Animations toppar min lista över grymma animé-studios, tätt följt av namnstarka konkurrenter såsom Gainax och Production I.G. Något som slog mig efter att ha sett Suzumiya Haruhi no Yuuutsu var att precis allt de rör vid förvandlas till guld. Det föreföll därför naturligt att ge denna 4koma-adaption en chans. Efter att ha sett ett par avsnitt av animén undrade jag för mig själv vad KyoAni höll på med egentligen. Varför slösade de tid på sådant här när de har två påbörjade serier med massor av fans som inväntar fortsättningen på respektive serie? Det dröjde dock inte många avsnitt förrän de sockersöta små highschool-tjejerna lyckades charma mig, och det rejält.

 

Serien har ingen röd tråd. Faktum är att serien inte ens vet vad en röd tråd är. Trots detta fungerar konceptet, i varje fall i mina ögon, riktigt bra. Berättartonen är väldigt avspänd, och den humor som jag från början inte alls tilltalades av började, till mångt och mycket som följd av att man lärde känna karaktärerna allt mer, fräta bort den anti-Lucky ☆ Star-barriär som jag så noggrant hade byggt upp. Efter episod 7 hade den första skrivbordsbakgrunden letat sig upp på min skärm, och efter episod 11 pryddes verktygsfältet av en "desktop-buddy" i form av seriens protagonist; Konata. Faktum är att serien hade lyckats bli lite av en stöttepelare i min animé-fix varje vecka... serien som alltid levererade, i princip oavsett vad avsnittet handlade om.

 

Vad var det som tilltalade mig då? Tja, egentligen är det svårt att sätta fingret på det, men att karaktärerna spelade en fruktansvärt stor roll kan jag med säkerhet slå fast. Jag tror också att seriens upplägg bidrog mycket i och med att det inte direkt finns någon handling. Detta gjorde att det för mig kändes som att en gång i veckan få "besöka deras lilla värld" och se vad de har haft för sig. I mina ögon är Lucky ☆ Star numera en definition för uttrycket "slice of life", och när det gäller söta/roliga sätt att gestalta vardagliga små problem och företeelser på så finns det ingen som smiskar den på fingrarna.

 

Det känns verkligen som om serien riktar sig mot Otaku-facket då den är fullproppad med referenser och dylikt. Att Konata sedan är en Otaku utan dess like bidrar till att "rätt" sorts referenser och händelser serveras på rad. De fyra största karaktärerna känns alla genuina och icke-konstlade, men de som i mina ögon sticker ut är Kagami och kanske framförallt just Konata. Den sistnämnda spelas för övrigt av en av mina favorit-seiyūs, Hirano Aya - även känd för sin insats som rösten bakom Suzumiya Haruhi. En av mina favoritscener utspelar sig på Konata's jobb som naturligtvis råkar vara ett cosplay-café. Hennes vänner beslutar sig för att besöka henne på arbetsplatsen för att se hur hon har det. Just den dagen cosplayar Konata som just Haruhi, och faktumet att karaktärerna gestaltas av samma seiyū gör att Konata's switchande mellan sig själv och Haruhi blir en riktig höjdare. Just referenser är, precis som jag nämnde tidigare, ett ständigt återkommande fenomen. De vanligast förekommande har med Suzumiya Haruhi no Yuuutsu och Full Metal Panic! att göra, så har man sett dessa serier så får man, i varje fall enligt mig, ut lite extra av det hela.

 

Aja, det finns väl inte så jättemycket att säga om en serie som saknar huvud-story. Det enda jag kan göra är väl att säga att jag i slutändan älskade den för vad den var, och att Kyoto Animations i mina ögon lyckades perfekt... ännu en gång. En varm "slice of life"-serie med skön otaku-humor, tonvis med referenser till animé, manga och spel, mysigt simpel animeringsstil och framförallt 2007 års charmigaste karaktärer gör den till en fullträff. Jag trodde aldrig att jag skulle säga detta, men jag hoppas innerligt på framtida fortsättning på detta spektakel. Trots det måste jag säga att jag tycker att både Haruhi och FMP! förtjänar uppföljare innan det eventuellt är dags för ytterligare fördjupning i Konata & Co's helsköna tillvaro.

 

tdzBXRBaw.png

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Måste bara påpeka det här. Meatrose, hur orkar du skriva ner så MYCKET på varje post/svar du lägger ner här på forumet? Försöker inte vara negativ eller nåt sånt, utan jag själv skulle vilja att kunna utveckla och reflektera om allt och allting och även dela mina tankar med andra som du. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Härlig läsning Meatrose! Vad blir ditt betyg på serien då? :>

 

Tack, men jag suger ju så hårt på att sätta sifferbetyg på serier. Det vet du säkert om, så det skulle inte förvåna mig om det är därför du frågar, haha. ^^

 

Jag vet inte, men på något sätt så känns det som att jag sabbar sifferbetygsskalan så snart jag sätter sifferbetyg på en serie. Det är säkert bara jag som är larvig, men om jag exempelvis sätter full pott på något så känns det på något sätt som om jag då konstaterat att jag aldrig kommer se något som är bättre än detta, eftersom inget kan bli bättre än "full pott".

 

Om jag vill sätta en 7:a på serie A så upptäcker jag garanterat att jag satt en 7:a på serie B som egentligen är lite sämre än A. Då vill jag sänka serie B till en 6:a, men då hamnar den på samma betyg som serie C som är lite sämre än B, så det funkar inte. Ska jag då sätta en 8:a på serie A? Nej, det går inte, för där har jag serie D och E, och de är klart bättre än A. Haha, ja du ser... det blir knas för mig. ;)

 

Det blir istället att jag ger serierna en bedömning i form av ord. Den enda rangordning jag har är en "Hall of Fame-mapp" på min Animé-hårddisk, men jag velar lite för mycket där med. Det var en Top 10-mapp tills dess att jag upptäckte att 13 serier låg i den. Då fick det bli en Top 20-map, dock inte med 20 serier.

 

Aja, let's all point and laugh at Meatrose! XD

 

Edit:

 

Måste bara påpeka det här. Meatrose, hur orkar du skriva ner så MYCKET på varje post/svar du lägger ner här på forumet? Försöker inte vara negativ eller nåt sånt, utan jag själv skulle vilja att kunna utveckla och reflektera om allt och allting och även dela mina tankar med andra som du. :)

 

Hehe, tack! Jag vette fanken, men jag har alltid tyckt om att skriva om ämnet råkar vara något jag hyser starka känslor för... oavsett om det är negativa eller positiva känslor. Som animé-intresserad blir det då lätt att jag, som i det här fallet (Lucky Star), börjar skriva och får svårt att runda av. Jag vet inte vad det beror på om jag ska vara ärlig. :)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det blir istället att jag ger serierna en bedömning i form av ord. Den enda rangordning jag har är en "Hall of Fame-mapp" på min Animé-hårddisk, men jag velar lite för mycket där med. Det var en Top 10-mapp tills dess att jag upptäckte att 13 serier låg i den. Då fick det bli en Top 20-map, dock inte med 20 serier.

Jag kör en "point and laugh" på den ;)

 

Men jag förstår dig på pricken. Vet inte hur många gånger jag gick igenom min "har sett" lista på animenewsnetwork.com (när jag höll den uppdaterad) och gick igenom alla betyg jag satt. Varje gång jag kollade på den så ändrade jag betyget på över hälften av serierna, just för att man har fått fler att jämföra med, samt att man svalnat lite och kan se mer objektivt på serier man från början avgudade med fanboyism.

 

..Eller så hade jag bara för mycket fritid ^^

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det blir istället att jag ger serierna en bedömning i form av ord. Den enda rangordning jag har är en "Hall of Fame-mapp" på min Animé-hårddisk, men jag velar lite för mycket där med. Det var en Top 10-mapp tills dess att jag upptäckte att 13 serier låg i den. Då fick det bli en Top 20-map, dock inte med 20 serier.

Jag kör en "point and laugh" på den ;)

 

Men jag förstår dig på pricken. Vet inte hur många gånger jag gick igenom min "har sett" lista på animenewsnetwork.com (när jag höll den uppdaterad) och gick igenom alla betyg jag satt. Varje gång jag kollade på den så ändrade jag betyget på över hälften av serierna, just för att man har fått fler att jämföra med, samt att man svalnat lite och kan se mer objektivt på serier man från början avgudade med fanboyism.

