Hoppa till innehåll
Anime.se

Final Fantasy XIII (13)


Mart
 Share

Rekommenderade inlägg

Jag tror faktiskt att chansen är större än vad man tror att vsXIII blir multi med. Visst det blev liv när XIII utansonserades till 360n också men i slutändan är det ju SE som bestämmer och de gör det valet där de tjänar mest pengar antagligen. Desutom har ju SE satsat rätt hårt nu på 360 iom IU, SO4, TLR osv så om spelen bara börjar sälja lite så kommer det säkert vid ett senare skede.

Om inte nu Sony får för sig att köpa sig exklusivitet som microsoft gör men det verkar inte som att de är så sugna på det för de har ju faktiskt förlorat många exklusiva spel som blivit multi på sistånne.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • Svar 98
  • Skapad
  • Senaste svaret

Toppskribenter i detta ämne

Toppskribenter i detta ämne

Lite OT kanske.

 

Att det finns exklusiva titlar har jag egentligen inga problem med, men jag blir alltid glad när någon exklusiv titel som verkar bra konverteras till konsolen som jag faktiskt äger (fast jag siktar på att så småningom införskaffa alla tre av denna generations konsoler), dessvärre är det jobbigare med exklusivt DLC. Det är affärer, jag vet, men att utvecklare låter sig betalas för att diskriminera en del av deras konsumenter tycker jag är stört.

 

Speciellt när konsumenterna som blir utan DLC betalar exakt samma pris för spelet som de som får DLC.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 months later...

Det kom en hel del nytt om FFXIII förra veckan. Massor med videoklipp på faktiskt Gameplay iom demot som följde med Advent Children Complete.

 

Grafiken ser bara hur sjukt smaskig ut som helst. Skillnaderna på mellansekvenser och gameplay börjar bli lite mer luddiga.

 

Här följer en länk till GameTrailers.com's videoklipp från demot.

 

http://www.gametrailers.com/game/final- ... ay#Content

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

lite märkligt så verkar det som om många tycker att final fantasy 13 vs är vad final fantasy 13 borde varit, eller ja så ryktas det, sen en annan sak som ska bli spännande att se är om man ska behöva byta skivor i 360 versionen, ty ff13 demot är hela 5gb, dvs lite mer än en dvd (single-layered). Demot täcker rimligtvis ingen större del av spelet, så man kan ju anta att det kommer behövas iaf 2-4 skivor, där 3-4 låter som mer rimligt då demon inte innehåller mer än något mindre gameplay överlag.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jo. Jag tror många är trötta på allt vad det klassiska ff-upplägget står för och vill ha mer action. Men det finns redan så många action-RPG-serier så jag tycker att Final Fantasy gott kan hålla sin huvudserie borta från det. Men för närvarande ser jag nog mest fram emot vanliga FFXIII även om jag såklart också kommer att spela Versus.

 

Det blir nog så att man måste byta skivor, om nu inte Squenix kommit på någon extra haxig lösning. Eftersom demot är på 5 gb känns det nästan som att det skulle kunna bli två blu-ray till PS3 med. Men vadå, det gick bra med FFVII, FFVIII och FFIX så varför inte nu?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 5 months later...

Ja, vem längtar 'inte' till nästa Final Fantasy spel? *jag bara säger*

Men on to the point. Angående Versus till 360, är jag lite le. Jag hoppas inte det, jag vill att SE ska öppna sig mer för PS3, de har ju gått iväg med det flesta till boxen redan -.-' . Men nu visade det sig att de flesta av dem spelen ska till PS3:an också. Star Ocean: The Last Hope, har just annonserats till en 'International' release på PS3:an med lite extra krydda. Dock ingen förbättring visuellt, men ändå. Likaså så kommer nog The Last Remnant också till PS3:an i sinom tid.

 

På tal om det har jag undrat hur tusan FFXIII ska fungera på boxet. Jag har en PS3:a själv (om ni inte förståt det än), så jag vet inte. The Last Remnant laggade ju och glitchade eller något från det jag har hört. Kanske är det så att SE bara 'testar' boxet för att se hur mycket den klarar av? och mest av allt, om någon köper deras spel. Jag har alltid varit tveksam med RPG:s till 360. De flesta som äger en sådan är ju ändå "barn" (ursäkta, drar alla över en kam här) och FPS-freaks; "I <3 Halo and Gears of War!".

 

Men jag hoppas att i varje fall FFXIII nu fungerar bra på 360, så att fler får dela på glädjen, för spelet kommer att spöa 'alla' andra RPG:s nånsin!(hoppas vi väl?;))

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Men jag hoppas att i varje fall FFXIII nu fungerar bra på 360, så att fler får dela på glädjen

Oj! Jag hade inte ens tänkt på att det kanske inte blir en smärtfri övergång till 360. Hemska tanke! Jag kommer nog inte köpa FXIII förrän jag har avslutat tian och tolvan, men när jag väl spelar det vore det fint om det fungerade som det skulle.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Men jag hoppas att i varje fall FFXIII nu fungerar bra på 360, så att fler får dela på glädjen

Oj! Jag hade inte ens tänkt på att det kanske inte blir en smärtfri övergång till 360. Hemska tanke! Jag kommer nog inte köpa FXIII förrän jag har avslutat tian och tolvan, men när jag väl spelar det vore det fint om det fungerade som det skulle.

Jag skulle inte oroa mig. Av min erfarenhet av multiformat-spel har Xbox 360-versionen nästan undantagslöst fungerat bättre (åtminstone var så fallet med Sonic Unleashed och Assassin's Creed). Jag har också hört att Star Ocean 4 kommer vara aningen fulare till PS3. Och The Last Remnant verkar ha glömts bort helt och hållet.

 

Ärligt talat förstår jag inte varför somliga är så skeptiska/sura över att Final Fantasy XIII är multiformat. Visst att man nu inte gärna kan dra nytta av 100% av PS3ans enorma kraft, men snyggt blir det i vilket fall, och den största behållningen i ett spel, om ni frågar mig, ligger sällan i grafiken. Jag kan förstå om folk vill kunna associera ett visst spel till en viss konsol -- Final Fantasy-serien har trots allt varit PS-exklusiva de senaste fem spelen (11:an ej inräknad) -- men det är ett litet pris att betala för att så många som möjligt ska få ta del av upplevelsen. Och så rör det sig ju inte om en konvertering från PS3 till X360; båda utvecklas ju samtidig, så jag tror att skillnaden, om någon, blir minimal.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det rör sig om en konvertering från ps3 till 360 tbh, spelet släpps i japan i december (om det nu inte redan är släppt minns inte) och dröjer ytterligare just för att det måste göras en till 360 för övriga världen.

Kanske inte världens bästa källa men;

The latter would start development only after the Japanese PlayStation 3 version is completed, and the 360 version will come on multiple discs
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

HnH: Tack, nu känner jag mig lite lugnare. :)

 

Dessutom är ju SE väldigt (enligt mig) noga när det gäller att hitta bra röst-skådespelare.

Jag, som inte hade spelat så mycket spel med dubbade röster förut, var glad att se att mina fördomar visade sig vara ogrundade i det här fallet (FFX och XII). De har hittat ganska bra röstskådespelare till dessa spel. Några enstaka röster skär sig lite i mina öron, men i övrigt väldigt bra rollval. En jämförelse med de japanska rösterna via youtubeklipp visade att jag faktiskt föredrog de amerikanska rösterna i de flesta fallen.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 1 month later...
Om någon nu skulle missat det så släpps spelet den 9e Mars 2010 i Europa och USA. Titellåten kommer att vara My Hands av Leona Lewis. Lite märkligt val men själv är jag rätt nöjd med valet. Hoppas att de släpper den snygga vita FFXIII PS3an här också.

ps3-slim-ff13-special-rm-eng.jpg

Det där ser ut som en sån sak som aldrig kommer lämna Japans gränser.

 

Jag tänkte däremot fixa något bundle-erbjudande med PS3 slim och FF13. Orka skaffa den till xbox och få typ 10 dvd-skivor som man måste switcha mellan.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag är lite rädd för att det kommer ha tagit för lång tid att få ut det här spelet och att det inte kommer kunna leva upp till förväntningarna. Jag hoppas givetvis att jag har fel, men av det lilla jag har sett så känns faktiskt allting så klichéartat, storyn och gameplayen känns outdatet. Men som sagt, jag hoppas verkligen att jag har fel.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det där ser ut som en sån sak som aldrig kommer lämna Japans gränser.

 

Jag tänkte däremot fixa något bundle-erbjudande med PS3 slim och FF13. Orka skaffa den till xbox och få typ 10 dvd-skivor som man måste switcha mellan.

