Hoppa till innehåll
Anime.se

Figurköp


flaskis
 Share

Rekommenderade inlägg

Gott! :)

 

Jag har Akatsuki och Needa förhandsbokade från HLJ. Märkte att de sköt fram på re-release av första till Januari så vi får väl se när den droppar ner. Borde skickas samtidigt som min Haruhi. Avvaktar lite med femman och se hur jag gör med den. HLJ får väl in den senare precis som det blev med Needa. Läcker var den onekligen i varje fall. Gillar konceptet att man får med lite mer än bara en figur också.

 

Förresten

 

figures.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Snart ser väl mitt sovrum ut som bilden, men dock ej så plottrigt. Har funderingar at skaffa 3-4 st ikea detolf glas skåp för min samling, mitt nuvarande vitrin skåp är för trångt. 2008 har jag bokat 28 figurer + 2 tradeing sets, hoppas att leveranserna går bättre efter jul/nyår.

Shuraki serien har imponerat på mig, good smile har gjort något nytt för figur marknaden, kanske ser man mer av detta i framtiden.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Ja, kan bara hålla med dig. Tycker Good Smile gör riktigt läckra figurer, och Max Factory likaså. Fick precis Xecty och tycker den är snygg men deras huvuden är alltid "delade" vilket jag tycker är lite kääz. GSC och MF är väl mer eller mindre samma företag? Eller de jobbar ihop på något sätt verkar det som. Inte riktigt fattat.

 

Här kommer bilder på Xecty. Ber om ursäkt om de inte är helt konsekventa vad gäller belysning osv. Orkade inte cross compare:a.

 

 

01.jpg

02.jpg

03.jpg

04.jpg

05.jpg

06.jpg

07.jpg

08.jpg

09.jpg

 

Och jag vet att ni vill se detta...

10.jpg
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Xecty ser bra ut induce, bilderna är ok, som du säger bra belysning gör dom nog bättre. Själv saknar jag macro lins till min kamera, samt en dags ljus lampa, annars köpte jag ett stativ nyligen. Sen vill man hitta bakgrunds färg paper, måste leta. Om man ser på Good Smile Company's hemsida så är max factory, alter och några mindre företag på samma sida, men tror att det är olika team som jobbar med figurerna, kanske som dotterbolag vem vet.

 

1146487506951.jpg

 

Inte mitt rum men....

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Vad är det för figur som står med hårsvallet vid skärmen?

 

Ja alltså belysningen är verkligen allt. Och bakgrund också då. Lade kanske 1-2 timmar på att ta och redigera dessa. När man bara har en vanlig golvlampa som belysning och en tapet som bakgrund så blir det inga höjdarresultet, trots att man har digital systemkamera och ett macroobjektiv för flera tusen. Skall komma ihåg att med dålig belysning får man fota med väldigt hög ISO + fet bländare för att få tillräckliga slutartider. Måste ha någonstans mellan 1/100 - 1/200 när jag fotar annars blir det rörelseoskärpa. Skärpedjupet blir således väldigt kort vilket kan förstöra en bild. Ibland är det dock riktigt härligt då det isolerar det man fotar.

 

HappySoda-bilderna är som sagt referenser enligt mig. Det är verkligen helt perfekta fototekniskt i princip, och väldigt bra att kolla på om man vill få sig en uppfattning om hur figuren ser ut, både som helhet och i detalj.

 

När jag fotade åt kund senast så använde vi belysning och fotobord för ungefär 20,000kr totalt, plus kamera och stativ då givetvis. Det blir direkt mycket bättre bilder utan att man behöver göra så mycket arbeta själv. Problemet med figurer är att du måste krypa rätt nära och ta från så många olika vinklar vilket gör att du måste kunna vara rätt flexibel/mobil. Hade velat se hur en vettig produktfoto-setup ser ut för figurerna.

 

Skall ta ett foto ute imorgon och försöka få ett så bra resultat som möjligt med den utrustningen jag har. Det vill säga hela figuren i fokus/skarp och bakgrunden blurrad. Och så med lägre ISO vilket ger mindre brus.