 

..Eller så hade jag bara för mycket fritid ^^

 

Haha, jo, jag höll också på och försökte betygsätta allt jag såg på "My Anime" @ animenewsnetwork.com, men det spårade ur snabbare än någon hinner säga "beslutsångest". Det enda jag betygsätter där nu är "masterpieces", vilket gör det hela mycket lättare eftersom jag bara har satt det på två serier. (En tredje har det "pending", men jag ska se den en gång till innan jag fattar beslut. ^^)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Lucky Star

 

När projektet utannonserades reagerade jag genom att bli besviken. Som en del av den skara anhängare av en viss light novel-serie som på sista tiden förpassats till ett av Animesuki-forumens mörkare hörn hade jag hoppats på ett announcement som siade om en fjärde installation i animéserien. Jag hade aldrig trott att jag skulle känna ett sådant här vemod när jag nu editerar bort Lucky ☆ Star från "Följer"-raden i min signatur...

 

Måste säga att detta var en riktig trevlig reflektion av serien Meatrose. :D

 

Sedan skulle jag bara påpeka att jag endast var ironisk, då jag skrev att Sojiro var seriens stjärna. Märk väl att jag skrev "hon har fått en plats i mångas hjärtan", så jag syftade då till Konata. Visst finns det många härliga original i denna serie, men tyvärr kan jag inte ge alla en plats i mitt hjärta.

 

Förövrigt himlars vilka långa "sett allt" -listor ni har, jag är imponerad. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Mushishi. Finns egentligen inte så mycket att säga om denna serie. Det är ett riktigt avslappnat drama som utspelar sig i äldre tider i vår värld, där det dock finns så kallade Mushis. Dom är inte synliga för dom flesta men finns nästan överallt och kan ställa till en del problem för människor ibland, och det är då en Mushi-shi kommer in i bilden.

Tycker serien var riktigt trevlig, avslappnad utan att bli tråkig. 7/10 får den.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Lucky ☆ Star! Skulle kunna skriva hur långt som helst om denna men det gjorde Meatrose så bra några poster upp. Så jag nöjer mig helt enkelt med att säga att jag har fått ut många skratt och småléenden från denna roliga och gulliga serie, som egentligen inte är något speciellt men ändå är så speciell. Många väldigt älskvärda karaktärer, speciellt en viss liten Tsukasa som fångade mitt hjärta från första avsnittet. <3 :D

 

 

 

Devil May Cry! Bara för att det är DMC med Dante så var det en vinnare från första början, men tycker allt att den gjorde rätt för sitt rykte med. Den levde upp till förväntningarna helt enkelt, en grym actionserie på tyvärr korta 12 avsnitt. Enda besvikelsen är att man inte fick se någon Devil Trigger (utom en liten hint), men och andra sidan verkade dom vilja skildra han mer som mänsklig så det är förståeligt från den synpunkten. Även om jag inte gillar det. =P

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Devil May Cry Jag tyckte den var förvånansvärt bra faktiskt, lagon actionserie att kolla på en gång i veckan. Dock så sjunker betyget lite på grund av att Devil-trigger lyser med sin frånvaro :( men på det hela taget en mycket bra action anime att bara sitta o slö titta på.

 

Suzumiya Haruhi no Yuuutsu En så himla underbar anime, den gav mig inga direkta gappskratt, men jag satt nog mest och smålog i stort sett hela animen. Denna rekommenderar jag starkt till alla som inte sett den ;)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Natsuki Crisis

 

Helt ok serie, animationen var i min smak och att sedan man får se en kvinnlig huvudkaraktär som krossar är inte fel alls ;) , kan bli långranding med manliga huvudkaraktärer och tjejerna får stå vid sidan om och se söta ut.

 

6,0/10

 

 

The Heroic Legend of Arslan - Age of Heroes

 

Kan vara för att man bestämde sig för att sträcka den och att man var aningen trött som betyget blir lite svagare, kanske mer pga att man inte kunda fokusera helt men men.

 

Tyckte handlingen stod och stampa ibland men annars var den sevärd. Gillar den lite äldre animationsstilen och karaktärerna var bra.

 

5,5/10

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...