Förmodligen ja men skulle blir förvånad om inte det kom någon sorts bundle-erbjudande. Hoppas på en special edition av något slag också.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag är lite rädd för att det kommer ha tagit för lång tid att få ut det här spelet och att det inte kommer kunna leva upp till förväntningarna. Jag hoppas givetvis att jag har fel, men av det lilla jag har sett så känns faktiskt allting så klichéartat, storyn och gameplayen känns outdatet. Men som sagt, jag hoppas verkligen att jag har fel.

Får nästan hålla med där lite. Klassiskt JRPG-spelstil börjar kännas galet utdaterat. Sånt borde de ha lämnat och övergett efter FF7, eller testat någon kreativ tvist på det hela, så som Eternal Sonata gjorde. Jag hoppas _verkligen_ att FF13 har lite dynamik i sig, för jag blev grymt besviken på Lost Odyssey som också var en SQUEAENIKSU med mycket Final Fantasy-folk inblandade i det.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Klassiskt JRPG-spelstil börjar kännas galet utdaterat. Sånt borde de ha lämnat och övergett efter FF7, eller testat någon kreativ tvist på det hela, så som Eternal Sonata gjorde.

På vilket sätt var ES kreativt? Handlingsmässigt var det ett stort steg bakåt och stridsystemet var ju inte särskilt nyskapande heller.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Haha vad säger ni? Det är ju för det första är det ett JAPANSKT spel, sen så är det ett JRPG som Square Enix har gjort. Det kan inte vara dåligt! Grabbar det är ju också Final Fantasy serien, så det kommer helt klart bli game of the year!

/me känner av lite sankakucomplex här O_O

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 weeks later...

En ny FF XIII trailer dök upp idag. Nytt material blandas med gammalt:

 

Denna trailer lär bli den sista då spelet släpps i Japan rätt så snart (17 december).

Jag vill även tipsa om att besöka den japanska officiella hemsidan då soundtracket till spelet spelas i bakgrunden, mycket vackert. Jag hoppas att det kommer en Limited Edition av spelet i Europa eller USA med soundtracket, ett solklart köp isåfall ;).

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag är lite rädd för att det kommer ha tagit för lång tid att få ut det här spelet och att det inte kommer kunna leva upp till förväntningarna. Jag hoppas givetvis att jag har fel, men av det lilla jag har sett så känns faktiskt allting så klichéartat, storyn och gameplayen känns outdatet. Men som sagt, jag hoppas verkligen att jag har fel.

 

vadå, du menar att de har utvecklat konceptet sedan FF3? B)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag hoppas givetvis att jag har fel, men av det lilla jag har sett så känns faktiskt allting så klichéartat, storyn och gameplayen känns outdatet.

 

Vaa~? Hur kan gameplayen kännas outdated? Själv har jag aldrig sett något liknande... och stories i Final Fantasy spelen brukar ofta vara riktigt bra och orginella. Även om det finns lite kliché, så betyder det inte att den är dålig heller :D

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag hoppas givetvis att jag har fel, men av det lilla jag har sett så känns faktiskt allting så klichéartat, storyn och gameplayen känns outdatet.

 

Vaa~? Hur kan gameplayen kännas outdated? Själv har jag aldrig sett något liknande... och stories i Final Fantasy spelen brukar ofta vara riktigt bra och orginella. Även om det finns lite kliché, så betyder det inte att den är dålig heller :D

 

Kan faktiskt inte hålla med någonstans här. Spelat nå rollspel senaste tiden? Då kommer du kanske inse hur mycket som har hänt och att turbaserat stridssystem, som det ser ut att vara, känns rätt... utdaterat som sagt.

 

Handlingarna har aldrig heller varit speciellt orginella, utan alltid varit lite klichéaktiga. Men det betyder inte heller att det inte kan vara underhållande som sagt. FFXIII ser lite ut att påminna om FFXII. Men jag gör bara mina bedömningar nu på de få trailers som jag har sett så allt är väl knappast en rätt så rättvis bedömning.

 

Och för att inte folk ska tro att jag inte gillar FF så kan jag lika gärna på en gång skriva att så inte är fallet, jag älskar verkligen FF-serien. Jag hoppas bara att med all hype som spelet ändå fått kan komma med lite nya saker som man inte nödvändigtvis har sett de senaste åren. Annars så blir det säkerligen som vilket annat jrpg-spel som helst som SE har släppt, underhållande för stunden men inget man direkt lägger på minnet.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 weeks later...

Gömd pga lång text samt stor bild.

 

Famitsu recession

FOtDNkYzp.jpg

Betygen till höger är Final Fantasy 13, de till vänster tillhör Need for Speed Nitro.

