Hoppa till innehåll
Anime.se

Anime-natt på SVT den 7 september

Tsukasa-san
 Share

Rekommenderade inlägg

• Svar 106
  • Skapad
  • Senaste svaret

Toppskribenter i detta ämne

Vad prioriterade vi är som får bästa sändningstiden dedikerad till anime...

Det är ju inte ovanligt att de plockar ut något barnprogram, sänder det på japanska med svensk text och låtsas att det är riktat till ungdomar över 15. Detta gynnar inte den allmäna synen svenskar i regel har på anime, även om många fans verkar tro det för att de själva råkar gilla serierna i fråga.

SVT har gjort ett ganska bra urval här tycker jag, med en del undantag. Jag tycker att det är en bra satsning av SVT, troligen bättre än någon annan svensk kanal gjort tidigare. Jag lär dock inte titta på det eftersom jag i regel är otroligt trött på fredagar och somnar redan kl 23 på kvällen. I bästa fall kanske jag kan gå och lägga mig direkt efter jobbet, sedan stiga upp 00.30 för att se resten.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det vore ju en otrolig missatsning om de inte sänder det med japanskt tal efter kl 0.00. Efter den tiden kommer ingen som inte är ett animefan titta, och att då sända något som ett animefan inte vill ha vore ju otroligt dumt.

Spirited away borde sändas med svenskt tal kl 18 istället för barnens skull.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

kommer ha på tv så att det tittarsiffror även efter jag går och lägger mig blir det bra siffror så kanske dom förstår att anime är något att sända på lite bättre tider.

Vad prioriterade vi är som får bästa sändningstiden dedikerad till anime...

svt körde för ett "tag" sen hårdrocks natt och hårdrocken på mtv och ztv är förlagt på midnatt så jag är van med att mina intressen inte det som anses viktigt av många som bestämmer

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

kommer ha på tv så att det tittarsiffror även efter jag går och lägger mig blir det bra siffror så kanske dom förstår att anime är något att sända på lite bättre tider.

Goda avsikter, men det är inte så tittarsiffror fungerar. Det finns inget i din TV som skickar ut information om vad du ser. Tittarsiffror beräknas genom att ett tusental svenska hushåll, utvalda för att vara representativa för Sverige i allmänhet, får en viss övervakningsapparat. Apparaten registrerar vem i hushållet som tittar på vad och när, och sedan skickas informationen (dagligen?) till det undersökande bolaget som räknar ut statistiken.

Vad du kan göra är att skriva ett vänligt och uppskattande brev till den programansvarige på SVT, och milt påpeka att sändningstiden är något opassande.

(Det här inlägget skrev jag före Lasse_Kroner skrev sitt, så jag skickar det ändå. >_

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Spirited away borde sändas med svenskt tal kl 18 istället för barnens skull.

Tycker jag icke, skulle förstöra för riktiga animetittare. Underbara filmer som den borde icke få förstöras av dubbar, hur bra dubben än må vara. Ungar som inte klarar av att läsa engelska kan hålla sig till Pokemon och dess likar.

Som den nattuggla jag är så kollar jag självklart på allting. Man får ladda upp med tilltugg så det räcker natten lång! :D

Kanske även kan locka någon kompis som inte är animeintresserad att titta.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag måste säga att jag håller med Jocke angående sub vs dub. I mina ögon förstörs underhållningen totalt av dubbar, i princip oavsett hur bra den råkar vara. Visst, de tjänar ett syfte då materialet riktar sig till människor i en så pass låg ålder att man ej kan förvänta sig att de är läskunniga. Frågan är bara... gör verkligen Spirited Away det? I mina ögon finns det en del saker i den som barn i icke läskunnig ålder troligtvis inte uppfattar. Att det sedan är en massa lustiga karaktärer och roliga saker med gör ju självfallet att även barn kan få ut något av att se den.

Jag vette fanken, men jag hoppas på dubbfritt all the way den natten.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Wow, såg denna nyhet nu. Många bra serier, speciellt Animation Runner Kuromi (älskar den serien) :>

Jag tror f.ö inte att de kör annat än originaldubb. Detta ska ju ändå vara en natt avsedd för denna kulturform. Varför då sända den i annan dubb än det vi önskar?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Frågan är bara... gör verkligen Spirited Away det? I mina ögon finns det en del saker i den som barn i icke läskunnig ålder troligtvis inte uppfattar. Att det sedan är en massa lustiga karaktärer och roliga saker med gör ju självfallet att även barn kan få ut något av att se den.

Det tycker jag verkligen inte. Visst, den uppskattas säkerligen av dom yngre åldrarna men säkerligen ännu mer av dom äldre. Man får väl kalla det en familjefilm antar jag. Är precis som med dom bra och seriösa Disney filmerna, dom är alltid bra vilken ålder man än må vara.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter