Hoppa till innehåll
Anime.se

Barn vill läsa manga i skolan


docster
 Share

Rekommenderade inlägg

Barn vill läsa manga i skolan

Tre av fyra barn vill ha mangaläroböcker Många lär sig med bilder

 

Mangamatte. Eller Sveriges historia som ett actionfyllt mangaäventyr. I framtiden kanske läroböckerna blir tecknade. Förlaget Bonnier Carlsen har undersökt mangaintresserade barns inställning till manga och andra böcker. Tre av fyra i undersökningen vill ha manga i läroböckerna.

 

Hela artikeln finns här: http://metro.se/se/article/2006/09/04/0 ... /index.xml

 

Ganska intressant och jag tänka mig att många tycker det är lättare att plugga med mycket bildmaterial tillsammans med texten.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag tycker inte barn ska få ha manga som studielitteratur.

 

Barn bör istället fogas till att acceptera, och läras hantera, anonyma textmassor. Sådana egenskaper kommer de ha nytta av senare, både i senare skolgång och i den "riktiga världen".

 

(Dessutom ska de fan inte få ha roligare än vad jag hade det i den åldern!)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

jag skulle gärna vilja veta om barnen i fråga kommer att lära sig nåt av att läsa mangamatte etc... iofs så kan det väl vara bra om man t ex ska läsa engelska och andra språk, men matte och annat liknande har ja svårt å tro på.

 

men så länge de lär sig så är de väl ok antar ja. för det är som sagt de viktigaste även om ja vet en hel del yngre och ibland äldre ungar som förtjänar tukt. för att veta att dem inte är mest värda och inte kan göra som dem vill varken nu eller senare.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag tycker inte barn ska få ha manga som studielitteratur.

 

Barn bör istället fogas till att acceptera, och läras hantera, anonyma textmassor. Sådana egenskaper kommer de ha nytta av senare, både i senare skolgång och i den "riktiga världen".

 

Det fixar sig nog. Du inser väl att de kommer att kräva "manga" även i all annan information när de blir vuxna? Tecknade serier som förklarar deklarationsblanketten och så vidare? :rolleyes:

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Barn bör istället fogas till att acceptera, och läras hantera, anonyma textmassor. Sådana egenskaper kommer de ha nytta av senare, både i senare skolgång och i den "riktiga världen".

Är böjd att hålla med där.

 

 

Annars så fungerar ju roligare läroböcker ypperligt. T ex så var Moetan 'Moeru eigo hanashi' en bästsäljare på amazon.jp. Den lärde köparna ovärderliga meningar som: "Recently they have complicated the game characters more and more. For example the 140-cm tall girl over 18 years old with the book bag on her shoulder." eller "My brother went out to buy a game in the thunderstorm. I was so anxious about him."

 

moetan0001uw1.th.jpg

moetan020ry0.th.jpgmoetan027ui4.th.jpgmoetan178uw1.th.jpg

moetan124cj9.th.jpgmoetan159cc9.th.jpgmoetan0003bv4.th.jpg

 

 

Om det nu sålde bra för att det var en bra lärobok eller om det kanske berodde på något annat kan man ju alltid spekulera i.

(Och nej, det är allt utom en seriös lärobok)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag tycker tvärtom att det är i språkundervisning som serier funkar bästa. Manga eller US serier i engelskan, Tintin och Asterix till franskan, Kalle Anka på alla språk osv. Man får hjälp av bilderna och kan lära sig en del enklare fraser och talspråk på ett kul sätt.

 

I övriga ämnen vet jag inte. Fast iofs, den där tecknade filmen om en resa genom kroppen var riktigt kul, så det kanske kan funka om man gör det på bra sätt

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

jag skulle gärna vilja veta om barnen i fråga kommer att lära sig nåt av att läsa mangamatte etc... iofs så kan det väl vara bra om man t ex ska läsa engelska och andra språk, men matte och annat liknande har ja svårt å tro på.

Mm, tidigare försök har misslyckats fatalt. :/

 

Tecknade serier som förklarar deklarationsblanketten och så vidare? :rolleyes:

Alltså, det vill jag fan ha! Som det är nu läser jag det inte ens utan bara håller tummarna och hoppas på det bästa.

 

T ex så var Moetan 'Moeru eigo hanashi' en bästsäljare på amazon.jp.

Det är nog sådana läroböcker som gör att de kan använda udda ord som "dilettante", utan att kunna skillnaden på "this" och "these". :)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jo jag tror nog det skulle fungera. Men de ska kanske tänka på att det är just mangaintresserade barn som har varit med o svarat på frågan. ^^

 

Jag tror de flesta ämnena skola kunna presenteras med serier, bara att det kanske krävs lite olika av vad varje ämnena. Jag menar en serie där huvudpersonerna bara går och pratar matte med varann skulle troligtvis inte fungera så bra, men däremot kanske funka om de pratade svenska, engelska, [valfritt språk]...

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Serier är ett bra sätt att lära sig språk på, eftersom man (oftast) inte behöver behandla så stor textmängd som i en vanlig text. Jag tror dock inte man ska göra hela läroböcker som serier, utan bara byta ut vissa textstycken till serier istället.

 

Historia kanske skulle kunna funka med serier, men vissa delar skulle ju bli rätt blodiga, får man verkligen visa sånt i skolan ;)

 

Däremot tror jag inte på att ge ut "serieläroböcker" i alla ämnen, visst, det funkar i Japan, men Japan är Japan och Sverige är Sverige

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Mm, tidigare försök har misslyckats fatalt. :/

ROFLMAO

Äsch då, så dåligt var det inte. Det var åtminstone rätt spännande, speciellt just den delen (Shiina deriverar fel! zOMG!).

 

Vilket är mer än vad man kan säga om mangan om samhällskunskap. :(

 

OMG... hur många sådana har du på lager... vi har ju snart några färdiga läroböcker här.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 weeks later...

Ska det vara manga kursböker i skolan så måste de vara pedagodiska och ha med alla delar som behövs i det ämne det rör sig om i alla falla när det gäller i lägre åldrar. Sen så kan det vara bra att läsa lite manga som omväxling i språk undervisngs (göra undervsingnen roligare) syfte då i eng, tyska eller franska ,mm med det ska göras i högstadiet och gymnasiet där de har grundlägande

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...