Hoppa till innehåll
Anime.se

Vilken anime såg du klart senast?


Skatan Milla
 Share

Rekommenderade inlägg

Tokyo Majin Gakuen Kenpuchou Tou, skön serie med hård musik och coola snubbar som slåss. :>

Baserad på en spelserie om jag förstått det rätt. Ingen vidare djup story eller nåt utan man får ta den för vad den är, en serie där fula demoner får stryk av personer med krafter. Sen är det även en del mytologi och buddhism vilket jag alltid tycker är trevlig, reciteringar av sutran, the ten holy treasures etc etc. Bara 13 avsnitt men andra säsongen började sändas igår. Tycker allt att den förtjänar 8/10. Nämnde jag att soundtracket är hårt?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Nodame Cantabile

 

 

Ack så bra! Kunde inte slita mig sen jag började titta och blev kär vid första ögonblick(J.C staff). Allt från karaktärerna till musiken(som förövrigt var extremt bra för att vara klassisk) var bara så perfekt.

 

Den här serien är en av dom bästa i år och lägger sig på min topp 10 favoritlista utan tvekan.

 

Nackdelen med serien var väl att den höll fokus på väldigt många saker ibland och jag ville väl ha lite mer drama fast det ska klassas musikserie.

 

Nodame <3

 

9.5/10

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Byousoku 5 Centimeter

 

Ännu ett mästerverk från Makoto. Kan väl börja med att säga att den höll inte riktigt samma mått som Kumo no Mukou, Yakusoku no Basho

men inte långt ifrån tycker jag. Bra, intressanta och lugna delar(alla 3) samt en sjyst story. Animationerna m.m behöver jag väl inte ens kommentera här, så fruktansvärt vackra. Bra musik med.

 

Rekommenderar att se den! Och allt annat från Shinkai Makoto om ni har missat honom.

 

8.5/10

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Byousoku 5 Centimeter

 

Takten i berättandet var mycket bra, gillar när dem tar det lugnt och man inte får en stressad känsla av at se en serie. Animationerna var suveräna :)

 

Sångpartiet i slutet var helt enormt bra (!)

 

8,0/10

 

Hitohira

 

En av mina favoriter detta är, var roligt att följa Asai Mugi utveckling.

Gillade röstskådespelarna till denna serie, animationen var helt ok.

 

7,5/10

 

Ichigo Mashimaro (OAV)

 

Även lugn berättartakt i denna humorserie, har varit en lång väntan på att få det sista avsnittet men det var det väl värt, var nog det bsta av de 3 :)

 

7,5/10

 

 

Kyou no Go no Ni

 

En av de roligare serierna man sett på ett bra tag, mycket missförstånd är alltid roligt B)

 

8,0/10

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Arcadia of My Youth

 

9/10, avdrag endast för 'gamla' ljudeffekter och alltför mycket upprepning av en del scener (t.ex. vinkeln mot fronten av Arcadia när hon närmar sig). Musik, stil & handling är top notch.

 

Frågor

  • [*:z50kyfra]Killarna från ockupationsmakten i början, är de av Illumidus eller ej? Jag fick intrycket av att de var en annan, tredje art som ligger mellan Illumidus och människorna i 'näringskedjan'. De verkar t.ex. inte glada när de Illumidus sänder förstärkningar till dem (Darth Maul någon?) och talar alltid om "dem", inte "vi".
    [*:z50kyfra]Varför exploderar hela Illumidus flotta utan synbar anledning? Jag vet att deras skott missade på grund av Zedas skepps explosion, och att flaggskepet exploderar på grund av skadorna från Arcadias vajrar, men inte kan det ha fått hela flottan att gå upp i rök?
    [*:z50kyfra]Varför sägs det att filmen återspeglar USA:s ockupation av Japan under andra världskriget? Den enda referensen till WWII jag såg var Mayas radiosändningar, och det var snarare franskt.
    [*:z50kyfra]Om jag nu vill se en fortsättning på sagan, vad är det jag ska se? Space Pirate Captain Harlock, Galaxy Express 999, Endless Orbit SSX?

Fin scen

...tycker jag är när Maya med in ros i förgrunden säger farväl till Arcadia medan det mäktiga slagskeppet stiger mot skyn. När hon bryter samman och omringas av Illumidus soldater vänds kameran åter mot Arcadia då hon passerar Emeraldas skepp och sätter kurs mot "havet av stjärnor".