 

Rekommenderar att prova fota med macro i varje fall. Kanske inte ett sådant med den brännvidd jag har då det ger lite för snäv bildvinkel, måste vara rätt långt ifrån motivet för att få med mycket. Det är riktigt skönt dock då man kan få fin detaljstudie och komma riktigt nära. Dessutom kortare skärpedjup som sagt.

 

Exempelbild förresten:

16.jpg

 

Tänk ställa upp figuren där och fota, fast komma närmare då. Det hade varit guld. Och sen färglägga bakgrunden i Photoshop. Orka rigga en sån utrustning för att plåta en liten figur dock :D

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

This message is to let you know that the following merchandise has been shipped to you from HobbyLink Japan.

 

[...]

 

Item Code___Item Name___________________Quantity____Price____Extended Price

ALT20164____Xenosaga III KOS-MOS Ver 4____1_________6,800____6,800

 

Kommer inte posta bilder när den kommit, för på denna sida finns tillräckligt många boobshots och skarpa trosbilder, mycket bättre än vad jag kan ta med min mobiltelefonkamera. :P

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag har i något svagt ögonblick kollat upp lite figurer av Motoko Kusanagi, Haruhi & lite såna... men efter att ha sett era bilder tror jag att jag backar innan jag ger mej in på ännu en onödigt dyr hobby som riskerar skena iväg.

På sin höjd kommer det bli en GITS monter när jag bygger min hemmabio-salong.

 

Induce: jösses vilken samling. :rolleyes:

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Idag fick jag äntligen fyra av fem figurer. Leveransen var blixtsnabb när den väl skickades (från Lördag 22dec till Torsdag(dvs första arbetsdagen) 27dec kl 8.30. Det har varit mycket skriverier om toys logic, så jag har tänkt sammanfatta det lite.

 

+ Snabb leverans när det väl skickades (EMS)

+ De skrev ner värdet så jag slapp betala tullavgift, utan att jag bad om det (eller gjorde de bara fel?)

- Tre av fem figurer stod som "i lager", när de egentligen var slut. Betalade alltså i förskott för figurer de inte hade i lager. Den utlovade leveranstiden på 6 dagar tog därför 27 dagar.

- De drog fel belopp från mitt visa-kort, så jag fick komplettera med det som fattades. Detta hände inte förrän jag mailat butiken och frågade varför inget hände.

- Fick ännu en faktura (på ett annat belopp) ett par dagar senare. De var snabba på att dra tillbaka den när jag mailade.

- Jag har fortfarande inte fått svar på om Haruhi Nendoroiden har lagts som pre-order eller om den avregistrerats från min order, trots att jag mailat två gånger.

- Ägaren av TL skrev på forumet att deras nyanställde "Makes lots and lots of mistakes" gällande någons leveransproblem. Hur säker känner man sig då?

 

Nu till det roliga! Nedan följer en minirecension och bilder (Det tog tre timmar att få ihop allt._.) :)

NqTGzOOZJ.jpg

Clannad - Tomoyo Sakagami PVC Figure

Riktigt fin figur! Den är väldigt lik originalet från TV-serien. Hennes ansiktsuttryck är lite förvånat med rodnande kinder, perfekt!. Snygga kläder som är bra målade med undantag för trosorna där lite färg flagnat av, ett litet minus. Man kan ta av locket på grytan (nödvändig detalj? :P). Man fick med en väldigt fin magnet :).

aqvrmUtNw.jpg

cUhHnpvDh.jpg

XlOIGmmxY.jpg

pmnhIlPhG.jpg

vFhBHTbmb.jpg

ubMKvKwgm.jpg

VWyuPlbJj.jpg

 