 

中盤まで一本道だが、語られるストーリーは重厚で、

これまでのFFにはない、独自の魅力を放っている。

キャラの役割を変えていく戦闘は斬新で、戦略性もかなり高い。

テンポはスピーディーで強敵との戦いはテンション上がりまくり。

いつでも戦闘直前に戻れるのは親切でうれしい。(10点)

 

間違いなく最高峰のイベント&ムービーシーン。

加えてオプティマを瞬時に切り替え、

多彩なアビリティや魔法を同時に使える戦闘も

爽快感バッチリ。それらの完成度が高いだけに

物語が中盤まで一本道な点が惜しまれます。

中盤までのギミックが少ないのも気になるところです。(9点)

 

独特の世界観が隙なく表現された

圧倒的なグラフィックと見事な演出に感動!!

戦闘は、初心者にもこだわり派にも対応したシステム。

スピーディーに展開するし、戦闘評価もあるので、

つねに緊張感を持って飽きずに戦える。

せつなく描かれていく物語もドラマチックで目が離せない。(10点)

 

圧倒的なグラフィックとストーリーに脱帽。

ゲーム中のあらゆるシステムは、

物語を進めるほど深みと面白さが増していくため、グイグイ引き込まれる。

召喚獣戦では下準備と戦略が求められるため、

悔しい思いもさせられたが、勝利したときの達成感は特別。

プレイしなきゃ損だよ!(10点)

 

För att förkorta ner det viktigaste, Famitsu anser att spelsystemet känns nyskapande med bra fart. Anledningen till att det fick ett poäng under max beror på att spelet är en enkel väg fram till ungefär mitten, men detta är lite av ett klassiskt Final Fantasy omdömme där.

 

Andra spel som har fått samma poäng:

Final Fantasy 10

Ridge Racer Revolution

Tekken 3

Gran Turismo 3 A-Spec

Bio Hazard

Dragon Quest 8

Gran Turismo 4

Metal Gear Solid 3: Subsistence

Kingdom Hearts 2

Dead or Alive 4

Okami

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gömd pga lång text samt stor bild.

 

Famitsu recession

FOtDNkYzp.jpg

Betygen till höger är Final Fantasy 13, de till vänster tillhör Need for Speed Nitro.

 

中盤まで一本道だが、語られるストーリーは重厚で、

これまでのFFにはない、独自の魅力を放っている。

キャラの役割を変えていく戦闘は斬新で、戦略性もかなり高い。

テンポはスピーディーで強敵との戦いはテンション上がりまくり。

いつでも戦闘直前に戻れるのは親切でうれしい。(10点)

 

間違いなく最高峰のイベント&ムービーシーン。

加えてオプティマを瞬時に切り替え、

多彩なアビリティや魔法を同時に使える戦闘も

爽快感バッチリ。それらの完成度が高いだけに

物語が中盤まで一本道な点が惜しまれます。

中盤までのギミックが少ないのも気になるところです。(9点)

 

独特の世界観が隙なく表現された

圧倒的なグラフィックと見事な演出に感動!!

戦闘は、初心者にもこだわり派にも対応したシステム。

スピーディーに展開するし、戦闘評価もあるので、

つねに緊張感を持って飽きずに戦える。

せつなく描かれていく物語もドラマチックで目が離せない。(10点)

 

圧倒的なグラフィックとストーリーに脱帽。

ゲーム中のあらゆるシステムは、

物語を進めるほど深みと面白さが増していくため、グイグイ引き込まれる。

召喚獣戦では下準備と戦略が求められるため、

悔しい思いもさせられたが、勝利したときの達成感は特別。

プレイしなきゃ損だよ!(10点)

 

För att förkorta ner det viktigaste, Famitsu anser att spelsystemet känns nyskapande med bra fart. Anledningen till att det fick ett poäng under max beror på att spelet är en enkel väg fram till ungefär mitten, men detta är lite av ett klassiskt Final Fantasy omdömme där.

 

Andra spel som har fått samma poäng:

Final Fantasy 10

Ridge Racer Revolution

Tekken 3

Gran Turismo 3 A-Spec

Bio Hazard

Dragon Quest 8

Gran Turismo 4

Metal Gear Solid 3: Subsistence

Kingdom Hearts 2

Dead or Alive 4

Okami

 

Ja fan.. nu blir man bara mer och mer pirrig! >.< Jag vill ha det NU!

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share


×
×
  • Skapa nytt...