 

yjEoigZiu.png

PcZqrSUxT.png

oDbaOwgyp.png

edWvlOQIw.png

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Byousuko 5 Centimeter

 

Det var för mig omöjligt att inte känna stor vördnad inför den omsorg med vilken denna skapelse har producerats. Animationerna är bedövande vackra, och den känsla för detaljer som genomsyrar det visuella var något som fick mig att nästan sitta med öppen mun. Ljudet håller även det en mycket hög klass, och musiken avspeglar och förstärker filmens lugna natur och berättarstil. Byousuko 5 Centimeter är dock inte bara vacker till det yttre. Karaktärerna är varma, och handlingen gestaltar kärlek, både obesvarad och outtalad sådan, på ett väldigt fint sätt. Även den ångest man kan känna då man i efterhand blickar tillbaka på icke tillvaratagna tillfällen och möjligheter i livet. Förbaskat bra. Rekommenderas varmt.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Code Geass

 

Bra serie! Jag satt verkligen spikad framför den från början till slut. Trevlig story(vill ha en andra säsong!), härliga karaktärer och grymt feta robotar. Storyn är riktigt sjyst och jag vill veta mer nu! Karaktärerna känns verkligen bra och något utöver det vanliga. Mecha är aldrig fel och i denna känns det verkligen som det finns en hel del(även riktigt lama) och fina animationer(designen är fin <3).

 

Gillade verkligen denna och kan inte vänta tills jag får se en fortsättning.

 

9/10

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gundam Seed

 

Det här var den näst bästa serien jag har sett någonsin. Exakt allting i serien var perfekt, det är ett mästerverk.

 

Storyn var något av det bästa jag har upplevt någonsin, den la verkligen tyngd på en hel del intressanta saker och fylld med känslor från början till slut. Den kändes aldrig linjär, tråkig eller dålig.

 

Karaktärerna var fruktansvärt bra och man kände verkligen sympati med ett par samt att deras personligheter var unika. Designen var väldigt inbjudande och jag känner att jag kommer vara kräsen i fortsättningen på hur mecha ska se ut(den är kanske inte ubersnyggt ritad, har ett par år på nacken) men den är så vacker!

 

Musiken, har inte sett en serie som har haft bättre och mer passande musik som denna. Det fanns inte en enda dålig låt och tillsammans med starka scener så bjöd det på en otrolig upplevelse.

 

Den här serien lägger sig nu som 2a på min top 5 lista utan tvekan!

 

10/10

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Martian Successor Nadesico

 

Det här tyckte jag om. Karaktärerna känns inte själlösa (som de tyvärr gör lite då och då i moderna serier), utan istället varma och karismatiska. Handlingen tar tillvara på dessa karaktärer och den värld de lever i på ett bra sätt, och lyckas emellanåt både överraska och mot slutet beröra. Allt som återstår är att tacka zimeon för tipset samt att tacka röstskådespelarna för en bra insats.

 

För mer information om serien, surfa in här.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Hajime no Ippo.

 

Riktigt bra serie! Den bjöd i princip på allting man ville ha i en bra serie om boxning.

 

Gillar hur man får se Ippo's utveckling genom serien och kämpar sig upp, även hur man får se andra boxare växa. Storyn var utmärkt med flera sköna element och den blev aldrig utdragen eller tråkig. Den hade skön humor med. Animationerna var faktist imponerande och grymt sköna(spec innan för ringen). Designen var utmärkt!

 

Karaktärerna var underbara(spec Takamura), hade bra personligheter och kändes väldigt unika. Musiken var passande och sjukt bra, den kom verkligen när det behövdes och gav en extra kick till scener.

 

Serien är helt klart en av mina favoriter nu och klättrar upp till 4e plats, rekommenderar den starkt.

 

10/10

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Higurashi no naku koro ni

 

Helt ok serie, ganska repativ men har en ganska bra story som man fattar på slutet. Eftersom uppföljaren antaglien planerats långt innan serien slutade så kanske det e lite orättvist att bedömma den nu.

 

Men skön animeation, bra ost och bra röstskådespelare.

7.5/10

 

Ohh, jag har precis börjat se på den. Är på avsnitt fem och känner mig lite småvilsen atm. =P

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...