Clannad - Kyo Fujibayashi PVC Figure

Precis som Tomoyo är hon väldigt lik sitt original från TV-serien. Både likhet och detaljrikedom får 5/5. Det dåliga är att undersidan inte är så fin att titta på då den är tillplattad (se pantsu-bilderna), men antar att det inte kan hjälpas eftersom hon sitter ner. Hade hon inte varit platt hade ställningen istället sett onaturlig ut. Man fick också med en fin magnet :)

weenCBuik.jpg

PciXrcOVW.jpg

NZYFTYFAS.jpg

KkfmOtHOc.jpg

orFXBpIpN.jpg

BsRYXBkFU.jpg

nANUmrjzg.jpg

 

Sola - 1/8 Matsuri Shiho PVC Figure

Ganska medelmåttig kvalitet, men jag ångrar inte att jag köpte den. Är inte nöjd med ansiktet som får 2.5/5. Resten av kroppen är helt okej, men utan målade skuggor försvinner mycket av djupet, 3.7/5. Burken med tomatjuice är löstagbar. Foten/basen är stor och robust, personligen föredrar jag mer diskreta. Figuren ser bättre ut på bilderna på webbutikerna än i verkligheten, är man inget Matsuri-fan blir det svårt att uppskatta denna figuren.

WbwkudbVm.jpg

HhBfVtJvm.jpg

RLwaMyhJn.jpg

LcGblTBsM.jpg

SDZVfgtiB.jpg

alfAcZJAM.jpg

vrDrHrgMw.jpg

aAFrPqfyV.jpg

KZOcbBrta.jpg

 

Utawarerumono - 1/8 Urutori PVC Figure

Jag älskar kläddesignerna i Utawarerumono, och de har lyckats bra med att återskapa det. Den är väldigt bra målad. De stora kläderna och vingarna ger ett riktigt mäktigt intryck. Figuren är dessutom aningen längre än övriga 1/8-figurer, vilket förstärker detta. Vingarna är löstagbara. Jag är kanon-nöjd! Det man kan tycka är synd är att det inte går att få något bra pantsu-shot.

IWcmkjHRc.jpg

RBapvKjrK.jpg

kvGdMEQSc.jpg

ewwwYegYX.jpg

EKllNJiEj.jpg

BcDNUTcjo.jpg

nfQoWRlTe.jpg

mWSwmckyj.jpg

McpdXVCbY.jpg

YdFcuDiwB.jpg

 

Pantsu

GXRFzDtGF.jpg

krMfVXRIY.jpg

IQgnwEtbi.jpg

ReKxDqXgl.jpg

ssMlMWjHh.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Snygga figurer du fått där! Har själv gjort min absolut första figur beställning på Mai från Kanon (var bara tvungen efter att jag hade bokat Kanon volym 1). Bilder och annat godis kommer upp när de paketet kommer. :)

 

Nu har jag gett mig ut på mycket hal is skulle jag tro. Har väldigt länge velat börja samla på dessa underbara saker men varit rädd för att de ska skena iväg rejält... jag är fortfarande mycket rädd att de kommer göra det nu.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Bra, då slapp jag lägga upp bilder på min Leukothea och Tomoyo(eftersom det finns folk som redan gjort det). Sjäv är jag helnöjd med Toyslogic och har beställt en hel armé med figurer. Det var lite lustigt att de skjöt fram datumet på figurerna men inga större skador. Betalning gick smort och jag fick dom riktigt snabbt med!

 

Och ja, det är en farlig hobby det här. Det kan lätt bli dyrt men jag tycker det är värt det. Det finns människor som samlar på bilar för flera miljoner, så varför inte kunna unna sig detta?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Fick ett invoice från TL, så jag får mina två figurer Simca(airgear) och Matsuri(sola) och en handuk Sakura(da capo) skickade snart, tar väl lite tid eftersom jag inte kör EMS.

Fina figurer Largo-Sama, Matsuri ser bra ut, har bara Nagisa från Clannad, men ingen magnet, men å andra sidan så var hon från första releasen.

Konstig invoice från TL den här gången, fick uppge betalnings sätt, fast att det står i mina uppgifter för beställning, ser ut som dom har gjort om lite rutiner(kliar sig i huvudet).

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...