Hoppa till innehåll
Anime.se

Mer Studio Ghibli på svenska biografer


Sceleris
 Share

Rekommenderade inlägg

Vår trofaste forummedlem sucraM vill meddela oss att PAN Vision och Sonet Films webbplats för Studio Ghiblis filmer har satt ut ett preliminärt releaseschema för kommande biofilmer:

    Porco Rosso
    Preliminär biorelease mars 2008.
    Mästerpiloten Porco Rosso har genom en förbannelse förvandlats till en gris. När han utmanas av den hetlevrade amerikanen Curtis måste han, med hjälp av den unge Fio, få sitt något slitna plan tillbaka i dugligt skick. Samtidigt försöker Porco Rosso vinna tillbaka sin älskades hjärta.
     
    Nausicaä of the Valley of the Wind
    Preliminär biorelease september 2008.
    Den unga prinsessan Nausicaä har gåvan att tala med djur. När de kraftigt förorenade ödemarkerna, som styrs av insekter, hotar att ta över människans sista utposter är Nausicaä den enda som kan förena djur och människor.
     
    Laputa Castle in the Sky
    Preliminär biorelease mars 2009.
    Ett fantastiskt äventyr om den unge föräldralösa Sheeta, som i sin ägo har en kristall från det mystiska landet Laputa. När Sheeta möter Pazu gör de gemensam sak i sina försök att rädda det mystiska landet som flyter på himlen.
     
    Whisper of the Heart
    Preliminär biorelease mars 2010.
    En 14-årig flicka upptäcker att alla de böcker hon lånar på biblioteket tidigare lånats av en och samme pojke. Regisserad av Yoshifumi Kondo efter manus av Hayao Miyazaki.

Filmerna, vars skandinaviska rättigheter köptes upp av PAN Vision i samarbete med Sonet Film, finska Cinema Mondo och norska CCV när tidigare distributören Triangelfilm gått i konkurs, kommer sedan ut på DVD.

 

Åter igen, ett stort tack till sucraM för nyheten.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Åh, vad trevligt. Jag har faktiskt inte sett en enda av dessa filmer (har däremot läst Nausicaä som manga) men bättre sent än aldrig. Hoppas att den övriga svenska befolkningen uppmärksammar detta också.

 

Såg även att Kikis Expressbud faktiskt kommer upp på min lokala bio, vilket Min Granne Totoro inte gjorde, så nu får jag ju tillfälle att se den också! Men jag har inte hört någonting om det bara är med svenskt tal eller om det finns med japanskt tal och svensk text. Nåja, jag kommer nog ändå se den.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det verkar som att den här nya distributören är mer intresserad av att marknadföra filmerna både brett, och till även den yngre publiken. Att döma av det lilla man hör i trailern (http://www.aftonbladet.se/nojesliv/film/recensioner/article1312518.ab) så tycks ändå dubben vara kompetent (hoppas att även resten är bra).

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag tycker det känns helt underbart att vi nu har en liten riklinje till när filmerna kan tänkas gå upp på bio. Det är verkligen någonting att se fram emot. :D

 

Om denna satsningen faller väl ut kanske det i framtiden kommer visas mer anime på våra biografer runt om i landet.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Nu har jag faktist en anledning att börja gå på bio igen. Ska gå och se Kikis expressbud nu om någon vecka med småsyskonen, vilket ska bli riktigt skoj då jag inte varit på bio på kanske 3-4 år. Bara vänta till mars då för nästa besök.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 8 months later...

Gick in på sf.se där stod det att Porco Rosso haar premiär 29 augusti. Blev kanske bara en viss förskjutning på projektet. Läste dessutom på kulturhuset i stockholms hemsida att de hade en förhandsvisning på taket av kulturhuset i tisdags (19/8).

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gick in på sf.se där stod det att Porco Rosso haar premiär 29 augusti.

Å ena sidan är det lysande att den kommer på bio, trots allt.

 

Å andra sidan är det enerverande att landets största animénördar inte får nys om en animébiopremiär förrän en dryg vecka i förväg... ( -_-)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 7 months later...

Nausicaä från Vindarnas dal ha ju haft premiär nu (17 april), men jag hittar inte vilket språk den visas på. Någon som vet?

 

Edit: Mailade SF strax efter jag skrev inlägget och har redan fått ett svar ;) Frågade också om filmen skulle visas i Linköping.

 

 

Hej!

 

Tack för ditt mail. Filmen visas med japanskt tal och svensk textning. En del filmer visas i begränsat antal kopior, just den här filmen har tre kopior. Hur många kopior vi får bestämmer filmbolaget. De sätts oftast upp i de större städerna först. Om besökssiffrorna är goda är det möjligt att det skickas ut fler kopior till fler städer, men detta bestäms då efterhand och är inget vi vet i förväg. Det går alltså inte att i nuläget svara på om eller när den film du efterfrågar kommer till just din stad. Du kan hålla utkik på hemsidan på onsdag, då släpps programmet för kommande vecka.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...