Skatan Milla Skrivet februari 14, 2007 Anmäl Share Skrivet februari 14, 2007 Förklara. Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Sneakan Skrivet februari 14, 2007 Anmäl Share Skrivet februari 14, 2007 Då har du aldrig kännt på hur det är att vara Skåning... Nej men jag har aldrig hört talas om att någon tyckt illa om Stockholm:O Iså fall bör det väl vara för att det förekommer så mycket bråk och sånnt på gatorna. Annars är det väl att ni pratar så extremt ljust och feminint, hehe. Skämt och sidor. Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Timotei Skrivet februari 14, 2007 Anmäl Share Skrivet februari 14, 2007 Då har du aldrig kännt på hur det är att vara Skåning... Så jävla rätt sagt ^^. Jag har bara hört att " Skånefolket " inte ska tycka om stockholmare så mycket men det gäller inte alla. Sen har det väl med att ni pratar rikssvenska vilket inte uppskattas överallt, ungefär det som Sneakan skriver. Själv tycker jag illa om Sverige oavsett stad/län men människorna tycker jag om väldigt mycket(förutom en hel del idioter som förkommer här och där). Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Sceleris Skrivet februari 14, 2007 Anmäl Share Skrivet februari 14, 2007 Jag tycker inte att stockholmare är roliga. De är till och med lite läskiga. Jag har undrat vad detta beror på, och jag tror det kommer från den gång jag åkte till stan, och en stockholmare dödade min pappa. (1. Originalcitatet gällde clowner. 2. Allvarligt talat tror jag en del av det handlar om en uppfattad egocentricitet hos stockholmare. Och att vi andra inte klarar av att vara lika egocentriska. Vi är som Sussi.) Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Boda Skrivet februari 14, 2007 Anmäl Share Skrivet februari 14, 2007 Tycker ni inte om mig >:) försig jag är inte stockholmare men alla kallar mig det... Förklara en sak för mig ni som inte är 08or varför kallas typ alla 08or för stockholmare? Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Dread Skrivet februari 14, 2007 Anmäl Share Skrivet februari 14, 2007 hmm... jag funderar på att skriva en uppsats om det här ämnet, men nej. En anledning är att många stockholmare är wannabes, dvs wannabe skåningar (detta gäller förstås norrlänningar överlag). Någon kanske möjligen undrar hur jag kommit fram till detta genombrott. Rätt simpelt faktist, i iaf nordvästra skåne, bjärehalvön + lite mer, så dubbleras befolkningen under sommar halvåret. och ingen gillar wannabes, det ska vara orginal, iaf i vårt moderna samhälle. Edit: hata ingen för att dem talar sanning Boda. Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Sneakan Skrivet februari 14, 2007 Anmäl Share Skrivet februari 14, 2007 Hatar ni mig >:) försig jag är inte stockholmare men alla kallar mig det... Förklara en sak för mig ni som inte är 08or varför kallas typ alla 08or för stockholmare ? Eran telefonnummer börjar me 08 typ, riktnummer eller va de kallas. Där jag bor är det 044. tex mitt telefonnummer är 240331, fast hela är egentligen 044-240331 och lika dant för alla runt omkring mig. Tror det är så här i alla fall. Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Boda Skrivet februari 14, 2007 Anmäl Share Skrivet februari 14, 2007 Edit: hata ingen för att dem talar sanning Boda. Jag hatar ingen :D om dom inte är elaka mot mig... Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Orrin Skrivet februari 14, 2007 Anmäl Share Skrivet februari 14, 2007 Det är väl så att många skämtar om Stockholmare precis som Stockholmare skämtar om tex Norrlänningar eller bönder. Det är väl klart att vi inte hatar er <3 Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
DB Skrivet februari 14, 2007 Anmäl Share Skrivet februari 14, 2007 Förklara en sak för mig ni som inte är 08or varför kallas typ alla 08or för stockholmare? Antagligen för att ni har det enda riktnummer som är tvåsiffrigt. Det i kombination med att Stockholm är huvudstad har väl gjort att somliga tycker att det är ett lite fyndigt sätt att referera till stockholmsbor. Men det är bara min teori. Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Hikari no Hohenheim Skrivet februari 14, 2007 Anmäl Share Skrivet februari 14, 2007 Själv är jag uppväxt i en smått okänd förort, och har tillbringat alla mina sommrar i en sommarstuga mitt ute i skogen, så jag är inte precis någon stadsbo i bloded. Därför kan innerstäder som stockholm kännas lite läskiga. Men jag har aldrig hatat städerna eller stadsbor. Ok att man ibland ser en del "skumma" typer när man åker in till stan, men de flesta är nog relativt normala. Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Vertyx Skrivet februari 14, 2007 Anmäl Share Skrivet februari 14, 2007 Vad jag har märkt hatar ingen vare sig stockholmare eller skåningar förän dem öppnar munnen detta kan ha motsatt effekt om du kommer från tex norrköping eller gotland, det tidigare kan t.o.m få en att skratta utan någon annan anledning än dialekten =) Själv tror jag att man skall intaga allt med motta och de grövre dialektvarienterna vart man än kommer från låter aldrig särskilt bra ;) Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
ela Skrivet februari 14, 2007 Anmäl Share Skrivet februari 14, 2007 De e inte så lätt att vara bleking heller för kommer man upp ovanför växjö och någon säger "jaha, var kommer du ifrån?" "Blekinge!" "jaha, skåne!" blir alltid svaret. :| Men jag har faktiskt lyckats övertala någgra Lule-bor jag träffat att vi faktiskt har varningsskyltar här nere när man passerar in i skåne. :P Dock e stockholmare speciella, och de verkar tycka det om sig själva också. Vi lider också av den här turistinvasionen och när en stockholmare kläcker ur sig "ja men här är ju riktigt civiliserat! de har ju trafikljus!" då börjar man undra :D Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Urax Skrivet februari 14, 2007 Anmäl Share Skrivet februari 14, 2007 Jag tror det beror på att man inte känner till hur människorna är där egentligen. Detta gäller föraktet för stockholmare/skåningar/göteborgare/norläningar eller vilka det nu är. Sen blir många väldigt arga över att t ex nyheter och media lägger sånt fokus på Stockholm. Men det är ju delvis förtåeligt att mycket fokus hamnar på Stockholm där minst 1/9 av landet bor och om man räknar hela mälardalen är det mer än 2 miljoner. Så den största konsument kretsen finns där. Men annars är det väl skillnaden på storstad och mindre stad/landsbyggd som skapar motsättningar. I Stockholm finns en så stor anonymitet så man behöver inte tänka lika mycket på hur man beter sej och kan vara allmänt otrevlig detta kanske inte är lika lätt i ett mindre samhälle. Så när en Stockholmare är någon annanstans så ses man lätt som skrikig och nonchalant. Det är i alla fall så jag har uppfattat det när jag har varit borta från Stockholm. Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
LoboSolitario Skrivet februari 14, 2007 Anmäl Share Skrivet februari 14, 2007 Fjollträsk är ju allmant känt som mobbat... Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
flaskis Skrivet februari 14, 2007 Anmäl Share Skrivet februari 14, 2007 Fjollträsk är ju allmant känt som mobbat... Jag ser inte detta som en förklaring... Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
LoboSolitario Skrivet februari 14, 2007 Anmäl Share Skrivet februari 14, 2007 Fjollträsk är ju allmant känt som mobbat... Jag ser inte detta som en förklaring... Nej, bara en påminnelse ;) Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Vertyx Skrivet februari 14, 2007 Anmäl Share Skrivet februari 14, 2007 Själv har jag nu kommit fram till att det är onödigt att kategorisera oss svenskar... i en utlännings är vi alla samma stela sexgalna (hur det nu går ihop) schlagervinnare Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
JockeII Skrivet februari 15, 2007 Anmäl Share Skrivet februari 15, 2007 Nej tacka vet jag en riktig skaraborgare! Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Pew Pew Skrivet februari 15, 2007 Anmäl Share Skrivet februari 15, 2007 när man är i stockholm verkar det som om det kryllar av posers. dessutom klarar jag inte att gå i samma takt som dem. dem är otrevliga också, dem på stan iallafall. men det kan ju bero på att dem är så stressade. Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
stål_älgen Skrivet februari 16, 2007 Anmäl Share Skrivet februari 16, 2007 ja tror de beror på generaliseringen av fula blondiner med för små bh och kläder (brats) och stället där bara ALLA MÅSTE HÄNGA (stureplan)!! urk.. stureplan.... Jag tror det beror på att man inte känner till hur människorna är där egentligen. Detta gäller föraktet för stockholmare/skåningar/göteborgare/norläningar eller vilka det nu är. Sen blir många väldigt arga över att t ex nyheter och media lägger sånt fokus på Stockholm. Men det är ju delvis förtåeligt att mycket fokus hamnar på Stockholm där minst 1/9 av landet bor och om man räknar hela mälardalen är det mer än 2 miljoner. Så den största konsument kretsen finns där. Men annars är det väl skillnaden på storstad och mindre stad/landsbyggd som skapar motsättningar. I Stockholm finns en så stor anonymitet så man behöver inte tänka lika mycket på hur man beter sej och kan vara allmänt otrevlig detta kanske inte är lika lätt i ett mindre samhälle. Så när en Stockholmare är någon annanstans så ses man lätt som skrikig och nonchalant. precis vad ja tänkte! visst de e väldigt mer otrevligt här (jag är en riktigt otrevlig jävel ska tilläggas) för just att vi nog kan och vi kommer nog aldrig se samma männska igen (om inte efter rutiner som på tunnelbanan innan 0600 där man ser samma jävel varje dag på väg till jobbet) man ser liksom mer av det här än i nån liten by uti...god knows where men det är nog likadant i gettoborg och malmö "ja men här är ju riktigt civiliserat! de har ju trafikljus!" då börjar man undra :D och HAHA!! kunde faktiskt inte bli mer sant än det där faktiskt. de flesta stockholmare är inte så smart som de "ser" ut att vara... ja menar.. titta bara på mig tex :P Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
F.d. medlem Skrivet februari 16, 2007 Anmäl Share Skrivet februari 16, 2007 Vad jag tycker mig ha märkt med majoriteten av stockholmare så verkar Stockholm vara lika med Sverige och om man inte har varit där så är man idiot. Se bara i media och tidningarna, så fort de drog igång med de där avgifterna för trafik i centrum så stod det i tidningarna som om det var hela sverige som drabbats. Sedan så blir inte saken sämre heller att bra många stockholmare inte har vanligt folkvett såsom vad gäller natur och vett/etikett när man bemöter nytt folk. Vet inte hur många gånger jag varit med om att folk glott som idioter så fort man hejar på någon som man inte känner för att man råkar passera dem. En del tror nästan att man förolämpar dem. P.S. Majoriteten betyder inte lika med alla. Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Urax Skrivet februari 16, 2007 Anmäl Share Skrivet februari 16, 2007 En annan sak jag tänkt på är att när vi stockholmare kommer till andra ställen är det ofta för att semstra. Vilket ofta betyder högljuda och supa på tider som inte passar de som jobbar. T ex var jag i fjällen nyligen kan i efterhand känna mej lite skamsen för att jag lackade järnet bara för att det inte fanns bravo juice i butikerna och all vardagsmat var svindyr (visserligen var detta i turistfälle butiken). Det är väl ofta stötande med folk som kommer och röjer när man själv har en grå och trist vardag för tilfället. Det värsta man vet är ju om någon håller på och för ett liv på morgonen när man är trött och bara vill döda den som gör för höga ljud ifrån sej. Sen att folk inte gillar Stockholm som stad tror jag mest beror på att de är på dem turisttättaste ställena. Om de som turistar här gjorde saker som Stockholmare som är lediga i staden gör skulle de nog tycka det var mycket trevligare och man slipper oftast den hetsen som kan finnas i centrum. Jag kan säga att jag personligen inte är särskilt förtjust i att glida omkring på stan när alla bara springer omkring å stressar, då är det bättre att ta det lungt någonstans där det är riktigt schysst. Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Sceleris Skrivet februari 17, 2007 Anmäl Share Skrivet februari 17, 2007 Vet inte hur många gånger jag varit med om att folk glott som idioter så fort man hejar på någon som man inte känner för att man råkar passera dem. En del tror nästan att man förolämpar dem. Usch, jag avskyr sånt. När främlingar hälsar, alltså. Går man där och håller sig för sig själv, och så plötsligt ska någon ta kontakt! Helt utan anledning! Vad är det för sätt? Det är ju till och med värre än när man möter någons blick. Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
flaskis Skrivet februari 17, 2007 Anmäl Share Skrivet februari 17, 2007 Det är rätt så läskigt att man är van vid att inte hälsa på förbigående. Dock var jag en sån som hälsade på alla förbigående, men efter ett tag märkte jag själv att man fick otacksamma blickar, så jag la av med det -.-' Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Rekommenderade inlägg